Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearZeaL
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-08 18:39
Beste mede Tweakers,
Ik heb last van FPS drops in veel games.
Met name PUBG, Ring Of Elysium, Battlefield 1 en Hitman (eerste seizoen)

Mijn PC bestaat uit:

i7 2600 non K
16gb DDR3 HyperX Red 1600mhz
Gigabyte GTX 970
Xilence XP500R7 PSU
MSI H61M-E33 (moederbord)

Tijdens het spelen van de games heb ik regelmatig last van framedrops en het voelt over het algemeen dan niet echt vloeiend aan. Het vreemde van het hele verhaal is dat bij PUBG ook wanneer ik 60fps haal mijn GPU en CPU maar tot 50% gebruik gaan. Dat terwijl gebruikers met veel krachtiger hardware wel tegen de 100% aantikken met de processor of videokaart.

Wat zou een oplossing kunnen zijn?

Screenshot usage % GPU/CPU
PUBG GPU/CPU usage

[ Voor 6% gewijzigd door PearZeaL op 24-12-2018 15:36 ]

TheBase.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 20:12

Nemesizz

Untouchable

Vsync aanstaan? Dan gaat je GPU in elk geval niet op 100% als die z'n framecap haalt (bij veel schermen 60 FPS vanwege 60Hz scherm).

CPU useage niet op 100% zegt niet alles. Als een game bijvoorbeeld maar 2 cores kan gebruiken, en je hebt er 4 dan geeft die ook slechts 50% usage aan, terwijl die 2 cores misschien wel op 100% staan te draaien (kun je dus nog steeds een bottleneck hebben in je CPU).

Dingen zoals hyperthreading kun je al een bottleneck hebben al geeft dat ding dan maar 25% useage aan (staan 2 cores op 100%, de rest word niet gebruikt). Het is even als indicatie dat geen 100% CPU gebruik niet betekend dat je CPU geen bottleneck is.

Je gebruikt ook een (voor die tijd) high-end CPU, op een low-budget bordje, met weinig VRM fases en ook nog eens zonder heatsink. Ook entry-level Intel bordjes icm een i5 of i7 konden last krijgen van thermal throttle. Kijk even wat je CPU snelheid doet.

Een i7 2600 is wel een leuke processor, echter, zonder overklok (wat de non-K dus niet kan) is de beperkte kloksnelheid wel een probleem aan het vormen in modernere games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearZeaL
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-08 18:39
Zover als ik kan zien draait de CPU wel op de volledige snelheid alle cores halen 3,6/3,7 ghz ongeveer. Ik zie niet echt throtteling.

Als ik toch moet upgraden zal ik wel een nieuw moederbord moeten, het liefst nog wel ddr 3 daar ik 16gb aan HyperX ram heb en DDR4 is toch vrij prijzig.

TheBase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:31

D4NG3R

kiwi

:)

Je CPU is lang niet de slechtste, maar begint ondertussen wel haar ouderdom te tonen. Alle games die je daar opnoemt houden van een snelle CPU. (Vooral de nieuwe Battlefield)

Maaruhm, zowel je CPU als GPU lijken geen drol te doen - hoe is je RAM verbruik? Draai je wel op volle kracht (Power settings)? Zit er iets te throttlen? Instabiele voeding?

Edit: Schakel Hyperthreading eens uit in de BIOS en bekijk dan de CPU usage opnieuw. De kans is groot dat welke software je gebruikt ook de virtuele threads meetelt, terwijl de meeste games daar nieuw of nauwelijks gebruik van kunnen maken. (In sommige games schijnt het zelfs nadelig te zijn, al durf ik daar niks concreets over te zeggen)
PearZeaL schreef op maandag 24 december 2018 @ 17:27:
Als ik toch moet upgraden zal ik wel een nieuw moederbord moeten, het liefst nog wel ddr 3 daar ik 16gb aan HyperX ram heb en DDR4 is toch vrij prijzig.
Er is genoeg 2e hands te krijgen. :)

https://tweakers.net/aanbod/

Nieuw zou ik geen cent meer uit geven aan DDR3 platformen, ondertussen zijn zowel Intel als AMD 2 generaties bezig met DDR4.

[ Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 24-12-2018 17:36 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken