Mijn wifi snelheid valt om de 2 a 3 dagen terug

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanpersoon80
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-04-2024
Mijn vraag

Hoi, Han hier.

Ik woon sinds kort in een appartement van +/- 55 m2. Heb Ziggo als ISP. heb Ziggo de modem in bridgemodes laten zetten omdat ik een eigen router heb met beter bereik en meer opties.

Nu is het zo dat ik om de 2 a 3 dagen de router opnieuw op moet starten omdat hij over de wifi de snelheid halveert of zelfs minder dan de helft doorgeeft. Ik heb de router al een keer omgeruild gehad voor een ander merk maar ook deze heeft het zelfde probleem. Na het herstarten krijg ik weer netjes de maximale snelheid over de wifi die ik bij mijn ISP heb afgesloten. Bedraad heb ik altijd de juiste snelheid.

Tussen modem en router ligt 7 meter cat 6 kabel, overigens heb ik alle kabels vervangen door cat 6. De installatie van het modem heb ik door een Ziggo monteur uit laten voeren, was geheel gratis, inclusief de beter kwaliteit coaxkabel.

Maar het blijft vervelend om steeds weer de router opnieuw op te moeten starten om de optimale wifi verbinding te krijgen. Mijn ouders hebben een Asus router (weet even niet zo welke) maar daar hebben ze nooit problemen.

Kan het zijn dat het modem van Ziggo er steeds uitklapt en dat de router daar problemen van ondervind?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Router: Tp-Link Archer C2300 (aangeraden door een mediamarkt verkoper)
Op de router zit een Hue bridge, een icloud van western digital, mijn vaste pc (bedraad) en momenteel mijn ps4 vanwege de stabielere verbinding. draadloos heb ik er mijn Samsung S8, een laptop met windows 7, en een Android tablet

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.. zowel bedraad als draadloos speed test uitgevoerd. kabel rechtstreeks op de laptop, Firmware upgrades.

Verdere informatie wil ik graag aanleveren

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:07

lier

MikroTik nerd

Hoe heb je WiFi ingesteld? Security/kanalen/zendvermogen/alles dat relevant kan zijn?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:27
Kan het zijn dat je soms verbinding maakt met het 2.4 GHz netwerk i.p.v. het. 5 GHz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
1. Hoe meet je de snelheid van je WiFi verbinding?
2. Heb je het op meerdere apparaten (tablet, telefoon en laptop) getest?
3. Wat zijn precies de snelheden die je meet (hoog en laag) op de diverse apparatuur?
4. Zijn er andere Access Points in je huis waar je apparaten misschien verbinding mee maken?
5. Heb je meerdere SSIDs in gebruik (gastennetwerk, of speciaal 5 GHz SSID, o.i.d.)?
6. Hoe zijn de instellingen qua WiFi van je router precies (SSID(s), etc.)?

[ Voor 8% gewijzigd door Cpt.Morgan op 27-12-2018 11:25 ]

• hanpersoon80
lier schreef op donderdag 27 december 2018 @ 08:53:
Hoe heb je WiFi ingesteld? Security/kanalen/zendvermogen/alles dat relevant kan zijn?
Wifi is ingesteld met een wpa/wpa2 beveiliging
Zend vermogen staat op hoog, kanaal op auto (dat kan ik nog wel vast zetten)
king006 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:47:
Kan het zijn dat je soms verbinding maakt met het 2.4 GHz netwerk i.p.v. het. 5 GHz?
Ik weet dat mijn jbl Link op 5 ghz zit maar de tablet smartphones en laptop 2,4 ghz
Cpt.Morgan schreef op donderdag 27 december 2018 @ 11:25:
1. Hoe meet je de snelheid van je WiFi verbinding?
2. Heb je het op meerdere apparaten (tablet, telefoon en laptop) getest?
3. Wat zijn precies de snelheden die je meet (hoog en laag) op de diverse apparatuur?
4. Zijn er andere Access Points in je huis waar je apparaten misschien verbinding mee maken?
5. Heb je meerdere SSIDs in gebruik (gastennetwerk, of speciaal 5 GHz SSID, o.i.d.)?
6. Hoe zijn de instellingen qua WiFi van je router precies (SSID(s), etc.)?
1. met een speedtest app op de tablet en smartphones. op de pc en laptop met speedtest.net
2. Ja zeker
3. Dat fluctueert tussen de 70 en 110 mbs
4. nee enkel 1 router
5. nee 5ghz ssid is het zelfde en gast netwerk staat uit
6. zie eerste quote

