Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vloerverwarming frezen dunne dekvloer (5cm)

Pagina: 1
Acties:

• B152
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 23-04 19:43
Hallo allen,

In ons nieuwbouwhuis willen wij graag op de eerste verdieping vloerverwarming frezen omdat het vanuit het project niet mogelijk is. Nu heb ik vandaag even een kijkje genomen en zie ik dat op sommige plekken de leidingen een dikte/hoogte hebben tot 4 cm (vanaf de grond gemeten). De meeste zitten ruim onder de 2 cm maar de standleiding voor water en cv zijn aanzienlijk dikker, zeker bij tussengeplaatste koppelingen.

Mijn vraag is, is de bouwer verplicht een minimaal aantal centimeter boven de leidingen aan te houden met de zandcementvloer?

Ik vond het volgende hier online:

In de NEN 2741 staat dit beschreven:
Indien in de dekvloer leidingen of buizen worden aangebracht moet de dikte van de cementdekvloer boven deze leidingen en/of buizen tenminste 25 mm bedragen. Bij cementdekvloeren met een toplaag of machinaal gevlinderd moet de totale dekking boven de leidingen tenminste 28 mm zijn.

Is dit wettelijk bindend of is de NEN meer een richtlijn?
edit: blijkbaar niet, dekvloeren vervullen geen constructieve functie zodat het Bouwbesluit niet naar de beschikbare normen voor dekvloeren verwijst en dus wettelijk niet bindend zijn.

Daarnaast vraag ik het mij af of het eventueel een optie is om 1 cm zandcement bij te leggen en daarna te gaan frezen... Waar ik dan vooral even mee zit is of dit voldoende gaat hechten en tijdens het frezen niet los schiet...

Iemand enig idee/ervaring?

B152 wijzigde deze reactie 25-12-2018 22:16 (6%)

• Ikke_niet
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:51
Ja het is de richtlijn. Maar aannemers zijn vaak wat zuinig aangelegd. Ik ben tijdens het infrezen wat leiding werk tegen gekomen.
Het is mischien een goed idee de aannemer even te laten(op papier/email) weten dat er nog vloerverwarming ingefreest gaat worden en hij daar rekening mee kan houden om een boel gezeik achteraf te voorkomen.

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22-04 15:57
NEN 2741 wordt niet direct opgelegd vanuit het bouwbesluit. Zou nog indirect via een doorverwijzing kunnen, maar ik denk het niet.
Let wel op dat er geen waterleidingen in je vloer zitten die je mee gaat verwarmen (legionella)

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Nu online
Nieuwbouw zonder vloerverwarming boven .....

Daar snap ik dus geen snars van . Radiatoren zijn toch allang uit de mode... ik zou dat dus niet meer willen
Moet er niet aan denken dat die krengen overal hangen
Ook heb je dan de afvoer en toevoer voor de radiatoren lopen .die ben je niet zomaar kwijd

Wij hebben overal vloerverwarming nieuwbouw
Wist je dit van te voren ? Voor mij zou dat een punt geweest zijn om niet te tekenen .

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• Practics
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23-04 18:47
mikerosauer schreef op woensdag 26 december 2018 @ 18:57:

Daar snap ik dus geen snars van . Radiatoren zijn toch allang uit de mode... ik zou dat dus niet meer willen
Ook heb je dan de afvoer en toevoer voor de radiatoren lopen .die ben je niet zomaar kwijd

Wist je dit van te voren ? Voor mij zou dat een punt geweest zijn om niet te tekenen .
Wat moet je met vloerverwarming boven met uitzondering van de badkamer? Zeker in bij nieuwbouw zal je hem nooit aanzetten alleen bij extreme kou. Dan ben jij met je vloerverwarming een halve dag tot dag bezig om bij te verwarmen totaal inefficiënt. Kortom leuk dat vloerverwarming boven hebt. Maar totaal niet handig of jij moet graag in een warme slaapkamer slapen.

Dat het niet mooi is prima, dan sluit je ze na de bouw af. Koop je een stroomkachel om 1x in de 10 jaar om bij te verwarmen.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online
@Practics vloerverwarming is uittermate geschikt voor warmtepompen door de lage temperatuur.

• Practics
jeroen3 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 19:59:
@Practics vloerverwarming is uittermate geschikt voor warmtepompen door de lage temperatuur.
Voor beneden ja. Boven voor verwarmen totaal nutteloos. Zou ik het nog eerder doen voor het koelen van de woning.

Daarnaast praat hij over een cv. Dus waarschijnlijk gaat het gewoon om een woning met gas.

Practics wijzigde deze reactie 26-12-2018 20:02 (12%)

• mikerosauer
  • Nu online
Practics schreef op woensdag 26 december 2018 @ 20:01:
[...]

Voor beneden ja. Boven voor verwarmen totaal nutteloos. Zou ik het nog eerder doen voor het koelen van de woning.

Daarnaast praat hij over een cv. Dus waarschijnlijk gaat het gewoon om een woning met gas.
En waarom dan wel totaal nutteloos ? Onderbouw dat eens ??

Hier staat die gewoon in gesteld op 20 graden. En snachts op 18 . Nooit koud in huis en overal een lekkere temperatuur.

mikerosauer wijzigde deze reactie 26-12-2018 20:22 (13%)

• Practics
mikerosauer schreef op woensdag 26 december 2018 @ 20:20:
[...]

En waarom dan wel totaal nutteloos ? Onderbouw dat eens ??
Kuch kuch
Practics schreef op woensdag 26 december 2018 @ 19:54:
[...]

Wat moet je met vloerverwarming boven met uitzondering van de badkamer? Zeker in bij nieuwbouw zal je hem nooit aanzetten alleen bij extreme kou. Dan ben jij met je vloerverwarming een halve dag tot dag bezig om bij te verwarmen totaal inefficiënt. Kortom leuk dat vloerverwarming boven hebt. Maar totaal niet handig of jij moet graag in een warme slaapkamer slapen.

Dat het niet mooi is prima, dan sluit je ze na de bouw af. Koop je een stroomkachel om 1x in de 10 jaar om bij te verwarmen.

• mikerosauer
  • Nu online
Ik denk dat jij nog nooit een huis met vloerverwarming heb geleefd want jou antwoordt kan l me totaal niet in vinden....

Want anders had je wel geweten dat het daadwerkelijk
Wat toevoegt.

mikerosauer wijzigde deze reactie 26-12-2018 20:27 (11%)

• Practics
mikerosauer schreef op woensdag 26 december 2018 @ 20:24:
[...]

Ik denk dat jij nog nooit een huis met vloerverwarming heb geleefd want jou antwoordt kan l me totaal niet in vinden....
Standaard blijft het in een goed geïsoleerd huis boven altijd wel 16/18 graden. Denk dat het gemiddelde mens het niet comfortabel vind om in een slaapkamer te slapen die warmer is dan dat.

Dus wat moet een vloerverwarming dan nog toevoegen in een slaapkamer of een overloop?

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23-04 17:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zo vreemd is dat niet er zijn tegenwoordig genoeg woningen die geheel met vloerverwarming worden opgeleverd en absoluut niet nutteloos.

Voor het achteraf infrezen moet je even met de bouwer overleggen. Nu inmiddels tien jaar geleden heb ik hetzelfde gedaan. Men mocht met leidingen in de vloer niet verder dan 30 cm uit de muur komen, dus ook geen leidingen dwars door de ruimte aanleggen, maar langs de muur. Natijd infrezen wordt overigens niet altijd nog weer een deklaag over de leiding gedaan, wil je dit wel dan moet mijn tijden de bouw hier rekening mee houden.Als de vloer al te hoog licht kun je anders geen deur meer plaatsen.

_Dune_ wijzigde deze reactie 26-12-2018 20:29 (5%)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• mikerosauer
  • Nu online
_Dune_ schreef op woensdag 26 december 2018 @ 20:27:
Zo vreemd is dat niet er zijn tegenwoordig genoeg woningen die geheel met vloerverwarming worden opgeleverd en absoluut niet nutteloos.

