Ryzen 7 9800x3D / 4080 SUPER / 64 GB G.Skill DDR5-6000 / ASUS Rog Strix 650E-F Gaming Wifi
Ik weet niet of excel een formule heeft om een datum te genereren op basis van jaartal en dag van het jaar. Daarvoor zou je eens door de datum gerelateerde formules moeten neuzen.
Wat er ongetwijfeld wel is, is een formule om aan de hand van jaar, maand en dag een datum te genereren.
Dus:
Splits de cel die je hebt met een en ander aan text functies (of met de tekst naar kolommen wizard als dat lukt) zodat je een cel met jaartal hebt en een cel met dag van het jaar.
Gebruik dan het jaartal om een datum te genereren van 1 januari dat jaar.
Tel er daar de dag van het jaar -1 bij op om de daadwerkelijke datum te krijgen.
Je moet er zelf even de juiste formules bijzoeken, maar conceptueel zou dat moeten werken.
Wat er ongetwijfeld wel is, is een formule om aan de hand van jaar, maand en dag een datum te genereren.
Dus:
Splits de cel die je hebt met een en ander aan text functies (of met de tekst naar kolommen wizard als dat lukt) zodat je een cel met jaartal hebt en een cel met dag van het jaar.
Gebruik dan het jaartal om een datum te genereren van 1 januari dat jaar.
Tel er daar de dag van het jaar -1 bij op om de daadwerkelijke datum te krijgen.
Je moet er zelf even de juiste formules bijzoeken, maar conceptueel zou dat moeten werken.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Als het basisgegeven altijd een vaste format en lengte heeft, dan zou dit moeten werken. In cel A1 staat AB18101XXXXX
vervolgens zet je in regel 1 daar de volgende formules achter:
=DEELB(A1;3;5) [haal het datumdeel uit de tekst]
=DEELB(B1;1;2) [haal het jaar uit de tekst]
=WAARDE(DEELB(B1;3;5)) [haal het aantal dagen uit de tekst]
=MAAND(D1) [bepaal het aantal maanden]
=TEKST.SAMENVOEGEN("1-1-";20;C1) [maak van het jaartal de eerste dag van het jaar]
=DATUMWAARDE(F1) [maak een intern getal van de eerste dag]
=D1+G1 [tel daar het aantal dagen bij op]
=DAG(H1) [haal de dag van de maand uit het interne getal]
=MAAND(H1) [haal de maand van het jaar uit het interne getal]
=JAAR(H1) [haal het jaartal uit het interne getal]
=TEKST.SAMENVOEGEN(I1;"/";J1;"/";K1) [voeg dag, maand en jaartal samen tot de datumtekst]
vervolgens zet je in regel 1 daar de volgende formules achter:
=DEELB(A1;3;5) [haal het datumdeel uit de tekst]
=DEELB(B1;1;2) [haal het jaar uit de tekst]
=WAARDE(DEELB(B1;3;5)) [haal het aantal dagen uit de tekst]
=MAAND(D1) [bepaal het aantal maanden]
=TEKST.SAMENVOEGEN("1-1-";20;C1) [maak van het jaartal de eerste dag van het jaar]
=DATUMWAARDE(F1) [maak een intern getal van de eerste dag]
=D1+G1 [tel daar het aantal dagen bij op]
=DAG(H1) [haal de dag van de maand uit het interne getal]
=MAAND(H1) [haal de maand van het jaar uit het interne getal]
=JAAR(H1) [haal het jaartal uit het interne getal]
=TEKST.SAMENVOEGEN(I1;"/";J1;"/";K1) [voeg dag, maand en jaartal samen tot de datumtekst]
Soms ben ik bijna gelukkig
Tikje omslachtig... 
Als je eenmaal jaar en aantal dagen hebt (dmv deel()) dan heb je met =DATUM(jaar;1;dagen) meteen de juiste datum. 'Dagen' mag namelijk ieder willekeurig geheel getal zijn.
Als je eenmaal jaar en aantal dagen hebt (dmv deel()) dan heb je met =DATUM(jaar;1;dagen) meteen de juiste datum. 'Dagen' mag namelijk ieder willekeurig geheel getal zijn.
offtopic:
Maar ik zou het op prijs stellen als je in je startpost ook de informatie verstrekt wat je al geprobeerd had
Maar ik zou het op prijs stellen als je in je startpost ook de informatie verstrekt wat je al geprobeerd had
[ Voor 24% gewijzigd door Lustucru op 27-12-2018 00:39 ]
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
Netjes! Die kende ik niet. Ik dacht bij deze zelf aanLustucru schreef op donderdag 27 december 2018 @ 00:37:
code:
1
| =DATUM(jaar;1;1) -1 + dagen |
Die van jou is leuker, maar misschien niet voor iedereen even snel te interpreteren achteraf.