Gaming PC op 1440p

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shaedys
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-03-2025
Mijn oude systeem is nu alweer 5 jaar en een paar maanden oud, en bepaalde spellen zijn langzamer of slecht te spelen. Voordat ik een vaste baan krijg is het tijd voor een upgrade, zodat ik rustig alles kan samenstellen/assembleren en instellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Ik wil gamen op een 1440p 60hz monitor die ik al heb. Die ondersteund geen freesync of g-sync. Ik wil daarmee ook de komende paar jaar op hoge settings kunnen spelen. Daar is een GPU natuurlijk belangrijk voor, maar ik speel ook spellen als EU4 en HOI4, en soms met mods (MEIOU), waar de CPU erg limiterend is, daarom een goede CPU.
Verder wil ik browsen, videos afspelen, code kloppen en runnen en spreadsheets editen, maar dat is allemaal niet zo zwaar. Ik wil nog wel eens multitasken en veel dingen hebben openstaan (1080p stream naast het gamen enzo)
Misschien wil ik ooit over naar een triple monitor setup, maar daar kan ik op die tijd een upgrade voor bedenken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het mag ongeveer 1500 euro kosten, maar daar zit ik niet aan vast. Het mag ook minder of iets meer.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen, alleen mogelijk een oudere sata hardenschijf voor tragere opslag.
Mijn huidige monitors, een 27inch 60hz 1440p scherm, en nog een oude tv als 2de monitor die draait op 1080p voor films of browsing.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wat ik nu heb uitgezocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed€ 273,95€ 273,95
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 133,-€ 133,-
1Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming 11G€ 816,-€ 816,-
1Fractal Design Meshify C€ 72,90€ 72,90
3Cooltek Silent Fan 140 No LED€ 5,49€ 16,47
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 129,90€ 129,90
1Corsair RM550x (2018) Zwart€ 87,94€ 87,94
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 144,-€ 144,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.674,16

De ryzen 2700 is een goede CPU, die will ik ook overklokken, daarom het iets duurdere moederbord met goede Voltage Regulator Module.
Ik zit erg te twijfelen over de 1080TI, mijn plan is om niet die uit de pricewatch te kopen, maar om er 2de hands een te halen. Ik weet niet of een RTX 2070 het nog een paar jaar uithoud met gamen op hoge settings, met mijn vorige 770 gtx ging dat na verloop van tijd slechter.
De meshify kast zou zowel goede stilte als goede koeling hebben, ik wil nog custom fans erbij bestellen zodat de kast betere temperaturen heeft na het overclocken (en daardoor in totaal stiller kan zijn). Ik heb hem boven de Fractal Design Define R6 gekozen omdat deze ook goed still en koel zou zijn.
Deze specifieke case fans waren goedkoop en doen het goed kwa airflow/still, maar andere kunnen ook.
Ik heb gekozen voor 16 GB RAM in 2 sticks, zodat er later nog meer ram bij kan als de 16 GB krap begint te voelen en de RAM prijzen nog wat verder gezakt zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zou graag AMD hebben boven Intel.
Ook zou ik graag afstappen van Nvidia en voor AMD gaan i.v.m. bloat en telemtry in de stock drivers, maar die hoop heb ik opgegeven voor mijn performance range. Een vega64 kost zoveel stroom dat hij over 5 jaar duurder is dan de zuinigere RTX 2070, om over het geluid nog maar te zwijgen.

Ik wil geen RGB of bling, hoe minder lichtjes hoe beter. Het mag wel op de hardware zitten, maar is geen bonus.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als de PC stiller kan is dat een groot voordeel, zodat als je gamed, de kast er niet heel hard doorheen blaast, dat zou fijn zijn.

Ga je overklokken?
Ja, ik wil de CPU overklokken. Ik verwacht weinig van de GPU overclocken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Generieke tips over wat er nodig is aan horsepower om nog wat jaren op 1440p te kunnen gamen, en of ik met mijn assembled systeem daar nu goed bij zit. Bijvoorbeeld, gaat het nog prima met een RTX 2070 de komende jaren, of is er toch een hele goede reden om een vega64 te nemen?
De RAM staat niet op de qualified vendor list van het moederbord, maar deze lijkt wel voor veel ryzen platforms aangeraden te worden. Gaat deze het waarschijnlijk doen?
Als ik de ryzen 2700 will overclocken (naar bijvoorbeeld voorbij de 2700x prestaties), heb ik dan een aftermarket cpu cooler nodig, en zo ja, welke is dan handig?
Is de 550w voeding uit de best buy guide echt goed genoeg, ook als er 4 harde schijven aan hangen, nog 2 ram modules en het wordt geOC'd?

Alle reacties

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Maar die 60 hertz monitor ga je die kwaliteit niet terugzien. de 1440p misschien wel maar de refresh rate ivm de hoge fps van gaming ga je niet zien op je monitor, lijkt me...

• Shaedys
@LucyLG
Wel ja, het wordt niet zo vloeiend als een hogere refresh rate, maar voor de details zal het niet zoveel uitmaken.
Ik heb de 27 inch 1440p monitor vooral al een tijdje en ben er nog steeds tevreden mee, dus ik vind het het geld nog niet waard om een nieuwe monitor te kopen alleen voor de hogere refresh rate.
Ik hoef dus ook geen grafische kaart om de games op 150 fps ofzo te draaien, vooral vloeiend op hoge settings op 1440p.

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Shaedys schreef op maandag 24 december 2018 @ 22:49:
@LucyLG
Wel ja, het wordt niet zo vloeiend als een hogere refresh rate, maar voor de details zal het niet zoveel uitmaken.
Ik heb de 27 inch 1440p monitor vooral al een tijdje en ben er nog steeds tevreden mee, dus ik vind het het geld nog niet waard om een nieuwe monitor te kopen alleen voor de hogere refresh rate.
Ik hoef dus ook geen grafische kaart om de games op 150 fps ofzo te draaien, vooral vloeiend op hoge settings op 1440p.
Nou investeren in die GPU is geen slecht idee. Games werken volgens mij vaak met hoge fps en de monitoren die de meesten hebben hebben geen refresh rate die dat bijhoudt.

Die GPU zal denk ik wel nodig zijn. Monitor misschien niet

• Shaedys
LucyLG schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 08:03:
[...]
Nou investeren in die GPU is geen slecht idee. Games werken volgens mij vaak met hoge fps en de monitoren die de meesten hebben hebben geen refresh rate die dat bijhoudt.

Die GPU zal denk ik wel nodig zijn. Monitor misschien niet
Thanks, dan zal ik proberen om een 1080ti te scoren.