Graag reactie op mijn idee qua zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eslu
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-09 15:23
Na al een tijdje anoniem rond te struinen op het forum ben ik er eindelijk uit, ook ik ga aan de zonnepanelen.

Mijn vraag
Ook hier is de gekte toegeslagen qua zonnepanelen, in het nieuwe jaar wens ik deze zelf te gaan plaatsen.
Graag jullie meningen over welke zonnepanelen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een snelle terugverdientijd.
Panelen komen niet in het zicht, kleur maakt niet uit.
Mijn idee is het om 2 rijen van 5 panelen te plaatsen, portrait mode.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- 10 zonnepanelen Trina Solar TSM 300Wp panelen full black of Canadian Solar CS 305 Super power
- 1 Goodwe GW 3000NS met Wifi
- Würth ballast frames met bevestigingsmateriaal
- 40m Solar kabel
kost in dit geval Euro 2495,- (incl. BTW) via Stralendgroen.nl

Mijn huidige jaarverbruik zit rond de 2300 KWH, een stukje extra capaciteit is wenselijk daar waar we nu nog "maar" met zijn tweeen zijn en dit vast nog wel gaat veranderen :)
(daarnaast 750m3 gas, dat komt later nog wel.)

Ik ben helaas wel gedwongen tot het gebruiken van de wasmachine groep met een PV-verdeler, aangesloten op een 16A automaat, kan geen extra kabels trekken.

Het betreft een plat dak, zuid georienteerd van 6,3 x 3.8 meter

https://afbeelding.im/WB3E53G7

(https://www.google.nl/map...m2!3d52.012904!4d5.160834)

Graag hoor ik van jullie wat jullie zouden doen in mijn geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Eslu op 26-12-2018 11:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-09 12:55
Ik heb het qua lay-out niet gecheckt maar past landscape niet? Dat vangt minder wind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Dc82wbkGcVSEchTTZHrwpqgn/thumb.png

In dit lijstje van solar bouwmarkt heb ik gekozen voor een 'zwart wit' paneel, optisch minder mooi maar goedkoper en blijft een fractie koeler.

Of bij Winkelman Hengelo ook 'zwart wit' maar net wat langer.

JA Solar JAM60D-00-310-BP Mono PERC Bifacial Glas-Glas Blank Frame 310Wp
1675 x 998 x 30mm 114,05 excl btw

edit: je schuine dak lijkt me ook wel makkelijk monteren met die extreem lage dakgoot. Als je buurman normale maat panelen heeft, passen er bij jou ook makkelijk 12.
Je haalt er toch nog zo'n 72% tov zuid mee. Slechter dan de 91% van je buurman, maar alsnog niet slecht. En je bespaard wat op bevestigingsmateriaal.
Heb je hem al gevraagd hoe hij de kabel naar de meterkast heeft gekregen?

[ Voor 25% gewijzigd door busscherski op 27-12-2018 07:37 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het betreft een plat dak, zuid georienteerd van 6,3 x 3.8 meter
12 x Panasonic 295 Wp, 1460 x 1053, landscape op schans. 3 rijen van 4
2 strings van 6.
Vanwege de ligging zuid-oost, heb je last van schaduw in de middag.
Met 2 strings (en voldoende Vmpp spanning) kan je dit beter beperken.
Omvormer: SMA 3.6

10 panelen in portrait, kan ook, echter vanwege bovenstaande schaduwomschrijving, zou ik daar 5 tigos op plaatsen.
Ook op een schans. Als je ze achter elkaar zet, zal de volgende rij, schaduw krijgen en doorkruis je alle diodes (cellen), waardoor heel de string van 10 weinig meer doet.. Vandaar dat landscape de voorkeur heeft.

Het woordje budget (snelle terugverdientijd) lees ik even overheen. Ik kijk liever naar een goed (beter) werkende installatie. En die wordt dan duurder vanwege schaduwproblemen en opstellingen.

Edit: als ik verder inzoom, zie ik nog wel een schoorsteenpijpje staan, voor aan het platdak?

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2018 08:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Eslu
Bedankt voor de reacties.
Het schuine dak gebruik ik liever niet, het platte dak lijkt al ruim voldoende.
De buurman heeft de panelen vanuit de bouw genomen en de kabel toen direct laten wegwerken in de open schacht. Deze is nu dicht waardoor er het nodige breek en sloopwerk aan te pas zal moeten komen, vandaar gebruik maken van de bestaande wasmachine groep.

12 panelen van 269 euro gaat mij iets te ver. Ik ben het zeker met je eens dat kwaliteit staat boven tvt, het moet alleen wel leuk blijven. De buren hebbben inderdaad een gashaard met een pijp erop, de opgegeven maten zijn iets kleiner, wil de panelen dan zover mogenlijk naar rechts monteren om zo min mogelijk last ervan te hebben.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 19:40
Kijk eventueel naar de Denim glas-glas panelen en de AEG glas-glas panelen. Die schijnen best goed te zijn, maar zitten tussen de 160 en 190 euro per paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Eslu schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:39:
Bedankt voor de reacties.
Het schuine dak gebruik ik liever niet, het platte dak lijkt al ruim voldoende.
De buurman heeft de panelen vanuit de bouw genomen en de kabel toen direct laten wegwerken in de open schacht. Deze is nu dicht waardoor er het nodige breek en sloopwerk aan te pas zal moeten komen, vandaar gebruik maken van de bestaande wasmachine groep.

