Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-01-2024
Hallo allemaal,

Met mijn broertje heb ik afgesproken dat we elk jaar € 3000 aflossen op ieders hypotheek.
Nu is hij ervan overtuigd dat looptijdverkorting voordeliger uitkomt dan lagere maandlasten. Ik ben daar niet zeker van. Tevens is een voordeel van lagere maandlasten naar mijn mening dat je hier direct wat van ziet. Bij looptijdverkorting dien je 20+ jaar te wachten voor je enig voordeel hebt.

Op internet kan ik geen eenduidig antwoord vinden vandaar dit topic. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gewoon doorrekenen toch?

- wat hou je maandelijks in je zak bij lagere maandlasten?
- wat krijg je hierdoor jaarlijks terug qua HRA?
tegenover
- hoeveel jaren hoef je geen maandlasten meer te betalen bij kortere looptijd?
- wat levert dat op aan maandelijks in je zak vs. hoeveel HRA loop je mis?

Het is ook even interessant om door te rekenen wat voor type hypotheek je hebt; niet iedereen heeft een financiering die uit maar 1 deel bestaat (bijvoorbeeld annuitair) en voor hypotheken met meerdere delen voor de hoofdschuld, kan het soms interessant zijn om alleen deel A af te betalen en deel B op de HRA op te voeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-06 22:29
Als je looptijdverkorting doet betaal je in totaal, over de hele looptijd, minder rente. Als je een lagere maandlast doet hou je nu geld in je zak. Wat voordeliger zou zijn is afhankelijk van wat je zou doen met dat geld in je zak en het rendement daar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
lagere maandlasr heeft bijkomend voordeel dat je iets beter beschermt bent tegen financieel onheil: je maandbedrag is meteen lager dus de cashflow die je maandelijks nodig hebt ook.

ik kies daarom voor lagere lasten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik kies altijd kortere looptijd zodat ik minder rente betaal in totaal. Ik kan de maandlast prima hebben, dus ik wil die niet laten dalen. Omdat ik een annuïteit heb, ga ik extra veel aflossen elke maand (met zelfde bedrag). Doel is om zsm mijn woning afgelost te hebben zodat ik deze kan verhuren zonder bemoeienis van de bank.

[ Voor 18% gewijzigd door Longcat op 26-12-2018 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:24:
Gewoon doorrekenen toch?

- wat hou je maandelijks in je zak bij lagere maandlasten?
- wat krijg je hierdoor jaarlijks terug qua HRA?
tegenover
- hoeveel jaren hoef je geen maandlasten meer te betalen bij kortere looptijd?
- wat levert dat op aan maandelijks in je zak vs. hoeveel HRA loop je mis?
Vergeet ook niet dat geld nu meer waard is dan geld later. Door inflatie (deflatie even buiten beschouwing gelaten) wordt relatief gezien de schuld ook al minder waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Voorstander van lagere maandlasten. Wat je maandelijks minder betaalt kan je ook weer extra aflossen om op hetzelfde resultaat uit te komen als met looptijdverkorting. Maar op het moment dat het financieel even tegen zit (ontslag, ziekte, sabbatical, whatever) heb je lagere lasten. Met lagere maandlasten hou je simpelweg meer flexibiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:43
Het hangt van je situatie en hypotheekvorm af. Aangezien je het over aflossen hebt, is het waarschijnlijk geen spaarhypotheek. Bij deze vorm loont het wel behoorlijk om extra geld in de hypotheek te stoppen (vooral in de beginjaren) om zo de looptijd te verkorten.

Je noemt verder dat je bij looptijdverkorting pas na 20 jaar het voordeel krijgt. Dat is waar, maar over het algemeen is dat voordeel wel een stukje groter dan bij lage lasten met lange looptijd.

Verder is naar mijn idee de vrijheid van hypotheekvrij zijn ook belangrijk. Dat is persoonlijk verder, maar zelf vind ik het vrij erg dat ik móet werken om de bank te kunnen betalen.

