Opzoek naar (eerste) occasion

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-11 09:25
Beste Tweakers. Eindelijk is het dan zover en kan ik na hard sparen mn eerste auto aanschaffen. Ik heb in de jaren hiervoor altijd in de auto van mijn moeder gereden (Ibiza uit 1999) en ben ondertussen wel toe aan wat nieuwers, meer luxe en moderners. Ik heb op dit moment al ruim 6 jaar mijn rijbewijs dus geen beginnend bestuurder meer dus ik zoek ook geen 'ouwe, simpele bak' om het te leren aangezien ik al 6 jaar (zonder problemen) rijd.

Ik ben over het algemeen nogal kieskeurig wat auto's betreft. Ik vind looks toch stiekem erg belangrijk en houdt van een mooi interieur. Ben wat minder gevoelig voor km standen die wat hoger zijn. Daar kan ik wel doorheen kijken, zeker als de auto altijd onderhoud heeft gehad en er goed uitziet. Ik zoek dus naar een auto met een 'modern' uiterlijk. Wat ik zelf al heb gevonden zijn de volgende modellen:

BMW 116i 2008:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/1-serie/42808930

Opel Astra J 1.4 Turbo 120PK:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/astra/41454247

kortom ik zoek het dus toch een beetje in bovenstaande hoek qua looks en type auto's. Toch wil ik niet over 1 nacht ijs gaan en me is laten verassen met suggesties vanuit jullie tweakers. Ik laat me graag verassen met wat leuke auto's en ideeën.

Harde eisen:
- Airco/CC
- Navigatie (geen hele harde eis, wel mooi meegenomen als het erin zit)
- Beetje power, zodat ik goed mee kom met het verkeer

Cruise controle zou leuk zijn maar geen noodzakelijke optie.

Budget: 8000 euro (kan iets meer, dat lullen we er wel af tijdens de koop haha ;))

Auto zal veel gebruikt worden voor woon/wek verkeer en overige zaken. Denk aan +/- 10.000 per jaar

[ Voor 3% gewijzigd door Arwintju op 24-12-2018 23:18 ]

Alle reacties

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:14
Beetje power? https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

Je had geen onderhoudsbudget vermeld. Deze zal wel een paarduizend euro aan werk hebben in de eerste jaren.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:13
Lees je bij de astra wel vooraf goed in over m32 versnellingsbakken en bijbehorende problemen.

3 deurs, 5 deurs, bepaald verbruik gewenst?

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Lees je bij de astra ook in over de vele problemen met de benzine blokken, en over de nadelen van het gewicht van de auto.

Meer gewicht bij de astra betekend:
- Meer verbruik
- Zwaardere motoren nodig
- meer algehele slijtage
- extra slijtage van versnellingbak
- trager optrekken
- meer wegenbelasting
- eerder gripverlies bij bochtenwerk
- duurder onderhoud.

De astra is vaak 100 KG zwaarder dan de meeste C segmenters van concurrenten. Vind je leuk sturen belangrijk, dan heeft Ford de Focus. Vind je looks belangrijk: De Alfa Romeo Guilietta vind ik een van de mooiste c segmenteters an rond 2011. Het design is redelijk tijdsloos.

| live and give like no one else |

• Arwintju
ErgoStijn schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 00:29:
Lees je bij de astra wel vooraf goed in over m32 versnellingsbakken en bijbehorende problemen.

3 deurs, 5 deurs, bepaald verbruik gewenst?
Klopt, ben ik van op de hoogte. Even tijdens proefrit letten op zingend geluid in de 6de versnelling (sowieso alle versnellingen als ie al ver heen is) Tevens op de hoogte van eventuele koelingsproblemen, foutive melding koelvloeistof op, rokende motor/ hoog olieverbruik door kapot membraam, klevende stuur rond middenpositie, klapperende draagarmen voor.

Maar voor de rest opzich een betrouwbare auto toch? of zie ik dat helemaal verkeerd.

3 of 5 maakt me niet zoveel uit. verbruik iig niet minder dan 1 op 12/13
3x3 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 01:11:
Lees je bij de astra ook in over de vele problemen met de benzine blokken, en over de nadelen van het gewicht van de auto.

- Meer verbruik
- meer algehele slijtage
- trager optrekken
- meer wegenbelasting
- duurder onderhoud.

