Surround geluid bij gaming over Spdif

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik ben momenteel in de ongelukkige situatie dat mijn onboard geluidskaart niet werkt doordat er geen drivers zijn voor windows 10. Mijn setup is als volgende ik heb 2 boekenplank speakers op mijn bureau en 2 grotere boekenplank speakers als rears. Geen center speaker. Ik heb een subwoofer maar die gebruik ik vaak niet omdat de Homeplug voor een vervelende ruis zorgt. De plaatsing van mijn versterker is dusdanig dat ik circa 5m snoer nodig heb om mijn pc erop aan te sluiten.

Daarom ben ik van plan om mijn toekomstige geluidskaart via spdif aan te sluiten. Maar jaren terug heb ik ooit eens een Theatron DTS geluidskaart gehad(zelfde chip Auzentech) deze gaf alleen stereogeluid over Spdif bij gaming. Wat voor geluidskaart specs zoek ik om surroundsound gaming via spdif naar mn Yamaha RX-V459 versterker te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het ligt er heel erg aan wat jij verstaat onder surround sound? Bedoel je DD, DTS of varianten daarvan of positioneel geluid vanuit een game.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
positioneel geluid vanuit een game, ik dacht altijd dat DTS en DD compressie standaarden waren die het signaal begrijpelijk maken voor de receiver, niet een inhoudelijk verschil in resultaat?

[ Voor 69% gewijzigd door Hrugnir op 24-12-2018 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 21:06

Mikayu

.srt

Dat kan ook gewoon met een HDMI kabel van videokaart naar de versterker. Selecteer de Yamaha als default device en stel het in als 5.1
Geen DD/DTS conversion nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
helaas is de RX-V459 daar niet mee uitgerust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

In dat geval heb je een geluidskaart nodig met Dolby Digital Live of DTS Connect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mikayu schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:14:
In dat geval heb je een geluidskaart nodig met Dolby Digital Live of DTS Connect
Het probleem is de verbinding naar de receiver, DD Live en DTS connect ga je niet over een SPDIF sturen, je zal dan elke uitgang (analog) naar de receiver moeten doorlussen en de receiver puur en alleen als versterker gebruiken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
praktisch gezien zal dan of mn desktop van positie moetten switchen of mn versterker omdat 5.1 geluid analoog over 5 meter door een rommelig huis(homeplug) ruis zal gaan geven. Zijn geen andere opties denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

_Dune_ schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:18:
[...]

Het probleem is de verbinding naar de receiver, DD Live en DTS connect ga je niet over een SPDIF sturen, je zal dan elke uitgang (analog) naar de receiver moeten doorlussen en de receiver puur en alleen als versterker gebruiken.
Ik heb ooit eens een Club3D Theatron ding gehad van enkele tientjes, deze had een optische uitgang en dat ging prima. Afzonderlijk 6 kanaals geluid zolang de game het ondersteunde, maar dat lijkt me nu 10+ jaar verder geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:25
Wat voor moederbord heb je ? Zit daar geen toslink / coax header op ?
Misschien kun je daar dan DD-live of DTS-connect op unlocken;
https://www.techpowerup.c...d-dts-interactive.193148/
[...]

Het probleem is de verbinding naar de receiver, DD Live en DTS connect ga je niet over een SPDIF sturen, ...
waarom niet ?

[ Voor 31% gewijzigd door BastiaanCM op 24-12-2018 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mikayu schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:30:
[...]

Ik heb ooit eens een Club3D Theatron ding gehad van enkele tientjes, deze had een optische uitgang en dat ging prima. Afzonderlijk 6 kanaals geluid zolang de game het ondersteunde, maar dat lijkt me nu 10+ jaar verder geen issue.
DTS en DD 5.1 tot 7.1 zal wel gaan, maar mijn ervaring is dat dit niet werkt op het moment dat je Live en Connect gaat gebruiken of positioneel geluid vanuit een game hebt waar b.v. een eigen codec gebruikt wordt.

Tenzij er de laatste drie jaar ineens dergelijke zaken wel op SPDIF ondersteund wordt, het is namelijk één van de redenen waarom ik een receiver heb vervangen, zodat alles over HDMI kan verlopen. Dus verbeter mij als ik het fout heb.