De vraag is vooral, hoeveel geld komt er nu binnen en hoeveel geld wil je besteden. Als je elk jaar redelijk wat geld over houdt, is het of hypotheek afbouwen of proberen te investeren in een ander project wat meer rendement heeft dan de rente van je hypotheek.
Grote buffer opbouwen/sparen zonder doel is financieel in ieder geval het ergste wat je kunt doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Simpel antwoord. Je leeft nu, wat heb je aan nog meer geld als je 55 bent, een hoog salaris hebt en de kinderen het huis uit zijn? Op een cruise? Kan het maar beter nu op je spaarrekening staan. Je kunt het later altijd nog aflossen als het geld echt over blijkt te zijn.

Aflossen is een modewoord geworden na de financiële crisis, toen was het ook nodig, veel hypotheken waren hoger dan de woningwaarde. Nu is dat veel minder, hou het lekker liquide als je niet onder water staat en je hypotheekrente niet te hoog is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@iamcj heerlijk op de spaarrekening! Kun je lekker rente blijven betalen over de gehele hoofdsom van je hypotheek. :')

[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 26-12-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:30
Longcat schreef op woensdag 26 december 2018 @ 23:07:
@iamcj heerlijk op de spaarrekening! Kun je lekker rente blijven betalen over de gehele hoofdsom van je hypotheek. :')
Wie zegt dat je het op de spaarrekening moet laten staan?

Je kan ook nog anders denken en met het geld de woning verbeteren (bijvoorbeeld groter maken), waardoor de waarde stijgt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Jumpman schreef op woensdag 26 december 2018 @ 23:12:
[...]

Wie zegt dat je het op de spaarrekening moet laten staan?

Je kan ook nog anders denken en met het geld de woning verbeteren (bijvoorbeeld groter maken), waardoor de waarde stijgt.
Hij zegt letterlijk:
Kan het maar beter nu op je spaarrekening staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 18:50
Hij heeft wel een sterk punt, je haalt misschien niet een rendement van 2% (kan iets meer of minder zijn) welke je krijgt bij de aflossing van je huis, maar het geld wat je nu direct beschikbaar hebt is vele malen handiger.

Als je het financieel moeilijk krijgt heb je niks aan iets lagere maandlasten, Met 10% van je hypotheek kan je waarschijnlijk een aantal jaar de hypotheek betalen, maar als je dat geld gebruikt om af te lossen, dan kan het zijn dat je binnen de kortste keren krap komt te zitten, omdat je minder gespaard hebt.

Direct liquide middelen, ook al levert het niet direct geld op is altijd handig om achter de hand te houden.
Mocht je geld te veel hebben, dan zijn er op dit moment waarschijnlijk betere plekken waar je het geld kan investeren als je iets wilt verdienen.

Als je toch wilt aflossen, zou ik ook voor lagere maandlasten kiezen, het geeft je de keuze om het vrij gekomen geld te gebruiken zoals jij wilt, ipv dat je moet wachten tot het einde van je hypotheek termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:43
@REDSD Kan je goed volgen, alleen je laatste zin niet. Juist het wachten op het einde van de hypotheek wordt een stuk korter. Dus je krijgt wel iets terug voor het inkorten van de looptijd. Aflossen/bijstorten van de hypotheek is een gegarandeerd rendement. Je kunt het geld ook anders inzetten, maar naast zonnepanelen en derg. zijn er vooral projecten waar het rendement niet gegarandeerd is.

@iamcj Genoeg mensen die inderdaad liever het geld uitgeven in de dure beginfase met kinderen. Je stelt daarbij wel dat je veel minder hebt aan extra geld op je 55e. Dat laatste, vooral voor mensen uit het Financiële Onafhankelijkheid-topic, is niet voor iedereen waar.

Het kan ook en-en zijn. Zo heb ik op dit moment ruim genoeg geld voor mijn gezin met jonge kinderen. Maar ook een looptijd van slechts 18 jaar op de hypotheek. Ik betaal uiteraard veel per maand nu. Het levert netto echter wel flink wat op. Lenen kost geld.

Ik ben zelf 42 als ik hypotheekvrij ben, dus 55 jaar is wat hoog gekozen. Als ik in de 40 ben, gaan de kinderen studeren, autorijden, op kamers, enz. Ik heb graag juist dan veel extra geld.

Daarnaast zou ik graag eerder met pensioen gaan. Voor mij hopelijk goed mogelijk door het heel ruim te hebben na mijn 45e.