• Cpt.Morgan
hanpersoon80 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 22:58:
[...]
3. Dat fluctueert tussen de 70 en 110 mbs
Ik ga er even vanuit dat je hier megabit per seconde (Mbps of Mb/s) bedoeld. Wat je nu schrijft is millibitseconde...

Zeker voor 2.4 GHz zijn dat overigens beiden prima snelheden waar ik me niet echt druk over zou maken. Welke problemen ervaar je door die iets lagere snelheid, anders dan dat speedtest een lagere snelheid meet?
[...]
5. nee 5ghz ssid is het zelfde en gast netwerk staat uit
Ik zou voor 5 GHz een apart netwerk instellen ("SSID" voor 2.4 GHz en " SSID-5G" (o.i.d.) voor 5 GHz). En dan op clients die 5 GHz ondersteunen alleen verbinding laten maken met het 5GHz netwerk. Dan weet je in ieder geval zeker dat je clients niet switchen tussen 2.4 en 5 GHz.

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 28-12-2018 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanpersoon80
Cpt.Morgan schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:22:
[...]

Ik ga er even vanuit dat je hier megabit per seconde (Mbps of Mb/s) bedoeld. Wat je nu schrijft is millibitseconde...

Zeker voor 2.4 GHz zijn dat overigens beiden prima snelheden waar ik me niet echt druk over zou maken. Welke problemen ervaar je door die iets lagere snelheid, anders dan dat speedtest een lagere snelheid meet?

[...]

Ik zou voor 5 GHz een apart netwerk instellen ("SSID" voor 2.4 GHz en " SSID-5G" (o.i.d.) voor 5 GHz). En dan op clients die 5 GHz ondersteunen alleen verbinding laten maken met het 5GHz netwerk. Dan weet je in ieder geval zeker dat je clients niet switchen tussen 2.4 en 5 GHz.
Die jbl link die verbind zichzelf. daar kan ik niet kiezen aan welk type netwerk hij gekoppeld moet worden.
Ik ga morgen wel even verder puzzelen. Voor nu heb ik het kanaal vast gezet ( heb hier wel veel netwerken in de omgeving als ik een netwerk tjeck doe.

maar wat is eigenlijk een goede router? Diegene die ik nu heb (tp-link archer 2300), collega van mij raad een asus aan nl. ben benieuwd naar jullie mening!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Wifi is ingesteld met een wpa/wpa2 beveiliging
Minder handig. Als je apparaten met WPA (en dus ook met TKIP encryption) verbinden, dan word enerzijds de encryption niet door je netwerk hardware maar door de CPU van de devices gedaan, traag dus. Anderzijds stelt WiFi standaard dat legacymeuk dat TKIP gebruikt geen 'HT enhancements' kan gebruiken, dus verlies je alle performancevoordelen van WiFi-n en WiFi-ac. Beide funest voor performance. Stel security in op WPA2-only en encryption op AES-only. Alle apparaten sinds 2009 kunnen met beide overweg, dus tenzij je een retrofanaat bent (tip: gebruik daar een apart WiFi-netwerk voor) ga je hier geen enkele nadeel van ondervinden. Wil nog niet zeggen dat dit oorzaak is van je problemen, maar best practice aanhouden is altijd goed idee.
Zend vermogen staat op hoog
Hoe sterk ontvang je het signaal op de verste plek van je router? Geef eens de RSSI in dBm, zowel in 2.4GHz als in 5GHz. Vaak kan in een kleine woning het vermogen in de 2.4GHz juist omlaag.
kanaal op auto (dat kan ik nog wel vast zetten)
Ik vermoed dat hier in ieder geval het verschil na een reboot in zit.

Geef eens aan wat hij (in beide banden) ingesteld heeft qua kanaalnummer en kanaalbreedte. Als het weer problematisch wordt, kijk wat het dan is. Reboot en kijk opnieuw. Het zou me niet verbazen als de traagheid komt van verstoring van andere netwerken. Een reboot triggert de auto-channel select en mogelijk komt hij weer op op een op dat moment schoner kanaal waardoor het beter wordt - totdat anderen daar ook terecht komen.

Hier heb je in de 2.4GHz sneller last van als je 40MHz kanaalbreedte gebruikt. Dat moet je in de bewoonde wereld eigenlijk nooit doen, maar staat bij veel apparaten als default. Controlleer het hier en zet het hard op 20MHz.
In de 5GHz zijn alleen de eerste vier kanalen (36-48) druk, daarboven zit geen hond. Dat komt omdat je daarvoor zgn. DFS-certificering nodig hebt en dat voor consumentenapparatuur zelden beschikbaar is. Kun je hier kanalen boven de 48 kiezen in de 5GHz?
[...]

Ik weet dat mijn jbl Link op 5 ghz zit maar de tablet smartphones en laptop 2,4 ghz
Waarom? 2.4GHz is overvol, verouderd en traag. Je wilt het alleen gebruiken voor low-end en/of legacy devices die niet beter kunnen. Al het andere wil je op 5GHz.
hanpersoon80 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 01:13:
[...]

Die jbl link die verbind zichzelf. daar kan ik niet kiezen aan welk type netwerk hij gekoppeld moet worden.
Ik ga morgen wel even verder puzzelen. Voor nu heb ik het kanaal vast gezet ( heb hier wel veel netwerken in de omgeving als ik een netwerk tjeck doe.
Dat zegt weinig. Hoe druk een netwerk gebruikt is, is veel relevanter dan hoe sterk hij binnen komt. Je kunt met 60 andere netwerken in de buurt nog prima kunnen werken, maar met twee drukke buren kan het onbruikbaar worden. Beste manier om een momentopname te doen: kanalen een voor een aflopen en speedtest doen. Gelukkig hoef je dat niet op alle kanalen te doen, maar alleen op de drie niet-overlappende: 1, 6 en 11. De overige kanalen zou je eigenlijk niet moeten gebruiken.
maar wat is eigenlijk een goede router? Diegene die ik nu heb (tp-link archer 2300), collega van mij raad een asus aan nl. ben benieuwd naar jullie mening!!
Mijn mening? Zoek eerst uit wat je daadwerkelijke probleem is voor je *weer* andere hardware gaat kopen. Als je al met drie apparaten (modemrouter van de provider, niet nader genoemde eerdere eigen router en nu deze Archer C2300) exact dezelfde problemen hebt, dan kan ik je gerust zeggen dat dat probleem niet in je router zit, niet in de eerste, niet in de tweede en ook niet in deze derde. Dus een vierde gaat het zeer waarschijnlijk ook niet oplossen :o

WiFi is niet ingewikkeld, je hebt in beginsel maar twee problemen:
- demping (door muren, vloeren etc)
- interferentie

Demping verandert (tenzij je heel zware deuren hebt...) in beginsel niet, interferentie wel. Dus als je problemen hebt die komen en gaan, moet het haast wel interferentie zijn. Het zou een defect apparaat kunnen zijn, maar wederom, drie routers en meerdere client devices zeggen mij dat je apparaten prima zijn.