De astra is vaak 100 KG zwaarder dan de meeste C segmenters van concurrenten. Vind je leuk sturen belangrijk, dan heeft Ford de Focus. Vind je looks belangrijk: De Alfa Romeo Guilietta vind ik een van de mooiste c segmenteters an rond 2011. Het design is redelijk tijdsloos.
zie verhaal hierboven. Opzich relatief betrouwbaar toch? alle grote problemen zouden ondertussen verholpen moeten zijn door revisie/onderhoud....

100KG zwaarder, ga je dat echt merken op de levensduur van een auto? zal toch niet zo zijn dat ie er 100K Km eerder mee ophoudt dan concurrenten in het C segment. Bovendien is de Gulietta die je noemt bijna net zo zwaar als de Astra...

[ Voor 50% gewijzigd door Arwintju op 25-12-2018 01:59 ]

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Arwintju schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 01:50:
[...]

Klopt, ben ik van op de hoogte. Even tijdens proefrit letten op zingend geluid in de 6de versnelling (sowieso alle versnellingen als ie al ver heen is) Tevens op de hoogte van eventuele koelingsproblemen, foutive melding koelvloeistof op, rokende motor/ hoog olieverbruik door kapot membraam, klevende stuur rond middenpositie, klapperende draagarmen voor.

Maar voor de rest opzich een betrouwbare auto toch? of zie ik dat helemaal verkeerd.

3 of 5 maakt me niet zoveel uit. verbruik iig niet minder dan 1 op 12/13

[...]
De alfa en opel delen veel techniek, en vandaar ook beiden het overgewicht en ook wel een aantal dezelfde problemen. 120PK in de Opel houdt niet bijzonder veel over. De Alfa zie ik onder de 8K relatief veel met een 170 pk motor voorbij komen. Onder de 8 seconden naar 100km/h in vergelijking met +11 seconden is wel een verschil. Ik vind de Alfa mooier, tijdslozer en totaal een ander imago hebben dan het vorige model Astra, dat is wel persoonlijk natuurlijk.

De meeste problemen van de Opel zitten op de aandrijflijn, motorgerelateerd of de versnellingsbak. Ik zou de 1.4/120pk nooit doen bij dat model. Aandrijflijn gerelateerde problemen zijn vaak de duurste grapjes met de meeste kans op grote gevolgschade als het mis gaat, en komen bovendien ook relatief vaak voor.

De focus valt in een gewichtsklasse lager en heeft een fijnere 1.0 motor met 125/140 pk, of een 1.6 met 150 pk. Maar heeft een minder interieur, roest op bepaalde delen, kans op koppelings problemen, en kans dat de CD speler stuk gaat. Je moet er wel wegblijven bij powershift automaten. Om maar 1 auto uit het C segment uit te lichten.

Zelf zou ik in het C segment van ~7 jaar oud onder de 10K kijken naar de:
Mazda 3, Guilietta, BMW 1, Focus, IS200, Auris, Delta of Impreza.

En weblijven bij de:
307, Astra, C4, Megane, Golf, Leon
100KG zwaarder, ga je dat echt merken op de levensduur van een auto? zal toch niet zo zijn dat ie er 100K Km eerder mee ophoudt dan concurrenten in het C segment. Bovendien is de Gulietta die je noemt bijna net zo zwaar als de Astra...
Juist veel slijtage problemen ga je pas merken vanaf +150K km.

Dankzij de EU is er wel een lijstje van gemiddelde km stand wanneer auto's slooprijp zijn, die is wel merkspecifiek en niet modelspecifiek. Merken liggen daar heel dicht bij elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://files2.fd.nl/infographics/NIB-volvo.png bron fd.nl/ europese commissie

Tegelijkertijd zegt onderhoudshistorie misschien meer over de betrouwbaarheid van een auto dan de modelspecifieke problemen. Al zijn sommige auto's wel slechter bekend dan anderen, echte rampen auto's worden er niet meer gemaakt in het c segment.

[ Voor 18% gewijzigd door 3x3 op 25-12-2018 08:03 ]

| live and give like no one else |

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 16:32
Ik zou vooral kijken naar een model dat je aanspreekt en vervolgens onderhoudshistorie en kilometerstand.
Echt slechte auto’s zijn steeds zeldzamer gelukkig.

Ik heb gisteren een C4 uit 2011 gekocht met minder dan 100k op de teller en volledige onderhoudshistorie, voor ongeveer 9k.
Geen idee waarom 3x3 net zegt dat je weg moet blijven bij de C4 overigens ;) ...