Ik zou alleen aanraden om de lasten laag (of normaal) te houden als iemand in een onzekere positie zit. Beide kanten zijn dan ook goede adviezen, echter afhankelijk van de situatie en deels zelfs persoonlijke voorkeur. TS zou daarom eigenlijk meer informatie moeten geven.

Een ander scenario met advies om de lasten wel laag te houden is bijvoorbeeld voor mensen die in hun jonge jaren perse de wat luxere dingen willen doen, zoals topsport, wereldreis, sabbatical, enz.

[ Voor 12% gewijzigd door Playa del C. op 26-12-2018 23:47 ]

• iamcj
Het komt gewoon neer op het principe van de spaarhypoteek. Alleen de afgelopen jaren een slecht rendement, tja het kan verkeren. Maar als ergens in die 30 jaar de rente en periode hoger wordt dan rente - HA kan deze situatie ook gewoon geld opleveren ten opzichte van eerder aflossen. Tel daar bij op dat je het geld nu liquide hebt, dan is het voor mij een simpele keuze, ook al kost dat nu wat geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
Playa del C. schreef op woensdag 26 december 2018 @ 23:38:
@REDSD Kan je goed volgen, alleen je laatste zin niet. Juist het wachten op het einde van de hypotheek wordt een stuk korter. Dus je krijgt wel iets terug voor het inkorten van de looptijd. Aflossen/bijstorten van de hypotheek is een gegarandeerd rendement. Je kunt het geld ook anders inzetten, maar naast zonnepanelen en derg. zijn er vooral projecten waar het rendement niet gegarandeerd is.

@iamcj Genoeg mensen die inderdaad liever het geld uitgeven in de dure beginfase met kinderen. Je stelt daarbij wel dat je veel minder hebt aan extra geld op je 55e. Dat laatste, vooral voor mensen uit het Financiële Onafhankelijkheid-topic, is niet voor iedereen waar.

Het kan ook en-en zijn. Zo heb ik op dit moment ruim genoeg geld voor mijn gezin met jonge kinderen. Maar ook een looptijd van slechts 18 jaar op de hypotheek. Ik betaal uiteraard veel per maand nu. Het levert netto echter wel flink wat op. Lenen kost geld.

Ik ben zelf 42 als ik hypotheekvrij ben, dus 55 jaar is wat hoog gekozen. Als ik in de 40 ben, gaan de kinderen studeren, autorijden, op kamers, enz. Ik heb graag juist dan veel extra geld.

Daarnaast zou ik graag eerder met pensioen gaan. Voor mij hopelijk goed mogelijk door het heel ruim te hebben na mijn 45e.

Ik zou alleen aanraden om de lasten laag (of normaal) te houden als iemand in een onzekere positie zit. Beide kanten zijn dan ook goede adviezen, echter afhankelijk van de situatie en deels zelfs persoonlijke voorkeur. TS zou daarom eigenlijk meer informatie moeten geven.

Een ander scenario met advies om de lasten wel laag te houden is bijvoorbeeld voor mensen die in hun jonge jaren perse de wat luxere dingen willen doen, zoals topsport, wereldreis, sabbatical, enz.
Ik denk dat de mensen die met hun 42ste hypotheekvrij zijn, "op 1 hand kunt tellen". Good for you! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:00
Ik heb voor mijzelf berekend dat als ik 20K aflos, ik per jaar 540 euro voordeel haal.
Is er dan voldoende voordeel vind jij?

Zolang we nog hypotheekrenteaftrek hebben is het gewoon niet aantrekkelijk genoeg in mijn ogen.

[ Voor 5% gewijzigd door webgangster op 05-01-2019 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Kies waar jij jezelf het beste bij voelt en laat je broer dat ook doen. Toch niet erg als je beide een andere keus hebt? Of hebben jullie ook beide dezelfde studie gedaan, dezelfde baan, dezelfde vrouw, dezelfde auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Kan je eigenlijk na het afsluiten nog wijzigen dat bij extra aflossen je looptijd korter word ipv dat het maandbedrag lager wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MarcelP102 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:11:
Kan je eigenlijk na het afsluiten nog wijzigen dat bij extra aflossen je looptijd korter word ipv dat het maandbedrag lager wordt?
Ligt aan je voorwaarden en verstrekker denk ik. Ik heb zelf een hypotheek bij de Nationale Nederlanden. Tot voor kort was een extra aflossing alleen maar mogelijk in combinatie met lagere maandlasten. Sinds een maand of drie heb ik de keuze: of lagere maandlasten, of een kortere looptijd.

