Vraag

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-11 13:36
Ha allemaal,

Het is kerst 2018 en ik zoek een degelijke telefoon die toch zeker nog wat langer mee moet gaan dan mijn vorige: een Wileyfox Swift die na 1 jaar zeer traag werd en het na 2 jaar begaf. Ik hoef zeker niet het nieuwste van het nieuwste maar wil wel dat mijn telefoon snappy reageert, ook na een aantal jaar. Belangrijkste wat ik er mee doe is: appen, twitch.tv kijken, webbrowsen, en: foto's + filmpjes maken van de kinderen. Wensen zijn: goede camera, mooi scherm, ca 5'', snel genoeg om meerdere jaren mee te gaan.

Ik kwam uit op de galaxy S7 omdat die met name een zeer goede camera had in low light. Ik ben veel binnen met de kinderen en wil ze leuk vastleggen. De reviews zijn extreem lovend over dit apparaat, vooral over de camera, en hij zit voor mij in de juiste prijsklasse (alles boven de 500 euro is echt uitgesloten).

Nu lees ik alleen dat hij vanaf maart 2019 geen android updates meer krijgt. Consumentenbond (lol?) schijnt samsung zelfs aangeklaagd te hebben. Is dit een reden om hem niet meer te kopen eind 2018? Hij schijnt wel beveiligingsupdates nog te krijgen en ik denk dan eigenlijk: geen nieuwe android versie meer: nou en? Elke versie is weer zwaarder dan de vorige (is mijn indruk) en ik hou er niet van om alles weer opnieuw te moeten tweaken na een half jaar.

Kan ik toch beter voor een 6s gaan, die een snappier gebruikerservaring biedt, een heel prettig ecosysteem heeft (ik heb eigenlijk wel een beetje genoeg van google)?

Of is het stopzetten van updates eigenlijk geen probleem? Als whatsapp/signal / twitch / mail / browser etc het gewoon blijft doen en, vooral, als de telefoon snel aan blijft voelen in het gebruik en ik gewoon de meeste apps kan installeren - waarom zou ik dan per se android 8 of 9 of whatever willen?

Goeie aanschaf, of niet?
thanks!

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21
Waarom geen S8? Valt ook in je budget, dezelfde camera(prestaties) en zal een jaartje langer ondersteund worden?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Znorkus
Goeie vraag - mijn overweging was dat de reviews aangeven dat de hardware eigenlijk amper beter is. De s7 was een goede grote sprong tov de s6, maar ik zie qua specs/performance eigenlijk geen meerwaarde in een s8. Bovendien is hij meer dan 100 euro duurder - dus waarom zou ik dat ervoor uitgeven...

Punt is meer: hoe snel loop je er tegenaan, dat niet-meer-updaten?
Of is het juist wel prettig, om gewoon op een gegeven moment niet meer naar het nieuwste OS te upgraden, zodat je telefoon lekker snel blijft?

Onze oudere apple devices (ipad 2, iphone 4s) leerden ons dat het in veel gevallen juist een drama betekende om het OS te upgraden. Het apparaat dat voorheen uitstekend dienst deed als twitch-player en webbrowser (heel veel meer doe ik er niet mee) werd ineens traag als dikke stront en ging als een malle door zijn accu heen.

Dus is het stoppen van updates door Samsung nou gewoon logisch en heel handig? Of een probleem? Wie heeft er de nieuwste android nodig? Ik geef geen lor om OS-features, behalve dat een bepaalde androidversie op een gegeven moment als minimum requirement geldt voor sommige apps.

En dit gaat natuurlijk altijd maar door. Koop een S9 en je krijgt nog langer updates. Wacht op de S10 en je kan mee tot Android 14.

Punt is alleen: ik hoef helemaal geen nieuwe android. Of denk ik dan te simpel? Deze mooie S7 is VAST en zeker snel genoeg om te doen wat ik wil: browsen, streams kijken, youtube kijken, whatsappen en: mooie foto's maken. Denk ik dan stom, of kan hij dat in 2022 dan nog steeds?

• Savalizz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38
Je vergeet één ding: apps worden wel geüpdatet en worden hierdoor vaak groter en zwaarder waardoor ze meer van je telefoon eisen. Ik heb het idee dat dit de reden vaak is dat een telefoon niet meer vlot aan voelt. Zelf heb ik een tablet met Android 6. 2 jaar oud, die voelt traag aan. De tablet die ik daarvoor had zit op Android 7 ondertussen en werkt een stuk prettiger ondanks dat de specificaties minder zijn. Helaas de batterijduur is slecht van die tablet dat ik hem eigenlijk niet meer gebruikt.
Juist een update naar een nieuwe Android versie kan dan weer helpen. Voor dat geld extra krijg je langere ondersteuning en zeer waarschijnlijk ook langere beveiliging updates.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb een s7 en die voelt nog steeds snel. Maar ik weet ook niet zeker of ik die nu ook zou kopen. Hij maakt zeker goede foto's in het donker, maar een oneplus 6 is ook binnen budget en doet dat ook. Volgens mij doen die nieuwere nokias dat ook.

