Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wellicht niet bij eenieder bekend (en tot voor kort bij mij ook niet) maar het schijnt zo te zijn dat een directe laserstraal (ook al is die zeer kortstondig) je camera kan beschadigen.

Bright heeft hier ook al een topic aan besteed.
https://www.youtube.com/watch?v=ltiTl0aEu4M

Wat ik mij afvraag:

In hoeverre zouden barcodescanners bij kassa's voor hetzelfde effect kunnen zorgen?
Veel mensen hebben hun klantenpassen, bonuskaarten gedigitaliseerd en laten deze scannen bij de kassa. Of je doet dit zelf.

Een aantal barcodescanners maakt gebruik van laser-techniek.
Weet iemand hoe dit zit?

Ik ben benieuwd.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op zo'n show gebruiken ze sterke lasers, 1W of meer.
Alle normale lasers die je dagelijks tegenkomt zijn <5mW.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
@Juup Dank je voor je reactie.
Wil je daarmee zeggen dat de kassa-lasers dus te zwak zijn om je camerasensor te beschadigen?

Dat zou een geruststellende gedachte zijn want ik heb zo’n beetje al mijn klantenkaarten gedigitaliseerd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Maar de kassa terminals lezen toch je klantenkaart barcode en niet je camera???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-10 13:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ReVolpe schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:44:
Wil je daarmee zeggen dat de kassa-lasers dus te zwak zijn om je camerasensor te beschadigen?

Dat zou een geruststellende gedachte zijn want ik heb zo’n beetje al mijn klantenkaarten gedigitaliseerd. :)
Wait, what? Wat heeft het digitaliseren van je klantenkaart te maken met de laser die ze gebruiken :? Of hoe zie je dat voor je ... ga je expres met zo'n laser in je camera schijnen, en waarom? :?

Daar naast is een laser alleen schadelijk als hij sterk genoeg is. Als je een DSLR (spiegelreflex) camera hebt dan moet het ook nog eens zo zijn dat je een foto maakt op dat moment of aan het filmen bent. Betwijfel net als @Juup dat zo'n laser sterk genoeg is ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-10 08:15
Wat waarschijnlijk de TS bedoeld is de front camera op zijn telefoon.
Deze zit mogelijk natuurlijk wel in het scanveld van de barcode scanner.

Richard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:14

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik krijg de indruk dat je het hier niet over reguliere camera's hebt, maar over de selfie-cam van je telefoon. Die zal idd niet zo snel beschadigen van een scan-laser.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
ReVolpe schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:44:

Als het echt zo'n groot probleem was geweest, had het allang klachten geregend had niemand zijn klantenkaarten meer ingescand. Maar tot nu toe zijn er nog geen praktijk voorbeelden van te vinden. Het valt dus allemaal wel mee.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Ja, in mijn specifieke scenario had ik vooral de selfie-cam (en alle andere FaceID-sensoren) in het achterhoofd.
Voor concerten weet je het inmiddels. Nooit de lichtbron van de laser zelf in beeld nemen om beschadiging te voorkomen.

Er is hier idd weinig over te vinden maar mogelijk is de relatie nooit gelegd. Ik kom weleens mensen tegen waarvan de selfie-cam niet meer werkt. (Overigens zijn die mensen ook niet per definitie zuinig op hun telefoon dus het gaat te ver om ook maar enige conclusie hieraan te verbinden.)

Zelf ben ik onvoldoende onderlegd in laser/licht-technologien en/of sensor-technologie vandaar de vraag.

Grofweg denk ik uit bovenstaande eerdere antwoorden de volgende vragen te kunnen formuleren.

1. Vanaf welke lichtsterkte is (laser) licht schadelijk voor sensoren zoals die in camera’s zitten?
2. En hoe verhoudt die lichtsterkte zich dan in het dagelijks gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:42

qless

...vraag maar...

Voor schade aan de sensor is van belang:
- De tijd van blootstelling,
- Het vermogen van de laser,
- Eventuele bundeling/concentratie met lenzen.

Kassa scan lasers hebben een laag vermogen en bewegen nogal snel, waardoor een object nooit lang belicht wordt.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
LIDAR systemen op autonomisch rijdende auto's schijnen ook slecht voor camerasensoren te zijn:
https://arstechnica.com/c...-wrecked-his-1998-camera/

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Pagina: 1