Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Groepenkast uitbreidingen en drie fasen stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• E-PaiN
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11 16:15
Beste medetweakers,

Binnenkort wil ik een warmtepomp, Quooker en inductiekookplaat aanschaffen, en in de toekomst wil ik een elektrische auto (snel)laden thuis, hier heb ik wat vragen over.

Situatie op dit moment:
Hoofdaansluiting van 1x 40A
18x300w zonnepanelen op 1-fase 5000w omvormer

Foto's van de meterkast (klik voor volledig formaat):

Groepenkast Meter

Vragen (wellicht dommig, maar van elektra heb ik weinig kaas van gegeten :F ):

1) Kan ik overgaan op drie fasen met behoud van huidige omvormer, of moet deze ook vervangen worden door drie-fasen variant? 230v x 25A = 5750w dus dat zou moeten werken toch, of mis ik wat?

2) Kan de omvormer op de "huidige fase" blijven functioneren, zodat mijn huishouden hier maximaal van profiteert qua intern verbruik en ik zo min mogelijk terug lever, of moet deze op zijn eigen fase om overbelasting te voorkomen?

3) Ik heb straks nog aparte groepen nodig voor de auto, de kookplaat, een Quooker, de warmtepomp, en wellicht nog andere apparatuur, is er een maximum aantal groepen waar ik binnen moet blijven?

4) Over twee jaar mag ik een nieuwe lease auto kiezen en wil ik voor elektrisch gaan, graag zou ik deze "slim" willen laden, dus het huishouden verbruikt overgebleven stroom uit de accu, en in het dal tarief gaat de auto laden. Zijn dit zaken waar ik nu al rekening mee kan of moet houden?

5) Tijdens piekmomenten verbruik ik soms 7000+ watt volgens de thermostaat (oven + waterkoker + magnetron + vaatwasser bijvoorbeeld), dit zou teveel zijn voor een 25A fase, een elektricien kan neem ik aan de verschillende groepen opnieuw indelen over de verschillende fases?

Alvast heel erg bedankt! :D

[ Voor 6% gewijzigd door E-PaiN op 24-12-2018 15:24 ]

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:22
1) Dat kan alleen de netbeheerder beantwoorden. Daarvoor moet er namelijk daadwerkelijk 3 fase aanwezig zijn. Dat heb je nu niet. Daarnaast zul je daarvoor een nieuwe meter moeten. (en waarschijnlijk een hele nieuwe meterkast)

2) Die kan op de huidige fase blijven. Maar als je gaat verdelen in je belastingen heb je alleen "eigen" energie bij op één fase. Volgens mij kan de meter dit wel recht rekenen, aangezien deze de som van het vermogen neemt. Dus op A 2kW export en op B 2 kW import is netto 0.

3) Nu kun je maximaal 6 modulebreedtes bijplaatsen in de huidige kast. Je krijgt met 3 fase sowieso een grotere hoofdschakelaar. Dus je hebt straks 5 modules over. Daar kan je één 3-fase automaat in kwijt. En dan is het vol. Dus daar moet iets aan veranderen.

4) Volgens mij zijn nog geen auto's op de markt die kunnen terugleveren aan het net. Maar ik kan het mis hebben. Wellicht wel laders die pogen alleen met je eigen zonne-energie te laden, mits die werken met jouw auto.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:49
1) Nee, of i.i.g. niet met 3 x 25 A, je mag namelijk niet rechtstreeks aansluiten op je hoofdschakelaar en de automaat achter de hoofdschakelaar moet selectief zijn (= 16 A). Met 16 A red je het niet...

2) Normaliter verdeel je het over 3 fasen

3) Nee, de plaats beperkt je eerder in je huidige kast. Er mag in ieder geval maar 4 groepen achter 1 aardlek. Wil je meer groepen heb je ook een extra aardlek nodig. Wil je krachstroom dan ben je ook 4 modules kwijt. De nieuwe hoofdschakelaar gebruikt ook 4 modules i.p.v. de 2 huidige. Ik denk dus dat je een heel nieuwe kast nodig hebt.

4) Nee, hoef je geen rekening mee te houden. Als de technologie al bestaat zal deze hetzelfde functioneren als je zonnepanelen.

5) Daarom verdeel je de groepen over 3 x 25 A :) Grootverbruikers verdelen over de 3 fasen en je komt nooit in de problemen.

Succes ermee!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kan je er nog een kast naast kwijt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/52hlvleavuGJu9WzrAAIpo0Z/thumb.jpg
Links is mijn normale "huis" groepen. Rechts is een 3-fase doorstroomverwarmer, 3-fase omvormer en de 1-fase warmtepomp en een zooi m-bus finder kWh metertjes.

