Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:00
Beste Tweakers,

Binnenkort verwacht ik mijn eerste kind en dat bracht mij aan het denken: als aanstaande vader wil je toch wel de bijzondere momenten goed en mooi vast kunnen leggen?

Natuurlijk is een hedendaagse smartphone in de meeste gevallen al voldoende voor de 'spontane momenten' - ik heb op dit moment een Samsung Galaxy S9 met een prima camera. Echter, voor de eerste keer kruipend door de tuin in de zomer, zijn eerste herfstwandeling in het bos of een mooie portretfoto met mama wil ik mij toch wenden tot een echte camera.

Nu heb ik mij het afgelopen weekend een beetje ingelezen in wat er binnen de wereld van de fotografie en fotocamera's tegenwoordig beschikbaar is en ik kwam al snel tot een conclusie: het gaat een systeemcamera worden. Waarom? Een compactcamera is net een tikkeltje te simpel en een spiegelreflex/DSLR weer net te professioneel. :)

Maar goed, het type camera is bekend, nu nog het daadwerkelijke model. En laat ik daar jullie hulp goed bij kunnen gebruiken, want als leek wil ik natuurlijk wel een goede keuze kunnen maken. Alles voor het kind. :P

Ik ben inmiddels, na wat zoek- en leeswerk, tot het volgende lijstje camera's gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Panasonic Lumix DMC-GX80 + 12-32mm f/3.5-5.6 (Zilver)€ 499,-€ 499,-
1Canon EOS M50 + 15-45mm f/3.5-6.3 (Zwart)€ 599,-€ 599,-
1Olympus OM-D E-M10 Mark III + 14-42mm f/3.5-5.6 (Zwart)€ 699,-€ 699,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.797

Het lijstje is samengesteld met behulp van recensies op Tweakers.net, Coolblue.nl en Zoom.nl. Budget? Rond de 700 euro (maximaal).

Wat ga ik fotograferen?
Al het moois dat mijn zoontje zal gaan doen, maar ook eventueel hobbyfotografie: steden (o.a. architectuur), auto's, portretten en sfeerfotografie. Ik ben wel een echte leek en zelfs de term 'amateurfotograaf' is op mij nog niet echt van toepassing. Gelukkig heeft mijn vrouw een veel beter oog voor fotografie en ben ik bereid om te leren. ;) Trouwens, mochten jullie nog een goed boek kennen voor de beginnende fotograaf: sharing is caring. _/-\o_

Wil ik ook video's maken?
In het kort: ja! Graag in 4K/UHD @30fps. In de huiskamer hangt een 4K-televisie aan de muur, dus alle beelden kunnen daar in volledig formaat bekeken worden. Nog even een vraag tussendoor: wat is het verschil tussen 4K en Cinema 4K? Is dat voornamelijk de FPS?

Dit is het wel zo'n beetje. Op dit moment heb ik wel een lichte voorkeur voor de Panasonic Lumix GX80, maar ik ben zeer benieuwd naar jullie adviezen en meningen.

Alvast bedankt voor jullie hulp en natuurlijk fijne feestdagen! o<:)

Beste antwoord (via Yonix op 27-12-2018 15:47)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30
Tussen een DSLR en een systeemcamera zit geen echt verschil qua functies. Zeker niet vergeleken met een instap DSLR. Hooguit zitten de functies op een DSLR op een fysieke knop ipv onder een submenu ivm ruimtegebrek.

Maar dat maakt ook niets uit. Zelfs met een DSLR (en dus ook een systeemcamera) kun je prima in de auto modus mooie plaatjes schieten en langzaam wat experimenteren als je wilt. Schijn bedriegt dus, een systeemcamera is gewoon een DSLR in een compacter jasje ;)

Mensen gaan me hier vervloeken als ik met een Sony A6000 aan kom zetten. Maar toch doe ik het. Een erg mooie allrounder met veel functies. Snelle AF voor de kleine, 11 fotos per seconde in actie en een grotere sensor voor een kleinere scherptediepte (vage achtergrond bij portretten). Geen 4K video, maar fullHD is ook zo slecht niet hoor. Andere optie is een stapje hoger, de A6300. De kitlens is wat minder dan de rest, maar anderzijds komt er veel beschikbaar door de pro's die de A7 hebben, welke dezelfde lensmount gebruikt. Men verwacht dat Sony de a5000 en a6000 serie volgend jaar weer wat meer liefde geeft door nieuwe lenzen speciaal voor deze cameras aan te bieden.