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Betrouwbaar, sportief en onderhoudsvriendelijk: Mazda 3

- Navigatie moet je niet willen op een auto van >5 jaar oud. Kaarten zijn verouderd en is verschikkelijk traag.

- 10.000 p/j is niet zo veel ;)

Edit:
of als je “nieuw” wilt rijden de C4 Cactus
Of iets wat de buurman niet heeft: een betaalbare V6 Met 10k p/j en ruim onder budget is het verbruik en MRB prima te doen.

[ Voor 39% gewijzigd door Deveon op 25-12-2018 08:31 ]

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:26
Zag hierboven al wat opties genoemd, maar wellicht is de Bravo ook nog wat (vind het persoonlijk een tijdlozere auto dan vele andere uit die tijd). Binnen je budget kan je voor een mooie Edizione Sport (120pk T-Jet) of Sport (150pk T-Jet) gaan, goed uitgerust en redelijke vlot.

voorbeeldje

Flickr | Lego collectie

• D.Hoekstra
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10 13:47
Renault Twingo II RS maybe? 133 Pk op 1050 KG. Heerlijk autootje.

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-11 21:04
@3x3
En weblijven bij de:
Verklaar u nader aub.
Een Megane 3 is een super betrouwbare auto, die in het begin idd de nodige problemen hadden, maar gelukkig middels terugroepacties opgelost zijn.
Een 307 is een beetje hetzelfde verhaal als de megane, ook de nodige problemen gehad, maar hele fijne rijders auto's die je voor weinig kunt kopen en vaak rijkelijk aangekleed.
Een C4 heeft idd wel de nodige dingetjes maar als je goed oplet bij aamschaf zijn er leuke en goede te vinden voor relatief weinig geld.

En een Golf en een Leon, tja, niet mijn auto's persoonlijk maar wel betrouwbaar, weinig poespas over het algemeen en gewoon goed kijken naar de juiste blokken
D.Hoekstra schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 08:25:
Zeker leuk spul! Maar wel hard afgeveerd :p

[ Voor 13% gewijzigd door MartijnAbel op 25-12-2018 10:23 ]

• Arwintju
3x3 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 07:51:
[...]

De alfa en opel delen veel techniek, en vandaar ook beiden het overgewicht en ook wel een aantal dezelfde problemen. 120PK in de Opel houdt niet bijzonder veel over. De Alfa zie ik onder de 8K relatief veel met een 170 pk motor voorbij komen. Onder de 8 seconden naar 100km/h in vergelijking met +11 seconden is wel een verschil. Ik vind de Alfa mooier, tijdslozer en totaal een ander imago hebben dan het vorige model Astra, dat is wel persoonlijk natuurlijk.

De meeste problemen van de Opel zitten op de aandrijflijn, motorgerelateerd of de versnellingsbak. Ik zou de 1.4/120pk nooit doen bij dat model. Aandrijflijn gerelateerde problemen zijn vaak de duurste grapjes met de meeste kans op grote gevolgschade als het mis gaat, en komen bovendien ook relatief vaak voor.

De focus valt in een gewichtsklasse lager en heeft een fijnere 1.0 motor met 125/140 pk, of een 1.6 met 150 pk. Maar heeft een minder interieur, roest op bepaalde delen, kans op koppelings problemen, en kans dat de CD speler stuk gaat. Je moet er wel wegblijven bij powershift automaten. Om maar 1 auto uit het C segment uit te lichten.

Zelf zou ik in het C segment van ~7 jaar oud onder de 10K kijken naar de:
Mazda 3, Guilietta, BMW 1, Focus, IS200, Auris, Delta of Impreza.

En weblijven bij de:

[...]

Dankzij de EU is er wel een lijstje van gemiddelde km stand wanneer auto's slooprijp zijn, die is wel merkspecifiek en niet modelspecifiek. Merken liggen daar heel dicht bij elkaar.

[Afbeelding] bron fd.nl/ europese commissie

Tegelijkertijd zegt onderhoudshistorie misschien meer over de betrouwbaarheid van een auto dan de modelspecifieke problemen. Al zijn sommige auto's wel slechter bekend dan anderen, echte rampen auto's worden er niet meer gemaakt in het c segment.
Vind ik wel spijtig om te lezen. Ik vind de astra toch een van de mooiste binnen de klasse zowel qua buitenkant als interieur. Maar kan er beter van wegblijven begrijp ik. Giulietta ook heel mooi maar in mijn budget eigen net niet haalbaar.