Voor het achteraf infrezen moet je even met de bouwer overleggen. Nu inmiddels tien jaar geleden heb ik hetzelfde gedaan. Men mocht met leidingen in de vloer niet verder dan 30 cm uit de muur komen, dus ook geen leidingen dwars door de ruimte aanleggen, maar langs de muur. Natijd infrezen wordt overigens niet altijd nog weer een deklaag over de leiding gedaan, wil je dit wel dan moet mijn tijden de bouw hier rekening mee houden.Als de vloer al te hoog licht kun je anders geen deur meer plaatsen.
Het is nieuw bouw eerder apart om nog radiatoren te hebben. Hier in de wijk een nieuw project met 25 huizen allemaal vloerverwarming overal

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23-04 17:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mikerosauer schreef op woensdag 26 december 2018 @ 20:31:
[...]
Het is nieuw bouw eerder apart om nog radiatoren te hebben. Hier in de wijk een nieuw project met 25 huizen allemaal vloerverwarming overal
Ik denk dat het wat afhankelijk is van de prijsklasse, maar het zou mij inderdaad niet verbazen, aangezien vloerverwarming vele malen effecienter is en de warmte behagelijker (betere verdeling). Je moet alleen niet elke nacht je thermostaat willen uitzetten. :) Je moet wat anders omgaan met de thermostaat.

Overigens moet je er wel voor zorgen dat je voldoende zones toepast, die je onafhankelijk van elkaar kunt regelen kwa temperatuur.

_Dune_ wijzigde deze reactie 26-12-2018 20:41 (10%)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

• mikerosauer
  • Nu online
_Dune_ schreef op woensdag 26 december 2018 @ 20:34:
[...]

Ik denk dat het wat afhankelijk is van de prijsklasse, maar het zou mij inderdaad niet verbazen, aangezien vloerverwarming vele malen effecienter is en de warmte behagelijker (betere verdeling). Je moet alleen niet elke nacht je thermostaat willen uitzetten. :) Je moet wat anders omgaan met de thermostaat.

Overigens moet je er wel voor zorgen dat je voldoende zones toepast, die je onafhankelijk van elkaar kunt regelen kwa temperatuur.
In ons huis heb ik voor elke kamer een aparte zone. Die ik kan afstellen .
:)

Meer comfort kun je niet wensen 8)

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:52
De nieuwbouwprojecten hier in de buurt, diverse prijsklassen, worden ook standaard met vloerverwarming opgeleverd. Begane grond en eerste etage. Zolder is meerwerk.

• The Fatal
  • Laatst online: 08:37
Hier zijn nog projecten met alleen radiatoren :-(

• ibow28
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 06:59
Mijn woning wordt in april opgeleverd. Vloerverwarming op de begane grond, 1e verdieping standaard en optioneel op zolder.

Maar afhankelijk van aannemer. In dezelfde wijk bouwt ook een andere aannemer en hun woningen hebben alleen vloerverwarming op de begane grond.

• mikerosauer
  • Nu online
Practics schreef op woensdag 26 december 2018 @ 20:27:
[...]

Standaard blijft het in een goed geïsoleerd huis boven altijd wel 16/18 graden. Denk dat het gemiddelde mens het niet comfortabel vind om in een slaapkamer te slapen die warmer is dan dat.

Dus wat moet een vloerverwarming dan nog toevoegen in een slaapkamer of een overloop?
Als je er geen verstand van hebt moet je niet zomaar wat roepen. Want het is complete onzin wat je loopt te verkondigen

Waarom wordt een groot deel van de nieuwe huizen dan opgeleverd met vloerverwarming ook op de eerste verdieping? Als het niks zou toevoegen zou de aannemer het wel laten want als ze geld kunnen besparen doen ze dat.....

• Practics
mikerosauer schreef op donderdag 27 december 2018 @ 07:02:
[...]

Als je er geen verstand van hebt moet je niet zomaar wat roepen. Want het is complete onzin wat je loopt te verkondigen

Waarom wordt een groot deel van de nieuwe huizen dan opgeleverd met vloerverwarming ook op de eerste verdieping? Als het niks zou toevoegen zou de aannemer het wel laten want als ze geld kunnen besparen doen ze dat.....
Onderbouw het eens dan. Ik hoor je alleen maar roepen met loze kreten. Vertel mij eens hoe jij je slaapkamer verwarmd tot een acceptabel 15/16 graden met je vloerverwarming? Aangezien bij een net geïsoleerd huis het daar zonder bij verwarmen rond de 15/17 graden zou zijn.

Dus moet je gaan verwarmen naar 18/19 graden. Wat in mijn ogen geen fijne temperatuur is om bij te slapen en daarnaast ondanks het rendement van vloerverwarming zonde van het stoken.

