Wat voor condensator (if any) is dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.163 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 09:46
Ik heb een Denon AVR-X500-versterker van enkele jaren oud die sinds kort na enkele minuten telkens in de "protection mode" springt. Ik heb hem opengeschroefd om te kijken of er iets zichtbaar kapot aan is, en dan valt mij vooral dit onderdeel op:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HatD5RC.jpg

Op het onderdeel zijn de volgende gegevens te lezen:
- 10
- NEG
- KL5
- (M)85 c
- 63v

Ik heb weinig verstand van elektronica, maar na wat gezocht te hebben op internet denk ik dat Ik hier een ontplofte condensator heb. Het lijkt mij niet onmogelijk om dit met mijn soldeerbout zelf te vervangen, hoewel ik daar niet zo veel ervaring mee heb. Op internet lees ik dat het niet hetzelfde merk hoeft te zijn maar dat je "gewoon" moet zorgen dat de uf-waarde overeenkomt. Maar.. die lijkt er nou net niet op te staan!

Mijn (waarschijnlijk hele domme 8)7) vragen:
- Is dit inderdaad een condensator of juist iets totaal anders?
- Wat zou dan de uf-waarde zijn? Ik zie als mogelijkheid alleen die 10; zou dit dan misschien voor 10.000uF staan? Of 1000? Of...?
- Is dit inderdaad te vervangen door iemand met matige soldeerskills?

Beste antwoord (via RgR op 26-12-2018 02:24)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50

Onbekend

...

Die elco ziet er nog prima uit. Kan je eens meer foto's posten van de printplaat? Misschien vinden we wat meer.

Heb je ook al de aansluitingen op dat ding gecontroleerd of daar niet toevallig iets kortsluiting maakt o.i.d. ?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 10:43
Waarom denk je dat die kapot is? Die smurrie is lijm en is normaal. Verder staat hij ook niet bol.De uf waarde staat vaak onder het voltage (63V zie ik zo snel staan) en daar heb je net geen foto van gemaakt.

Controleer alle solderingen eens. En heb je wat scherpe foto's van de binnenkant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

Precies, als je goed kijkt zit die schroef over de “smurrie” (lijm dus) heen ;)

Hier wat gevonden trouwens: https://web.archive.org/w...in-denon-avr-x500-solved/
Niet iets voor een leek om op te lossen zo te lezen.

[ Voor 51% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-12-2018 00:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:00
Het is een condensator. Elco noemen we die, elektrolytische condensator.
Waarde nog onbekend maar schat iets van 220μF (aan de afmetingen te zien) bij 63Volt. Spanning is nog net leesbaar.
Matige soldeer vaardigheden zijn onvoldoende om zoiets schadeloos te verwisselen.

Maar idd is er uiterlijk niks mis mee, dus zou ik het niet daar zoeken. Lijkt meer op een eindtrap die snel opwarmt. Laat de amp eens in foutmelding gaan, stekker uit stopcontact, kap eraf en dan voelen of er iets erg warm is.
Bepaalde versterkers (high end klasse A bijv) kunnen niet goed tegen onbelaste uitgangen. Geen speakers aansluiten is meestal vragen om problemen.

[ Voor 45% gewijzigd door Ramon 73 op 25-12-2018 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
Ah hartelijk dank voor jullie antwoorden! Scherp inderdaad, die schroef over de "smurrie" heen; dat moet dan dus gewoon lijm zijn en dat hoort dus blijkbaar zo. Goed om te weten. Ik had gehoopt op een makkelijke reparatie maar dat zit er dan waarschijnlijk niet in helaas...
En bedankt voor de tip om te voelen welk gedeelte misschien erg warm wordt; dat ga ik morgen nog even uitproberen!

[ Voor 20% gewijzigd door RgR op 25-12-2018 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
RgR schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 00:56:
Ah hartelijk dank voor jullie antwoorden! Scherp inderdaad, die schroef over de "smurrie" heen; dat moet dan dus gewoon lijm zijn en dat hoort dus blijkbaar zo. Goed om te weten. Ik had gehoopt op een makkelijke reparatie maar dat zit er dan waarschijnlijk niet in helaas...
En bedankt voor de tip om te voelen welk gedeelte misschien erg warm wordt; dat ga ik morgen nog even uitproberen!
Deze had je al getest? https://denon.custhelp.co...-on%2Fstandby-led-flashes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

85 graden werktemperatuur.
Een kant is de negatieve pool, daar gaat neg op.

Je mist de waarde maar hij ziet er idd niet kapot uit.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:07
Ik denk dat er een transistor in het verstekerdeel zelf stuk is. Die kun je met een multimeter nameten op kortsluiting met aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:04
Let wel op dat je geen metalen onderdelen aanraakt als je voelt of er onderdelen warm zijn! Zo'n condensator dient om lading op te slaan en kan dus nog heel wat lading bevatten, ook al is de versterker niet meer verbonden met netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

teaser schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:36:
Let wel op dat je geen metalen onderdelen aanraakt als je voelt of er onderdelen warm zijn! Zo'n condensator dient om lading op te slaan en kan dus nog heel wat lading bevatten, ook al is de versterker niet meer verbonden met netspanning.
Maximaal 63 Volt staat er op; meestal voel je zo'n spanning niet eens

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
10.

10,000uF?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
Misschien ook wel nuttig te weten waarom de 'lijm' daar zit. Het is een behoorlijke grote elco met een behoorlijke massa. De lijm is om trillingen tegen te gaan door oscilleren of door verplaatsen van de versterker in het geheel en te voorkomen dat er haarscheuren in de soldeerpunten kunnen ontstaan en het dan uiteindelijk kan afbreken.Het voorkomen van stress op de soldeerpunten dus.

De elco ziet er nog goed uit, het merk is KOSHIN, tenminste dat is wat ik kan vinden. Wel oppassen met die dingen want er kan nog een aardige lading inzitten. Om te weten of deze nog goed is zou het moeten meten maar die meetapparatuur heb je waarschijnlijk niet.

Zou eens zoeken naar sensors en kijken of daar in de buurt iets abnormaal heet wordt. Misschien is er een mosfet niet helemaal koosjer. Er zijn ook video's te vinden op YouTube over hetzelfde probleem (wel een ander model maar misschien bevat het een tip):
- YouTube: Denon AVR-X2100W Power Cycle/ Protect Mode Fix

Verder nog wat zoekresultaten:
- https://www.google.nl/sea...VM:&imgrc=xZszJWjus78s7M:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
teaser schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:36:
Het gevaar hierbij is erg klein, te verwaarlozen mits je de voeding met rust laat de eerste minuut. Condensatoren op gevaarlijke spanning moeten een ontlaadweerstand hebben die in max 1 minuut de spanning tot onder 50 volt laat dalen. Na de voeding zijn er geen gevaarlijke spanningen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Lijkt mij veel te klein om 10.000μF/63V te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:02
Wat doet de versterker als je hem aan zet met de kap eraf en een flinke ventilator op de binnenkant?

Mijn vaders Denon X4000 sloeg na een aantal jaar ook telkens in de beveiliging na kort aangestaan te hebben. Uiteindelijk bleek deze met betere koeling niet meer uit te vallen. Toen hebben we een speciale koelunit gekocht welke lucht door het ding heen zuigt, en sindsdien is hij nooit meer afgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Wat men beweert dat dit "lijm" is is volstrekte onzin. Elco's worden niet gelijmd op de print met wat iedereen verzint waarom men dat zou doen. Deze Elco is inderdaad leeggelopen en dus kapot. De eerste indruk was dus goed. Elco's zijn qua waarde niet kritisch dus als je iets zoekt van ongeveer dezelfde grote komt het goed.

