Nieuw 06 Nummer en WhatsApp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Ik heb een nieuw 06 nummer aangevraagd bij mijn telco. Deze is nu actief op mijn telefoon maar WhatsApp is nog niet omgekat. Anderen merken nu dus nog niets.

De reden voor een nieuw nummer is hoofdzakelijk dat ik zelf weer weet wie allemaal mijn nummer hebben en omdat mijn nummer ongetwijfeld veel voorkomt in databases van diverse social-media platforms en daar weer allemaal tracking/profiling bij komt kijken.

Bovendien heb ik nu een veel makkelijker nummer.

In WhatsApp kan je kiezen voor "Wijzig nummer" en de boel migreren - Echter wil ik niet dat iedereen een notificatie krijgt met daarin mijn nieuwe nummer :') Ik ga men zelf op de hoogte stellen.

Nu kan ik WhatsApp verwijderen en opnieuw installeren en daar mijn nieuwe nummer opvoeren, maar kan ik dan mijn iCloud backup terugzetten? M.a.w. is de backup gemapt aan 06-nummer of iCloud adres?

Een indianenverhaal dat ik hoor, is dat als mijn oude nummer weer in de pool komt, een nieuwe gebruiker mogelijk toegang kan hebben tot mijn chat-data? Daarom moet je het in WhatsApp aangeven d.m.v. migratie wizard in instellingen. Maar dat lijkt mij een sterk verhaal? Bovendien heb ik 2FA aan staan.

Wat is de beste manier volgens jullie?

thnx

Let me share my screen...

Beste antwoord (via Aviv1 op 26-12-2018 15:22)

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:22
Jouw indianen-verhaal: https://faq.whatsapp.com/en/android/24068052/

Kortom: 30-dagen inactiviteit -> geactiveerd op nieuw device; automatische cleanup van de bekende account-info. Inzage in oude berichten heb je sowieso niet.

Volgens mij hanteren providers nog een grace-periode waarin een gebruikt nummer niet wordt herbruikt. Ik gok dat deze periode langer is dan 30 dagen. Dus veel te vrezen (sowieso buiten hooguit je profiel-foto en status) heb je niet.

Of je de oude iCloud-backup kan gebruiken betwijfel ik sterk.
Recover chat history from iCloud

To recover your chat history from an iCloud backup, first verify that an iCloud backup exists in WhatsApp > Settings > Chats > Chat Backup.
If you can see when the last backup was performed, delete and reinstall WhatsApp from the App Store.
After verifying your phone number, follow the on-screen prompts to restore your chat history.
Maar goed, dat heb ik nooit geprobeerd.

Als je heel zeker wilt zijn;
https://faq.whatsapp.com/en/android/23756533/ voor een aanvullende backup van je berichten en dan gewoon jouw oude account definitief verwijderen.

[ Voor 11% gewijzigd door eric.1 op 26-12-2018 15:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
Jouw indianen-verhaal: https://faq.whatsapp.com/en/android/24068052/

Kortom: 30-dagen inactiviteit -> geactiveerd op nieuw device; automatische cleanup van de bekende account-info. Inzage in oude berichten heb je sowieso niet.

Volgens mij hanteren providers nog een grace-periode waarin een gebruikt nummer niet wordt herbruikt. Ik gok dat deze periode langer is dan 30 dagen. Dus veel te vrezen (sowieso buiten hooguit je profiel-foto en status) heb je niet.

Of je de oude iCloud-backup kan gebruiken betwijfel ik sterk.
Recover chat history from iCloud

To recover your chat history from an iCloud backup, first verify that an iCloud backup exists in WhatsApp > Settings > Chats > Chat Backup.
If you can see when the last backup was performed, delete and reinstall WhatsApp from the App Store.
After verifying your phone number, follow the on-screen prompts to restore your chat history.
Maar goed, dat heb ik nooit geprobeerd.

Als je heel zeker wilt zijn;
https://faq.whatsapp.com/en/android/23756533/ voor een aanvullende backup van je berichten en dan gewoon jouw oude account definitief verwijderen.

[ Voor 11% gewijzigd door eric.1 op 26-12-2018 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Ik begrijp inderdaad dat als je je account niet verwijdert dat je profilefoto en status (mits je die hebt) zichtbaar blijven. Men zal alleen zien dat laatst gezien niet meer verandert (mits laatst gezien aan staat).

Ik heb dus mijn profielfoto verwijderd en info "Nieuw telefoonnummer" zodat men iig weet dat ik een nieuw nummer heb. Maar na 30 inactiviteit dagen zal dit geheel dus verdwijnen, begrijp ik.
Wat ik hieruit begrijp is dat als ik mijn profielfoto niet verwijder, Jantje krijgt mijn oude nummer, Jantje vult sms-code in tijdens installatie, Jantje zal daarna mijn oude foto zien tijdens het installeren van WhatsApp: WhatsApp denkt namelijk dat Jantje nog steeds mij is.