Ik ga nog maar is goed kijken. Denk dat een mooie 1 serie nu bovenaan mijn lijstje staat. Of toch even doorsparen voor de Giulietta. Keuzes keuzes.

Twingo RS valt af. Vind ik helemaal geen mooie auto's (sorry haha).

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Arwintju schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:32:
[...]

Vind ik helemaal geen mooie auto's (sorry haha).
Ga ik even je bubble breken; een technisch goede en hoogstaande auto, heeft functionaliteit boven vorm. Tja, dat je dat op dit moment in je leven niet mooi vindt, dat kan. Maar sta er wel open voor; je zit 99% van de tijd IN de auto en niet naast je auto en wil toch veilig thuiskomen?

Voorbeeld; als je wil offroaden, zit je aan een Merc G-klasse of een Defender 2. Wil je heeeeeeel hard rechtdoor, kom je bij Saleen of Zenvo uit. Altijd optimaal bochtenwerk? Een BAC Mono of andersoortig buizenchassis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

D.Hoekstra schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 08:25:
Als je echt geen comfort hoeft en echt een koekblik zoekt is het een prima keuze :+

Zou dan eerder in de richting van een sportive Mito of DS3 kijken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-11 17:33
Kijk ook eens naar de Peugeot 308 (T9). Met name de 1.2 benzine met 130 pk is een genot om mee te rijden. Motorblok blijkt zeer betrouwbaar en is redelijk geprijsd maar wel iets boven je budget.

[ Voor 8% gewijzigd door Naafkap op 25-12-2018 10:52 ]

• Deveon
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:36:
[...]

Ga ik even je bubble breken; een technisch goede en hoogstaande auto, heeft functionaliteit boven vorm. Tja, dat je dat op dit moment in je leven niet mooi vindt, dat kan. Maar sta er wel open voor; je zit 99% van de tijd IN de auto en niet naast je auto en wil toch veilig thuiskomen?
Ik zit 95% van de tijd niet in de auto hoor ;) En als je voor de deur parkeert is de kans groot dat je de buitenkant vaker ziet dan de binnenkant. Natuurlijk zie je de binnenkant wel meer (langer), maar dat went. De buitenkant blijft elke keer verrassend. Elke keer wanneer ik met een schone auto langs een glazenpui rijdt komt het kleine jongetje weer los.

Niet dat ik de mooiste auto heb, maar weet mijn Clio IV Estate best te waarderen. Al vind ik de recente modellen meestal wel mooi.

• MAX3400

MAX3400

Nog even iets anders; zeker omdat je nu ook een Estate rijdt maar wel iets duurder in de wegenbelasting: Insignia en anders twee stuks 208 VTi

Lastig hoor; ik heb me even geconcentreerd op recentere bouwjaren en lagere kilometers; voor jouw budget is zeker meer te vinden als je (zoals de startpost aangeeft) voor wat ouder spul zou gaan. Zoals een DS3 of een Megane en een Cruze, de eerder genoemde Punto. Verder zag ik nog een Legacy en een Impreza

Just my 2 cents; wegenbelasting / gewicht vind ik vaak een druppel op de gloeiende plaat. Met 10K kilometers per jaar, is het misschien voor jouw berekeningen wel een zwaardere factor maar ja.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:01

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Mijn twee centen:
  • Kijk ook eens naar Skoda, meeste auto in de klasse binnen VAG
  • Je geeft aan geen voorkeur te hebben betreffende drie- danwel vijfdeurs. Ik raad je toch aan eens goed te kijken naar het verschil in de (voor)portieren en met name hoever de deur openzwaait (lengte van de deur). Bij driedeursmodellen heb je behoorlijk wat meer problemen met uitstappen in krappe parkeerplaatsen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:42
[...]

Ga ik even je bubble breken; een technisch goede en hoogstaande auto, heeft functionaliteit boven vorm. Tja, dat je dat op dit moment in je leven niet mooi vindt, dat kan.
Een renault en technisch hoogstaand? Well that's a first :+

• MAX3400

MAX3400

SonataArctica schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:28:
[...]

Een renault en technisch hoogstaand? Well that's a first :+
:? Waar zei ik dat een Renault dat was? Woorden verdraaien is makkelijk; beargumenteren een stuk moeiljiker. Ik gaf duidelijk aan dat een "mooie auto" (sowieso subjectief en per persoon verschillend) niet altijd de beste technische zaken heeft. En dan kan je nuanceren "in die prijsklasse".