Dus je hebt vrijwel zeker last van interferentie. Andere kanalen kiezen helpt slechts tijdelijk (dat is nl wat er gebeurt iedere keer dat je je router reboot). Dus moet je gewoon naar een andere band uitwijken. Die laptop en tablet moeten dus naar de 5GHz. Kunnen ze dat niet? Dan moet je niet je router, maar je verouderde laptop en/of tablet vervangen.

Heb je ook in de 5GHz last van soortgelijke problemen? Dan moet je naar de DFS-kanalen. Kan deze router dat niet? Dan heb je er eentje nodig die dat wel kan. Maar dat is dus pas aan de orde als je alles al naar de 5GHz getild hebt en dan nog tegen dezelfde problemen aan loopt. Heb je dat niet gedaan, dan ga je ook hier nul voordeel aan hebben.

Mogelijk loop je in de 5GHz wel tegen dekkingsproblemen, aangezien 5GHz sneller dempt dan 2.4GHz (die 55m^2 is minder relevant dan waar de muren daarbinnen van gemaakt zijn). Het kan dus zijn dat je wel een tweede access point (AP) nodig hebt, vandaar mijn eerdere vraag naar signaalsterkte.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:27
Heb je een idee of de test dan over 2.4 GHz wordt uitgevoerd of juist over 5 GHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanpersoon80
En ik dacht dat ik er verstand van had, er gaat nu een nieuwe wereld voor me open :):):)

Ik had idd kanaalen vast gezet, beveiliging in gesteld op aanraden van Dion_b. maar vanmorgen toch weer minder dan de gehalveerde snelheid helaas. Maar zag dat mijn smartphone op het 2,4ghz netwerk verbonden zat en gister nog op het 5 ghz!!.

Nu heb ik ook een draadloze printer maar die kan alleen maar op 2,4ghz netwerk. Dus het 2,4ghz netwerk uitschakelen is eigenlijk geen optie (heb ik nu wel gedaan en werkt super). Maar ik ben bang als ik het 2,4ghz netwerk inschakel dat mijn smartphone (samsung S* toch weer op een moment naar het 2,4 ghz gaat. Of kan ik dat vastzetten dat hij standaard voor het 5ghz netwerk kiest? Of als ik het 2,4fgz bij zendbereik op "laag" zet blijft de smartphones dan wel op het 5ghz netwerk en voor de printer dan net genoeg op het 2,4ghz netwerk? Wat houd dan zendbereik : "laag", "middel", "hoog" in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Zoals ik ook boven zei:

(dus alle 2.4 GHz netwerken zelfs verwijderen op de clients die 5 GHz ondersteunen)

[ Voor 13% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-12-2018 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ter aanvulling op @Cpt.Morgan:

Als je in de C2300 de functie "Smart Connect" uitschakelt, kun je vervolgens aparte netwerken instellen voor 2,4 en 5GHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cpt.Morgan schreef op zondag 30 december 2018 @ 00:12:
Zoals ik ook boven zei:

(dus alle 2.4 GHz netwerken zelfs verwijderen op de clients die 5 GHz ondersteunen)
Of je doet het makkelijker: je laat de 5GHz hetzelfde en stelt een andere 2.4GHz SSID in. Dan hoef je niets te verwijderen en kun je niet per ongeluk een apparaat over het hoofd zien, enige wat je hoeft te doen is de 2.4GHz-only apparaten aan te melden op het nieuwe SSID (en die vergeet je niet, want anders hebben ze gewoon geen verbinding).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hanpersoon80
Ik heb inderdaad gekozen voor 2 aparte netwerken 1 op het 2,4ghz en een op 5 ghz. Alle apparaten toegekend aan het 5 ghz netwerk behalve de printer. Tot op heden (fingers crossed) blijft alles lekker stabiel en ben ik zeer tevreden. Voor nu wil ik jullie graag bedanken voor de hulp en duidelijke uitleg. Ik ben weer een stuk wijzer geworden!!!
Pagina: 1