Gasprijs omhoog 2019, over op inductie koken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:57
Vanuit mijn energieleverncier kreeg ik bericht dat gas duurder wordt volgend jaar. Nu vrag ik mij af of overstappen van koken op gas naar elektrisch verstandig is, of dat ik die investering nog een tijdje uitstel.

Eigenlijk heb ik hiervoor een inzicht nodig in hoeveel gas ik gebruik voor koken versus verwarmen om inzicht te krijgen in de verhouding van beide kosten, maar hoe zie/bepaal ik dat?
Verder moet dan de prijs van een kubieke meter gas op een bepaald niveau komen om naar verhouding duurder te zijn dan elektriciteit verbruik van een inductieplaat (in mijn geval, 3-4 keer per week koken, de overige dagen warm ik restanten op in de magnetron of eet buiten de deur).
En als laatste zit je nog met het vervangen van alle pannen naast de investering in de nieuwe inductie kookplaat.
Mogelijk heb je ook nog dat je iets moet met je groepen in huis (1x35 naar 3x25 of zo) om op inductie te kunnen koken.

Heb ik zo alles op een rijtje, of mis ik nog iets, en heeft iemand hier ervaring mee en dit berekend / formule voor?
Ik had deze website gevonden met een berekening over gas/inductie, maar die was uit 2017 en gas was daar nog de helft goedkoper dan inductie als ik het goed begreep, maar wiskunde is niet mijn sterkste vak geweest. https://www.plezierindeke...ectrisch-wati-sgoedkoper/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
swhnld schreef op woensdag 26 december 2018 @ 16:21:
Eigenlijk heb ik hiervoor een inzicht nodig in hoeveel gas ik gebruik voor koken versus verwarmen om inzicht te krijgen in de verhouding van beide kosten, maar hoe zie/bepaal ik dat?
Kijk in de zomer eens wat je verbruikt, bij ons is dat minder dan het vast recht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Milieucentraal (https://www.milieucentraa...raten/inductie-kookplaat/) geeft aan dat je 37 kuub gas per jaar gebruikt met koken tegen 70ct is dus 26 euro per jaar aan gas. Dat ga je dus nooit en te nimmer terugverdienen door over te stappen op elektra, aangezien een inductieplaat ook gewon stroom verbruikt, volgens zelfde link zo'n 175 kWh per jaar, tegen 20ct per kWh = 35e dus al meer kost.

uiteraard allemaal schattingen maar economisch gezien kan vervangen pas uit als gas misschien eenfactor 5 omhoog gaat, of als je alleen nog vastrecht betaald voor je kook verbruik.

Verder over pannen, 90% van de pannen die je koopt zijn al geschikt en wordt door de goede keukenverkopers aangeraden gewoon te proberen of het goed gaat. is ie krom gaat ie fluiten, is dat niet het geval heb je jezelf een hoop geld bespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:24
Wij gebruikten in ons oude huis naast de stadssverwarming ongeveer 20kuub aan kookgas. dat is dus verwaarloosbaar qua kosten naast je verwarming.

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:57
Simpele conclusie, financieel ga je er op achteruit bij overstap naar inductie op dit moment als ik het lees, dank jullie wel, voorlopig blijven we op gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Wij hebben in Denemarken 2 weken gekookt op 250g butaangas met gaspitjes van de action. Koken verbruikt amper gas.

Verder douchen wij elke dag, maar zelfs daarmee kom je amper aan 10 kuub per maand.

Koken op inductie doe je om 2 redenen: het kookt mooier en je wilt helemaal van het gas af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

_JGC_ schreef op woensdag 26 december 2018 @ 17:11:

Koken op inductie doe je om 2 redenen: het kookt mooier en je wilt helemaal van het gas af.
En nog 2 andere redenen: het kookt sneller (water is eerder aan de kook), en het schoonmaken van een inductieplaat is een stuk sneller en makkelijker dan bij een gemiddeld traditioneel gasfornuis.

Wil je in de niet-al-te-verre toekomst sowieso van het gas af, zou je het nog wel kunnen overwegen om over te stappen.

Voor de financien hoef je idd niet over te stappen, je wint er niks mee. Voor het gemak, daarentegen... maar dat is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:53

Reptile209

- gers -

[...]
En als laatste zit je nog met het vervangen van alle pannen naast de investering in de nieuwe inductie kookplaat.
Mogelijk heb je ook nog dat je iets moet met je groepen in huis (1x35 naar 3x25 of zo) om op inductie te kunnen koken.
[...]
Inderdaad zal je waarschijnlijk een kookgroep (2x 16A) naar de keuken moeten installeren. Dat zou gewoon moeten passen op jouw 1x35A, tenzij je ook altijd tijdens koken op Max vermogen de wasmachine, droger en waterkoker aanzet. Een uitdaging om dat netjes in een bestaande keuken in te bouwen als er geen loze leiding naar toe loopt.
Wel moet je mogelijk een nieuw aanrechtblad hebben, als de inductieplaat niet de juiste afmetingen heeft tov je gasplaat.

Dus zolang je CV op gas zit, lekker op gas blijven koken. Als je een nieuwe keuken neemt, stap je evt over op elektrisch koken.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:42

defiant

Moderator General Chat
Aangezien dit een individuele vraag is en geen maatschappelijke discussie, verplaats ik dit topic naar het duurzame energie forum.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

swhnld schreef op woensdag 26 december 2018 @ 17:09:
Simpele conclusie, financieel ga je er op achteruit bij overstap naar inductie op dit moment als ik het lees, dank jullie wel, voorlopig blijven we op gas.
Hoeveel personen?

Wij zijn met 5 en hadden het laatste jaar met alleen gas voor koken 47 m3

Een inductie is meer dan alleen gasloos, het kookt prettiger, veel simpeler schoon te houden, en je hoeft niet altijd nieuwe pannen, veel kunnen prima op inductie en staat er vaak op, aluminium steelpannen kunnen wel weg.
Wil je nog meer gas verplaatsen neem dan een e-boiler en douche elektrisch, scheelt je 200-300 m3 gas.
Beide kan op de 35A aansluiting met gemak.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik was gewaarschuwd dat m'n oude pannen (ivm vervorming) het niet zouden doen op een inductiekookplaat na ze al wat jaren gebruikt te hebben op een gaskookplaat maar tot nu toe gaat het prima met m'n oude pannen (vooral BK en Tefal). Mogelijk ook omdat ze een redelijk dikke bodem hebben.

1 steelpannetje was alu dus dat is naar een familielid gegaan die het wel kon gebruiken, verder wat grotere pannen gehaald omdat m'n inductiekookplaat fors ruimer is dan m'n oude gaskookplaat. Een 32cm ø koekenpan is wel erg fijn :)

Het koken went snel, het reageert net zo vlot als gas en ik kan het nu al beter doseren dan een gaspit.

Schoonmaken is een erg groot voordeel, vochtig doekje, droog doekje, schoon. Kost me nog geen minuut.

[ Voor 25% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-12-2018 01:08 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik ben persoonlijk wel over gegaan van gas naar electrisch koken, de grootste reden, inmiddels zoveel bezuinigd op eletriciteit (elke defecte lamp wordt vervangen door LED bijvoorbeeld, vrieskist vervangen etc) dat mijn panelen een overschot hebben opgebouwd. Dus als je Zonnepanelen hebt, is het algauw een goede stap om over te gaan op inductie koken. Bijkomend voordeel, zoals hier boven opgemerkt… veel makkelijker schoonmaken zo'n egale glasplaat.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:15

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waarom loopt dit topic opeens midden in de nacht? :P
Op 1 fase 16A kan je met 4 pitten koken, wel opletten dat de waterkoker e.d..niet op de zelfde groep zitten.
Een inductie plaat die iets groter is past vaak toch in het gat, met een beetje geluk kost het alleen dat.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-05 11:23
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 december 2018 @ 01:07:
Waarom loopt dit topic opeens midden in de nacht? :P
Op 1 fase 16A kan je met 4 pitten koken, wel opletten dat de waterkoker e.d..niet op de zelfde groep zitten.
Een inductie plaat die iets groter is past vaak toch in het gat, met een beetje geluk kost het alleen dat.
Inductie gaat niet op 1x 16A werken, inductie maakt namelijk gebruik van een perilex stekker, waar je een "kookgroep" voor nodig bent, Klikkerdeklik

Wij hebben hier ook inductie. We hebben namelijk bij aankoop van het huis alles eruit gesloopt.
Mijn ouders koken op inductie, en het schoonmaken is denk ik wel het allergrootste voordeel.