Je kan de huidige kast weer gebruiken. Met ABB HAF kan je de basisplaat vernieuwen.
Dan krijg je zoiets:
https://www.sandervunderi...0a-had333333-222-h44.html
(die kan je voorlopig ook op 1-fase blijven gebruiken)

Die 18 panelen liggen op 1 vlak? Dat is ook mooie Vmpp spanning voor een 3-fase stringomvormer met alle panelen in 1 string.

Ik geloof niet dat het "verboden" is je huidige omvormer te blijven gebruiken. (ondanks niet selectief)
Maar over 3-fase verdelen van je opgewekte stroom, zorgt (meestal) voor lagere netspanningen en minder AC kabelverliezen. Welke omvormer heb je nu?

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2018 16:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• E-PaiN
Zo snel al reactie, heerlijk!
Dat beantwoord alles, ik zit enkel nog met de omvormer kwestie.

Ik heb een SMA Sunny Boy 5.0:
https://www.sma.de/en/pro...unny-boy-30-36-40-50.html

Het ding is precies één jaar geleden nieuw geplaatst, maar achteraf had ik dus beter voor een 3 fasen model kunnen gaan denk ik :-(

De 18 panelen liggen inderdaad op 1 vlak, allemaal perfect op het zuiden.
Heb je hierover verder nog ideeën of suggesties?

Ik zou een SMA TriPower kunnen aanschaffen en deze verkopen eventueel, maar deze omvormer aanhouden zou wel makkelijker en goedkoper zijn!

Wat betreft de meterkast; volgens mij past er nog een kast naast inderdaad, dat zou ik even moeten dubbelchecken wanneer ik weer thuis ben.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@E-PaiN
Laat hem gewoon hangen...
De 3-fase slimme meter heeft interne "saldering" over de fases, dus daar hoeft je het niet voor te doen.

Wel heeft de sma allerlei uitleesmogelijkheden he?
- modbus tcp/ip icm node red
- SBFspot
- Script om via json uit te lezen (mij niet bekend hoe, maar het kan)

Is misschien handig om te weten...

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2018 16:40 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:08
Wordt je warmtepomp 3 fasen? Anders zou je kunnen overwegen om de ombouw uit te stellen.

Niet elke auto kan namelijk 3fasen opladen. In dat geval is 1x40A nog niet zo gek want daar mag een 1x25A groep gemaakt worden. Bij 3 fasen kun je ook een 1x25A groep maken maar dat mag niet vanwege selectiviteit.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:37
busscherski schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:51:
Wordt je warmtepomp 3 fasen? Anders zou je kunnen overwegen om de ombouw uit te stellen.

Niet elke auto kan namelijk 3fasen opladen. In dat geval is 1x40A nog niet zo gek want daar mag een 1x25A groep gemaakt worden. Bij 3 fasen kun je ook een 1x25A groep maken maar dat mag niet vanwege selectiviteit.
Kan wel maar dan moet je hoofdzekering groter, en dan gaat je vastrecht omhoog.
Het beste antwoord krijg je als je met de netbeheerder praat. Die weet wat mogelijk is waar je woont en daar hangt het een beetje vanaf.

Maar je hebt wel gelijk, die 40A hoofd is wel prettig om te hebben in dat geval.

[ Voor 6% gewijzigd door Torched op 24-12-2018 17:00 ]

• jeroen3
@busscherski 3x35 is ook mogelijk, maar nogal veel duurder.
Mits je daarvoor kabel hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 24-12-2018 20:46 ]

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 19:33
3x35A is echt totaal oninteressant vanwege de enorme meerprijs.
Wat je nog zou kunnen doen is een 20A groep plaatsen voor de omvormer (4600W continue). Hoeveel WP heb je op je dak liggen? Als je de 5KW namelijk voor langere perioden levert gaat dat niet werken.
Andere optie is gewoon een 25A groep plaatsen en in het uiterste geval de netbeheerder moeten bellen voor een hoofdstop (niet heel waarschijnlijk, de automaat schakelt bijna altijd eerder af).
Selectiviteit is namelijk echt geen eis, het is een richtlijn (met het idee dat er nooit meer groepen afgeschakeld zijn dan de ene waar het probleem zit, zodat bijvoorbeeld de lichtgroep in een fabriek niet uitgaat als er een probleem met een machine is). Het heeft verder met veiligheid niks van doen. Bij zelf terugleveren trouwens wel even opletten op de dikte van de bedrading in de meterkast, de (potentiële) maximale stroom is nu die van de hoofdaansluiting en de omvormer opgeteld (beide 25A). Dat is wél belangrijk voor de veiligheid.
Laatste optie is om je omvormer te verkopen en een krachtstroommodel ervoor in de plaats te hangen. Dat is veruit de beste oplossing (voldoet aan alle richtlijnen) maar zal ook het duurst uitvallen.