De wizard op de website die je even moet doorlopen rekent beide scenario's in elk geval voor je door, en geeft de gevolgen netjes weer. Daarna maak je de keuze in de wizard voor welk scenario je kiest.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
MarcelP102 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:11:
Hier Argenta, ik kon volgens mijn voorwaarden kiezen tussen lagere maandlasten of kortere looptijd. Ik koos voor het laatste en ben van plan om op mijn 40e hypotheek vrij te zijn :-) nog 125k te gaan.... 30k op spaarrekening en 15k blijft er jaarlijks over. Met de normale maandelijkse aflossingen erbij moet het lukken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Question Mark schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:18:
[...]

Ligt aan je voorwaarden en verstrekker denk ik. Ik heb zelf een hypotheek bij de Nationale Nederlanden. Tot voor kort was een extra aflossing alleen maar mogelijk in combinatie met lagere maandlasten. Sinds een maand of drie heb ik de keuze: of lagere maandlasten, of een kortere looptijd.

De wizard op de website die je even moet doorlopen rekent beide scenario's in elk geval voor je door, en geeft de gevolgen netjes weer. Daarna maak je de keuze in de wizard voor welk scenario je kiest.
Kiezen voor kortere looptijd kon voorheen ook wel bij NN maar je moest dan eerst online extra aflossen en vervolgens een mail naar NN sturen. Dan kwam er een handmatige herberekening aan te pas en werd er een correctie doorgevoerd.
Nu gelukkig lekker geautomatiseerd dus eenvoudig vergelijken welke optie welk effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
President schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:45:
[...]

Hier Argenta, ik kon volgens mijn voorwaarden kiezen tussen lagere maandlasten of kortere looptijd. Ik koos voor het laatste en ben van plan om op mijn 40e hypotheek vrij te zijn :-) nog 125k te gaan.... 30k op spaarrekening en 15k blijft er jaarlijks over. Met de normale maandelijkse aflossingen erbij moet het lukken
Bedankt, hier ook Argenta als geldverstrekker. Ga maandag eens navragen of ze het willen overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
MarcelP102 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:46:
[...]

Bedankt, hier ook Argenta als geldverstrekker. Ga maandag eens navragen of ze het willen overzetten.
Gewoon mail sturen dat je extra wilt aflossen, hoeveel dat maximaal mag zijn zonder boete en aangeven dat je het graag wilt gebruiken om de looptijd te verkorten. Je krijgt dan een brief of mail met informatie. Na het overmaken op de rekening hebt ik voor de zekerheid nog een mail gestuurd
Goedemorgen,

op 14 april heb ik € xx.xxx,- extra overgemaakt op de rekening van Argenta ten behoeve van het extra aflossen op mijn hypotheekschuld.

Conform de hypotheekakte zou ik graag zien dat de looptijd van de hypotheek wordt verkort en dat het maandbedrag onveranderd blijft.

Contractnummer
Overeenkomstnummer
Maandbedrag:
Huidige Einddatum: 01-06-2045

Met vriendelijke groet,
President
En werd prima geregeld. Uit mijn hoofd was het maandbedrag eerst aangepast ipv de looptijd, maar dat is toen vanzelf recht getrokken. Prima geregeld verder, kreeg altijd vlot reactie

Die 15% van hoofdsom was toch mooi 6,5 jaar looptijd verkorting

Artikel1,lid 1 van mijn hypotheek akte
1. BEPALING INZAKE DE GELDLENING---------------------------------------------
Rente, terugbetaling en looptijd

Een vervroegde aflossing zoals hierna bedoeld --
zal, tenzij geldnemer anders wenst, niet leiden tot verkorting van de looptijd,-----
doch tot verlaging van de periodieke betalingsverplichting.

[ Voor 15% gewijzigd door President op 05-01-2019 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Looptijdverkorting is hetzelfde principe als een lineaire hypotheek, een methode om het maandelijks aflosbedrag hoog te houden. Enkel nuttig als je geen financiële discipline hebt of geremd wordt door het jaarlijks boetevrij aflosbaar bedrag.

