Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

High end thin&light ultrabook 13/14"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:52

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik ben in de race voor een thin&light laptop (13/14"). Mijn Asus UX31A is nu ongeveer 6 jaar oud en ik ben ervan afhankelijk voor mijn werk (ZZP-er) dus ik wacht liever het moment niet af totdat die ermee kapt. Ik heb de Asus destijds max spec gekocht (FHD, 8Gb, i7) en dat maakt dat ie tot op de dag van vandaag lekker draait. Dat wil ik dus weer doen. Ik ga er niet vanuit dat ie het weer 6 jaar volhoudt, maar dat mag natuurlijk wel. In elk geval gaan we dus niet beknibbelen op de specs. Ik zit er heel de dag op te tikken (zonder extern tobo+muis), dus de ingebouwde toetsenbord en touchpad moeten wel comfortabel zijn.

In eerste instantie dacht ik dat ik een Dell XPS-13 wilde, met i7, 16Gb en 512Gb SSD. Deze zelfs besteld, maar kwam beschadigd aan. Die gaat dus terug, waarbij ik de optie heb hem te crediteren, en dan zijn alle opties dus weer open. Met name omdat ik toch second thoughts heb over het beperkte aantal aansluitingen op de XPS-13 heb ik dus nu mijn blikveld iets verruimd.

Wat ga je met je laptop doen?
Veel tekstverwerken, browsen, Netflix

Wat is je budget?
Rond de €1250

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. De laptop zal altijd in mijn rugzak zitten. Deze reist met me mee in de auto of in het OV, en ook op locatie bij de klant zal ik er veel (los) mee rondlopen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb goede ervaringen met Asus Ultrabooks, maar de HP Envy 13 spreekt me ook aan vanwege het design. Liever geen Acer en consorten :)

Qua design spreekt de Asus UX480 me erg aan. Dat LCD scherm in het touchpad is natuurlijk zinloos, maar geeft hem de wow!-factor waar ik toch wel gevoelig voor ben: serie: ZenBook Pro UX480FD . Jammer alleen van het ontbreken van een vingerafdruklezer. Ook jammer dat deze een glanzend scherm heeft. Verder is €1599 natuurlijk aan de prijs.

Qua specs kan ik dan beter gaan voor zijn kleinere broertje, de UX430, die wel een vingerafdruklezer heeft en een mat scherm: serie: Zenbook UX430UA en full spec voor €999 van eigenaar verwisselt.

En als laatste overweeg ik de HP Envy 13, die een vingerafdruklezer heeft en een ingebouwd privacyscherm (in mijn vakgebied als security consultant ook wel een leuke gimmick): pricewatch: HP Envy 13-ah0560nd. Helaas heeft deze wel weer een glanzend scherm, maar met een prijs van €1249 een mooie middenmoter. En het toetsenbord + touchpad schijnen volgens de reviews ook erg goed te zijn.

Edit: Wat me ook tegenstaat aan Dell, is hun prijspolitiek. Je betaalt standaard eigenlijk altijd teveel en bent afhankelijk van kortingscodes om een laptop voor een beetje nette prijs te kunnen scoren. Dat was me met die XPS-13 uiteindelijk wel gelukt, maar toch hield ik altijd het gevoel dat ik genaaid ben.

[ Voor 6% gewijzigd door SeatRider op 25-12-2018 11:15 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Beste antwoord (via SeatRider op 27-12-2018 14:23)

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 20:35
MacBook?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dell Latitude? Ze zien er wel iets minder flashy / slick uit dan degenen die je hebt genoemd maar ben wel erg te spreken over de bouwkwaliteit en de "stilte" waarmee die dingen hun werk doen.

Maar het zijn "dumb laptops"; geen omklapbaar scherm, wel verlicht toetsenbord, relatief goed (maar kleiner) scherm.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:45:
Dell Latitude? Ze zien er wel iets minder flashy / slick uit dan degenen die je hebt genoemd maar ben wel erg te spreken over de bouwkwaliteit en de "stilte" waarmee die dingen hun werk doen.

Maar het zijn "dumb laptops"; geen omklapbaar scherm, wel verlicht toetsenbord, relatief goed (maar kleiner) scherm.
Omklapbaar scherm vind ik onbelangrijk, verlicht toetsenbord eigenlijk ook, maar een goed scherm is (net als goed tobo+touchpad) wel erg belangrijk. Daarom ben ik ook bang dat 8 uur per dag naar een spiegelend scherm kijken me tegen gaat staan.

Stilte lijkt me wel prettig, mijn huidige UX31A hoor ik gewoon niet, terwijl bij de in mijn OP genoemde modellen de reviews allemaal wel iets roepen over blazende fans en coilwhine :(.

[ Voor 12% gewijzigd door SeatRider op 25-12-2018 10:56 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV360T

Ik heb zelf deze voor m'n MBO. Tot nu toe erg tevreden!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Grappige conclusie aan deze saga, ik heb we de afgelopen dagen enorm zitten inlezen op de modellen in mijn shortlist en elk hebben ze zo hun eigen nadelen. De UX430 heeft een behuizing die volgens sommige reviews onder stroom staat, de UX480 heeft geen vingerafdruklezer en de HP wiebelt bij het typen en valt qua snelheid uit de toon. En allemaal zijn ze nogal luidruchtig.

Wat mij met name opviel bij het lezen van reviews is dat al deze modellen steeds vergeleken met de XPS-13, waarbij deze eigenlijk wordt gezien als de benchmark voor thin (11 mm) & light (1,2 kg) maar ook qua scherm, snelheid en warmtemanagement.

Ik houd dus de XPS-13 :).

Acties:
  • Beste antwoord

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 20:35
MacBook?

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 14:22
HP Elitebook 830/840? Is eigenlijk de zakelijke versie van de Envy. Standaard wat robuuster en betere garantie (standaard 3 jaar). Ze zijn alleen niet superlicht.

Verwijderd

Misschien wat aan de late kant maar een thinkpad carbon is ook wel een interessante concurent voor de dell xps15. Iets lichter en met een groter scherm ook zijn de aansluitingen iets beter.
Pagina: 1