En het feit dat wij hier 4 even grote "pitten" hebben. Met een koekenpan met een laagje olie verplaats ik toch graag naar de achterste pitten.
Als daar dan net 2 pannetjes met ander eten koken, kun je zo heen en weer schuiven.

Het is inderdaad wel even een werkje om de boel elektrisch en in het aanrecht te installeren, maar wij willen hier niet anders meer.

Of en hoeveel het bespaard? Tijd en makkelijker/sneller koken, soms is financieel hier niet het uitgangspunt, :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:15

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Beter zoeken, o.a. Bosch en Siemens hebben 3680W platen, hier zit zo'n Bosch dus het bestaat _/-\o_

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• BvZwolle
  • Laatst online: 16:04
Turk schreef op donderdag 27 december 2018 @ 01:25:
[...]

Inductie gaat niet op 1x 16A werken, inductie maakt namelijk gebruik van een perilex stekker, waar je een "kookgroep" voor nodig bent, Klikkerdeklik

Wij hebben hier ook inductie. We hebben namelijk bij aankoop van het huis alles eruit gesloopt.
Mijn ouders koken op inductie, en het schoonmaken is denk ik wel het allergrootste voordeel.

En het feit dat wij hier 4 even grote "pitten" hebben. Met een koekenpan met een laagje olie verplaats ik toch graag naar de achterste pitten.
Als daar dan net 2 pannetjes met ander eten koken, kun je zo heen en weer schuiven.

Het is inderdaad wel even een werkje om de boel elektrisch en in het aanrecht te installeren, maar wij willen hier niet anders meer.

Of en hoeveel het bespaard? Tijd en makkelijker/sneller koken, soms is financieel hier niet het uitgangspunt, :9
De meeste inductieplaten hebben ook een timer/kookwekker en overkookbeveiliging, wat ik zelf erg vaak gebruik. Ook een groot voordeel!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Makkelijker en sneller? Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Wij koken nu electronisch en willen graag weer gas (meteen heet, blijft niet naverwarmen). Maar misschien heb je die nadelen met inductie niet meer (zitten nu in een huurwoning met oud electronisch fornuis en gaan begin volgend jaar naar een eigen huisje met gas)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• BvZwolle
  • Laatst online: 16:04
Marzman schreef op donderdag 27 december 2018 @ 04:13:
Makkelijker en sneller? Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Wij koken nu electronisch en willen graag weer gas (meteen heet, blijft niet naverwarmen). Maar misschien heb je die nadelen met inductie niet meer (zitten nu in een huurwoning met oud electronisch fornuis en gaan begin volgend jaar naar een eigen huisje met gas)
Electrisch en inductie is niet met elkaar te vergelijken v.w.b. gemak. Inductie werkt direct en koelt veel sneller af dan electrisch. Ja de plaat is heet na het koken, maar dat is een doorsnee gaspit ook. Ik zou adviseren om in je nieuwe huis (als er e.e.a. vervangen kan/moet worden) om zeker voor inductie te kiezen. Je wilt daarna waarschijnlijk niet anders...

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op donderdag 27 december 2018 @ 01:28:
Beter zoeken, o.a. Bosch en Siemens hebben 3680W platen, hier zit zo'n Bosch dus het bestaat _/-\o_
Dan nog moet hij een eigen groep ( boven 2000W) op een kookgroep zit zowieso niets "bij"
Marzman schreef op donderdag 27 december 2018 @ 04:13:
Ah ja, dat is een ramp, als je aardappels koken kan je hem bij wijze van spreken al uit zetten, blijft nog 20 min warm. Of je doet het niet en je hebt de rst van de avond geen verwarming meer nodig in huis. :+
Zeker inductie doen, zeer hoge w.a.f.

[ Voor 52% gewijzigd door Rol-Co op 27-12-2018 07:15 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoek even naar de verschillen tussen koken op inductie en koken op keramisch.

Mensen die nu nog een keramische plaat zouden kopen hebben of de afgelopen jaren niet goed opgelet of willen geen andere pannen aanschaffen wanneer dat zou moeten.

Een ander voordeel voor koken op inductie, die hier nog niet genoemd is, is dat het ook nog eens kindveilige is. De plaat wordt niet warm als er niks op staat. Kindertjes kunnen dus over het algemeen niet zomaar met hun vingertjes een huis af laten branden. Daarnaast is het ook nog eens zo dat je meestal zo'n 5 cm vanaf de pan je hand op de plaat kunt leggen, ook al heeft staat die aan.

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 december 2018 @ 01:28:
Klopt die gebruiken we sinds april dit jaar. De siemens kun je zelf instellen hoeveel hij mag gebruiken.
We hebben de kookplaat wel achter een 2 x 16A groep zitten maar is wel begrenst. Tijdens het koken is het totale verbruikte vermogen in huis rond de 2 Kwh of lager. Met oven aan kom je niet boven de 4000 Kwh uit. Die plaat is met BK pannen heel zuinig.

Ons gasverrbuik is dit jaar 10% lager zou nog rond 1100 Kub zijn.

Ook gekozen voor deze kookplaat omdat het verschil tussen het vastrecht van een 3x25A of 3X35A aansluiting hoog is later met een warmtepomop.

[ Voor 10% gewijzigd door space-one op 27-12-2018 08:22 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
space-one schreef op donderdag 27 december 2018 @ 08:14:
[...]

Klopt die gebruiken we sinds april dit jaar. De siemens kun je zelf instellen hoeveel hij mag gebruiken.
We hebben de kookplaat wel achter een 2 x 16A groep zitten maar is wel begrenst. Tijdens het koken is het totale verbruikte vermogen in huis rond de 2 Kwh of lager. Met oven aan kom je niet boven de 4000 Kwh uit. Die plaat is met BK pannen heel zuinig.

Ook gekozen voor deze kookplaat omdat het verschil tussen het vastrecht van een 3x25A of 3X35A aansluiting hoog is later met een warmtepomop.
Had je niet beter een plaat kunnen kiezen met 3-fasige aansluitmogelijkheid? Dan kun je hem gewoon vol belasten. Zit de kookgroep op 1 of 2 verschillende fases aangesloten?

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:47
Vanuit mijn energieleverncier kreeg ik bericht dat gas duurder wordt volgend jaar. Nu vrag ik mij af of overstappen van koken op gas naar elektrisch verstandig is, of dat ik die investering nog een tijdje uitstel.

Verder moet dan de prijs van een kubieke meter gas op een bepaald niveau komen om naar verhouding duurder te zijn dan elektriciteit verbruik van een inductieplaat (in mijn geval, 3-4 keer per week koken, de overige dagen warm ik restanten op in de magnetron of eet buiten de deur).

Heb ik zo alles op een rijtje, of mis ik nog iets, en heeft iemand hier ervaring mee en dit berekend / formule voor?
Ik had deze website gevonden met een berekening over gas/inductie, maar die was uit 2017 en gas was daar nog de helft goedkoper dan inductie als ik het goed begreep, maar wiskunde is niet mijn sterkste vak geweest. https://www.plezierindeke...ectrisch-wati-sgoedkoper/
Koken op gas ligt gemiddeld zo rond de 50m3 per jaar. Kijk dus maar eens op je jaarrekening welk aandeel koken heeft. Bij ons komt dat neer op minder dan 5% en ongeveer 40 euro per jaar. Dus qua kosten haalt het niets uit.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat kost je de ombouw naar elektrisch koken, en haal je die kosten er uit ?
Stroomverbruik moet je ook meerekenen, zeker als je nog geen zonnepanelen hebt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

space-one schreef op donderdag 27 december 2018 @ 08:14:
[...]

Daar heb je echt geen 3x35A nodig hoor, 1x35 gaat er niet gelijk uit boven de 8000W .
Heb je 3x25 kan de kookplaat gewoon op 2 verschillende fase en zet je de oven op de 3e.
Ik heb een 7kW warmtepomp enkel fase en zie hem nooit hoger dan 1500W , de 7kW is verwarmingsvermogen geen aansluitvermogen.

• Rol-Co

Rol-Co

Hackus schreef op donderdag 27 december 2018 @ 09:50:
[...]

