Vraag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mobilae
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-05 10:12
Onlangs heb ik mijn nieuwe huis volledig voorzien van philips hue lampen, inclusief hue motion sensors. Voor wat betreft de verlichting werkt het perfect, maar de motion sensors heb ik ook deels gekocht omdat ze temperatuur kunnen bijhouden. En op dat gebied werkt het nog niet helemaal lekker. Om te beginnen wat uitleg.

Het gaat om een nieuwbouwwoning met op alle 3 verdiepingen in alle ruimtes vloerverwarming. Die vloerverwarming is de hoofdverwarming, er zijn geen radiatoren. De vloerverwarming is per ruimte te regelen, maar enkel door de toevoer per ruimte deels open of dicht te draaien. Wil je bijvoorbeeld de badkamer wat warmer dan de rest van het huis, dan draai je de toevoer van de badkamer bijvoorbeeld geheel open en zet je die van de rest van de woning bijvoorbeeld halverwege. Een beetje ouderwets, maar het werkt wel.

Nu heb ik in alle ruimtes motion sensors hangen en die meten ook temperatuur. Daarmee wil ik proberen om de verwarming in het huis per ruimte zo goed mogelijk af te stellen (ik snap dat je nooit de temperatuur per kamer precies kan instellen, maar daar gaat het ook niet om, het gaat om een zo optimale afstelling met het systeem dat ik heb).

Er zijn twee ‘problemen’ waar ik tegenaan loop:

1) De temperatuur opvragen in de philips hue app is nogal omslachtig (via ontdek -> hue labs). Het liefst zou ik de temperaturen van de ruimtes op m’n (android) home screen zetten. Is zoiets mogelijk?

2) Bij voorkeur hou ik ergens een log bij van de temperaturen in de kamers, het liefst in grafiekvorm. Als ik de gegevens van alle ruimtes van bijvoorbeeld een week naast elkaar kan zetten dan kan ik zien welke ruimtes beter afgesteld moeten worden. Zijn er apps die dat kunnen? Of anders windows applicaties?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04
Ik draai domoticz op een RaspBerry Pi, maar dit kan ook op Windows,in domoticz komen de temperaturen keurig in beeld. Ook via Domoticz apps in andoid kun je de temperaturen dan aflezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
De bridge heeft een API, hierin kun je o.a. de temperatuur opvragen.

Ik lees de API uit met Node-RED, laat de gegevens wegschrijven in InfluxDB en maak daar grafieken mee in Grafana. Werkt perfect.
Ik draai die 3 in een virtuele machine op m’n thuisserver, maar een moderne Raspberry Pi zou dit ook prima moeten kunnen.

Hue API: https://developers.meethue.com/develop/hue-api/ (lijkt op dit moment plat te liggen :? )

Node-RED:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hSlmnMGuzcjHDr58tOPi9hFm/full.jpg

Grafana:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Eeb20WgwI2HFaDmGu7DtOJU0/full.jpg

Denk er wel om dat de temperaturen mogelijk niet helemaal nauwkeurig zijn. Er kan een afwijking in de sensor zitten, maar als je ze aan het plafond hebt hangen dan zullen ze ook meer aangeven, bij het plafond is het nou eenmaal warmer.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 25-12-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:23
Allemaal goed te zien in domoticz.
Actuele temperatuur en in de log een overzicht van de laatste 24uur, maand en jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

De kans dat je hue temp niet klopt is vrij groot (helaas).
Ik heb er 5, waarvan er 1 echt goed zit, en 1 mwa. Die andere 3 zitten er compleet naast.
En nieteens evenredig, maar 2,5 graden te koud en 2 te warm bijvoorbeeld.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
Dank allen voor de reacties. Vanochtend heb ik meteen Domoticz even geïnstalleerd en dat ziet er zo op het eerste gezicht heel goed uit! Klopt het dat ik m'n PC aan moet laten staan om de temperatuurverlopen vast te leggen? Of wordt dat automatisch ergens opgeslagen?

Voor wat betreft de nauwkeurigheid, ik had inderdaad al gemerkt dat dat niet helemaal perfect is. Ik heb er echter 12 in huis hangen en dat geeft bij elkaar natuurlijk een aardig gemiddelde. Het is inderdaad ook sterk afhankelijk van de plaatsing van de sensor. Hetzelfde geldt overigens voor veel thermostaten, al je er een goed geijkte temperatuursensor naast hangt zie je dat zo'n thermostaat vaak ook aardig afwijkt.

Is er overigens nog een manier om de sensoren te kalibreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Volgens mij zijn ze niet bij te stellen, maar dat zou ook niet echt zin hebben.
Ik heb mijn twee totaal afwijkende hue sensors eens naast een eve room gehangen.
Bij temp onder de 20 gingen ze gerust naar 17,5, en bij temp boven de 21 vonden ze het 23.
En is dus geen evenredig verschil.

• Mobilae
Dat vermoeden had ik ook al. Ik hang er komende week een gekalibreerde thermometer naast, dan ga ik even kijken hoe groot de afwijkingen zijn.

Ondertussen werkt Domoticz perfect voor mijn doeleinden!

• paQ
  • Nu online

paQ

Mobilae schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:11:
Dat vermoeden had ik ook al. Ik hang er komende week een gekalibreerde thermometer naast, dan ga ik even kijken hoe groot de afwijkingen zijn.

Ondertussen werkt Domoticz perfect voor mijn doeleinden!
Je moet een beetje geluk hebben denk ik. Ik heb er ook een paar die prima meten :) ..... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Ik haak in op dit oude topic voor wat betreft de HUE sensor grafieken in Domoticz omdat ik een gerelateerde vraag heb en een nieuw topic niet nodig lijkt.

Bij mij zijn de temperatuurgrafieken van de HUE sensor prima in orde maar de schakeltijden grafiek bovenaan de pagina is leeg. Is dit normaal? Lijkt mij niet want anders had men binnen Domoticz deze grafiek niet aangemaakt toch?

Het gaat in mijn geval om een HUE outdoor sensor icm Domoticz op mijn Synology NAS.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newermind7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-11-2020
Ik heb de Google Nest en de Honeywell Lyric Smart Thermostaten geprobeerd.
Dure apparaten die niet geheel perfect werken. Ik heb een stel Philips Hue sensoren die inderdaad dus ook de temperatuur meten.

Is het mogelijk om de output van deze sensoren te gebruiken als thermostaat?
Stukje hardware nodig om de ketel aan te sturen en wat software (modulerende elementen wel belangrijk voor zuinige verbranding) en een app en je ‘conventionele’ thermostaat is geheel overbodig. Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnaudarduino
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-05-2022

arnaudarduino

Trial and error, and reverse

Jammer dat je niet iets kan laten schakelen die reageert op temperatuur van de motionsensor.
Of heb ik het dan nog niet gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 09:00
arnaudarduino schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:44:
Jammer dat je niet iets kan laten schakelen die reageert op temperatuur van de motionsensor.
Of heb ik het dan nog niet gevonden?
Als je de sensoren aan iets als Home Assistant koppelt kan je prima dingen automatiseren aan de hand van de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnaudarduino
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-05-2022

arnaudarduino

Trial and error, and reverse

Ik heb domoticz draaien, grafiek wordt al weer gegeven , en nu opzoek naar script of lua. Hoe dat zit.
txs.

Domoticz maakt bij aanmaken motion sensor ook een temperatuur apparaat aan.
Pagina: 1