Sorry maar ik rij liever een Twingo of Clio RS met Cup-chassis dan dat ik in een stock BMW 116i moet rijden. Sterker nog; ik zou liever een Mini Works aanschaffen dan een 116i; zelfde chassis & hoofddirectie maar de Mini rijdt echt een stuk fijner. Ziet er misschien niet uit (wederom, subjectief) maar kost wel een klap minder want niet dat blauw-witte logo op de voorkant.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Freee!! schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:24:
Mijn twee centen:
  • Je geeft aan geen voorkeur te hebben betreffende drie- danwel vijfdeurs. Ik raad je toch aan eens goed te kijken naar het verschil in de (voor)portieren en met name hoever de deur openzwaait (lengte van de deur). Bij driedeursmodellen heb je behoorlijk wat meer problemen met uitstappen in krappe parkeerplaatsen.
Meh heb een 3-deurs en nooit problemen met parkeren eigenlijk. Vooral omdat ik meestal parallel parkeer of in vakken die ruim genoeg zijn. Het is echt een stukje comfort maar heb er zo weinig problemen mee.

Enige wat vervelend is dat je wat verder over je schouder moet grijpen naar de gordel omdat de deuren vaak wat kleiner zijn.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

3x3 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 01:11:

- Meer verbruik
Meer verbruik dan wat ? Met die 1.4T we hebben de 1.4T nu 2 jaar, gemiddeld verbruik van 1:15. Vrij normaal.
Chipje en je hebt 170pk zonder problemen.
- meer algehele slijtage
:?
Enige punt waar ik je enigzins gelijk kan geven, de M32 bak. Ja, dat waren niet de beste bakken, al is de kans dat het voorkomt nog altijd vrij klein. Kan goed zijn dat deze auto de lagers al heeft vervangen, kan ook zijn dat deze auto 4 ton loopt zonder problemen aan de bak
- trager optrekken
Trager dan ? Ook dat is relatief en afhankelijk van persoon, 0-100 in 11s is vrij normaal, waar het gros van de auto's op de Nederlandse wegen rond zit.
- meer wegenbelasting
Correct, €7 meer per maand dan die BMW 1-er. Moet je nagaan of je dat maandelijks kan missen.
Eerder gripverlies dan?
- duurder onderhoud.
Dat is gewoon de reinste onzin.

En dan ga je vervolgens aanbevelen.. een Alfa Giulietta of Lancia Delta met... exact dezelfde bak _o- Daarnaast zitten die in dezelfde MRB groep.
3x3 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 07:51:
[...]

[Afbeelding] bron fd.nl/ europese commissie

Eigen zegt die afbeelding exact 0,0... Merken die ook veel kleinere autootjes maken (stadsauto's) die in de zin minder kilometers afleggen belanden eerder op de sloop dan autobahn cruisers en jaarlijks heel veel afleggen: wat een verrassing :o

Mijn tip: ga kijken bij een auto die je aanspreekt. Echt slechte auto's koop je tegenwoordig praktisch niet meer. Wat extra geld achterhouden voor een eventueel onverwachte reparatie is nooit een stom idee: dat kan bij iedere auto voorkomen. Bekijk uiteraard goed de onderhoudshistorie. Ik koop namelijk liever een auto met ietsjes meer kilometers maar fatsoenlijk onderhouden, dan een auto met lagere kilometerstand zonder onderhoudshistorie.

BMW 1-er of Astra rijdt daarentegen wel degelijk anders, wat uiteraard komt door de achterwielaandrijving van een 1-serie. Anderzijds weet ik uit ervaring dat de Astra J gewoon een fijne reisauto is, zeker met de motor gechipt naar 170pk :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-11 20:53
Het puntje veiligheid is hier nog niet genoemd, Opels zijn inderdaad wat zwaarder, maar ook erg robuust. Deuren sluiten degelijk, knoppen en richtingsaanwijzers voelen ook sterk aan. Hebben een Insignia en een Astra van beide model 2015 in de familie zetten, elke keer als ik die mee heb gepakt voelen andere auto's snel goedkoop in gebruik aan.

Ook heeft mijn pa in Frankrijk een beste botsing gehad met de Insignia: andere auto total loss, Insignia was alleen het glas van de koplamp kapot en had wat krom plaatwerk. Heeft nog rustig hele vakantie door gereden met een volledig werkende auto. Dat extra gewicht heeft hier zijn werk wel geleverd.

Veiligheid valt best wat voor te zeggen.. zit veel in de auto en vraag mij steeds meer af of de rijbewijzen tegenwoordig bij een pak melk worden uitgedeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Expendable op 25-12-2018 11:55 ]

• Arwintju
MK_ schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:43:
[...]

