Koptekst gelinkt aan hoogste waarde in een cel selecteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Zie link naar bestand:
https://drive.google.com/...668qluve/view?usp=sharing

Vanuit tabel 1 probeer ik de juiste gegevens in tabel 3 te krijgen.
In tabel 3 wil ik bij kolom AM ('Hori') de koptekst (naam) terugzien gelinkt aan het hoogste getal van de desbetreffende rij (excl. zwarte cel met witte letters).
Daarnaast wil ik in tabel 3 bij kolom AN ('Verti') de koptekst (naam) terugzien gelinkt aan het hoogste getal van de desbetreffende kolom (excl. zwarte cel met witte letters).

Zie in tabel 4 de gele kolommen AS & AT met het gewenste resultaat.

Aangezien de waarden in de brontabel (tabel 1) kunnen veranderen, wil ik dat dit automatisch bijgewerkt wordt in tabel 3. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 365

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Onderstaande functies heb ik al geprobeerd, zonder resultaat:
vert.zoeken()
verschuiving()
zoeken()

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 14:46

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik beweer dat je een fout hebt in je met de hand ingevulde tabel 3, de 6e regel (Rik) is niet 8-2, maar 8-7.

Daarnaast is het niet eenduidig hoe om te gaan met meerdere hoogste getallen, dus als er wel een regel is die van toepassing is dan graag aangeven, maar mijn 11e regel (Daan) is Martijn-Sofian in tegenstelling tot jouw voorbeeld Sven-Sofian (Martijn staat 'eerder' in de lijst met dezelfde hoogste waarde)

Note 1:
Mijn oplossing verwacht wel dat tabel 3 op dezelfde hoogte staat als je tabel 1, anders mag je net zoals bij Verti eerst gaan bepalen welke rij (of in het geval van verti natuurlijk de kolom) je moet 'scannen'

Note 2:
Voor onderhoud/uitbreidbaarheid is mijn advies ten sterkste om met 'naamvelden' te gaan werken, zie later

De oplossing zit 'm array-formules, dus vul AM2 in en ipv enteren zal je moeten invoeren met CTRL+SHIFT+ENTER uiteraard idem-dito voor AN2
Daarna kan je beide velden doortrekken naar beneden

AM2:
=VERSCHUIVING($B$1;0;VERGELIJKEN(MAX(ALS($C$1:$Q$1<>$AL2;$C2:$Q2));$C2:$Q2;0))

AN2:
=VERSCHUIVING($B$1;0;VERGELIJKEN(MAX(ALS($B$2:$B$16<>$AL2;VERSCHUIVING($B$1;1;VERGELIJKEN($AL2;$C$1:$Q$1;0);15)));VERSCHUIVING($B$1;1;VERGELIJKEN($AL2;$C$1:$Q$1;0);15);0))

----

Terugkomend op Note 2 zou ik persoonlijk
B1 omdopen als 'nulveld'
C1:Q1 omdopen als 'namenRij'
B2:B16 omdopen als 'namenKolom'

Formules worden dan:
AM2:
=VERSCHUIVING(nulveld;0;VERGELIJKEN(MAX(ALS(namenrij<>$AL2;$C2:$Q2));$C2:$Q2;0))

AN2:
=VERSCHUIVING(nulveld;0;VERGELIJKEN(MAX(ALS(namenKolom<>$AL2;VERSCHUIVING(nulveld;1;VERGELIJKEN($AL2;namenRij;0);15)));VERSCHUIVING(nulveld;1;VERGELIJKEN($AL2;namenRij;0);15);0))