Kies dus gewoon voor lagere maandlasten en als je nog sneller wilt aflossen doe je dat met het bedrag dat je bespaart elke maand. Wil je dat een keer niet dan doe je dat niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Tsurany schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:30:
Enkel nuttig als je geen financiële discipline hebt of geremd wordt door het jaarlijks boetevrij aflosbaar bedrag.
Dat dus... Looptijd verkorting betekent dat je nog steeds maandelijks hetzelfde betaalt aan je hypotheek, maar waarbij je maandelijkse aflossing op je hypotheek schuld wel groter is. Hierdoor los je standaard op maandbasis meer af, met extra aflossingen kan je op deze manier dus sneller hypotheek vrij zijn.

Als je maandelijks toch genoeg financiële ruimte over houdt is het de verstandigste keuze. Overigens vind ik dat iemand die extra gaat aflossen sowieso financiële discipline heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door President op 06-01-2019 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Niet iedereen heeft zin om elke maand een paar tientjes extra af te lossen ivm besparing op de maandlasten... Tijd is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Longcat schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:49:
Niet iedereen heeft zin om elke maand een paar tientjes extra af te lossen ivm besparing op de maandlasten... Tijd is ook wat waard.
Vrijwel elke bank bied de mogelijkheid om af te lossen via een maandelijkse incasso of via een overschrijving op een IBAN rekening, die dus maandelijks automatisch uitgevoerd kan worden. Dat vereist dus slechts een eenmalige actie maar het geeft je wel een stuk flexibiliteit aangezien je zelf bepaald hoe veel je wilt aflossen en wanneer je dit wilt doen.
Daarnaast is het verschil tussen maandelijks extra aflossen of elk kwartaal extra aflossen zo marginaal dat ik geen reden zie om niet even elk kwartaal die handmatige aflossing te doen. Kost je wellicht 10 minuten?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 457607

iamcj schreef op woensdag 26 december 2018 @ 23:04:
Simpel antwoord. Je leeft nu, wat heb je aan nog meer geld als je 55 bent, een hoog salaris hebt en de kinderen het huis uit zijn? Op een cruise? Kan het maar beter nu op je spaarrekening staan. Je kunt het later altijd nog aflossen als het geld echt over blijkt te zijn.

Aflossen is een modewoord geworden na de financiële crisis, toen was het ook nodig, veel hypotheken waren hoger dan de woningwaarde. Nu is dat veel minder, hou het lekker liquide als je niet onder water staat en je hypotheekrente niet te hoog is.
Dat is het optimistische scenario van toekomstige ouderdom. Je uitgangspunt hier is blijkbaar dat alles hetzelfde blijft, met name het hoge salaris.

Als je nu dertiger of zo bent met een goede baan moet je denk ik ernstig rekening houden dat je inzetbaarheid als vijftiger wellicht een stuk minder is. De Nederlandse arbeidsmarkt kent weinig genade voor oudjes. En wie weet welke nieuwe crisis er nog aankomt in ons gammele systeem? Of welke automatiseringsgolf jouw skills totaal nutteloos maken?

De kans dat je je werk kwijtraakt en moeite hebt een goede nieuwe baan te vinden op die leeftijd is niet klein, voor de meeste mensen. Zelfs al overkomt je dit niet, je kunt niet je gemoedstoestand en gezondheid voorspellen op die leeftijd.

Daarom denk ik dat een koers van lastenverlaging (aflossen dus) verstandig is. Dan is er niet meteen rampspoed wanneer er iets gebeurd. Of je kunt wat minder gaan werken, of een eenvoudiger baan, wat meer in de buurt. Het geeft meer zekerheid en meer vrijheid. Je hebt niets aan 50K spaargeld wanneer je op je 55e zonder inkomen komt te zitten, dat is er zo doorheen.

Tegelijkertijd moet je natuurlijk niet vergeten nu ook te leven, daarom doen wij beiden. Als je extra aflossen beetje bij beetje over een zeer lange tijd uitsmeerd, vroeg beginnen dus, hoef je niet te kiezen tussen twee extremen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Anoniem: 457607 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:04:
[...]

Dat is het optimistische scenario van toekomstige ouderdom. Je uitgangspunt hier is blijkbaar dat alles hetzelfde blijft, met name het hoge salaris.