En je slaapkamers laten schommelen tussen 18/20 graden is ook van de pot gerukt natuurlijk. Ik zit overdag liever in mijn woonkamer/woonkeuken. Maar als jij daar comfort van hebt zeker doen. Ik stook mijn lege slaapkamers liever niet op naar 20 graden, om ze vervolgens te laten afkoelen op het moment als ik er werkelijk ben. Veel plezier met je comfort 7(8)7

Practics wijzigde deze reactie 27-12-2018 07:22 (16%)

• Leoon.
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 06:47

Leoon.

waka waka hey hey

Practics schreef op donderdag 27 december 2018 @ 07:17:
[...]

Onderbouw het eens dan. Ik hoor je alleen maar roepen met loze kreten. Vertel mij eens hoe jij je slaapkamer verwarmd tot een acceptabel 15/16 graden met je vloerverwarming? Aangezien bij een net geïsoleerd huis het daar zonder bij verwarmen rond de 15/17 graden zou zijn.

Dus moet je gaan verwarmen naar 18/19 graden. Wat in mijn ogen geen fijne temperatuur is om bij te slapen en daarnaast ondanks het rendement van vloerverwarming zonde van het stoken.

En je slaapkamers laten schommelen tussen 18/20 graden is ook van de pot gerukt natuurlijk. Ik zit overdag liever in mijn woonkamer/woonkeuken. Maar als jij daar comfort van hebt zeker doen. Ik stook mijn lege slaapkamers liever niet op naar 20 graden, om ze vervolgens te laten afkoelen op het moment als ik er werkelijk ben. Veel plezier met je comfort 7(8)7
Je hebt wel meer zones op de 1e verdieping dan alleen je slaapkamer, lees badkamer werkkamer wellicht. Die stel je dan warmer in dan je slaapkamer, dat lijkt me nogal logisch. In de winter kan je je slaapkamer wat warmer instellen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06:56
B152 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:08:
Hallo allen,

In ons nieuwbouwhuis willen wij graag op de eerste verdieping vloerverwarming frezen omdat het vanuit het project niet mogelijk is.
Ben je dan niet beter af als er *geen* dekvloer aangebracht wordt in de bouw? Dan leg je na oplevering de verwarming en dan pas stort je de dekvloer.

Is advocaat maar reageert hier op persoonlijke titel.

• B152
StevenK schreef op donderdag 27 december 2018 @ 07:30:
[...]

Ben je dan niet beter af als er *geen* dekvloer aangebracht wordt in de bouw? Dan leg je na oplevering de verwarming en dan pas stort je de dekvloer.
Helaas wil de bouwer daar niet aan, in het begin al eens voorgesteld.

• B152
mikerosauer schreef op woensdag 26 december 2018 @ 18:57:

Standaard zou er beneden vloerverwarming komen. Toen we aan het meerwerk toe waren bleek er geen mogelijkheid voor vloerverwarming op de 1e verdieping. En wel met de volgende reden: Door de dikkere dekvloer zou de afstand tussen vloer en plafond te klein worden volgens het bouwbesluit.

@Practics Veel verwarmingsbehoefte zal er inderdaad niet zijn. Maar met een kleine op komst en hopelijk ook toekomstige uitbreiding is het wel fijn dat het er geen 16 graden is als er gespeeld wordt of later huiswerk wordt gemaakt.

Daarnaast is het een stuk mooier en hou je meer ruimte in de betreffende kamer over.

Overigens wordt het huis opgeleverd met CV maar deze gaat er gelijk uit en wordt vervangen door WP.

B152 wijzigde deze reactie 27-12-2018 09:34 (20%)

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19-04 12:35
@Practics we kijken uit naar onze vloerverwarming boven. We hebben nu tapijt omdat we een hekel hebben aan koude voeten. Straks is onze (pvc)vloer geen ijsklomp waar we op gaan staan als we naar bed gaan.

Ook op de kinderkamer is het dan prettig, hoeven niet op een koude vloer te spelen. Met een baby stook je over het algemeen ook boven en je hebt dan niet die droge lucht van een radiator of dat de kamer plots te warm wordt.

Daarbij, met radiatoren is het vaak dat die dingen bloedheet worden (of je moet lage temperatuurverwarming hebben, maar dan heb je ook grote radiatoren nodig), en dat is ook niet zo kindvriendelijk.