Als ik mij goed kan herinneren is SPDIF een vrij 'oude' standaard van Sony en kan je niet 'zomaar' DD-Live of DTS-connect er over heen sturen. Daarnaast dienen games het ook e ondersteunen.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 24-12-2018 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
ik heb hier veel over gelezen maar het is mij nooit 100% duidelijk geworden of het nu wel of niet kan vandaar mijn vraag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:50

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Met hierboven

Kun je hier wat mee?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/2617/5186/products/Hdmi-audio-extractor-HDMI-to-HDMI-and-Optical-TOSLINK-SPDIF-3-5mm-Stereo-Audio-Extractor-Converter_ec443513-990e-4067-b9ee-53c03ab74fbc.jpg?v=1541365661

[ Voor 63% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-12-2018 22:00 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

_Dune_ schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:36:
[...]

DTS en DD 5.1 tot 7.1 zal wel gaan, maar mijn ervaring is dat dit niet werkt op het moment dat je Live en Connect gaat gebruiken of positioneel geluid vanuit een game hebt waar b.v. een eigen codec gebruikt wordt.

Tenzij er de laatste drie jaar ineens dergelijke zaken wel op SPDIF ondersteund wordt, het is namelijk één van de redenen waarom ik een receiver heb vervangen, zodat alles over HDMI kan verlopen. Dus verbeter mij als ik het fout heb.
De twee 'live' formaten gaan maar tot 5.1. Officieel kan spdif een extra (rear) kanaal aan in de vorm van DTS ES of DD EX, maar op LotR na is hier weinig tot geen content voor te vinden.

In mijn ervaring ging het nooit fout wanneer een game zijn eigen codec ging gebruiken. Immers wordt het intern door Windows al gedecodeerd (anders zou je zelfs analoog geen geluid hebben) en weer netjes ingepakt in een DTS of DD formaat.

Maar ik ben ook al wat jaren overgestapt op LPCM over HDMI. Ik twijfel ernstig of dit soort geluidskaarten nog bestaan en drivers nog willen meewerken.

Overigens zou met een beetje degelijke kabel een analoog signaal met gemak over 5 meter moeten kunnen, zelfs langs storings bronnen zoals wifi routers en schakelende voedingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
ik heb een M5A78L-M/USB3 Asus moederboard bij mn Phenom II 1090T Proc, maar hier heb ik dus geen W10 drivers voor dus deze produceert nu helemaal geen onboard audio. Ik ben nu bezig een 2e hands Asus Xonar Phoebus geluidskaart op de kop te tikken hier van Tweakers. Ik ga dan wel even uitvogelen wat wel en niet werkt. Versterker vervangen vind ik iets te kostbaar, zeker gezien ik het meeste met de koptelefoon doe. Die is nu aangesloten op mn monitor die op zijn beurt weer op HDMI aangesloten is maar die monitor heeft niet zo'n fantastische output ;-).

@Alfa90_Buttje zie nu pas dat er een plaatje bij je post zat. Daar heb ik niet zo'n idee van of dat soort dingen goed werken. Technisch gezien kan je zo alles wel aansluiten

[ Voor 13% gewijzigd door Hrugnir op 24-12-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:25
LlamaWereldOver schreef op maandag 24 december 2018 @ 22:03:
ik heb een M5A78L-M/USB3 Asus moederboard bij mn Phenom II 1090T Proc, maar hier heb ik dus geen W10 drivers voor dus deze produceert nu helemaal geen onboard audio. (...)
Je kan nog even proberen om de Windows 8.1 drivers te downloaden, in mijn ervaring werkt dat ook prima.
https://dlcdnets.asus.com...dio_Win8-1_VER6011100.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:21
Mikayu schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:30:
[...]

Als je een goedwerkende receiver hebt zonder HDMI dan is dat wel een issue.
_Dune_ schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:36:
[...]

Dit, ongeveer.

Ik gebruik zelf al jaren DTS Connect / Dolby Digital Live over SPDIF. Vanaf de nVidia nForce 2 (encoding in hardware... _/-\o_ ), via Club 3D Theatron DTS naar simpele Realtek onboard. Hoe het eigenlijk hoort te werken is dat je gewoon 5.1 audio kanalen encode en als DTS/DD over SPDIF verstuurt, volledig transparent voor je OS of applicatie of whatever. Helaas in de praktijk wordt SPDIF + dolby encoding als speciaal formaat door de driver aangeboden. Het resultaat is dat een Windows 10 en sommige games (bijv. Ubisoft spul als Assassin's Creed of Far Cry, zelfs in Windows 7) het maar half ondersteunen en alleen stereo over SPDIF laten horen. Andere games werken dan wel weer prima.