Maar beide MFT (de Oly en Pana) zijn ook prima opties. Persoonlijk zou ik toch het brede 3:2 formaat missen (MFT is 4:3) en die wat grotere sensor.

[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 25-12-2018 17:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:07

Garyu

WW

Wat is volgens jou het verschil in professionaliteit tussen een systeemcamera en een dslr?

Ik zou je zelf een micro four thirds aanraden, en niet de M50 dus, aangezien het bij Canon allerminst zeker is hoe het M platform zich verder gaat ontwikkelen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
Garyu schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:52:
Wat is volgens jou het verschil in professionaliteit tussen een systeemcamera en een dslr?
Goede vraag, want dat heb ik in mijn OP niet duidelijk toegelicht. Het verschil voor mij zit hem in de feature set, functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Een DSLR voelt voor mij te professioneel en lijkt in gebruik veeleisender (kennis) dan een (compacte) systeemcamera. Een systeemcamera biedt meer functies dan een compactcamera, maar mist features t.o.v. de DSLR-camera's.

Maar goed, dit zijn mijn 'two cents' - die van een leek. :P
Ik zou je zelf een micro four thirds aanraden, en niet de M50 dus, aangezien het bij Canon allerminst zeker is hoe het M platform zich verder gaat ontwikkelen.
Oké. Helder. Ik kom een dergelijke reactie vaker tegen op het internet, één van de redenen waarom ik neig naar de Panasonic Lumix.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
Tussen een DSLR en een systeemcamera zit geen echt verschil qua functies. Zeker niet vergeleken met een instap DSLR. Hooguit zitten de functies op een DSLR op een fysieke knop ipv onder een submenu ivm ruimtegebrek.

Maar dat maakt ook niets uit. Zelfs met een DSLR (en dus ook een systeemcamera) kun je prima in de auto modus mooie plaatjes schieten en langzaam wat experimenteren als je wilt. Schijn bedriegt dus, een systeemcamera is gewoon een DSLR in een compacter jasje ;)

Mensen gaan me hier vervloeken als ik met een Sony A6000 aan kom zetten. Maar toch doe ik het. Een erg mooie allrounder met veel functies. Snelle AF voor de kleine, 11 fotos per seconde in actie en een grotere sensor voor een kleinere scherptediepte (vage achtergrond bij portretten). Geen 4K video, maar fullHD is ook zo slecht niet hoor. Andere optie is een stapje hoger, de A6300. De kitlens is wat minder dan de rest, maar anderzijds komt er veel beschikbaar door de pro's die de A7 hebben, welke dezelfde lensmount gebruikt. Men verwacht dat Sony de a5000 en a6000 serie volgend jaar weer wat meer liefde geeft door nieuwe lenzen speciaal voor deze cameras aan te bieden.

Maar beide MFT (de Oly en Pana) zijn ook prima opties. Persoonlijk zou ik toch het brede 3:2 formaat missen (MFT is 4:3) en die wat grotere sensor.

[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 25-12-2018 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:50
Ik denk dat je je vooral moet afvragen hoeveel verder je wil gaan in fotografie. Elke camera heeft wel een gemiddelde kitlens welke uitermate geschikt is voor kiekjes van diverse onderwerpen. Als je uiteindelijk niet verder wil dan dat, maakt het lensaanbod of "toekomstbestendigheid" weinig uit. Dan kun je beter een winkel in stappen en kijken welke camera lekker in de hand ligt en qua bediening het prettigst werkt.

Ben je echter bereid een veelvoud van de aanvankelijke aanschafwaarde uit te geven aan extra of betere accessoires en lenzen, dan moet je inderdaad wat verder kijken.

Met veel beperkingen van een camera kun je leren omgaan, maar met beperkingen van een lens gaat dat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
GENETX schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 16:50:
Schijn bedriegt dus, een systeemcamera is gewoon een DSLR in een compacter jasje ;)
En laat dat jasje, naar mijn mening, nu net wat gebruiksvriendelijker ogen dan zo'n indrukwekkend(e) kanon Canon. ;)
Ik heb toevallig even naar de Sony gekeken, maar die viel snel af i.v.m. de wens om 4K te filmen. Wat is de 'popular opinion' onder foto- en cinematografen m.b.t. FullHD/4K en de toekomstbestendigheid?

Trouwens, ben nu toch even naar de Sony A6000 aan het kijken en ik zie dat deze bij Coolblue.nl te koop staat voor € 489 inclusief accessoireset (klik)
LA-384 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 17:25:
Ik denk dat je je vooral moet afvragen hoeveel verder je wil gaan in fotografie. Elke camera heeft wel een gemiddelde kitlens welke uitermate geschikt is voor kiekjes van diverse onderwerpen. Als je uiteindelijk niet verder wil dan dat, maakt het lensaanbod of "toekomstbestendigheid" weinig uit. Dan kun je beter een winkel in stappen en kijken welke camera lekker in de hand ligt en qua bediening het prettigst werkt.