We kijken ook uit naar mooie kamerhoge gordijnen op de slaapkamer, ivm halfhoge of het frotten van gordijnen achter je radiator in de winter.

Het is hier boven vaak 19 graden, doordat we nu houten vloeren hebben waar de warmte van beneden doorheen trekt (verwarming staat hele dag op 18). Er ligt nu dus ook nog een dun dekbed op bed.

Al met al redenen waarom vloerverwarming (voor ons) veel toevoegt!

@B152, dat is dus een ontwerpfout.. Gemiste kans!

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 23-04 20:46
Hallo allen,

In ons nieuwbouwhuis willen wij graag op de eerste verdieping vloerverwarming frezen omdat het vanuit het project niet mogelijk is. Nu heb ik vandaag even een kijkje genomen en zie ik dat op sommige plekken de leidingen een dikte/hoogte hebben tot 4 cm (vanaf de grond gemeten). De meeste zitten ruim onder de 2 cm maar de standleiding voor water en cv zijn aanzienlijk dikker, zeker bij tussengeplaatste koppelingen.

Mijn vraag is, is de bouwer verplicht een minimaal aantal centimeter boven de leidingen aan te houden met de zandcementvloer?

Ik vond het volgende hier online:

In de NEN 2741 staat dit beschreven:
Indien in de dekvloer leidingen of buizen worden aangebracht moet de dikte van de cementdekvloer boven deze leidingen en/of buizen tenminste 25 mm bedragen. Bij cementdekvloeren met een toplaag of machinaal gevlinderd moet de totale dekking boven de leidingen tenminste 28 mm zijn.

Is dit wettelijk bindend of is de NEN meer een richtlijn?
edit: blijkbaar niet, dekvloeren vervullen geen constructieve functie zodat het Bouwbesluit niet naar de beschikbare normen voor dekvloeren verwijst en dus wettelijk niet bindend zijn.

Daarnaast vraag ik het mij af of het eventueel een optie is om 1 cm zandcement bij te leggen en daarna te gaan frezen... Waar ik dan vooral even mee zit is of dit voldoende gaat hechten en tijdens het frezen niet los schiet...

Iemand enig idee/ervaring?
Beetje laat...
Zelf zou ik kiezen voor Lage Temperatuur Radiatoren, VV in de slaapkamer komt deel onder kasten of het bed, en vaak wordt er onder het bed allerlei spullen geschoven zodat verwarming nog minder werkt...

Vervolgens doe je verschillende kleuren vloertegels in de slaapkamer, kun je gemakkelijk vervangen bij een vlek of zo, en lijkt heel mooi.
VV met erg weinig dekvloer is niet comfortabel, precies daar waar de VV buizen lopen zal het te warm worden.

• B152
Mja voordeel is wel dat deze iets reactiever is dan de dieperliggende variant.

Ik denk dat we gaan voor het 1 cm ophogen. Niet perse heel veel zin in maar als we er dan toch de komende 10 jaar wonen...

Enige wat ik mij nog afvraag is of het voldoende gaat hechten en ik niet hele plakken los sla tijdens het frezen... Wat is jullie advies. Voorstrijken of aanbranden met cement? Bij aanbranden lijkt het mij dat zandcement goed zal hechten op zandcement..

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 07:47
Practics schreef op woensdag 26 december 2018 @ 20:27:
[...]

Onder welke steen leef jij?

De bovenverdieping wordt in menig huis wel voor meer doeleinden gebruikt dan alleen slapen. Hallo, het is geen 1960 meer.

(Thuis)werken, spelen, studeren, huiswerk maken, tv-kijken, gamen, hobbyen... Allemaal doodnormale bezigheden op de bovenverdieping van een doorsnee woning, en allemaal niet heel erg prettig als het 16-18 graden is.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• mikerosauer
  • Nu online
[...]

ten eerste vind k 15/16 graden is veel te koud !! dat kun je kinderen niet aan doen
hier is alles ingesteld op 18/20 graden dat vinden wij een comfortabele temperatuur.
op de kinderkamers wil je het zeker geen 15/16 graden dat is gewoon verschrikkelijk koud
ook voelt de vloer overal lekker aan en niet koud :)

en zeker als je nog een heel jong kindje hebt is 15/16 graden absoluut een NOGO.
dan moet je zelf tot 20 graden gaan in die kamers . ik denk dat jij in elk geval geen kinderen hebt.. anders zou je dat wel weten 8)
want mij kinderen spelen de hele dag op hun eigenkamers

verder zou ik zeggen ga eens een langere tijd in huis wonen met vloerverwarming op alle etages
ik kan je vertellen je wilt niks anders meer

meer comfort
geen bloedhete radiatoren waar de kinderen zich aan kunen verbranden
geen stofnesten meer op de kamers >:)
en ik vind die dingen dus echt een afbreuk op je interieur ...