Als je nu dertiger of zo bent met een goede baan moet je denk ik ernstig rekening houden dat je inzetbaarheid als vijftiger wellicht een stuk minder is. De Nederlandse arbeidsmarkt kent weinig genade voor oudjes. En wie weet welke nieuwe crisis er nog aankomt in ons gammele systeem? Of welke automatiseringsgolf jouw skills totaal nutteloos maken?

De kans dat je je werk kwijtraakt en moeite hebt een goede nieuwe baan te vinden op die leeftijd is niet klein, voor de meeste mensen. Zelfs al overkomt je dit niet, je kunt niet je gemoedstoestand en gezondheid voorspellen op die leeftijd.

Daarom denk ik dat een koers van lastenverlaging (aflossen dus) verstandig is. Dan is er niet meteen rampspoed wanneer er iets gebeurd. Of je kunt wat minder gaan werken, of een eenvoudiger baan, wat meer in de buurt. Het geeft meer zekerheid en meer vrijheid. Je hebt niets aan 50K spaargeld wanneer je op je 55e zonder inkomen komt te zitten, dat is er zo doorheen.

Tegelijkertijd moet je natuurlijk niet vergeten nu ook te leven, daarom doen wij beiden. Als je extra aflossen beetje bij beetje over een zeer lange tijd uitsmeerd, vroeg beginnen dus, hoef je niet te kiezen tussen twee extremen.
Ik snap je niet zo goed. Alle argumenten die geeft spreken voor geld op de bank in plaats van in je huis. Je kunt die 50k nl inzetten zoals jij wilt. Later aflossen, maandlasten verlagen bij teugval in inkomen, pech met auto's opvangen, verhuizen, energiebesparende maatregelen treffen, een opleiding volgen bij baanverlies, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iamcj schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:50:
[...]

Ik snap je niet zo goed. Alle argumenten die geeft spreken voor geld op de bank in plaats van in je huis. Je kunt die 50k nl inzetten zoals jij wilt. Later aflossen, maandlasten verlagen bij teugval in inkomen, pech met auto's opvangen, verhuizen, energiebesparende maatregelen treffen, een opleiding volgen bij baanverlies, etc.
Ik was wellicht niet zo heel duidelijk, inderdaad. Ik doel op het geleidelijk afbouwen van lasten, beetje bij beetje, over een lange tijd. Je zult dan in je "goede" jaren steeds meer overhouden welke je kunt gebruiken om de lastenverlaging verder te versnellen.

Dat is een andere strategie dan 20 jaar volle lasten en niet-renderend spaargeld oppotten, om dan vervolgens pas in te grijpen. Die lastenverlaging werkt enkel vooruit en pas op een laat moment, plus je zult binnen no time al dat spaargeld alsnog kwijt zijn. Je betaald dus maximale rente/lasten over vrijwel de gehele looptijd en dan breekt de pleuris uit en ben je alsnog de vruchten ineens kwijt.

Ik geeft toe dat het wel wat complexer is dan ik stel. Meer aflossen kan betekenen minder HRA. Geld nu is meer waard dan in de toekomst.

Ik zet mijn aanpak dus niet neer als beste aanpak, eerder mijn voorkeur. Mijn hoofdpunt was eigenlijk een waarschuwing dat je niet al te rooskleurig moet denken over inkomen en werk in de leeftijd 50-70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Longcat schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:49:
Bij Argenta is het minimum bedrag voor een extra aflossing € 500,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Anoniem: 457607 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:06:
[...]

Ik was wellicht niet zo heel duidelijk, inderdaad. Ik doel op het geleidelijk afbouwen van lasten, beetje bij beetje, over een lange tijd. Je zult dan in je "goede" jaren steeds meer overhouden welke je kunt gebruiken om de lastenverlaging verder te versnellen.

Dat is een andere strategie dan 20 jaar volle lasten en niet-renderend spaargeld oppotten, om dan vervolgens pas in te grijpen. Die lastenverlaging werkt enkel vooruit en pas op een laat moment, plus je zult binnen no time al dat spaargeld alsnog kwijt zijn. Je betaald dus maximale rente/lasten over vrijwel de gehele looptijd en dan breekt de pleuris uit en ben je alsnog de vruchten ineens kwijt.