Ben je echter bereid een veelvoud van de aanvankelijke aanschafwaarde uit te geven aan extra of betere accessoires en lenzen, dan moet je inderdaad wat verder kijken.

Met veel beperkingen van een camera kun je leren omgaan, maar met beperkingen van een lens gaat dat niet op.
Tja, beginnend hobbyfotograaf hier. Als het mij bevalt en ik er 'feeling ' voor lijk te hebben, dan lijkt het mij interessant om verder te kijken/experimenteren. Maar is het dan de vraag: welke camera biedt de meeste lenzen of welke camera is de beste all-rounder?

Niet geheel onbelangrijk: voor nu heb ik echt wel een maximum budget gesteld (á € 700), want: beginner. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Yonix op 25-12-2018 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
De A6300 is net iets duurder dan de Oly en kan wel 4K. En tsja, 4K is wat scherper, maar zelfs bij films zie ik het amper. Je hebt ook een flinke PC nodig voor videobewerking. Voor home videos vind ik 4K persoonlijk overkill...

Alle cameras hier hebben wel leuke lenzen in het assortiment. Zo mist de OMD, tot mijn verbazing, nog altijd Phase detect AF, waardoor de autofocus trager is, met name bij actie. De A6000 die ik zelf heb was anderhalf jaar geleden voor mij nog het meest allround, maar dat kan nu anders zijn.

En verder, probeer de cameras ook eens in de winkel. Hoe liggen ze in de hand? Hoe is de bediening? Pak daarna ook voor de grap eens een instap DSLR. Je zal zien dat die waarschijnlijk minder opties en knopjes heeft dan de Olympus. Maw, laat je niet afschrikken. De meeste knopjes kun je laten voor wat ze zijn ;) .

Verder zijn meer knopjes wel fijn mocht je verder experimenteren. In het begin lijken ze eng, maar zonder beperk je jezelf en is de fun weg als je voor het experimenteren allemaal submenus door moet. Ik ken wel iemand die door een camera enthousiast is geworden, maar ook in no time tegen de beperkingen van een te simpele camera aanloopt. Eeuwig zonde imho.

[ Voor 37% gewijzigd door GENETX op 26-12-2018 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 15:39
Voor de Lumix zou ik als kitlens kijken naar de 14-140 ipv de 12-32. Ik heb allebei en ik vind de 14-140 fijner: veel meer bereik en scherper dan de pancake lens. Helaas wel minder compact en iets duurder. Als je voor een compacte upgrade de 20mm f1.7 lens erbij haalt heb je een mooie combi voor een introductie creatieve fotografie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
De 20mm f1.7 is niet echt geschikt voor kinderen door de trage autofocus.

Ik zou de Panasonic kopen en nog een tweedehands lichtsterke lens. Zodat je ook als het donkerder is wat beter foto's kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Naar de Canon M50 ben ik zelf aan het kijken vanwege het compacte formaat. Dit is voor mijzelf heel misschien wel de doorslag en omdat het een goede camera is maar let op want de lenzen zijn zeer beperkt vanwege het M type en ja er is een mogelijkheid tot de andere lenzen maar desondanks dat wordt het toestel wel heel lomp en zwaar.
Ik heb ernaast ook mijn andere Canon zonder verwisselbare lens maar wel met 50x optische zoom en eigenlijk vind ik dit een hele goede allrounder. Voor macro en ver weg is dit goede keuze maar het kan tuurlijk allemaal beter maar dan ga je wel behoorlijk betalen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

ferrywijn schreef op woensdag 26 december 2018 @ 07:35:
De 20mm f1.7 is niet echt geschikt voor kinderen door de trage autofocus.

Ik zou de Panasonic kopen en nog een tweedehands lichtsterke lens. Zodat je ook als het donkerder is wat beter foto's kan maken.
Ligt het aan mij of is er niet zo veel tweedehands aanbod van mft? Ik zie sporadisch een wat oudere body op marktplaats staan, maar ik heb verder het idee dat mensen hun kit eerder uitbereiden dan dingen wegdoen.

Ikzelf heb dat eigenlijk ook, als ik ooit de 17, 25 of 45mm aanschaf, of de 12-40 is dat geen reden om een van mijn huidige lenzen weg te doen. Zelfs als ik de 40-150 f2.8 zou aanschaffen zou ik de 40-150 f/4-5.6 aanhouden.