Een 3-fase aansluiting is namelijk echt aan te raden voor de toekomst, dus dat zou ik sowieso doen. Zeker met het oog op een warmtepomp en elektrische auto.
Voor het salderen maakt het trouwens niet uit op welke fase je teruglevert of verbruikt, dus daar hoef je geen rekening mee te houden in ieder geval.

Verder is het inderdaad aan te raden om 2 kasten ipv 1 op te hangen, die krachtgroepen nemen veel ruimte in.

Waar verder nog niemand het over heeft gehad: Let even op bij de aanschaf van een inductieplaat. Zorg ervoor dat ie geschikt is voor 400V, dat heb je zeker nodig met een 3-fase aansluiting. 5KW is op het randje, 7,4KW op 1 fase is kansloos met 25A. Vandaar de extra ruimte ook, de kookplaat zit bij 3x25A altijd op een krachtgroep in plaats van een kookgroep. Gelukkig zijn tegenwoordig bijna alle kookplaten geschikt voor 400V.

• E-PaiN
AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:38:
@E-PaiN
Laat hem gewoon hangen...
De 3-fase slimme meter heeft interne "saldering" over de fases, dus daar hoeft je het niet voor te doen.

Wel heeft de sma allerlei uitleesmogelijkheden he?
- modbus tcp/ip icm node red
- SBFspot
- Script om via json uit te lezen (mij niet bekend hoe, maar het kan)

Is misschien handig om te weten...
Hopen dat er iets te verzinnen valt zodat ik hem idd kan laten hangen, het leek me hoopvol totdat ik Steyn_E's reply las :'(

Ik hou van cloud zolang het bij mij thuis gehost is, mijn stats exporteer ik nog gewoon met Sunny Explorer naar CSV formaat, daar laat ik de jSunnyStats op los, en die FTP'ed het naar mijn Linux webservertje:
Werkt al jaren perfect!
busscherski schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:51:

Dat is op zich een goed idee, ik ben alleen bang dat ik vroeger of later mijn hoofdschakelaar er uit ga jagen omdat ik boven die 9200 watt kom (230v x 40A = 9200w).

Scenario:
Winter; zonnepanelen wekken weinig op
Kom thuis van het werk en doe de auto in de lader
Jaag de inductieplaten aan om te koken
Draai de verwarming (=warmtepomp) wat hoger
Zet de oven nog aan voor een stukje vlees
Quooker of waterkoker voor thee
Kinderen zijn aan het gamen
En de vrouw heeft nog een wasje draaien

En tegen die tijd zit je al aan een watt of 12.000w ben ik bang :'( ;w
Steyn_E schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:40:
3x35A is echt totaal oninteressant vanwege de enorme meerprijs.
Wat je nog zou kunnen doen is een 20A groep plaatsen voor de omvormer (4600W continue). Hoeveel WP heb je op je dak liggen? Als je de 5KW namelijk voor langere perioden levert gaat dat niet werken.
Andere optie is gewoon een 25A groep plaatsen en in het uiterste geval de netbeheerder moeten bellen voor een hoofdstop (niet heel waarschijnlijk, de automaat schakelt bijna altijd eerder af).
Selectiviteit is namelijk echt geen eis, het is een richtlijn (met het idee dat er nooit meer groepen afgeschakeld zijn dan de ene waar het probleem zit, zodat bijvoorbeeld de lichtgroep in een fabriek niet uitgaat als er een probleem met een machine is). Het heeft verder met veiligheid niks van doen. Bij zelf terugleveren trouwens wel even opletten op de dikte van de bedrading in de meterkast, de (potentiële) maximale stroom is nu die van de hoofdaansluiting en de omvormer opgeteld (beide 25A). Dat is wél belangrijk voor de veiligheid.
Laatste optie is om je omvormer te verkopen en een krachtstroommodel ervoor in de plaats te hangen. Dat is veruit de beste oplossing (voldoet aan alle richtlijnen) maar zal ook het duurst uitvallen.