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 08:43
Het is al eerder aangestipt maar de mogelijkheid om (passief) te koelen met vloerverwarming is ook een enorme plus, juist op een slaapverdieping.
Er zullen best mensen zijn voor wie verwarming (of koeling) überhaupt niet nodig is boven, maar ook ik behoor daar niet toe, integendeel.
Dus doe niet alsof jij de maat bent (en neemt) voor alle anderen.

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
B152 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:46:
Mja voordeel is wel dat deze iets reactiever is dan de dieperliggende variant.

Ik denk dat we gaan voor het 1 cm ophogen. Niet perse heel veel zin in maar als we er dan toch de komende 10 jaar wonen...

Enige wat ik mij nog afvraag is of het voldoende gaat hechten en ik niet hele plakken los sla tijdens het frezen... Wat is jullie advies. Voorstrijken of aanbranden met cement? Bij aanbranden lijkt het mij dat zandcement goed zal hechten op zandcement..
Ik kan me niet voorstellen dat een zandcementlaag van 1cm heel blijft. Zo dun is het enorm broos, denk ook niet dat aanbranden of voorstrijken daar iets aan gaat veranderen. Ben bang dat je naar anhydriet moet kijken, maar ik weet niet of dat de gleuvenfrees daar doorheen gaat.

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

[...]

Leuk, spelen met je vrouw in de slaapkamer op 16 graden :X
Jij woont waarschijnlijk alleen, of hebt geen idee hoe vloerverwarming werkt. Of beiden.

Vloerverwarming werkt met zones die je onafhankelijk van elkaar kan instellen. Zo kun je er voor zorgen dat je slaapkamer lekker warm is op het moment dat je naar bed gaat. En 's nachts gewoon uit.
Als je niet in de ruimte bent worden ze niet verwarmt, net als met radiatoren. Kun je allemaal instellen.
En vloerverwarming zorgt voor een aangename warmte, beter gespreid en niet zo drukkend. Dan lig je niet te zweten naast zo'n radiator. Het is gewoon vele malen efficiënter verwarmen zo. Óók boven.
En een kamer laat je natuurlijk nóóit zo ver afkoelen dat je die als een gek weer warm moet stoken als het moet. Ook daar gaat vloerverwarming veel efficiënter mee om, en het scheelt je stookkosten en levert veel comfort op.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Guido7619
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 09:29
zeker bij tussengeplaatste koppelingen.
Toch geen knelfittingen in je dekvloer?

Frezen van vloerverwarming zit ongeveer op 18mm diepte. Wat wel heel verstandig is om vooraf goed foto's te nemen zodat je in ieder geval weet waar de kritieke leidingen zitten.

Kun je je huis niet zonder cv en radiatoren laten opleveren als je er toch al direct een WP in zet? Scheelt weer bakken met geld zou je zeggen.

Helaas krijg je voor minderwerk een tientje terug en meerwerk begint bij 500.

Guido7619 wijzigde deze reactie 06-01-2019 18:30 (51%)

• B152
Guido7619 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 18:28:
[...]

Toch geen knelfittingen in je dekvloer?

Frezen van vloerverwarming zit ongeveer op 18mm diepte. Wat wel heel verstandig is om vooraf goed foto's te nemen zodat je in ieder geval weet waar de kritieke leidingen zitten.

Kun je je huis niet zonder cv en radiatoren laten opleveren als je er toch al direct een WP in zet? Scheelt weer bakken met geld zou je zeggen.

Helaas krijg je voor minderwerk een tientje terug en meerwerk begint bij 500.
Direct WP is 17000 dus dat is een no go. Zonder CV accepteren ze niet (project bouw).
In de dekvloer liggen Rehau waterleidingen met idem dito persfitting. Wel een mooi systeem, ga mijn WP er ook mee aansluiten. Kwam een goede deal tegen op marktplaats.