Men moet echt eens ophouden hier met het verkondigen van onzin over elco's en dat je die altijd moet "recappen" ook als ze niet kapot zijn. Maar wat we hier zien is dus een echte gelekte elco. Het is dus geen lijm heren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
codebeat schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 17:09:
Misschien ook wel nuttig te weten waarom de 'lijm' daar zit. Het is een behoorlijke grote elco met een behoorlijke massa. De lijm is om trillingen tegen te gaan door oscilleren of door verplaatsen van de versterker in het geheel en te voorkomen dat er haarscheuren in de soldeerpunten kunnen ontstaan en het dan uiteindelijk kan afbreken.Het voorkomen van stress op de soldeerpunten dus.
Wat een aperte flauwekul. Ik vraag me af waarom men dit gewoon zelf bedenkt. Elco's worden nooit "gelijmd" op de print. Hoe kom je daar bij? Als die zelfverzonnen redenen zijn schadelijk wegens misinformatie. Zeg gewoon niks als je het niet weet.

"Stress" op de soldeerpunten... Echt hoor. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Bart2005 op 25-12-2018 18:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nee, grote elko's worden nooit gelijmd maar gekit en inderdaad is het om steviger op de print te zitten.

Ik weet niet hoeveel apparaten jij hebt open gemaakt maar het is een vrij normale afwerking:
https://www.google.com/se...0j0i8i30j0i24.Gy7sBw7VA9w

Overigens heb ik bij geplofte elko's nooit witte smurrie gezien, jij wel?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
memphis schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 18:44:
Nee, grote elko's worden nooit gelijmd maar gekit
Totale en aperte flauwekul. De hele grote zitten soms in een houder. Maar gelijmd en gekit wordt er niet in de professionele sfeer. Echt ongelofelijk hoeveel onzin men verkondigt hier.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50

Onbekend

...

Die elco ziet er nog prima uit. Kan je eens meer foto's posten van de printplaat? Misschien vinden we wat meer.

Heb je ook al de aansluitingen op dat ding gecontroleerd of daar niet toevallig iets kortsluiting maakt o.i.d. ?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
memphis schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 18:44:
Overigens heb ik bij geplofte elko's nooit witte smurrie gezien, jij wel?
Zeer zeker. Er ontstaat dan opeens een gaatje wat "pufffffffffff" doet en daar komt dan een soort PUR-schuim uit zeg maar. Precies wat we in de foto in de OP zien dus. Het is geen lijm om "oscillaties" te voorkomen i.i.g. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 18:49:
[...]

Zeer zeker. Er ontstaat dan opeens een gaatje wat "pufffffffffff" doet en daar komt dan een soort PUR-schuim uit zeg maar. Precies wat we in de foto in de OP zien dus. Het is geen lijm om "oscillaties" te voorkomen i.i.g. :)
dat is meestal niet wit. Op de foto zie je lijm of ander schuim om de elco te monteren.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-09 14:18
@Bart2005 Kan jij de natuurwet verklaren die ervoor gezorgd heeft dat bij mijn X1000 "het soort purschuim" naar boven tegen de zwaarte kracht in is gelopen?

Je kan ook gewoon accepteren dat er wel degelijk gelijmd of gekit wordt overigens.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:58

OmeJoyo

This is me

Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 18:49:
[...]

Zeker nooit audio apparatuur of een computer psu open gemaakt? Er zit vaak lijm/kit op condensatoren. Daarnaast klappen ze maar op 2 plaatsen, het kruis aan de bovenkant of ze klappen van hun voet. Beide ga je duidelijk merken en er komt dan bruin/gele meuk uit wat feitelijk het papier (meestal) en de folies zijn dat is vergaan.

https://www.google.com/se...rmd=ismvn&biw=360&bih=699

Je schrijft ook nog eerder dat de waarde niet echt uitmaakt, als het er maar op lijkt 8)7
Ik weet niet wat jouw achtergrond is, maar toen ik 7 was kreeg ik mijn eerste soldeerbout en ik heb sindsdien me er altijd in verdiept en er voor geleerd en duizenden apparaten gerepareerd van afstandbedieningen tot onderdelen van vliegsimulators. Ook heb ik wat ontwerp gedaan.