Een 3-fase aansluiting is namelijk echt aan te raden voor de toekomst, dus dat zou ik sowieso doen. Zeker met het oog op een warmtepomp en elektrische auto.
Voor het salderen maakt het trouwens niet uit op welke fase je teruglevert of verbruikt, dus daar hoef je geen rekening mee te houden in ieder geval.

Verder is het inderdaad aan te raden om 2 kasten ipv 1 op te hangen, die krachtgroepen nemen veel ruimte in.

Waar verder nog niemand het over heeft gehad: Let even op bij de aanschaf van een inductieplaat. Zorg ervoor dat ie geschikt is voor 400V, dat heb je zeker nodig met een 3-fase aansluiting. 5KW is op het randje, 7,4KW op 1 fase is kansloos met 25A. Vandaar de extra ruimte ook, de kookplaat zit bij 3x25A altijd op een krachtgroep in plaats van een kookgroep. Gelukkig zijn tegenwoordig bijna alle kookplaten geschikt voor 400V.
Ik heb 18 panelen van 300watt, dat zou 5400Wp worden dan toch?
Ze leveren ook regelmatig boven de 4600w op

Een 25A groep brengt het risico met zich mee dat de hoofdschakelaar uitschakelt vóórdat de groep dit doet?
Wat gebeurt er wanneer er stroom verbruikt wordt van de opgewekte stroom?

Scenario: 20A groep, 4600w limiet, er wordt 5000w opgewekt, en 1500w verbruikt, dus 3500 teruggeleverd; en dit gaat prima over die 20A groep zonder dat deze uitschakelt?
Maar op het moment dat er dan even niks verbruikt wordt dan wordt de teruglevering te hoog voor de groep en schakelt deze alsnog uit?

Wat betreft je laatste tip, idd, ik moet gewoon over op 3 fase, zoveel is me ondertussen wel duidelijk!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:37
Die auto kan natuurlijk uitgesteld laden, de was moet je ook even met wat timers doen dan maar.

Want als jij van 3x25 naar 3x35 wil betaal je per jaar zo tussen de 600 en 800 euro meer voor je aansluiting per jaar.
1x40 en 3x25 zijn redelijk gelijk qua tarief.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zoals Steyn_E al aangeeft, ben je niet verplicht je aan selectiviteit te houden icm de zonnepanelen.
Dat het wijs is, is een ander verhaal...

Je hebt automatische hoofdzekeringen. Neem voor de SMA 5.0 een 20 A aardlekautomaat en je hebt nog iets van selectiviteit (al is dat niet helemaal zo, want 1,6x)
Wat kan er in het ergste geval gebeuren? Dat 1 van de 3 hoofdzekering, eerder gaat dan de SMA zekering. Boeie. De handeling blijft hetzelfde, palletje terug omzetten... (nadat je het probleem hebt opgelost)

En die 7,4 kW kookplaat kan prima op 2 fases (+N). Probleem ook opgelost.

En mijn aangedragen oplossingen om de SMA uit te lezen is allemaal onder Linux...en in eigen beheer.
(odroid c2 + raspberry pi hier)
Maar ik upload ook wel naar pvoutput, om te kunnen vergelijken met anderen.

Ik heb het trouwens hier wel gedaan.
De sma 5000 TL-21 omgewisseld voor een SMA STP 5000 TL-20.
Maar dat is meer omdat het hobby is voor mij, en ik graag over 3 fases wil terugleveren.
Bovendien heb ik nog een SMA 1.5 op 1 fase zitten, daar zit ook de 1-fase warmtepomp op.
Dus 1 fase levert altijd iets meer terug dan de andere 2.

MAar de slimme meter saldeert inwendig over de fases, zoals ik al zei...Enkel het totaal wordt gebruikt als afrekening (4 telwerken)

Edit: en mocht je de SMA toch op 3-fase willen hebben, is er altijd nog markplaats en deze.
Maar ik vindt het niet persee noodzakelijk, vanwege het bovenstaande.

Nog een grappig feitje (nou ja), ik douche op 11.000 Wattjes... (afhankelijk of mijn buffervat warm is of niet)
De reden dat ik 3-fase heb genomen. Voor mijn 1-persoon huishouden, goedkoper/zuiniger dan een vat op 55 graden houden met een warmtepomp. (bij gezin wordt het anders)

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2018 12:17 ]

• Steyn_E
Nooit een kookgroep op 2 fases! Dan heb je 400V tussen L1 en L2, terwijl je 0V verwacht (beiden op dezelfde fase dus). En je fases zitten beiden op een aparte aardlek, dus zou ineens de helft van de kookplaat (in plaats van de gehele) afschakelen bij een aardfout op 1 van de 2 circuits. Gewoon niet doen. Dat het werkt is een tweede, maar dat moet je dus echt niet doen. Nog buiten het feit dat het niet hoeft (want eigenlijk elke inductieplaat werkt ook op 400V). Als een elektricien dat zo bij mij zou aanleggen zou ik 'm naar huis sturen (onbetaald wel te verstaan), da's echt een beunhazenoplossing.
Een perilex is ofwel 2x230, ofwel als krachtstroom geplaatst. Elke andere variant is verwarrend (en zou ik in mijn huis onmiddellijk veranderen).