Maar Jantje kan inderdaad niet een backup terugzetten van mijn chats want die staan in mijn iCloud. Wel zal Jantje berichten krijgen van allemaal leuke dames die blij zijn dat ik terug ben.

En dit scenario is alleen binnen 30 dagen. (30 dagen is best snel om een account te op te heffen, imo)

[ Voor 8% gewijzigd door Aviv1 op 26-12-2018 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Aviv1 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:50:
De reden voor een nieuw nummer is hoofdzakelijk dat ik zelf weer weet wie allemaal mijn nummer hebben en omdat mijn nummer ongetwijfeld veel voorkomt in databases van diverse social-media platforms en daar weer allemaal tracking/profiling bij komt kijken.
Je beseft je dat je, door met het nieuwe nummer bij WhatsApp aan te melden, ook meteen weer te voorschijn komt in de allergrootste database van social media platforms (die van Zuckerberg)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
anboni schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:34:
[...]

Je beseft je dat je, door met het nieuwe nummer bij WhatsApp aan te melden, ook meteen weer te voorschijn komt in de allergrootste database van social media platforms (die van Zuckerberg)?
Inderdaad. Maar besef jij dat als je Nummer Wijzigen kiest, al jouw bestaande profielen van de afgelopen 5 jaar ook weer worden gelinkt aan jouw splinternieuwe nummer? ;) Insta, Facebook, WhatsApp, e.d.

Door wijzig nummer niet te kiezen, ben ik voorlopig een nieuwe identiteit :+

[ Voor 7% gewijzigd door Aviv1 op 26-12-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Aviv1 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:29:
Maar Jantje kan inderdaad niet een backup terugzetten van mijn chats want die staan in mijn iCloud. Wel zal Jantje berichten krijgen van allemaal leuke dames die blij zijn dat ik terug ben.
Dan had je die leuke dames moeten melden dat ze geen pikante fototjes meer naar jouw oude nummer moeten sturen :X. Zonder gekkigheid; je moet sowieso even melden dat ze jouw nieuwe nummer gaan gebruiken ipv een nummer wat jij niet meer in bezit hebt. Dat is nog wel het belangrijkste van dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
eric.1 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:42:
[...]

Dan had je die leuke dames moeten melden dat ze geen pikante fototjes meer naar jouw oude nummer moeten sturen :X. Zonder gekkigheid; je moet sowieso even melden dat ze jouw nieuwe nummer gaan gebruiken ipv een nummer wat jij niet meer in bezit hebt. Dat is nog wel het belangrijkste van dit verhaal.
Hoezo? Ik heb mijn laatst gezien aangezet en profielfoto verwijderd, dus ze zullen niets meer sturen. Ook heb ik in mijn status: " Nieuw nummer " gezet.

Als ik nu zeg dat ik een nieuw nummer heb, en deze niet geef, dat is toch onbeschoft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Als je al je berichten wilt overzetten naar je nieuwe nummer zonder nummer wijzigen, dan kan je BackupTrans WhatsApp voor iPhone kopen. Die ramt het zo terug de database in. Kost wel €20 ofzo. Kut software, maar t werkt. Zijn instructies te vinden hier in topics over migreren van Android naar iPhone.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Bedankt.

Uiteindelijk dus nummer wijzigen optie niet gekozen. WhatsApp opnieuw geïnstalleerd met nieuwe nummer. Kon inderdaad geen backup terugzetten van mijn oude nummer. Wel had ik van te voren wat chats ge-exporteerd naar txt. Ruimt wel lekker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aviv1 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 14:50:
Dus... Dit stukje tekst heb je dan maar voor de flauwekul neergezet of houd je jezelf voor de gek? Als je het hebt over databases van diverse social media platforms waar je nummer in staat en je installeert daarna vrolijk weer whatsapp dan ben je ook niet lekker bezig. Je nummer staat nu weer in de grootste database ter wereld (of in ieder geval komt het daar in de buurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
sypie schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:29:
[...]
Dus... Dit stukje tekst heb je dan maar voor de flauwekul neergezet of houd je jezelf voor de gek? Als je het hebt over databases van diverse social media platforms waar je nummer in staat en je installeert daarna vrolijk weer whatsapp dan ben je ook niet lekker bezig. Je nummer staat nu weer in de grootste database ter wereld (of in ieder geval komt het daar in de buurt).
Als ik nummer wijzigen kies, dan weet WA dus dat ze alle bestaande informatie/historie aan mijn nieuwe nummer kunnen koppelen.

Daarom heb ik dat niet gedaan. Ik ben nu dus een nieuwe identiteit in hun database zonder historie. Mijn oude nummer zal "laatst gezien 26-12-2018" blijven.

Tenzij.... WA ook het IMEI nummer heeft en dat zodoende kan koppelen aan mijn nieuwe nummer o.i.d.? Maar dan kan ik alsnog een nieuwe identiteit zijn die de telefoon heeft overgekocht.