12 panelen van 269 euro gaat mij iets te ver. Ik ben het zeker met je eens dat kwaliteit staat boven tvt, het moet alleen wel leuk blijven. De buren hebbben inderdaad een gashaard met een pijp erop, de opgegeven maten zijn iets kleiner, wil de panelen dan zover mogenlijk naar rechts monteren om zo min mogelijk last ervan te hebben.
Ga je zelf rommelen? Plat dak is vrij eenvoudig, alleen een hoop gesjouw met panelen en ballast.
Op mp staat gebruikte 250 watters voor een tientje of 6 per stuk en een omvormertje is daar ook te vinden, als tvt belangrijk is :) tvt van 2 jaar is dan al mogelijk en je bent geen zonnestroom ondernemer. ;)
Leuk om te doen ook, net lego.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je vergeet dat TVT ook langer duurt met een slecht presterende installatie.
(5 panelen, van 32 Vmpp in de schaduw van de 10 in 1 string, zonder optimizers)

Maar goed, niet iedereen denk er zo over...(ik geef daarom liever ietsjes meer uit, voor een beter werkende installatie)

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:21
Van 2500 naar 4000, is niet ietsje meer. Dat is gewoon bijna dubbel.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@WEBGAMING
Wat stel jij voor dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:21
Helemaal niets. Ik zeg alleen dat van 2500 naar 4000 geen kleine stap is. Dat is gewoon bijna 2x zo veel.

Kan je over het woord budget heen lezen, maar dat is natuurlijk onzin. Het budget is er niet voor niets.

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05:45
Je keuze is prima lijkt me. Het kan altijd anders of beter of duurder/goedkoper. Als ik het zou moeten doen, dan koos ik voor gewone poly panelen en een omnik omvormer. Dat heb ik nu namelijk ook en dat werkt, uiteindelijk (firmware issues) nu prima. De service van Omnik NL is verder prima te noemen.

10x 275Wp poly en een 3K omvormer van omnik 1831,- bij installand. En ik weet uit ervaring dat als je een offerte opvraagt, dat je nog wat korting krijgt.

Wat ik me wel afvraag is of die wasmachine groep alleen voor de omvormer is straks?

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 22:21
Zet 5 rijen van 2 in w/o/w/o/w neer /\/\/ op ~15 graden (zelfde helling als je pannen dak) en dan 2 panelen op je oost pannen dak. Heb je geen optimizers nodig.

Zo op de foto lijk je daar genoeg ruimte voor te hebben .

Heb je effectief 3 rijen oost en 3 rijen west (12 panelen). En dan zowel oost als west elk op aparte mppt zetten van de omvormer. (Zal dan wel 60v panelen nemen)

Neem gewoon blauwe panelen zijn goedkoper en niemand die ooit die panelen gaat zien zo op het plat dak.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-man op 27-12-2018 15:30 ]

• vandenbel
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-07 11:51
Ik zou in ieder geval een inverter nemen met overcapaciteit (4000 kwp) zodat je later nog kan uitbreiden met extra panelen als je dat zou willen (voor bijv. een toekomstige electrische auto). Kost nauwelijks iets meer. Ook zorgen dat ieder paneel een eigen controller heeft, je krijgt op sommige stukken (lange smalle stuk tussen de schuine dakgedeeltes in) te maken met middag of ochtendschaduw.

• Eslu
Ga ze inderdaad zelf plaatsen.
Via MP zie ik niet echt zitten, neem ze liever nieuw.

Pv verdeler ertussen om daarmee een extra aftakking te maken naar de omvormer en de wasmachine.

10x 275wp scheelt fors, thanks voor de reminder. Ga ik zeker doen!

@Jan-man denk dat oost west flink wat WP gaat schelen? Denk met richting zuid ik er meer aan "verdien".

Op jacht naar 10x275 met een schans!

• Jan-man
Eslu schreef op donderdag 27 december 2018 @ 15:59:
Ga ze inderdaad zelf plaatsen.
Via MP zie ik niet echt zitten, neem ze liever nieuw.

Pv verdeler ertussen om daarmee een extra aftakking te maken naar de omvormer en de wasmachine.

10x 275wp scheelt fors, thanks voor de reminder. Ga ik zeker doen!

@Jan-man denk dat oost west flink wat WP gaat schelen? Denk met richting zuid ik er meer aan "verdien".

Op jacht naar 10x275 met een schans!
Tenzij je een accu gaat plaatsen zal straks met de nieuwe saldeer regels o/w meer opleveren dan puur zuid.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jan-man
Waar vind je blauwe panelen van 60v ?

• Jan-man
Heb je geen blauwe panelen richting de 60 volt dan ? Naja dan gaan we toch voor de 'zwarte'.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Jan-man schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:36:
[...]

Heb je geen blauwe panelen richting de 60 volt dan ? Naja dan gaan we toch voor de 'zwarte'.
De 60v waren te duur...

• Jan-man
Ja hallo jij komt direct met je kuro panelen :9. (Komen hier ook ooit wel een keer als de huidige set terug is verdient).

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
"Het betreft een plat dak, zuid georienteerd van 6,3 x 3.8 meter:"

Als je voor tvt gaat:

WOWOWO /\/\/\
WOWOWO /\/\/\

neem dan 12 panelen van ~160 x 80; ongeveer 2.4kWp van marktplaats of ebay, niet teveel bieden...

met deze opstelling weinig ballast nodig en simpel zelf te doen. Door O-W geen probleem met de groep.

als het lukt eventueel 12 stuks 160 x 100, 96cels panelen. ~3kWp.

Als je een schans simpel vind dan kan je 3x3=9 panelen van 1x2m kwijt. ~2.7kWp.

[ Voor 17% gewijzigd door onetime op 28-12-2018 09:27 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1