Het voordeel van de s7 vind ik dat ie vergeleken met huidige toestellen lekker compact is.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 26-12-2018 11:36 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-11 14:14
Znorkus schreef op woensdag 26 december 2018 @ 00:18:
Nu lees ik alleen dat hij vanaf maart 2019 geen android updates meer krijgt. Consumentenbond (lol?) schijnt samsung zelfs aangeklaagd te hebben. Is dit een reden om hem niet meer te kopen eind 2018? Hij schijnt wel beveiligingsupdates nog te krijgen en ik denk dan eigenlijk: geen nieuwe android versie meer: nou en? Elke versie is weer zwaarder dan de vorige (is mijn indruk) en ik hou er niet van om alles weer opnieuw te moeten tweaken na een half jaar.
Dit gaat juist over de beveiligingsupdates. Dus wil jij een nieuw toestel kopen welke waarschijnlijk nog maar drie tot vijf maanden oid van beveiligings-updates wordt voorzien? (Is volgens mij niet helemaal zeker, maar dit is een schatting op basis van resultaten uit het verleden).

Ik heb zelf nu de S7 edge, en ik zou in geen enkel opzicht een andere telefoon nodig hebben op dit moment. Werkt prima. Alleen zal ik waarschijnlijk wel een Custom ROM erop gooien wanneer Samsung besluit deze reeks niet meer bij te werken.

Over de hardware, geen idee hoe dat zich over twee jaar verhoudt met de rest. Ik kan me niet voorstellen dat deze telefoon dan waardeloos is. Zelfs mijn S4 (custom rom) gaat nog prima mee, behalve een wat zwakkere batterij.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:57
Software updates houden virussen en andere ongein buiten de deur. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn en of die er ook mee spelen, maar die hebben mogelijk nog niet geleerd wat veilig is en wat niet?

De 6s is door Apple al uit de schappen gehaald, dus wat beloofd dat voor de ondersteuning?

Ikzelf reken als volgt, hoe lang kan ik met een toestel doen, en hoe lang wil ik ermee doen.
Stel de s7 kan nog 2 jaar mee en de s8 drie jaar, is de S8 goedkoper over de looptijd.

Overigens zou ik in de winkel testen met de S7 en bijvoorbeeld Nokia 7 plus, of andere recente midrange toestellen als Samsung A6. Meestal zie je daar in terugkeren wat in de vorige generatie toptoestellen zat.

• Znorkus
Ik ben zeer blij met jullie feedback. Ik had er geen idee van dat software-support eigenlijk de bottleneck vormt als het om langere termijn support gaat. Aan de hardware van de s7 zal het niet liggen maar het is wat Samsung ermee doet... Hoezo kan zo'n prachtig apparaat het niet langer dan twee jaar volhouden....?

Het lijkt erop dat ik richting een Android One toestel moet gaan nadenken, bv, inderdaad, de Nokia 7 plus. Ik begrijp dat je met zo'n android one een cleane android phone hebt en daardoor sneller + langer support hebt.

Aan de andere kant, ook die support is gelimiteerd tot ca 3 jaar begrijp ik - wat ik eigenlijk zo belachelijk vind... die hardware is 10x snel genoeg om ook over 6 jaar nog te kunnen streamen/browsen/whatsappen...

@eric.1
Alleen zal ik waarschijnlijk wel een Custom ROM erop gooien wanneer Samsung besluit deze reeks niet meer bij te werken.
Eric, het klinkt alsof je dan wel beveiligingsupdates etc op je telefoon kan plempen? Dat is dan een mogelijkheid: mooie hardware kopen (s7) en idd in maart 2019 ... custom rom erop.

Maar wat is dat, die custom rom? Is dat dan gewoon vanilla android? Moet die specifiek voor de s7 geschikt zijn? En hoe kan je er dan voor zorgen dat je wel die updates krijgt?

God ik ben wel een noob in smartphone land zeg...
Heb je een paar linkjes vvoor me om me in te lezen? :D

thx

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-11 14:14
Znorkus schreef op donderdag 27 december 2018 @ 00:09:
@eric.1

[...]

Eric, het klinkt alsof je dan wel beveiligingsupdates etc op je telefoon kan plempen? Dat is dan een mogelijkheid: mooie hardware kopen (s7) en idd in maart 2019 ... custom rom erop.