Hopelijk snap je mijn gedachtegang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
WhatsApp is van Facebook zoals je wellicht weet. WhatsApp heeft toegang tot jouw contacten maar ook bij je vrienden/bekenden heeft WhatsApp dat. Wellicht dat zij zelf ook nog de Facebook apps op hun telefoon hebben.

3 keer raden welke links Facebook en WhatsApp leggen en welke conclusie ze dan in één keer kunnen trekken...

Op dit moment ben je nog een nieuwe identiteit voor de betreffende diensten. Zodra je begint met contacten in je adresboek én je nummer bij anderen in de telefoon ben je al weer een heel eind heen om je profiel weer sluitend te maken voor deze datahongerige bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
sypie schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 15:23:
WhatsApp is van Facebook zoals je wellicht weet. WhatsApp heeft toegang tot jouw contacten maar ook bij je vrienden/bekenden heeft WhatsApp dat. Wellicht dat zij zelf ook nog de Facebook apps op hun telefoon hebben.

3 keer raden welke links Facebook en WhatsApp leggen en welke conclusie ze dan in één keer kunnen trekken...

Op dit moment ben je nog een nieuwe identiteit voor de betreffende diensten. Zodra je begint met contacten in je adresboek én je nummer bij anderen in de telefoon ben je al weer een heel eind heen om je profiel weer sluitend te maken voor deze datahongerige bedrijven.
Dus moeten we WhatsApp en Facebook eigenlijk verbannen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Wel als je je nummer buiten de grote sociale media wilt houden.

Je kunt er in ieder geval zelf aan bijdragen door deze apps niet meer te gebruiken. Net zoals andere Facebook producten zoals Instagram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Gezien het aantal mensen dat er voor kiest om hun adresboek integraal te delen met het Facebook platform, Google en toko's als LinkedIn, is het eigenlijk uitgesloten dat men je naam + nummercombinatie niet heeft als het nummer bij meerdere mensen bekend is. Er zit er geheid 1 tussen die het upload.

WhatsApp zelf upload overigens geen details uit je adresboek, enkel het telefoonnummer; hetgeen hashed wordt opgeslagen op de server voor contact discovery. Er zitten dus geen namen, emailadressen, verjaardagen of wat dan ook bij. Op het moment wordt terwijl er een uitspraak afgewacht wordt van een samenwerking met Europese waakhonden overigens geen koppeling gelegd tussen Facebook Platform, FBCDN en WhatsApp. Of dat in de praktijk echt uitmaakt is weer een ander verhaal, gezien kennissen/collegae die data toch wel rechtstreeks delen met Facebook is het restant data dat uit de summiere dataset van WhatsApp kan komen qua contacten nogal gelimiteerd en zal het ze denk ik ook een rotzorg zijn om er op 't moment überhaupt niets mee te doen. Pas met WhatsApp Pay kan dat wellicht interessant voor ze worden.

Je kan WhatsApp overigens ook gebruiken zonder je contactenlijst te delen. Je kan dan enkel geen groepen aanmaken (wel aan groepen deelnemen) noch verzendlijsten. En een nieuw gesprek starten is wat omslachtig maar met een heel simpel scriptje (zeker in de Opdrachten app!) is daar makkelijk omheen te werken ach ik dacht ik maak hem gewoon wel ff aan, hier:
https://www.icloud.com/sh...e4c254a30b6d9d1d19cbb296e

Met deze shortcut (vereist "Opdrachten" app, gratis in app store.) kan je alsnog chats starten zonder dat je WhatsApp toegang hoeft te geven tot je contacten. Dit kan op twee manieren:
1.) Open Opdrachten, tik op WhatsApp Chat opener. Opdrachten vraagt of je een contact wilt kiezen, een 06 nummer wilt invoeren of een telefoonnummer wil ophalen vanaf je klembord (als je dus een tel. nummer gekopieerd hebt.). WhatsApp opent daarna direct.
2.) Via de sharing-extensie, bijvoorbeeld via Contacten -> Kies contact -> Deel contact -> Opdrachten -> WhatsApp Chat opener, of door de Opdrachte-app te openen -> WhatsApp Chat opener. Of door op enige andere wijze een contact/telefoonnummer te delen met die opdracht.
3.) Uiteraard kan je het ook oproepen door een zin aan Siri toe te voegen waarmee de Opdracht gestart wordt, eg "Hey siri, WhatsApp Chat opener" - Okidokie. ;)
Let op: accepteert maar één nummer.

Uiteraard als je WhatsApp geen toegang tot contacten geeft, zie je binnen WhatsApp de namen van de personen niet in beeld; enkel hun 06-nummer. Als ze praten zie je wel vaak hun zelf ingestelde naam/nickname. Iets om rekening mee te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 29-12-2018 06:32 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Pagina: 1