Hoeveel stroom trekt een autoradio in standby

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushwick
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-04 23:47
Beste mede tweakers.

Ik heb een Fiat Punto 2003 met een Pioneer autoradio.
Nu blijft mijn autoradio aan als ik de auto uitzet. (Dit schijnt normaal te zijn bij Fiat Punto's uit 2003)
Ook heb ik geprobeerd de gele en de rode draad om te wisselen maar geen geluk.

Mijn radio zet ik dus handmatig uit als ik de auto verlaat.
Mijn vraag is hoeveel stroom een radio trekt als deze uit staat?
Ik ben dus bang dat als ik mijn auto 3 dagen niet gebruik, dat de accu langzaam wordt leeg getrokken.

Ik heb wel een gloednieuwe accu erin laten zette.

Beste antwoord (via Bushwick op 25-12-2018 21:49)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bushwick schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:52:
Beste mede tweakers.

Nu blijft mijn autoradio aan als ik de auto uitzet. (Dit schijnt normaal te zijn bij Fiat Punto's uit 2003)

Ik ben dus bang dat als ik mijn auto 3 dagen niet gebruik, dat de accu langzaam wordt leeg getrokken.

Het enige wat die unit in standby nog aan stroom verbruikt is noodzakelijk om de opgeslagen radiozenders en overige persoonlijke instellingen te bewaren. Als je een goede accu hebt dan kan zo'n standby periode ook in de winter (met koude) gewoon een paar weken/maanden duren.

Maar: Kijk eerst eens of je in het DIN aansluit blok van je auto een contact geschakelde 12V "+" kunt vinden. Ik ken persoonlijk geen enkele moderne auto welke áf-fabriek NIET zo'n aansluiting in het standaard DIN aansluit blok heeft en voor ieder type radio is er vaak wel een verloopstekker te leveren welke bij dat type auto past zodat je niet hoeft te knippen / meten / .... KLOOIEN ... waarbij je tevens het risico loopt dat je het CAN bus systeem van je auto gaat beïnvloeden.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 25-12-2018 15:55 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Beste mede tweakers.

Het enige wat die unit in standby nog aan stroom verbruikt is noodzakelijk om de opgeslagen radiozenders en overige persoonlijke instellingen te bewaren. Als je een goede accu hebt dan kan zo'n standby periode ook in de winter (met koude) gewoon een paar weken/maanden duren.

Maar: Kijk eerst eens of je in het DIN aansluit blok van je auto een contact geschakelde 12V "+" kunt vinden. Ik ken persoonlijk geen enkele moderne auto welke áf-fabriek NIET zo'n aansluiting in het standaard DIN aansluit blok heeft en voor ieder type radio is er vaak wel een verloopstekker te leveren welke bij dat type auto past zodat je niet hoeft te knippen / meten / .... KLOOIEN ... waarbij je tevens het risico loopt dat je het CAN bus systeem van je auto gaat beïnvloeden.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 25-12-2018 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:10
Daar is zo geen antwoord op te geven, dit verschilt per radio. Meten is weten.

Ik heb in het verleden een radio gehad waar het stroomverbruik in standby verwaarloosbaar was maar alleen met het frontje eraf. Alleen uitzetten was dus niet voldoende.
wimmel_1 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 15:04:
Maar: Kijk eens of je in de DIN aansluit stekker van je auto een contact geschakelde 12V "+" kunt vinden. Ik ken persoonlijk geen enkele moderne auto welke áf-fabriek NIET zo'n aansluiting in het standaard DIN aansluit blok heeft
Volgens mij zijn er juist steeds meer moderne auto's die dit niet hebben. Gewoon alleen permanente 12V voeding op de radio, ze krijgen via Canbus door of het contact aan staat of niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Xander Klopt !! (al sinds de "late '90's"). CAN bus houdt o.a. ook de accuspanning in de gaten en schakelt overbodige "extra" verbruikers gewoon tijdelijk uit als dat noodzakelijk is, zelfs als het contact UIT staat.

Helaas zijn er tegenwoordig nog steeds mensen welke dat hele DIN stekkerblok aan de autokant er af knippen en vervolgens met kroonsteentjes en/of AMP connectors alles weer aan elkaar proberen te knopen terwijl zo'n automerk specifiek verloopstekkertje maar iets van €10,- kost....

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 25-12-2018 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushwick
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga zoeken naar zo'n verloopstekkertje. Je hebt alleen zoveel soorten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:56
@wimmel_1 zoals Xander ook zegt. Steeds meer auto’s, zoals bijvoorbeeld de gehele VAG hebben geen geschakelde 12 volt en geen DIN aansluitingen. Als je dan een niet-CAN bus radio aansluit (of 1 die niet 100% compatibel is) , dan moet je de geschakelde 12 ergens anders vandaan halen ( sigarettenaansteker is een vaak gebruikte optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
wimmel_1 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 15:20:
terwijl zo'n automerk specifiek verloopstekkertje maar iets van €10,- kost
Maar als er geen geschakelde 12V beschikbaar is, dan gaat een verloopstekkertje dat ook niet brengen...

Dan moet je óf een geschakelde 12V ergens anders vandaan halen (sigarettenaansteker o.i.d. is vaak geschakeld), of de nieuwe radio moet het canbus signaal snappen, of het "verloopstekkertje" moet actieve componenten bevatten en d.m.v. een canbus interface en een relais zelf die geschakelde 12V gaan verzorgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushwick
Bedankt nogmaals iedereen.

Als ik het goed begrijp is het verwaarloosbaar qua stroom welke mijn radio vraagt als deze uit is en het frontje eraf haal?
Het is max 3 dagen dat mijn auto stil zou kunnen staan......

De optie van de sigaretten aansteker verhaal klinkt simpel, maar moet ik deze draad dan aansluiten op de stekker waar nu een permanente power op zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Bushwick schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 23:39:

Als ik het goed begrijp is het verwaarloosbaar qua stroom welke mijn radio vraagt als deze uit is en het frontje eraf haal?
Het is max 3 dagen dat mijn auto stil zou kunnen staan......
Waarschijnlijk. Wij weten niet wat voor radio jij hebt. Als dit een cheap made in China exemplaar is dan valt het misschien wel tegen. Nogmaals, meten is weten. Zet een multimeter in serie met de radio, of gebruik een DC amperetang. Dan weet je het precies.
De optie van de sigaretten aansteker verhaal klinkt simpel, maar moet ik deze draad dan aansluiten op de stekker waar nu een permanente power op zit?
De radio heeft ook nog constante spanning nodig om zenders te onthouden e.d. (meestal de gele draad), naast een geschakelde spanning (meestal de rode draad).

Pagina: 1