Meer verbruik dan wat ? Met die 1.4T we hebben de 1.4T nu 2 jaar, gemiddeld verbruik van 1:15. Vrij normaal.

[...]

Chipje en je hebt 170pk zonder problemen.

[...]

:?

[...]

Enige punt waar ik je enigzins gelijk kan geven, de M32 bak. Ja, dat waren niet de beste bakken, al is de kans dat het voorkomt nog altijd vrij klein. Kan goed zijn dat deze auto de lagers al heeft vervangen, kan ook zijn dat deze auto 4 ton loopt zonder problemen aan de bak

[...]

Trager dan ? Ook dat is relatief en afhankelijk van persoon, 0-100 in 11s is vrij normaal, waar het gros van de auto's op de Nederlandse wegen rond zit.

[...]

Correct, €7 meer per maand dan die BMW 1-er. Moet je nagaan of je dat maandelijks kan missen.

[...]

Eerder gripverlies dan?

[...]

Dat is gewoon de reinste onzin.

En dan ga je vervolgens aanbevelen.. een Alfa Giulietta of Lancia Delta met... exact dezelfde bak _o- Daarnaast zitten die in dezelfde MRB groep.

[...]

Eigen zegt die afbeelding exact 0,0... Merken die ook veel kleinere autootjes maken (stadsauto's) die in de zin minder kilometers afleggen belanden eerder op de sloop dan autobahn cruisers en jaarlijks heel veel afleggen: wat een verrassing :o

Mijn tip: ga kijken bij een auto die je aanspreekt. Echt slechte auto's koop je tegenwoordig praktisch niet meer. Wat extra geld achterhouden voor een eventueel onverwachte reparatie is nooit een stom idee: dat kan bij iedere auto voorkomen. Bekijk uiteraard goed de onderhoudshistorie. Ik koop namelijk liever een auto met ietsjes meer kilometers maar fatsoenlijk onderhouden, dan een auto met lagere kilometerstand zonder onderhoudshistorie.

BMW 1-er of Astra rijdt daarentegen wel degelijk anders, wat uiteraard komt door de achterwielaandrijving van een 1-serie. Anderzijds weet ik uit ervaring dat de Astra J gewoon een fijne reisauto is, zeker met de motor gechipt naar 170pk :)
Geld achterhouden voor eventuele reparatie is natuurlijk altijd een goed idee. Dus dat had ik zelf inderdaad ook al bedacht. Chippen heb ik ook al aan gedacht. De 1.4 turbo 120pk is gewoon een elektronisch begrensde 140pker. Dus ik heb begrepen dat beide relatief eenvoudig te chippen zijn naar 170pk.

Adres spreekt mij eerlijk gezegd toch het meeste aan. Nu wil ik het niet laten lijken dat ik eigenlijk de keuze al gemaakt heb en alleen maar wil horen dat het een goede keuze is, maar stiekem word ik wel blij van jou reactie. Rotte appels heb je bij elke auto. Net als dat je geluk kan hebben dat je er nooit wat aan hebt.

Ben overigens wel blij met alle andere reacties hoor. Zet je wel weer iets aan het denken.

• niels132
  • Laatst online: 14:44
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost? Eenvoudig te chippen naar 150 pk. Toch wel een van de best rijdende auto's in het B-segment. Is inmiddels met jouw budget te vinden: Voorbeeld 1 (3-deurs) / Voorbeeld 2 (5-deurs).

Of een Volvo C30? Voor € 8k is ook het facelift model te krijgen. Voorbeeldje (facelift) / Voorbeeld (pre-facelift.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:01
IS250:

https://www.autowereld.nl...-sport-29523874/foto.html

Mooi, oerdegelijk en niet kapot te krijgen (Lexus = Toyota), power zat, navigatie, cruise, AC, CC, etc.

Rijdt als een droom. Ja ik heb er sinds een jaar zelf ook 1, gekocht met 100.000 op de teller en de eerste 20.000 zitten er alweer probleemloos op.

Staan er genoeg te koop trouwens, bovenstaande is maar een voorbeeld. Ik heb de automaat overigens, wel zo relaxed.

• Arwintju
nielsgaastra schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:10:
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost? Eenvoudig te chippen naar 150 pk. Toch wel een van de best rijdende auto's in het B-segment. Is inmiddels met jouw budget te vinden: Voorbeeld 1 (3-deurs) / Voorbeeld 2 (5-deurs).