Doe iedereen hier op tweakers een plezier en ga niets roepen wat gewoon niet waar is. Er is een reden dat een bepaalde waarde is gekozen en zeker bij audio apparatuur kan dat behoorlijk kritisch zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door OmeJoyo op 25-12-2018 19:14 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 18:34:
Wat men beweert dat dit "lijm" is is volstrekte onzin. Elco's worden niet gelijmd op de print met wat iedereen verzint waarom men dat zou doen. Deze Elco is inderdaad leeggelopen en dus kapot. De eerste indruk was dus goed. Elco's zijn qua waarde niet kritisch dus als je iets zoekt van ongeveer dezelfde grote komt het goed.

Men moet echt eens ophouden hier met het verkondigen van onzin over elco's en dat je die altijd moet "recappen" ook als ze niet kapot zijn. Maar wat we hier zien is dus een echte gelekte elco. Het is dus geen lijm heren.
Als er hier iemand volstrekte onzin schrijft ben jij het. Als je loopt te trollen dan mag je kappen en als je zo onwetend bent kun je misschien beter niets zeggen.
Enig idee waarom er een kruis bovenin die condensator zit? 8)7

[ Voor 49% gewijzigd door RobIII op 25-12-2018 19:11 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:23

sjaool

Every life should have 9 cats

Hier zit jij dus fout. Wat je ziet is absoluut niet de inhoud van een elco. Die lijm wordt inderdaad wel eens aangebracht in versterkers om resonanties tegen te gaan. En ja, daardoor kunnen haarscheurtjes in het soldeerwerk ontstaan.

Defecte elco's herken je aan een bolle bovenkant of ze zijn helemaal geploft. Dat laatste zie je direct en daar hoeft geen twijfel over te ontstaan.

http://www.robotroom.com/Faulty-Capacitors-1.html

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Goed. Ik trek mij weer terug. Elco's zijn een soort religie hier blijkbaar. Ik doe al 40 jaar elektronica maar de eigenwijze Tweaker die nooit een soldeerbout in handen heeft gehad weet het uiteraard beter. OK mannen: het is lijm. En dat doet men tegen "oscillaties" en "stress" op de soldeerpunten. Jullie je zin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 19:10:
Goed. Ik trek mij weer terug. Elco's zijn een soort religie hier blijkbaar. Ik doe al 40 jaar elektronica maar de eigenwijze Tweaker die nooit een soldeerbout in handen heeft gehad weet het uiteraard beter. OK mannen: het is lijm. En dat doet men tegen "oscillaties" en "stress" op de soldeerpunten. Jullie je zin.
40 jaar en dan weet je dit niet?

Ik ga toch twijfelen of je zelf wel een soldeerbout gebruikt of gewoon een gloeiende schroevendraaier. Maar verstand van elco's heb je duidelijk niet!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Elco's zijn een soort religie hier blijkbaar. Ik doe al 40 jaar elektronica
Niks religie. Je verkoopt gewoon bullshit en als je in 40 jaar nog nooit verlijmde onderdelen op een PCB hebt gezien vraag ik me af wat je die 40 gedaan hebt.

En die lijm wordt gebruikt op grotere en zwaardere componenten om stress op de soldeerpunten te voorkomen ja. "Oscillatie" is me onbekend en lijkt me ook niet héél veel te schelen (maar dat sluit ik niet uit).

Ik wil niet weten hoeveel condensators jij in die 40 jaar vervangen hebt dan vanwege een "lek" terwijl 't gewoon lijm was :X

[ Voor 37% gewijzigd door RobIII op 25-12-2018 19:27 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
sjaool schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 19:10:
En ja, daardoor kunnen haarscheurtjes in het soldeerwerk ontstaan.
Nee dat kan niet. Dat bestaat enkel in de fantasie. Er is geen sprake van "oscillatie" en "resonantie". Die dingen bestaan enkel in de fantasie hier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:23

sjaool

Every life should have 9 cats

Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 19:14:
[...]

Nee dat kan niet. Dat bestaat enkel in de fantasie. Er is geen sprake van "oscillatie" en "resonantie". Die dingen bestaan enkel in de fantasie hier.
Fabrikanten doen dit natuurlijk omdat ze de kleurtjes zo mooi vinden. Dit is in de audio-industrie echt niks vreemds. Het gebeurt ook in televisies en niet zonder reden.

