Gevolgen van bitcoin mining op videokaarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:51
Ik ben eens aan het kijken wat er zoal op 2dehands websites en forums wordt verkocht van videokaarten, en hier en daar merk ik op dat er moeilijk wordt gedaan over kaarten die zijn gebruikt voor bitcoin mining.

Welke negatieve gevolgen zou dit kunnen hebben op een videokaart?

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:28
Vrij weinig tot geen, Gaming is schadelijker voor videokaarten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:42
Vrijwel geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:47
Als het goed is; weinig.
24/7 op een normale werktemp is beter voor een videokaart dan elke dag één keer naar max en dan weer compleet afkoelen.

dat gezegd hebbende: garantie tot aan de deur.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als de miner goed omgaat met z'n kaarten dan zal de impact waarschijnlijk vrij klein zijn. De ruimte moet goed geventileerd zijn, de kaarten niet te dicht op elkaar, elke kaart maximaal getweaked/undervolt voor maximaal rendement (en niet op 100% knallen dus), respectable fancurve etc. etc. Als een mining rig eenmaal up and running is moet de miner wel goed de boel in de gaten houden door te monitoren (op afstand); vooral de temperaturen moeten in de gaten worden gehouden.

Hier staat natuurlijk tegenover dat een miner schijt kan hebben aan z'n videokaarten waardoor de impact van mining wel veel groter zal zijn op levensduur. Maar dat kan net zo goed gebeuren bij iemand die 8 uur per dag gamed met een mini-itx kast op een warme zolderkamer waarbij de GPU constant 85 graden wordt op 90% fanspeed. Gamen moet je ook niet onderschatten - de kaart hikt vaak tegen 90 tot 100% load aan en de vele temperatuurschommelingen zijn ook niet lekker voor de componenten. Bij mining blijft de temperatuur vaak vrij constant en dat is een stuk beter.

Veel componenten, zoals de mosfets en andere VRMs, kunnen echter makkelijk 100 tot 120 graden celcius aan dus deze zullen niet snel in kwaliteit degraderen. Als ik een 'lijdend' component moet aanwijzen dan zouden dat de ventilatoren zijn. Sommige kaarten worden met high-end lagers uitgerust, terwijl anderen middelmatige lagers gebruiken. Hierdoor zullen vooral de videokaarten met een goedkopere koelconstructie hinder van mining ondervinden, de fans slijten eerder. Verder pomp je natuurlijk met mining 24/7 vermogen door de kaart, dus er zullen ongetwijfeld wel wat andere componenten onder lijden. Ik weet alleen niet of deze impact groter is dan de verwachte economische en/of technologische levensduur van de GPU - en dat is toch wel waar het om draait. Als ik nu naar de kaarten van 5 jaar geleden kijk dan kom je uit bij bijv. de 770 en 780 GTX. Die kunnen nog enigszins meekomen op 1080p in niet al te zware games, maar de meeste mensen zullen ze toch wel vervangen nu.

Tegenwoordig hebben videokaarten allemaal 2 jaar winkelgarantie en daarnaast vaak nog 1 jaar fabrieksgarantie. De meeste mid/high end kaarten (bijv de 1070 GTX, populaire mining kaart) zijn een stuk zuiniger geworden dan bijv. 5 jaar geleden en zijn vaak uitgerust met een flink overbemeten koelconstructie. Dit heeft ook veel impact op de verwachte levensduur. Gigabyte geeft op bepaalde RTX kaarten zelfs 4 jaar garantie nu; dit toont ook wel aan dat fabrikanten geloven in hun hoogwaardige PCBs en koelconstructies.

Samengevat zou ik me niet zo heel erg druk maken om mining kaarten, vooral als ze bijv. een half jaar tot een jaartje voor mining zijn gebruikt. Meestal worden ze gewoon netjes met factuur geleverd en zijn ze zelfs nog iets goedkoper dan 2e hands non-mining kaarten. De meningen zullen hier echter wel (terecht) verdeeld over zijn, dus doorzoek vooral even het forum en andere websites voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:51
Top, dan ga ik de 2dehands kanalen in het oog houden ;) (ik wil nog wel eens een spel op de pc spelen, maar heb er geen 300 euro voor over)

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 15:51
Wat meestal een probleem is bij minekaarten is dat de ventilator lagers hun einde nog wel een nader zijn. Verder zijn de omstandigheden waar de kaarten onder gewerkt hebben een stuk stabieler dan in de meeste gamepc scenario's. Maar het ligt er dus aan hoe de miner er mee omgegaan is, uiteindelijk moet je dus op dezelfde dingen letten als game kaarten. Op de koffie komen en hem zien en horen werken is altijd nog het best ;p

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tens schreef op woensdag 26 december 2018 @ 11:51:
Als het goed is; weinig.
24/7 op een normale werktemp is beter voor een videokaart dan elke dag één keer naar max en dan weer compleet afkoelen.

dat gezegd hebbende: garantie tot aan de deur.
Ligt eraan hoor. Bij sommige zaken is een stabiele temperatuur zeker beter, zoals mechanische stress op het PCB. Maar gewoon slijtage van de GPU chip zelf is uit staan nog altijd beter dan aan staan. Wel is het zo dat dit sterk temperatuur en spannings afhankelijk is, dus een geundervolte kaart die koel draait heeft hier veel minder last van. Tegelijk zal een GPU ontworpen zijn voor een bepaald aantal uren onder load draaien, en dat aantal uren zal bepaald worden op een normaal gebruik. 24/7 draaien is uiteraard niet waar een gaming kaart voor wordt ontworpen.

In de praktijk verwacht ik niet direct er problemen mee, en zal het grootste risico waarschijnlijk de fan zijn. Maar het is ook niet dat het helemaal niks doet.
Pagina: 1