Of een Volvo C30? Voor € 8k is ook het facelift model te krijgen. Voorbeeldje (facelift) / Voorbeeld (pre-facelift.
Ja de Fiesta heb ik ook lang naar zitten kijken. Zeer interessante optie. bedankt!
KnoxNL schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:16:
IS250:

https://www.autowereld.nl...-sport-29523874/foto.html

Mooi, oerdegelijk en niet kapot te krijgen (Lexus = Toyota), power zat, navigatie, cruise, AC, CC, etc.

Rijdt als een droom. Ja ik heb er sinds een jaar zelf ook 1, gekocht met 100.000 op de teller en de eerste 20.000 zitten er alweer probleemloos op.

Staan er genoeg te koop trouwens, bovenstaande is maar een voorbeeld. Ik heb de automaat overigens, wel zo relaxed.
Hele mooi auto inderdaad. Lexus ook oerdegelijk van wat ik hoor. Is zeker een goede optie!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Arwintju schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:32:
[...]
Vind ik wel spijtig om te lezen. Ik vind de astra toch een van de mooiste binnen de klasse zowel qua buitenkant als interieur. Maar kan er beter van wegblijven begrijp ik.
Hou vooral in het achterhoofd dat 3x3 een extreme afkeer van Opel heeft.

Die M32 versnellingsbak kwaal is er eentje van de generatie ervoor en dan specifiek bij de diesels. Als er aangetoond tijdig onderhoud is, zal je weinig problemen met die Astra hebben.

Yes, but no.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:31

Saven

Administrator

[...]
je zit 99% van de tijd IN de auto en niet naast je auto en wil toch veilig thuiskomen?
Moet je vooral een Twingo nemen ja :') Ooit eens met iemand in meegereden, vreselijk. Als het een beetje waait op de snelweg waai je zo omver _O- levensgevaarlijk die gebakjes man

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
+1 voor de Lexus. Dan rijd je sportief en heb je weinig kans op problemen.

Honda Civic is met een prima 140PK benzine beschikbaar en rijdt behoorlijk sportief. Is veel ruimer van binnen dan hij oogt en is kwalitatief onovertroffen in dit segment.

https://www.autowereld.nl...f=benzine&mdl=honda_civic|honda_civic-aerodeck|honda_civic-coupe|honda_civic-crx|honda_civic-tourer&prtot=10000&prvan=6000

Deze unieke import-Civic is ook geinig:
https://www.autowereld.nl...rco-29458862/details.html

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Beter iets degelijks, maar iets ouder, dan een nieuw koekblikje.

Japans is niet vaak een foute keuze (Toyota, Lexus etc.). Al ben ik zelf ook altijd wel fan van een nette Golf.

Belangrijk is om niet alleen naar opties te kijken maar ook naar de kwaliteit van de auto (en die zit niet in 0-100 snelheden). Een Citroen bij ons op kantoor heeft 100 toeters en bellen, incl. schakelflippers, maar een geautomatiseerde schakelbak die irriterend langzaam schakelt.. De kwaliteit kun je het beste achterhalen door reviews door te spitten op bijvoorbeeld autoscout, maar vooral door gewoon een goede testrit te maken en kritisch kijken of het bevalt.

Tevens ben ik ook grooooot fan van Saab. Rijden erg lekker en zijn betrouwbare hokken. Onderhoud is nog prima uit te voeren, mijn vader heeft er twee rijdend en nog nooit een probleem gehad met onderdelen verkrijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door koen0s op 25-12-2018 17:04 ]

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-11 20:54
Niet vervelend bedoeld TS
Maar omdat je in de auto van je ouders hebt gereden heb je hoog waarschijnlijk 0 schade vrije jare (op je eigen naam)
En iedereen 25 en jonger met 0 schade vrije jaren is nog steeds een beginnende bestuurder
Aka je premie zal duur zijn , en hoe meer pk je auto zal hebben hoe duurder natuurlijk.
Je kan natuurlijk voor een redelijke luxe auto gaan, maar houd rekening met de pks, en met autos die in een hoog risico groep zitten of hoge dag waarde .
Een Peugeot 307 of een 206 of een clio lijkt me een slimmere keuze in jou geval
Bijvoorbeeld,
Een 1.6 Peugeot 307 uit 2001 met 110pk gaat je met een wa 56 kosten (goedkoopste vergeleken met
consumentenbond) (Ik heb jou leeftijd en postcode gebruikt)
Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is, kijk goed naar de kosten en wat voor een auto je neemt