Game moet het 'ondersteunen', drivers moeten behoorlijk werken. Dit is niet altijd vanzelfsprekend tegenwoordig voor deze niche. Voorbeeld: laatste grote updates van Windows 10 hebben Realtek DTS over SPDIF kapot gemaakt. Nieuwste driver fixt het niet, Microsoft en Realtek wijzen naar elkaar. Een wat oudere driver werkt dan wel weer goed. Geen garantie dat het blijft werken.

Om jouw vragen te beantwoorden:
- ja het kan, maar werkt niet bij alles en is gedoe met drivers.
- je hebt een geluidskaart of moederbord met onboard chip nodig die DTS Connect of Dolby Digital Live ondersteunt, maar zover was je al. Ben bang dat je al heel snel bij vrij oude modellen terecht komt.

Kan het niet aanraden om nu nog te investeren in deze techniek, het is bijna uitgestorven.

Ik weet niet of het in het Soundblaster kamp goed werkt.

Anders is misschien een HDMI naar SPDIF converter (voor weinig) een idee? Ook hier, weet niet of dat goed werkt. Iemand ervaring?

[ Voor 3% gewijzigd door Cascade op 24-12-2018 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:50

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Voor € 25 val je, je geen breuk als het niet werkt ;)
BastiaanCM schreef op maandag 24 december 2018 @ 22:06:
[...]

Je kan nog even proberen om de Windows 8.1 drivers te downloaden, in mijn ervaring werkt dat ook prima.
https://dlcdnets.asus.com...dio_Win8-1_VER6011100.zip
Exact, en anders deze voor Windows 10
https://www.techspot.com/...r/file/information/17949/

Volgens
https://www.asus.com/nl/M...A78LMUSB3/specifications/
zit er een VIA VT1708S op, dus dat zou moeten werken :)

[ Voor 22% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-12-2018 23:03 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
ik heb beide bestanden, en eerder ook een uit een andere bron geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar. Heb ondertussen de koop rond van de Asus Phoebus dan ga ik gewoon kijken hoe ik het daarmee voor elkaar ga krijgen maar wordt dus waarschijnlijk analoog. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder centerspeaker heeft het allemaal geen zin en kan je het beter bij stereo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
ik heb 2 B&W DM12 fronts en 2 B&W DM14 als rears, en nooit 5.1 signaal tot de versterker gekregen. Mocht het allemaal werken kan ik altijd experimenteren met een klein speakertje als center die ik wellicht uitzet als ik niet aan het gamen ben. Zelfde geld voor de Sub die heb ik voor muziek eigenlijk niet nodig(heb hem ook al langer dan de B&W's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:22
Ik gebruik hier een aparte geluidskaart voor mijn audio.
Een Asus Xonar DGX met een SPDiF uitgang, optisch.
Deze optische uitgang gaat regelrecht naar mijn versterker. DD5.1 en DTS worden via die kaart doorgegeven aan mijn versterker, misschien iets voor jou.
Alle films en TV-Series speel ik af met Kodi, die moet je natuurlijk wel even goed instellen voor DD5.1 en DTS.
VLC mediaplayer speelt ook DD5.1 en DTS af, mits goed ingesteld.

Ik heb een 5.1 speaker set, maar zelfs zonder center zou je goed 5.1 en DTS moeten kunnen afspelen.

[ Voor 10% gewijzigd door apollo13 op 24-12-2018 23:49 ]

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Juist wel. DD Live en DTS live zorgt er juist voor dat het ruimtelijke geluid dat het spel genereert en wat normaal gesproken analoog naar de 5.1 aangesloten speakers wordt verstuurd, wordt ge-encode in een DTS of Dolbty Digital jasje, zodat je receiver het kan ontvangen.

Dit signaal kan prima (net zoals alle DTS en DD signalen) over de digitale uitgang en dit bestaat al 10+ jaar. Of het tegenwoordig nog bestaat vraag ik me af, omdat het (zoals correct gemeld) overbodig is geworden met hdmi aansluitingen (waar je gewoon de 6 kanalen digitaal doorheen kunt sturen).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1