Mikayu schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:30:
[...]
Ik heb ooit eens een Club3D Theatron ding gehad van enkele tientjes, deze had een optische uitgang en dat ging prima. Afzonderlijk 6 kanaals geluid zolang de game het ondersteunde, maar dat lijkt me nu 10+ jaar verder geen issue.
Als je een goedwerkende receiver hebt zonder HDMI dan is dat wel een issue.
_Dune_ schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:36:
[...]
DTS en DD 5.1 tot 7.1 zal wel gaan, maar mijn ervaring is dat dit niet werkt op het moment dat je Live en Connect gaat gebruiken of positioneel geluid vanuit een game hebt waar b.v. een eigen codec gebruikt wordt.
Tenzij er de laatste drie jaar ineens dergelijke zaken wel op SPDIF ondersteund wordt, het is namelijk één van de redenen waarom ik een receiver heb vervangen, zodat alles over HDMI kan verlopen. Dus verbeter mij als ik het fout heb.
Dit, ongeveer.
Ik gebruik zelf al jaren DTS Connect / Dolby Digital Live over SPDIF. Vanaf de nVidia nForce 2 (encoding in hardware...

), via Club 3D Theatron DTS naar simpele Realtek onboard. Hoe het eigenlijk hoort te werken is dat je gewoon 5.1 audio kanalen encode en als DTS/DD over SPDIF verstuurt, volledig transparent voor je OS of applicatie of whatever. Helaas in de praktijk wordt SPDIF + dolby encoding als speciaal formaat door de driver aangeboden. Het resultaat is dat een Windows 10 en sommige games (bijv. Ubisoft spul als Assassin's Creed of Far Cry, zelfs in Windows 7) het maar half ondersteunen en alleen stereo over SPDIF laten horen. Andere games werken dan wel weer prima.
Game moet het 'ondersteunen', drivers moeten behoorlijk werken. Dit is niet altijd vanzelfsprekend tegenwoordig voor deze niche. Voorbeeld: laatste grote updates van Windows 10 hebben Realtek DTS over SPDIF kapot gemaakt. Nieuwste driver fixt het niet, Microsoft en Realtek wijzen naar elkaar. Een wat oudere driver werkt dan wel weer goed. Geen garantie dat het blijft werken.
Om jouw vragen te beantwoorden:
- ja het kan, maar werkt niet bij alles en is gedoe met drivers.
- je hebt een geluidskaart of moederbord met onboard chip nodig die DTS Connect of Dolby Digital Live ondersteunt, maar zover was je al. Ben bang dat je al heel snel bij vrij oude modellen terecht komt.
Kan het niet aanraden om nu nog te investeren in deze techniek, het is bijna uitgestorven.
Ik weet niet of het in het Soundblaster kamp goed werkt.
Anders is misschien een HDMI naar SPDIF converter (voor weinig) een idee? Ook hier, weet niet of dat goed werkt. Iemand ervaring?
[
Voor 3% gewijzigd door
Cascade op 24-12-2018 22:10
]