Maar wat is dat, die custom rom? Is dat dan gewoon vanilla android? Moet die specifiek voor de s7 geschikt zijn? En hoe kan je er dan voor zorgen dat je wel die updates krijgt?

God ik ben wel een noob in smartphone land zeg...
Heb je een paar linkjes vvoor me om me in te lezen? :D

thx
Nouja, nu zijn we afhankelijk van Samsung. Wanneer zij eens de beveiligingsupdates klaar hebben (na wat aanpassingen, getest en weet ik het allemaal), ontvangen wij ze - en zij lopen al snel een maand achter.

Wat we dus kunnen doen is een Android versie op onze telefoon zetten, wat ik dus op mijn S4 heb gedaan, welke niet door Samsung wordt onderhouden maar door een community buiten Samsung om / Open Source.

Die pakken dan weer volgens mij de wekelijkse updates mee van Google zelf, ipv dat Samsung dit regelt. Mijn S4 loopt nu, als je puur naar beveiligingsupdates kijkt, voor op mijn S7 :)

"nadeel" is dan wel dat je niet het sausje van Samsung meer hebt (tevens is dit ook geen officiele versie, wat ook nog wat gez#!k kan opleveren tijdens garantiekwesties), wat ook weer een groot voordeel kan zijn :).

Wat leesvoer:
https://lineageos.org
Wikipedia: LineageOS

Voor de S7 kom je dan bijvoorbeeld uit op (geen idee of dit de juiste versie is etc, puur een voorbeeld);
https://download.lineageos.org/herolte
https://wiki.lineageos.org/devices/herolte

Er zal vast ook hier een topic rondslingeren over deze materie (gok ik).

Wel zal je enige kennis en kunde in huis moeten hebben :), anders kan het ook zomaar fout gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door eric.1 op 27-12-2018 00:28 ]

• Znorkus
@eric.1 Dat is precies het antwoord waar ik op hoopte zeg - duidelijke info en me wat op weg helpen. Prachtig van die s4 ;-)

Nou ik vind dat zeer de moeite waard en alhoewel ik er anno 2018 minder tijd voor heb vind ik dit dan toch wel weer een leuke uitdaging om te tweaken.

Mogelijk ga ik dan toch voor de s7 - want je koopt dan eigenlijk op hardware en dat ding spreekt me erg aan, en dan ergens volgend jaar als de security verloopt kan ik er lineageOS opzetten. Opzich heb ik wel wat ervaring met bootdisks / ftp / simpele apparaatjes flashen en dat is dan kwestie van er wat tijd insteken.
Longevity
LineageOS extends the functionality and lifespan of mobile devices from more than 20 different manufacturers thanks to our open-source community of contributors from all around the world.
Nice !

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:14
JvS schreef op woensdag 26 december 2018 @ 11:36:
Ik heb een s7 en die voelt nog steeds snel. Maar ik weet ook niet zeker of ik die nu ook zou kopen. Hij maakt zeker goede foto's in het donker, maar een oneplus 6 is ook binnen budget en doet dat ook. Volgens mij doen die nieuwere nokias dat ook.

Het voordeel van de s7 vind ik dat ie vergeleken met huidige toestellen lekker compact is.
In ieder geval de Nokia 7 plus niet nemen als het om foto's draait. Ik ben erg tevreden met de telefoon, maar foto's in het schemer/donker zijn niet al te best.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:57
BvZwolle schreef op donderdag 27 december 2018 @ 01:04:
[...]

In ieder geval de Nokia 7 plus niet nemen als het om foto's draait. Ik ben erg tevreden met de telefoon, maar foto's in het schemer/donker zijn niet al te best.
Even de Google Pixel app er op lost het op. Zie ook XDA.

@Znorkus let met custom ROMs goed op wat er wel of niet ondersteund wordt, sommige functies kunnen stoppen / niet goed werken omdat er reverse engineering plaats moet vinden voor Samsung toestellen. Ik adviseer in te lezen voordat je koopt. Daarna is een S7 qua hardware prima.

• Znorkus
@swhnld dankjewel dat is een goed advies. De s7 is vanochtend al besteld maar ik heb wat rondgezocht en het is inderdaad raadzaam goed de functionaliteit te checken. Het zal erop uitdraaien dat ik nog aardig lang samsungs stock versie zal draaien, het is wel goed te weten waar ik moet zijn als security of support voor reguliere apps echt een probleem begint te worden.

Bedankt allemaal!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:14
swhnld schreef op donderdag 27 december 2018 @ 11:54:
[...]

Even de Google Pixel app er op lost het op. Zie ook XDA.
Even gezocht, maar dan kom ik op een app die van alles kan detecteren, maar geen camera app. Kun je een plaatje op link geven van de app?
Pagina: 1