[ Voor 21% gewijzigd door coolbvrobin op 25-12-2018 22:21 ]

• MAX3400

MAX3400

coolbvrobin schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:13:

En iedereen 25 en jonger met 0 schade vrije jaren is nog steeds een beginnende bestuurder
Aka je premie zal duur zijn , en hoe meer pk je auto zal hebben hoe duurder natuurlijk.
Je kan natuurlijk voor een redelijke luxe auto gaan, maar houd rekening met de pks, en met autos die in een hoog risico groep zitten of hoge dag waarde .
Ongetwijfeld bedoel je het correct maar je schrijft het niet lekker op. Sterker nog, ik denk dat ik wel een rijtje met auto's kan noemen die ontzettend niet luxe zijn, jaren oud zijn, minder pk's hebben dan een volgende wagen maar waar je gewoon 2 nieren per jaar voor moet verkopen om de verzekering te kunnen betalen.

Maar je hebt wel een punt, en dat is inderdaad proefondervindelijk doorrekenen op een site als Independer op basis van kenteken. 2 uitvoeringen van dezelfde auto kunnen hele verschillende premies opleveren omdat er een bepaalde risico-factor op 1 uitvoering zit. Dit kan zowel nieuwprijs zijn, schade-aantallen en andere zaken.
Saven schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:21:
[...]

Moet je vooral een Twingo nemen ja :') Ooit eens met iemand in meegereden, vreselijk. Als het een beetje waait op de snelweg waai je zo omver _O- levensgevaarlijk die gebakjes man
Tja, kan ik me voorstellen als je niet weet of er Sachs dempers onder zitten en/of SC/Cup-bandjes.

Omgedraaid, elke auto die ik de afgelopen 10 jaar heb gekocht krijgt, by default, andere dempers, andere veren, andere banden en andere remmen eronder. Allemaal 1 slagje beter dan wat de fabrikant er al onder had geschroefd. Toegegeven; dat zijn kosten waar niet iedereen over nadenkt of het geld voor over heeft; ik vind het voor mezelf en voor overige weggebruikers wel fijn om te hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 25-12-2018 22:53 ]

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-11 20:54
MAX3400 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:44:
[...]

Ongetwijfeld bedoel je het correct maar je schrijft het niet lekker op. Sterker nog, ik denk dat ik wel een rijtje met auto's kan noemen die ontzettend niet luxe zijn, jaren oud zijn, minder pk's hebben dan een volgende wagen maar waar je gewoon 2 nieren per jaar voor moet verkopen om de verzekering te kunnen betalen.

Maar je hebt wel een punt, en dat is inderdaad proefondervindelijk doorrekenen op een site als Independer op basis van kenteken. 2 uitvoeringen van dezelfde auto kunnen hele verschillende premies opleveren omdat er een bepaalde risico-factor op 1 uitvoering zit. Dit kan zowel nieuwprijs zijn, schade-aantallen en andere zaken.
Ja klopt sorry, had ik inderdaad wel anders kunnen zeggen

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Oeh als je je ogen scheel doet is het net een Mercedes!

Enige echte nadeel is dat het een automaat is, voor de rest is het best een tof ding en vooral compleet. Beter betaalbaar dan een CR-Z

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Arwintju
coolbvrobin schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:13:
Niet vervelend bedoeld TS
Maar omdat je in de auto van je ouders hebt gereden heb je hoog waarschijnlijk 0 schade vrije jare (op je eigen naam)
Een Peugeot 307 of een 206 of een clio lijkt me een slimmere keuze in jou geval
Bijvoorbeeld,
Een 1.6 Peugeot 307 uit 2001 met 110pk gaat je met een wa 56 kosten (goedkoopste vergeleken met
consumentenbond) (Ik heb jou leeftijd en postcode gebruikt)
Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is, kijk goed naar de kosten en wat voor een auto je neemt
0 schade vrije jaren idd, maar wel 26. Dus dat scheelt wel veel. En ja ik weet dat ik dan alsnog relatief veel betaal qua verzekering, maar dat heb ik er wel voor over. Moet toch een keer beginnen en eerste jaar is afzien dan wordt het snel goedkoper. Maar ben het wel compleet met je eens dat je als je echt jonger dan 25 bent en 0 schade vrije jaren hebt de verzekering zeker een punt van aandacht is als je een wat forsere auto neemt.
Pagina: 1