Heb inmiddels alle leidingen op de tekening afgetekend en besloten om om de stamleiding van het water heen te gaan. Hier en daar zal ik wel een cv buis (pastic) raken maar dat is geen probleem gezien deze allemaal worden afgekoppeld. Electra ligt diep genoeg.

• Guido7619
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 09:29
Duur pompje dan wel.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
[...]

Jij moet jouw levensstijl opdringen aan anderen. Dat jij graag je slaapkamers onder de 18 wilt, betekent niet dat anderen dat ook zo willen.

En misschien worden de andere verdiepingen voor heel wat andere doeleinden gebruikt.

Overal vloerverwarming en je hebt geen radiatoren en een enorme buffer. Het is dan mogelijk om zonder buffervat een warmtepomp te nemen. En zelfs met een CV zal het superzuinig stoken worden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 23:31
Ben wel benieuwd naar de oorspronkelijke vraag en het antwoord, niet de rest van de discussie ;)
Moet zelf mogelijk nog wat vv in een dekvloer leggen, maar er zitten geen leidingen in de vloer. Makkie zou je zeggen...
Dan nog een verdeler en aansluiten op de warmtebron I guess!

• kmf
  • Niet online
B152 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:07:
[...]

Heb inmiddels alle leidingen op de tekening afgetekend en besloten om om de stamleiding van het water heen te gaan. Hier en daar zal ik wel een cv buis (pastic) raken maar dat is geen probleem gezien deze allemaal worden afgekoppeld. Electra ligt diep genoeg.
Wat voor materiaal is/wordt de huidige dekvloer dan? Kan je niet gewoon vragen om deze dikker te laten storten?
Zo niet, zandcement op zandcement zal op zich goed hechten, maar je zit wel met timing. Het moet namelijk wel gedroogd zijn. Je wilt niet dat je extra gestorte vloer gaat afbrokkelen op het moment dat er warm water door de leidingen stroomt.

Trouwens: als de radiatoren nog goed liggen (je irriteert je er niet aan), dan kan je sommigen misschien laten staan en parallel koppelen aan je warmtepomp. Heb je een extra afgiftesysteem/buffer. Kan je nog sneller opwarmen indien nodig.
Deleon78 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 01:50:
Ben wel benieuwd naar de oorspronkelijke vraag en het antwoord, niet de rest van de discussie ;)
Moet zelf mogelijk nog wat vv in een dekvloer leggen, maar er zitten geen leidingen in de vloer. Makkie zou je zeggen...
Dan nog een verdeler en aansluiten op de warmtebron I guess!
Geen leidingen is wel bijzonder. Waarom zal de oorspronkelijke vraag je nog interesseren dan?

kmf wijzigde deze reactie 07-01-2019 08:05 (20%)

• Deleon78
kmf schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:04:
[...]
Geen leidingen is wel bijzonder. Waarom zal de oorspronkelijke vraag je nog interesseren dan?
Gaat bij mij om de kelder. Alle leidingen zitten in het plafond :)
Ik weet alleen niet hoe dik de dekvloer is, dus het kan zijn dat ik ook niet al te diep kan gaan en bv moet ophogen :) Vandaar dat ik de ervaringen en opties interessant vind. De rest gaat een beetje offtopic :)

• kmf
  • Niet online
Deleon78 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:47:
[...]

Gaat bij mij om de kelder. Alle leidingen zitten in het plafond :)
Ik weet alleen niet hoe dik de dekvloer is, dus het kan zijn dat ik ook niet al te diep kan gaan en bv moet ophogen :) Vandaar dat ik de ervaringen en opties interessant vind. De rest gaat een beetje offtopic :)
"de je kelder moet je niet boven de 16 graden. Reinste kolder om dat te verwarmen om daarna weer te af te koelen" :P

Je KAN een proeffrees laten uitvoeren en/of zelf een gaatje boren. Dat is makkelijk op te vullen na afloop.

Is je vloer verder geisoleerd? Anders is een VVW op noppen (met bijbehorende isolatie) wel zo verstandig. Verstandiger dan infrezen denk ik.

• Deleon78
Bedankt voor de tips :) Het is een woonkelder (2m60 hoog) met geisoleerde vloer en muren, dus die moet gewoon op temperatuur blijven:)
Zal eens kijken of ik een gaatje kan boren om de diepte te bepalen!
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True