O, en ik hanteer de soldeerbout al iets van 45 jaar als we toch een wedstrijdje ver pissen gaan doen. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 19:14:
[...]

Alsjeblieft zeg, stop met het verkondigen van onzin. Je hebt duidelijk jezelf nog nooit verdiept in het ontwerpen van electronica of je bent s'werelds meest overtuigende troll.

Ik weet niet wat erger is in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:15
RgR schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 00:42:
- Is dit inderdaad te vervangen door iemand met matige soldeerskills?
Dat is zeker mogelijk, ik heb zelf veel beeldschermen gerepareerd op die manier en ben nog niet heel goed met solderen. Al heb je hier weinig aan omdat de elco op de foto gewoon goed lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Tsja. Mannen: bekijk dit:

https://www.google.nl/sea...964#imgrc=tsidE_8j22gOkM:

Noem de gevallen waar de elco gelijmd is op de print. Als "oscillatie" en "resonantie" en "stress op de soldeerpunten" een echt probleem zou zijn (en niet zelfverzonnen door users hier..) zouden we dat wel spotten nietwaar? Doe uw best.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart2005 op 25-12-2018 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 19:27:
Tsja. Mannen: bekijk dit:

https://www.google.nl/sea...964#imgrc=tsidE_8j22gOkM:

Noem de gevallen waar de elco gelijmd is op de print. Als "oscillatie" en "resonantie" een echt probleem zou zijn (en niet zelfverzonnen door users hier..) zouden we dat wel spotten nietwaar? Doe uw best.
Hier; flapdrol:
https://electronics.stackexchange.com/a/236467/39180
https://electronics.stackexchange.com/a/18533/39180

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 25-12-2018 19:34 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Ik vind mijn plaatjes overtuigender eigenlijk.

Zie deze hele mooie:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.avsforum.com/9/92/9268402d_vbattach85545.jpeg

Geen lijm te zien. Elco's groot genoeg zo te zien. De ontwerpers vreesden geen "resonantie" en andere zelfverzonnen zaken. En terecht.

[ Voor 33% gewijzigd door Bart2005 op 25-12-2018 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Of hier :

https://www.google.com/search?q=Which+adhesive+for+capacitor

Maar laten we weer on topic gaan.

Ik ben bang dat TS gezien het type apparaat en de Google resultaten daarop een ander probleem heeft wat meer kennis vereist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk naar de grote elco's boven de cd-tray... Die zitten ook vast met lijm

https://www.hifihut.ie/de...-res-cd-player-black.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Maar goed. Kijk die mooie Denon versterker hierboven. Wat we zien met met al die elco's is de voeding. Ik hou me dus al heel lang bezig met dat soort voedingen. Ontwerp en bouw. Nog nooit is er een elco vastgelijmd want dat hoeft niet. Zij "resoneren" en "oscilleren" niet. Ook niet in audio toepassingen. Je moet onderdelen niet gaan lijmen zonder reden want dan zijn ze lastig te vervangen. Het wordt een bende dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Bedoel je dit?

Asian solution: The most common method in Asian products is a white glue that sets to a hard ceramic white finish. It has good initial bonding capabilities and strength, is fast setting and fails miserably within a period of from months to a year or so.

Dat is m.i. een "oplossing" voor een zelfverzonnen probleem:

I want to protect the PCB-mounted components from vibrations. What kind of glue/substance should I use? What are the most prone to failure components due to vibrations?

De man is bang voor "vibraties", gelooft dat die bestaan en schadelijk zijn voor de onderdelen en denkt dat de onderdelen daar niet tegen kunnen en daar gaat het allemaal al mis.

Zoals gezegd "oplossingen" voor zelfverzonnen problemen die helemaal niet bestaan in de echte wereld.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart2005 op 25-12-2018 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 19:29:
[...]

Zie deze hele mooie:

[Afbeelding]

Geen lijm te zien. Elco's groot genoeg zo te zien. De ontwerpers vreesden geen "resonantie" en andere zelfverzonnen zaken. En terecht.
Ik vond persoonlijk deze Denon wel treffend. Met blijkbaar 4 lekkende condensatoren :+
Afbeeldingslocatie: http://www.sthifi.com/bbs/pic13_1/2014841810368867.JPG

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Foxl schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 19:48:
[...]

