Upgrade of nieuwe computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-02 20:32
Op het ogenblik heb ik een zelfbouw computer met een MSI -7522 moederbord, een I7-950 CPU, een Geforce GTX 460 GPU en 6.144 MB RAM.

Hoewel dit beestje al ruim 9 jaar is, voldoet het voor mij prima voor bijna alles wat ik wil.
Bij dat bijna zit hem nu net het probleem.

Ik heb sinds een aantal maanden een Sony FDR-AF33 4K video camera.
Als ik de beelden wil bekijken en aanpassen op de computer, dan gaat het beeld op het computerscherm (Dell 2709W) op zo'n danige manier horten en stoten dat er niet mee te werken is.
Op mijn 4 K TV uiteraard geen probleem.

Mijn vragen:
Heeft het nog nut om één of meerdere onderdelen te upgraden?
Zat er zelf aan te denken om b.v. een GTX 1060 en/of extra geheugen aan te schaffen.
Dan ben ik voor € 500,00 á 600,00 al klaar.

Of is het beter om een nieuwe computer, al dan niet zelfbouw, te kopen?

Wat zijn de minimale eisen om 4K beelden stotterloos op een Full HD scherm te krijgen?

Alle reacties

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

4k beelden op een FullHD scherm blijft gewoon Full HD natuurlijk, maar snap het probleem van afspelen niet helemaal? Hoe importeer je je files en waarmee speel je af? Zowel op je 4K tv als op je PC graag. Verder is het bewerken van video per definitie al een performance vreter, zowel CPU als geheugen, in mindere mate je GPU.

4k video 'realtime' bewerken vraagt een powerhouse van een PC, een nieuwe samenstellen is waarschijnlijk de beste optie. Film bewerkings programma's kunnen gebruik maken van je GPU voor renderen, maar dat hangt geheel af van het software pakket dat je gebruikt. Meer informatie over wat je precies wilt gaan doen is dan ook gewenst.

Lees je in op 'videobewerkings PC advies' en bedenk wat voor een budget je eraan wilt uitgeven. Gelukkig hoeft er tegenwoordig voor een krachtige multicore PC relatief weinig neergelegd te worden (Jeeeuh AMD), maar houd toch al snel rekening met 500 euro voor Moederbord, CPU en geheugen, en dan een X budget voor de GPU en evt voeding, kast, OS enz enz

Een voorbeeld van een 4k videobewerking PC advies:

https://nl.hardware.info/...ewerkings-pc---maart-2018

Je kan altijd een langzamere CPU kiezen, minder geheugen, ander platform desnoods. Maar hier krijg je wel een beetje inzicht in wat je nu eigenlijk vraagt.

[ Voor 12% gewijzigd door millman op 24-12-2018 18:50 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:18
De cpu is niet snel, videokaart is traag, geheugen is te weinig en de voeding zal ook op zijn laatste benen lopen. Een nieuw systeem is de enige juiste oplossing alleen redt je het niet voor €600 om een adequaat systeem neer te zetten waarmee je 4K beelden vlot kunt bewerken. Afspelen lukt al wel met bijvoorbeeld een Ryzen 3 2200G, maar vlot bewerken komt wel wat meer bij kijken.

• Bergenfietsen
Ik gebruik playmemories home van Sony op mijn PC
Uiteraard begrijp ik dat ik geen 4K beelden kan zien op mijn beeldscherm.

Tot nu toe heb ik de camera op mijn TV aangesloten om de opnames te bekijken.
In de toekomst wil ik de bewerkte opnames vanaf mijn synology NAS gaan afspelen.

Als ik het zo lees, heeft upgraden totaal geen nut.

Mij gaat het, kwa video, alleen om het bewerken, afspelen doe ik via de TV.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:22

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bij videobewerking gaat het meeste werk in je cpu zitten, en deels geheugen. Videokaart speelt amper een rol, tenzij de videobewerkingssoftware daar specifiek gebruik van kan maken (bijv. via Cuda). Ik zou dus meer geld inzetten op een snelle cpu en geheugen, en minder in een videokaart. Voor 600 euro heb je bijv. een Intel NUC8i5BEK met quad core i5, deze is 2x zo snel als je huidige i7-950. Voor iets meer heb je een i7 variant (pricewatch: Intel NUC Kit NUC8I7BEH) (ong. 2.5x zo snel)

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 24-12-2018 19:53 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 08:19
Is een goedkope 1366 hexacore geen oplossing?

https://nl.aliexpress.com...4e-4711-93d6-e10b6f042762

[ Voor 84% gewijzigd door ETHART op 24-12-2018 20:00 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 20:34
Ik kan me prima voorstellen dat je rig moeite heeft met 4k beelden. dat je nog steeds maar 1080p aan pixels heb wil niet zeggen dat er niet gewoon 4k afgespeeld word door de pc. en je systeem is dermate oud dat dat gewoon problemen oplevert.
Ik heb een intel 3770k en heb laatst voor iemand files geconverteerd maar zag tot mijn verbazing dat bij het afspelen dit gewoon 80% van mijn cpu belastte.
Dit komt voornamelijk door bepaalde codecs die heel erg cpu intensief zijn als er geen goede ondersteuning voor in de cpu zit.
Dit is ook niet iets wat je oplost zonder nieuwe snellere hardware dus in ieder geval een cpu met 4k ready igpu of een losse gpu.

Helaas zal als je echt bij de pc als platform blijft een best beetje geld kosten omdat je moederbord ram cpu en mogelijk een basis gpu aan zal moeten schaffen.

pricewatch: AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed
pricewatch: Team Group Vulcan DDR4-3000 16GB
pricewatch: MSI B350I Pro AC
pricewatch: XFX RX 570 RS 4GB Black Edition

Qua gpu kan je eventueel nog goedkoper maar dus is voor zijn geld toch wel een best kaartje.

• Bergenfietsen
Bedankt voor alle reacties!
Het is duidelijk dat ik voor een andere zal/moet PC gaan, wil ik ook video's gaan bewerken.

Mijn budget ga ik oprekken naar € 2.000,00 en ga mij oriënteren op een configuratie zoals

https://nl.hardware.info/...ewerkings-pc---maart-2018

is aangegeven.
Voordeel is dat ik veel componenten van mijn huidige pc ( kast, muis, toetsenbord, SSD en HD) kan blijven gebruiken.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

De configuratie die ik eerder aanhaalde was als voorbeeld uit maart, want eerste link op dat onderwerp. Echter zijn er inmiddels nieuwe processors uit, met name van AMD die perfect zijn voor jouw doeleinde. Met een budget van 2000 euro kom je wel in Threadripper territorium. Of toch zeker een 2700X achtcore.

Ik zal eens kijken. Opslag en dergelijke laat ik achterwege, dus puur PC al dan niet met case.

Heb voor de nieuwe 12-core 24thread Threadripper gekozen. Je kan ook voor 60 euro minder de 16 core (oudere) Threadripper kopen, maar ik denk dan software nog niet zo goed doorschaalt boven de 10-12 cores, dus beter voor de laatste techniek en mider cores.

Moederbord, tja, bij Threadripper allemaal duur. van 260 euro als goedkoopste tot oneindig.. Heb voor een 'middenmoot'gekozen, maar alles in die pricerange is sowieso wel goed bepakt en bezakt ;) Andere merken zijn ook prima.

Qua GPU kan je desnoods wat op besparen door voor een 1050ti/RX570 (4GB vRam) te gaan. Nu gekozen voor de 580 met 8GB, gemiddeld sneller dan de gelijk geprijsde 1060 (6GB), echter weet ik niet welk softwarepakket gebruik maakt van AMD danwel nVidia, Inlezen en kiezen naar waarde.

Verder voor 2x 16GB 3200Mhz geheugen gegaan dat op de QVL staat, waar nodig kan je dan nog uitbreiden naar 64GB.

Als laatst een goede potente en goed beoordeelde 750 voeding waar voorlopig mee vooruit kan, Goed voor toekomstige builds en uitbreidingen, en waar nodig een OC. Je kan ook voor 100-150w minder gaan, maar zelf houd ik wel van een beetje overkill op PSU vlak. Keuze dus..

Koeler heb ik mij nog niet in verdiept, maar een review van een threadripper koeler moet ook zelf makkelijk te vinden zijn:

https://tweakers.net/productcollectie/wijzig/1836458/

[ Voor 63% gewijzigd door millman op 25-12-2018 03:54 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1