De lens is scherp genoeg en als je geen f/2.8 nodig hebt is het hij wel lekker compact.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
psyBSD schreef op woensdag 26 december 2018 @ 08:42:
[...]

Ligt het aan mij of is er niet zo veel tweedehands aanbod van mft? Ik zie sporadisch een wat oudere body op marktplaats staan, maar ik heb verder het idee dat mensen hun kit eerder uitbereiden dan dingen wegdoen.

Ikzelf heb dat eigenlijk ook, als ik ooit de 17, 25 of 45mm aanschaf, of de 12-40 is dat geen reden om een van mijn huidige lenzen weg te doen. Zelfs als ik de 40-150 f2.8 zou aanschaffen zou ik de 40-150 f/4-5.6 aanhouden.

De lens is scherp genoeg en als je geen f/2.8 nodig hebt is het hij wel lekker compact.
Ik heb mijn Olympus EM5 II en mijn lenzen allemaal tweedehands gekocht. Op Marktplaats is best veel te vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yonix
Vanmiddag de lokale 'fotospeciaalzaak' binnengestapt (Teurlings in Tilburg) en mij ook daar laten adviseren. Wat camera's in de hand gehad, waaronder de A6000 en Lumix GX80 en uiteindelijk is de keuze gevallen op de:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/stVYreqEwQoDWFGgfDg15Ax3/medium.jpg

Olympus OM-D E-M10 Mark III. :*)

Via deze weg wil ik jullie allen bedanken voor de tips en adviezen. Dank jullie wel! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Yonix op 27-12-2018 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Laatst online: 21:02

DirtyBird

Praktiserend denker

Leuk dat je laat weten wat het geworden is. Ik heb zelf de mkII en ik denk dat je heel veel plezier gaat hebben van deze camera!

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
DirtyBird schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:55:
Leuk dat je laat weten wat het geworden is. Ik heb zelf de mkII en ik denk dat je heel veel plezier gaat hebben van deze camera!
Heb vandaag al wat kunnen spelen/experimenteren met de camera. :) Wat een instellingen. :P Daar moet ik mij nog echt even in verdiepen, maar dat kom wel. Eerst maar eens gewoon lekker wat foto's maken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iEPpCoVNQR0Wwigw2rO3bn3h/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 09:16

Gosse_W

Brims

Gaaf te zien, 'Oei ik groei' daar op de achtergrond :-D

/offtopic
Welke lens zit er op je Olympus (is dat de 14-42 F3.5-5.6)? Je haalt mooie scherptediepte daar! Blijf je foto's posten? Want ik kijk graag mee (ik wil wel zelf ook wel eens verder met fotografie dan de Powershots en Ixus'en van de afgelopen 12 1/2 jaar). Hier kruipen de kids al niet meer rond, maar het blijft leuk om écht mooie foto's te kunnen maken.

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Nu dat je een camera hebt (het instrument), is het verstandig om te kijken hoe je daar het beste mee om kan gaan. Neem een basiscursus of kijk wat youtubes die je in ieder geval het een en ander over de scherpte diepte, sluitertijd en iso vertellen. En bereid je voor op compositie. Simpele tips als hier https://shotkit.com/how-to-photograph-children/ maken je foto's 10x mooier. Vooral: focus op de ogen en zak door de knieën (vooral als er mobiliteit bij de kleine komt). Heel veel plezier met je camera en veel geluk met de kleine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

MFT camera's kunnen ook op 3:2 worden ingesteld alleen mis je dan wat megapixels.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40
Gosse_W schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:53:
Gaaf te zien, 'Oei ik groei' daar op de achtergrond :-D
Offtopic: wat een verschrikkelijk kutboek is dat. Als je niet sterk in de schoenen staat, word je bij elk kuchje panisch.

Ontopic: mooie camera en veel plezier (en sterkte ;) ) met de kleine man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 12:58
Yonix schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:06:
[...]
Heb vandaag al wat kunnen spelen/experimenteren met de camera. :) Wat een instellingen. :P Daar moet ik mij nog echt even in verdiepen, maar dat kom wel. Eerst maar eens gewoon lekker wat foto's maken!
Beetje laat :)
Maar kun je vertellen waarom je deze hebt verkozen boven de GX80? Gewoon, uit interesse!

Ik zag laatst nog een tip: Probeer alle functies van je camera één keer uit. Dan weet je wat je er aan hebt.

Succes!
Pagina: 1