Ik vond persoonlijk deze Denon wel treffend. Met blijkbaar 4 lekkende condensatoren :+
[Afbeelding]
Jij denkt serieus dat dat lijm is? Daar gaat het dus mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 19:44:
[...]

Bedoel je dit?

Asian solution: The most common method in Asian products is a white glue that sets to a hard ceramic white finish. It has good initial bonding capabilities and strength, is fast setting and fails miserably within a period of from months to a year or so.

Dat is m.i. een "oplossing" voor een zelfverzonnen probleem:

I want to protect the PCB-mounted components from vibrations. What kind of glue/substance should I use? What are the most prone to failure components due to vibrations?

De man is bang voor "vibraties", gelooft dat die bestaan en schadelijk zijn voor de onderdelen en denkt dat de onderdelen daar niet tegen kunnen en daar gaat het allemaal al mis.

Zoals gezegd "oplossingen" voor zelfverzonnen problemen die helemaal niet bestaan in de echte wereld.
Dus nu zijn het opeens geen lekkende condensatoren meer, maar opeens is het slecht ontworpen Aziatische electronica.

Benieuwd wat het hierna wordt. Er bestaat ook zoiets als, sorry ik zat ernaast, of ik wist dat niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

@Bart2005 Als ik jou was zou ik even een mailtje sturen naar Denon. Leg ze uit dat je overal defecte componenten in hun apparatuur tegenkomt, lekkende elco's enzo.
Ik kan je alvast verklappen dat ze je, net als wij, hard gaan uitlachen!

Dat jij jezelf tweaker durft te noemen zeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:44
wat een topic zeg. gaat nergens meer over. Bart heeft een klap van een molen gehad ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Kijk even deze video (dat is een DENON AVR-X500, de versterker in kwestie..) en wijs aan waar wij gelijmde elco's zien.

YouTube: Ремонт рес&#10...

En zeg daarna: ja Bart je had gelijk. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 20:14:
Kijk even deze video (dat is een DENON AVR-X500, de versterker in kwestie..) en wijs aan waar wij gelijmde elco's zien.

Op 1:00 zie je onderin 2 gelijmde elco's.

Dus Bart: je bent een eigenwijs stuk vreten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-09 09:24
@Bart2005 Nee je hebt geen gelijk. Accepteer het en heb een fijne kerst verder.

*En nu iedereen verder lief zijn voor elkander a.u.b.*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 20:14:

Ik heb maar waar audio apparatuur hier opengeschroefd want blijkbaar heb je nogal moeite met het accepteren van de realiteit.

https://photos.app.goo.gl/YuqWMUGTNo28nAvm7
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 20:22:
[...]

Meesterlijk

[ Voor 9% gewijzigd door OmeJoyo op 25-12-2018 20:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart2005
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 20:22:
[...]

Inderdaad. Dat is een goede les met kerst. :) Maar ik heb mijn best gedaan. Sorry mannen. Ik sta heel erg corrected in deze. :D Het "eigen gelijk" is toch wel een lastig dingetje.

In mijn voordeel spreekt misschien dat ik de video met het bewijsmateriaal wat back vuurde zelf aangeleverd heb. :) Sorry dus. Een wijze les. Zal niet zeggen dat het nooit meer gebeurt...

[ Voor 19% gewijzigd door Bart2005 op 25-12-2018 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 20:29:
[...]

Inderdaad. Dat is een goede les met kerst. :) Maar ik heb mijn best gedaan. Sorry mannen. Ik sta heel erg corrected in deze. :D Het "eigen gelijk" is toch wel een lastig dingetje.

In mijn voordeel spreekt misschien dat ik de video met het bewijsmateriaal wat back vuurde zelf aangeleverd heb. :) Sorry dus. Een wijze les. Zal niet zeggen dat het nooit meer gebeurt...
Dan rest nu nog fijne feestdagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:01
Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 19:39:
Ik hou me dus al heel lang bezig met dat soort voedingen. Ontwerp en bouw.
Als jij voedingen ontwerpt en dit durft te zeggen:
Elco's zijn qua waarde niet kritisch dus als je iets zoekt van ongeveer dezelfde grote komt het goed.
Dan is minstens één van die twee duidelijk complete onzin. Gebaseerd op mijn kennis en ervaringen met het "vasthouden van een soldeerbout" (al ben ik meer bezig met SMD componenten) zeg ik beide.

Om even on-topic te komen: Als die Elco op de foto van de TS gelekt had en als die smurrie de elektrolyt zou zijn, dan was die schroef nu behoorlijk gecorrodeerd. Naast het feit dat, en dat is al een paar keer gezegd: de smurrie dan OVER de schroef zou zitten, niet onder.

Of je een elco vastzet of niet hangt af van de productietechnieken, de frequenties en de kwaliteit die je wilt leveren. Kun je een vrij platte elco direct op de PCB plaatsen en verwacht je weinig last te hebben van het piëzo-elektrisch effect (ja, trillingen ja), dan zet je 'm enkel met soldeer vast. Verwacht je wel problemen, dan is RTV Silicone een veel gebruikt middel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 20:29:
[...]

Dat je geen lijm of kit ziet wil niet zeggen dat het er niet zit, bij zulke grote oppervlaktes zit er net zo makkelijk een druppel kit onder de elko zoals ik al een paar keer heb gezien.Maar ja, dan zie ik blijkbaar spoken.... (toegegeven, ik vind programma's zoals Ghost lab en Ghost adventures erg leuk)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 18:39:
[...]

Wat een aperte flauwekul. Ik vraag me af waarom men dit gewoon zelf bedenkt. Elco's worden nooit "gelijmd" op de print. Hoe kom je daar bij? Als die zelfverzonnen redenen zijn schadelijk wegens misinformatie. Zeg gewoon niks als je het niet weet.

Het geeft niet hoor Bart, het geeft niet. Je bent al finaal afgemaakt voor je rant dus gelukkig hoef ik dat niet meer te doen. Je weet waarschijnlijk ook niet het verschil tussen enkele quote en dubbele quote maar dat terzijde. Wat ik niet snap is waarom je zo moet reageren, dit gedrag zie je steeds meer op Tweakers dat wat heel jammer is, het verpest de sfeer zo erg. Daar laat ik het maar even bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja een hobbiest die voor thuis een versterker of voeding maakt, en dat apparaat vervolgens 20 jaar lang op dezelfde tafel laat staan is wel wat andrs dan massaproductie. Die producten worden veel zwaarder behandeld, voornamelijk bij transport, dozen die in vrachtwagens gegooid worden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 18:39:
[...]

Juist elco's worden met grote regelmaat op de printplaat gelijmd om mechanische spanningen op de soldeerverbindingen en componentaansluitingen weg te nemen. Soldeertin is niet bestand tegen een voortdurende mechanische belasting zoals hier kan optreden, daarom worden componenten met veel massa vaak genoeg gelijmd voor de sterkte.
Het soort lijm is niet vastgelegd, kan zelfs hotmelt uit een lijmpistool zijn. Meestal wel iets hoogwaardigere afwerking dan deze foto.

Dat deze Elco leeggelopen is geloof ik niet, dan had het topvlak er wel anders uit gezien. Maar is achter het scherm lastig beoordelen, kan nog alle Ik op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Subfilter
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-08 23:34
Ik heb een Denon AVR-X500-versterker van enkele jaren oud die sinds kort na enkele minuten telkens in de "protection mode" springt.
Hallo RgR,
Heb dit zelf ook een keer meegemaakt met een andere versterker, en toen lag het aan de hoeveelheid ohm (4/6/8-ohm) gerelateerde speakers wat ik eraan hing in serie of parallel.
Heb zelf een ook een x-4000, en misschien kan een factory reset helpen.

Succes en fijne dagen nog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Goed. Ik trek mij weer terug. Elco's zijn een soort religie hier blijkbaar. Ik doe al 40 jaar elektronica.....
40 jaar al? Dan heb je vast wel eens van IPC standaarden gehoord, tenzij het 40jaar hobbyisme is.
OK mannen: het is lijm. En dat doet men tegen "oscillaties" en "stress" op de soldeerpunten. Jullie je zin.
Ik zal deze week een stukje uit IPC-A-610 of IPC-J-STD-001 plaatsen waarin het lijmen van componenten op de printplaat uit de doeken wordt gedaan en met eisen is omschreven.
Dan hebben we een objectieve bron die juist dit fenomeen omschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik heb een Denon AVR-X500-versterker van enkele jaren oud die sinds kort na enkele minuten telkens in de "protection mode" springt.
Een belangrijke vraag die ik nog niet langs heb zien komen: werkt de versterker normaal in de paar minuten voordat er een beveiliging ingrijpt?

Het is een 5.1 versterker, maar heb je er ook vijf speakers en een subwoofer op aangesloten?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RgR
Wauw, hartelijk dank voor de vele behulpzame reacties! Ik had de versterker gisteren al als defect op marktplaats gezet, maar dankzij al jullie tips heb ik hem nog eens opengemaakt om alles nog eens goed te bekijken, betere foto's te maken, voorzichtig wat stof weg te blazen en alle aansluitingen nog een laatste keer heel goed te controleren...
Onbekend schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 18:47:

Ik zag uiteindelijk toen ik heel goed keek dat in 1 van de speakeruitgangen achter de plastic klemmetjes inderdaad nog een minuscuul stukje speakerdraad vastgeklemd zat! :X Dit zou intern wel eens de de + en - van een van de kanalen met elkaar contact hebben kunnen laten maken! Draadje voorzichtig losgetrokken met een pincet en daarna alles weer in elkaar gezet. Zojuist een uur lang zonder problemen kunnen luisteren! Dit terwijl hij dus de afgelopen dagen steeds na ongeveer 5 minuten (waarin hij wel steeds even prima werkte) in protection-mode ging.

Heel veel dank dus allemaal!! _/-\o_ Zonder jullie hulp had ik een nog prima werkende versterker weggedaan! Daarnaast heb ik ook nog eens wat geleerd over elco's en hoe die er uit horen te zien.

Op de moeilijk zichtbare kant bleek trouwens inderdaad ook gewoon de uF-waarde te staan. Voor de volledigheid: het betrof een Koshin 6800uF 63v exemplaar. Maar die laat ik voorlopig maar gewoon zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Ramon 73 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 17:14:
[...]

Lijkt mij veel te klein om 10.000μF/63V te zijn.
Vergis je niet.

Ik heb er hier wat liggen in 10.000u 50V, en die waren in '97 nog maar 4cm hoog.

Tegenwoordig zijn ze nog een stuk kleiner.
-edit-

Even groot voor een hogere spanning dan ;)

elco

[ Voor 18% gewijzigd door Sine op 26-12-2018 10:16 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:25
Bart2005 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 19:29:
[...]

Zie deze hele mooie:

[Afbeelding]

Ik weet dat het al wel duidelijk is ondertussen, maar goed. Wat denk je dat die witte ring is, om de grote elco's heen? Die 2 gigantische dingen.
Daar zit een witte ring omheen. Wat denk je dat dat is?

Zeggen dat resonantie en trillingen onzin zijn is ook nogal wat. Ga je natuurkrachten gewoon zitten ontkennen? Of wil je zeggen dat trillingen en resonantie er niet voor kunnen zorgen dat soldeerverbindingen kapot gaan? Natuurlijk wel. Soldeer is maar zacht.

[ Voor 17% gewijzigd door WEBGAMING op 26-12-2018 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
De TS heeft gelukkig tussen dit gelul over lijm nog een bruikbaar antwoord kunnen vinden, goed bezig :).

Moge het duidelijk zijn, lijm wordt gigantisch veel gebruikt, maar de discussie waar precies hoort hier niet thuis, ik gooi dit topic dicht.
Mocht @RgR nog andere punten hebben kan het topic wel weer open, maar deze discussie over lijm gaat nergens over.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.