Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• PeterG90
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-10 10:09
Beste iedereen,

Zelf heb ik niet enorm veel verstand van computers en heb ik de Best Buy November hier aangehouden om mijn PC wat te upgrade. Ik heb tijdens het aanschaffen twee goede vrienden om advies gevraagd en om zo te voorkomen dat ik domme beslissingen maak.

Ik heb het volgende aangeschaft:

AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed
MSI X470 Gaming Plus
G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
Crucial MX500 m.2 500GB

Zelf had ik nog een in goede staat 1000w PSU van Akasa waardoor ik het onnodig vond om die 550x van Corsair aan te schaffen. Als videokaart gebruik ik mijn eigen Nvidia GeForce GTX 970.

Doordat ik vrij gelimiteerd ben qua kennis van computers vroeg ik ook hulp om het te laten installeren en kwamen we al snel aan bij een probleem. Wij kregen geen BIOS bij boot en 1 lange piep gevolgd door 2 korte. Hij wist wel wat het probleem was en zodoende gingen we dingen testen. Nog steeds bleef het probleem aanhouden en begonnen we met wat onderdelen te vervangen om erachter te komen of er iets stuk kan zijn.

Zo begonnen we met een andere DDR4 stick ram in verschillende slots > Probleem bleef voortzetten.
Als tweede gebruikte wij een ander videokaart > Probleem bleef voortzetten.
Als derde gebruikte wij twee verschillende beeldschermen > Probleem bleef voortzetten.

Toen we één stick van de oude RAM stick weer gebruikte kregen wij plots BIOS en herkende de computer maar 1 stick RAM, hierdoor dachten wij dat één van de twee stuk moest zijn. Ik begon alles op de M2 te installeren en deed ook gelijk een BIOS update en besloot toch de tweede ram stick nog eens te testen. Na een snelle boot werkte de computer na behoren en deed ik een Memory Test om 100% uit te sluiten dat de RAM werkt en het resultaat was goed.

De volgende dag kreeg ik bij opstarten direct weer deze 3 piepen (1 lange 2 korte).. Ik besloot om mijn moederbord ter RMA terug te sturen om te laten testen, kreeg al vrij snel reactie dat er niks uit de testen gekomen zijn en dat deze naar behoren hoort te werken.

Vervolgens thuis weer geinstalleerd en kreeg wederom de zelfde issue. Ik dacht laat ik dan toch de 550x PSU van Corsair halen om uit te sluiten dat mijn eigen voeding niet stuk is. PSU is binnen, aangesloten en direct weer die piepjes.

Ik besloot daarna de CPU terug te sturen ter RMA en ook daar werden een dag of 2 tests mee gedaan en er bleek niks mis mee te zijn (immers had ik eerder ook BIOS gekregen en alles al geinstalleerd op de M2.)

Nu is alles weer aangesloten en krijg ik elke keer bij de 1e boot deze piepjes, als ik na deze piepjes 10 seconde wacht en dan de computer restart dan boot deze gewoon op naar Windows... Mijn andere HDD en SSD wordt niet herkend maar alle cores en RAM draaien perfect..

Wat zien wij over het hoofd? Wat kan ik in godsnaam nog meer proberen?

Het is een heel verhaal mijn excuses, als ik dingen onduidelijk heb uitgelegd alvast mijn excuses, het is geschreven door een leek 8)7

Alle reacties

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:43
1 lange en 2 korte piepen ligt volgens de handleiding aan de videokaart. Wel vreemd omdat jullie met 2 kaarten getest hebben... Je hebt de voeding van de videokaart toch aangesloten? Wat is het merk van de kaarten waar je mee getest hebt? Welke kabel gebruik je tussen videokaart en scherm? Heb je al een BIOS update gedaan?

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-11 01:51
C-mos al gereset ? meestal via de C-Mos jumper op het mainboard. (zie manual mainboard)
Dan zijn alle eventueel ongewenste instellingen er uit en terug standaard gezet.

(daarna wel weer goedzetten)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Wat is het exacte type van de Akasa voeding?

• PeterG90
@mathias82 Weet niet exact meer welke videokaart de 2e testkaart was helaas. Daarbij boot de PC daarna normaal en heb ik geen problemen met wat dan ook zoals FPS drops in games of bad quality. Yes BIOS update is direct gedaan nadat ik de eerste keer een BIOS kreeg en daarna een boot.

@floorcleaner Yes hadden ook C-MOS geprobeerd en via de battery ook een reset gedaan, tevergeefs..

@Uszka Akasa Ak-pss100fgm 1000w

[ Voor 12% gewijzigd door PeterG90 op 25-12-2018 14:47 ]

Verwijderd

Enig idee welke uefi versie op het moederbord draait? Zijn er updates van MSI?

• PeterG90
@Verwijderd Durf ik even niet te zeggen, zou ik zo even kijken na een reboot

• PeterG90
Issue is nog steeds aanwezig.. de computer is gewoon gebruikt. Als de piepjes kwamen probeerde ik nog 2 keer te booten en daarna deed ie het gewoon maar dat blijkt veranderd te zijn naar 10+ keer proberen...

Toen de PC het deed liet ik een stress test op de CPU draaien en op de RAM en alles draaide na behoren...

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Probeer met een andere voeding. Alhoewel de Akasa geen slechte voeding is zou het na een kleine 10 jaar einde oefening kunnen zijn.

• PeterG90
@Uszka ik heb een nieuwe voeding gekocht om het te testen (die aangegeven stond in de November Best Buy) en met hetzelfde resultaat.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Heb een vermoeden dat het mobo niet echt fris is omdat het steeds langer gaat duren voor je beeld krijg.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Kijk in de bios of er instellingen zijn, die variabel zijn, dwz dat deze bij elke boot de hardware test, en dus je hardware elke boot anders instelt, en dus vaker weigert.
Zet alle instellingen vast, zodat dit bij elke boot vast blijft staan.

Geheugen, ga bij elke boot naar de bios , kijk wat de echte snelheid is van je geheugen, kijk of dit elke boot hetzelfde is.
Geheugen kun je op auto zetten, en deze met de hand instellen, maar ook wat volgens geheugen maker de instellingen zouden moeten zijn. En test dit alles met memtest86 vanaf usb stick, of stoppen na een fout, of na 12 uur laten lopen, en de 12 uur is belangrijk!
Dus geheugen vast zetten met de hand instelling.

Moederbord, vaak heb je hier ook instellingen die bij elke boot variabel zijn, dus dingen als turbo, zet dit op normaal/langzaam.

En natuurlijk test ook met zo min mogelijk hardware, koppel alle hd's eens los, en boot vanaf een linux livecd,
Heb je het dan ook nog?
Pc aarden, is het nu weg?
Wissel zoveel mogelijk hardware uit, ook je muis , toetsenbord, monitor, etc.
Als je alle hardware ontkoppeld heb, en de pc kan nog booten, en het werkt nog niet, bouw je pc op een stuk karton, zodat je de kast kan uitsluiten, dit zou ik al laatste doen.

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-11 11:29
Wees er zeker van dat je de kabels die bij je voeding horen gebruikt. Sommige voedingen voeden een 2×8pin gpu met 1×8pin @ voeding (bijvoorbeeld: verloop van 1×8 -> 2×(6+2). Andere voedingen vereisen dat je 2 losse kabels van 1×8pin -> 1×(6+2)pin gebruikt. Als je deze mixed doordat je je voeding vervangt maar niet je kabels, dan kan je pc ook vreemd gaan doen. Wissel dus nooit alleen je voeding om maar ook de kabels! I learned this the hard way...

• PeterG90
@jan99999 bedankt voor je uirgebreide reply! Heb alles stap voor stap geprobeerd te doen maar kom ondertussen niet eens de bios meer in. Draai droog op enkel een boot USB, een CPU, GPU en 1 stick ram per keer, allemaal tevergeefs.

Ik heb de pc naar een reparatie service gebracht en die komt met de zelfde conclussie dat het moederbord wss niet goed is. Nu heb ik het bedrijf waar ik deze heb aangeschaft nogmaals gecontacteerd maar ze blijven volhouden dat tijdens de RMA er niks mis mee was..

@Fontini Klopt, heb toen ik de nieuwe PSU aangeschaft had ook direct alle kabels die erbij zaten gebruikt ipv mijn oudere van de Akasa PSU. Bleef nog steeds het probleem houden.

• PeterG90
Heb voor de sake of it een compleet nieuee case erbij gepakt en ook dat mag niet baten.

• r44
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Over de piep staat dit in de handleiding van je Mobo:

If 1 long 2 short beeps are heard,
remove and reinstall the graphics card
and then restart the computer.
y Test with another known working
graphics card.

Probeer zonder videokaar gebruikt.
Gebruik de GPU van je moederbord.

44

• PeterG90
@r44 moederbord/cpu heeft geen onboard GPU zover ik weet. Heb het ook ondertussen al met 2 andere GPU's met beide de zelfde results als met mijn eigen GPU.

• r44
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Hallo Peter,
Volgens het moederbord ( MSI X470 Gaming Plus) handleiding
zie blabzijde 16 en 17 is er wel een GPU onboard
y 1x DVI-D port, supports a maximum resolution of
1920x1200@60Hz*
y 1x HDMI™ port 1.4, supports a maximum resolution of
4096x2160@30Hz*
* Only support when using Ryzen™ Desktop Processors with Radeon Vega
Graphics and A-Series/Athlon™ Processors
* Maximum shared memory of 2048 MB

44

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
r44 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 17:56:
Hallo Peter,
Volgens het moederbord ( MSI X470 Gaming Plus) handleiding
zie blabzijde 16 en 17 is er wel een GPU onboard
y 1x DVI-D port, supports a maximum resolution of
1920x1200@60Hz*
y 1x HDMI™ port 1.4, supports a maximum resolution of
4096x2160@30Hz*
* Only support when using Ryzen™ Desktop Processors with Radeon Vega
Graphics and A-Series/Athlon™ Processors
* Maximum shared memory of 2048 MB
Het moederbord heeft wel de aansluitingen, maar de 2700X heeft geen onboard GPU.

• PeterG90
@stin00 dat bedoel ik idd

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-11 22:46
GPU al geprobeerd in de 2e PCI slot?

Misschien dat dat iets meer informatie geeft?

• PeterG90
@Fordius ook geprobeerd, werkt helaas ook niet. Ook met de andere GPU in andere slots geprobeerd..

• PeterG90
Update:

Uit wanhoop op 1 January exact dezelfde moederbord besteld bij Azerty en deze vandaag binnen gekregen.

Aangesloten en direct op de 1e poging post en bios gekregen. Beide RAM herkend en alle SSD's...

Ik mag hopen dat MeGekko stopt met ontkennenn dat het een foutief moederbord is.. dit heeft langer dan een maand geduurt en het probleem kon na de 1e 4 dagen verholpen worden toen ik het morderbord ter RMA verstuurd had..
Pagina: 1