Ik heb een Denon AVR-X500-versterker van enkele jaren oud die sinds kort na enkele minuten telkens in de "protection mode" springt. Ik heb hem opengeschroefd om te kijken of er iets zichtbaar kapot aan is, en dan valt mij vooral dit onderdeel op:

Op het onderdeel zijn de volgende gegevens te lezen:
- 10
- NEG
- KL5
- (M)85 c
- 63v
Ik heb weinig verstand van elektronica, maar na wat gezocht te hebben op internet denk ik dat Ik hier een ontplofte condensator heb. Het lijkt mij niet onmogelijk om dit met mijn soldeerbout zelf te vervangen, hoewel ik daar niet zo veel ervaring mee heb. Op internet lees ik dat het niet hetzelfde merk hoeft te zijn maar dat je "gewoon" moet zorgen dat de uf-waarde overeenkomt. Maar.. die lijkt er nou net niet op te staan!
Mijn (waarschijnlijk hele domme
) vragen:
- Is dit inderdaad een condensator of juist iets totaal anders?
- Wat zou dan de uf-waarde zijn? Ik zie als mogelijkheid alleen die 10; zou dit dan misschien voor 10.000uF staan? Of 1000? Of...?
- Is dit inderdaad te vervangen door iemand met matige soldeerskills?

Op het onderdeel zijn de volgende gegevens te lezen:
- 10
- NEG
- KL5
- (M)85 c
- 63v
Ik heb weinig verstand van elektronica, maar na wat gezocht te hebben op internet denk ik dat Ik hier een ontplofte condensator heb. Het lijkt mij niet onmogelijk om dit met mijn soldeerbout zelf te vervangen, hoewel ik daar niet zo veel ervaring mee heb. Op internet lees ik dat het niet hetzelfde merk hoeft te zijn maar dat je "gewoon" moet zorgen dat de uf-waarde overeenkomt. Maar.. die lijkt er nou net niet op te staan!
Mijn (waarschijnlijk hele domme

- Is dit inderdaad een condensator of juist iets totaal anders?
- Wat zou dan de uf-waarde zijn? Ik zie als mogelijkheid alleen die 10; zou dit dan misschien voor 10.000uF staan? Of 1000? Of...?
- Is dit inderdaad te vervangen door iemand met matige soldeerskills?