Wat kost je de ombouw naar elektrisch koken, en haal je die kosten er uit ?
Stroomverbruik moet je ook meerekenen, zeker als je nog geen zonnepanelen hebt.
Moeten die kosten er uit? Bij een grotere tv ga je die berekening toch ook niet maken, of andere keuken, of badkamer, dan doen er ook heel veel voor de leuk.

Alleen het schoonmaken is het al waard, hier ging de gasplaat er uit omdat het het laatste beetje gas was wat ik nog had, kan het vastrecht er ook uit.
Gelijk de hele keuken gedaan, haal ik het er uit? Vast niet, maar wel weer een stukje mooier in de (nieuwe) keuken dus so what!

Anoniem: 93986

Het vastrecht vergeten een hoop mensen inderdaad. En dan word het een simpel rekensommetje. Binnen hoeveel jaar heb je je inductieplaat terugverdiend tov gas en een eventuele aanpassing in je meterkast voor een kookgroep.

Ik moet trouwens zeggen dat 50kuub gas alleen voor koken best veel is. Of anders gezegd, ik vind het veel. Nu ben ik alleen en kook zo'n 4 a 5 keer in de week en zit zo rond de 8 kuub aan gas. Ik heb blokverwarming, ook voor warm water, dus dat is welmakkelijk te berekenen. Nu heb ik verhuisplannen al een tijdje anders had ik de gasaansluiting er allang uitgegooid.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rol-Co schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:45:
[...]

Moeten die kosten er uit? Bij een grotere tv ga je die berekening toch ook niet maken, of andere keuken, of badkamer, dan doen er ook heel veel voor de leuk.

Alleen het schoonmaken is het al waard, hier ging de gasplaat er uit omdat het het laatste beetje gas was wat ik nog had, kan het vastrecht er ook uit.
Gelijk de hele keuken gedaan, haal ik het er uit? Vast niet, maar wel weer een stukje mooier in de (nieuwe) keuken dus so what!
Het is een andere reden, als je je keuken toch gaat vervangen, of gewoon gasstel omruilt voor elektrisch.
btw; weet je niet wat de reden is, en of het gasstel los in de keuken staat of inbouw in je keuken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Banix schreef op woensdag 26 december 2018 @ 16:59:
Wij gebruikten in ons oude huis naast de stadssverwarming ongeveer 20kuub aan kookgas. dat is dus verwaarloosbaar qua kosten naast je verwarming.
20 kuub gas per jaar om te koken???????
En verder geen gas voor de verwarming?
WOW
Transport en vastrecht is ongeveer €200,00
dus die 20 kuub kost je dan 12 euro aan verbruik en 200 aan vast is 212
PER KUUB is dat dan maar liefst €10,65

Kan je heel wat elektriciteit voor kopen hoor.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:24
Vuiltje schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:08:
[...]

20 kuub gas per jaar om te koken???????
En verder geen gas voor de verwarming?
WOW
Transport en vastrecht is ongeveer €200,00
dus die 20 kuub kost je dan 12 euro aan verbruik en 200 aan vast is 212
PER KUUB is dat dan maar liefst €10,65

Kan je heel wat elektriciteit voor kopen hoor.
Dat is ondertussen al weer wat jaartjes geleden hoor. Sinds de verhuizing koken we op inductie en maken we ook gebruik van stadsverwarming. Wij zijn dus al een aantal jaar volledig gasloos. De flat waar we hiervoor woonden wilden we niet in investeren, gezien we al een nieuwbouwhuis hadden gekocht en we dik verlies op de verkoop van de flat gingen leiden.

Daarnaast stookt topicstarter wel op gas. Dus voor hem is het dus inderdaad 12 euro verbruik aan kookgas.

[ Voor 6% gewijzigd door Banix op 27-12-2018 12:24 ]

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 08:07
_JGC_ schreef op woensdag 26 december 2018 @ 17:11:

Verder douchen wij elke dag, maar zelfs daarmee kom je amper aan 10 kuub per maand.
Douchen is ongeveer een kwart kuub per douchebeurt. Bron: Slimme meter met domiticz ;)

• space-one
bbbrumbrum schreef op donderdag 27 december 2018 @ 09:20:
[...]

Had je niet beter een plaat kunnen kiezen met 3-fasige aansluitmogelijkheid? Dan kun je hem gewoon vol belasten. Zit de kookgroep op 1 of 2 verschillende fases aangesloten?
Dat kan de plaat ook en dat zou in de toekomst geen probleem zijn mocht dat nodig zijn.

We hadden 2 kleine ABB kasten en geen ruimte genoeg. Nu alles overgezet naar grote ABB kast en voldoende ruimte moor uitbreiding mocht dat nodig zijn.
Het huis heeft van vroeger uit 3 groepen deze verdeeld nu achter 3 aardlekschakelaars.
de kookgroep zit op 1 fase verdeeld en achter 1 aardlek.
Oven zit op 1 fase en de wasmachine op een fase van de grootverbruikers.
Vaatmachine gaat altijd na het eten aan en zit op de zelfde fase als de oven.

En afhankelijk van de warmtepomp 1 of 3 fasen is het nog aan te passen uit te breiden.

De kleine ABB kasten waren nog vrij nieuw en op deze manier de meeste componenten nog hergebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door space-one op 27-12-2018 14:18 ]

• space-one
Rol-Co schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:40:
[...]

Daar heb je echt geen 3x35A nodig hoor, 1x35 gaat er niet gelijk uit boven de 8000W .
Heb je 3x25 kan de kookplaat gewoon op 2 verschillende fase en zet je de oven op de 3e.
Ik heb een 7kW warmtepomp enkel fase en zie hem nooit hoger dan 1500W , de 7kW is verwarmingsvermogen geen aansluitvermogen.
Begin dit jaar eens uitgezocht maar bijv de Panasonic Monoblock van 7kW zou volgens de handleiding hoger dan 16A moeten worden afgezekerd. In de praktijk gebruikt de warmtepomp als ik het zo lees veel minder.
Volgens de handleding zou je bij 3x25A aansluiting altijd een 3 fase 7 kW warmtepomp.moeten gebruiken omdat je maar 16A zekeringen/automaten mag gebruiken.

Je mag een 1 fase 7 kW warmtepomp achter een aparte 16A zetten dit is volgens mij niet verboden. Bij een GOP van meer dan 2 en vol vermogen gaat dat goed.

[ Voor 8% gewijzigd door space-one op 27-12-2018 14:44 ]

• Rol-Co

Rol-Co

space-one schreef op donderdag 27 december 2018 @ 14:35:
[...]

Begin dit jaar eens uitgezocht maar bijv de Panasonic Monoblock van 7kW zou volgens de handleiding hoger dan 16A moeten worden afgezekerd. In de praktijk gebruikt de warmtepomp als ik het zo lees veel minder.
Volgens de handleding zou je bij 3x25A aansluiting altijd een 3 fase 7 kW warmtepomp.moeten gebruiken omdat je maar 16A zekeringen/automaten mag gebruiken.

Je mag een 1 fase 7 kW warmtepomp achter een aparte 16A zetten dit is volgens mij niet verboden. Bij een GOP van meer dan 2 en vol vermogen gaat dat goed.
Omdat ze het element mee rekenen, maar die moet je apart aansluiten en de meesten doen dat niet, dat heeft ie niet nodig en geeft een slechte COP. Zie het lucht water warmtepomp topic.

Mijn 7kw zit gewoon op een eigen groep van 16A en meestal loopt ie op 770W.
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20181226&gs=3&m=1

Ik heb nu 3 fase, kwestie van verbruikers goed verdelen maar zelfs op 1 fase 35A had ik de volgende verbruikers.
7kW warmtepomp, 2x daalderop sww boiler a1950W ps, kookplaat 7,2kW, oven 3200W, combimagnetron 2400W, kokend waterkraan 2000W, vaatwasser 1900W, wasmachine 2000W, wp droger 900W, koffie automaat 1600W, stofzuiger 1600W, hd strijkijzer 1600W, koelkast en vriezer los 170W samen en nog alle andere normale dingen.
We hebben nog nooit de zekering er uit gehad door overbelasting, wel een wattcher in de kamer zodat we het vermogen konden zien, nu met 3 fase niet meer.

Pagina: 1