Ik geeft toe dat het wel wat complexer is dan ik stel. Meer aflossen kan betekenen minder HRA. Geld nu is meer waard dan in de toekomst.

Ik zet mijn aanpak dus niet neer als beste aanpak, eerder mijn voorkeur. Mijn hoofdpunt was eigenlijk een waarschuwing dat je niet al te rooskleurig moet denken over inkomen en werk in de leeftijd 50-70.
Ik denk met de komst van ai en robotisering we in rap tempo minder gaan werken en we ook eerder kunnen gaan stoppen met werken. Ook zie ik ruimte voor het basis inkomen. We staan aan de wieg van de volgende industriële revolutie. Hoe de wereld er over 20 jaar uitziet is gelijk aan het verschil tussen 1978 en nu en misschien nog wel meer.

Maar ja als je nu vrachtwagen chauffeur bent en over 10 jaar bestaat je baan niet meer, wat ga je dan doen, daar heb je wel een punt. Ik hoop op een basis inkomen en een groei van de culturele en sociale sector.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
iamcj schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:37:
[...]

Ik denk met de komst van ai en robotisering we in rap tempo minder gaan werken en we ook eerder kunnen gaan stoppen met werken. Ook zie ik ruimte voor het basis inkomen. We staan aan de wieg van de volgende industriële revolutie. Hoe de wereld er over 20 jaar uitziet is gelijk aan het verschil tussen 1978 en nu en misschien nog wel meer.

Maar ja als je nu vrachtwagen chauffeur bent en over 10 jaar bestaat je baan niet meer, wat ga je dan doen, daar heb je wel een punt. Ik hoop op een basis inkomen en een groei van de culturele en sociale sector.
Je denkt wel heel optimistisch, dus als er straks allemaal robots zijn gaan we minder werken en/of kunnen we met 50 met pensioen? En wie gaat dat dan alemaal betalen?

Met de huidige spaarrente zou ik gaan voor extra aflossing en looptijdverkorting, dan weet je zeker dat je na verloop van tijd lagere lasten hebt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
HereIsTom schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:06:
[...]

Je denkt wel heel optimistisch, dus als er straks allemaal robots zijn gaan we minder werken en/of kunnen we met 50 met pensioen? En wie gaat dat dan alemaal betalen?

Met de huidige spaarrente zou ik gaan voor extra aflossing en looptijdverkorting, dan weet je zeker dat je na verloop van tijd lagere lasten hebt.
Vroegah moest je er de hele dag op uit om uberhaupt iets te eten te hebben. 100 jaar geleden werkte je 6 dagen in de week voor eten, kleding en onderdak. Nu kun je kleding eten en onderdak regelen met 3 tot 4 dagen werken in de week. En de trend gaat naar 0, we werken (in het rijke westen) straks alleen nog maar als tijdsbesteding. Net als dat 1 persoon met een oogstmachine veel meer kan oogsten, kunnen ai robots er voor zorgen dat we niet meer hoeven te werken. En wie dat allemaal gaat betalen? Wie heeft de stoommachines betaald, wie zetten er fabrieken neer? Ondernemers!

Positief of negatief kun je zijn over de termijn waarop dit gebeurt, maar vraag iemand in 1990 wanneer er meer mobiele telefoons zijn dan mensen, of iemand in 1980 iemand dezelfde vraag over computers. Mensen vragen zich af hoe je uberhaupt zo'n idee in je hoofd krijgt.

Over 20 jaar is (een deel) van de westerse wereld compleet veranderd onder invloed van ai en robots. Even onder voorbehoud van een derde wereld oorlog 😉.

En dan zijn de meeste hier tussen de 45 en de 65.

Mijn geld blijft dus uit de stenen😉, geen idee wat er allemaal voorbij gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HereIsTom schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:06:
[...]

Het is lastig voor te stellen, maar "betalen" is een verzinsel, net als werken. Produktie-efficientie nemen hand over hand toe, de kosten dalen richting nul, en er is steeds minder arbeid nodig. Er is een wereld voor te stellen waarin werken niet nodig is of een totaal andere vorm krijgt. Er is zelfs een wereld voor te stellen zonder geld.

Ik ga er vanuit dat ik die niet meer mee ga maken.
Pagina: 1