En wat betreft het scenario, dat is vooral bij een 25A groep voor de omvormer. Echter ik zou het wel degelijk daarmee gaan proberen. Veranderen voor een krachtstroomomvormer kan altijd nog. Zeker omdat je een hoofdautomaat hebt ipv smeltstoppen, jij kan dus zelf de stroom weer aanschakelen. In principe moet het gewoon kunnen zonder dat je hoofdaansluiting springt, je levert immers niet meer dan 25A terug. Echter bij kortsluiting (je boort per ongeluk in de leiding voor de omvormer) zou het kunnen dat de hoofdaansluiting eerder springt dan de eindgroep. Daarvoor is selectiviteit, verder doet het niks. Dus voorlopig gewoon met deze omvormer verder op een 25A eindgroep, laat die 20A maar zitten (dat ga ik doen vanwege de smeltzekeringen van de netbeheerder). Jij kunt het namelijk zelf oplossen mocht het toch fout gaan.
Je rekensom gaat trouwens mank, je berekent hier hoeveel je teruglevert aan het net, maar over de eindgroep van de omvormer loopt altijd de volledige stroom (inclusief het eigen verbruik dus). Meer dan 20A in jouw geval. Echter voor wat betreft de hoofdaansluiting klopt dat wel, daar loopt dan die 3500W over terug. Je moet in dit geval wel rekenen met de volle 50A voor de interne bedrading van de meterkast, die moet niet smelten als je omvormer vol teruglevert en je ook nog eens via het net een dikke 5KW trekt op dezelfde fase (4 16A groepen vol open of zo).

Edit:
Verder wilde ik nog even zeggen dat het geen domme vragen zijn. Als ik zie hoe een beun-de-haas hier vroeger te werk is gegaan kan er niet genoeg advies ingewonnen worden :o
Het is bovendien voor je eigen veiligheid (en die van medebewoners en buren) dus better safe than sorry.

[ Voor 6% gewijzigd door Steyn_E op 25-12-2018 12:37 ]

• jeroen3
E-PaiN schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:21:
Dat is op zich een goed idee, ik ben alleen bang dat ik vroeger of later mijn hoofdschakelaar er uit ga jagen omdat ik boven die 9200 watt kom (230v x 40A = 9200w).

Scenario:
Winter; zonnepanelen wekken weinig op
Kom thuis van het werk en doe de auto in de lader
Jaag de inductieplaten aan om te koken
Draai de verwarming (=warmtepomp) wat hoger
Zet de oven nog aan voor een stukje vlees
Quooker of waterkoker voor thee
Kinderen zijn aan het gamen
En de vrouw heeft nog een wasje draaien

En tegen die tijd zit je al aan een watt of 12.000w ben ik bang :'( ;w
Dan zul je aan load shedding moeten gaan doen. Daar moeten we toch wel heen.
Een warmtepomp is overigens altijd aan, die zet je niet "even hoger", daar is hij veel te langzaam voor.
De lader van de auto zal gewoon moeten afschakelen als de er teveel aan is.

Overigens als je de oven aan zet pakt deze alleen de eerste paar minuten volle bak. Daarna gaat deze schakelen, net als de wasmachine en de quooker.

De tijd van oneindige energie is over.

• E-PaiN
Torched schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:41:
Die auto kan natuurlijk uitgesteld laden, de was moet je ook even met wat timers doen dan maar.

Want als jij van 3x25 naar 3x35 wil betaal je per jaar zo tussen de 600 en 800 euro meer voor je aansluiting per jaar.
1x40 en 3x25 zijn redelijk gelijk qua tarief.
Dat is me duidelijk, maar het ging me in het omschreven scenario nog om de voors en tegens van 1x40 vs 3x25.

Wanneer de groepen goed ingedeeld zijn dan kom ik niet zomaar aan de limiet van 3x25, maar 1x40 lukt me met twee vingers in de neus, en gaat in de praktijk ook wel gebeuren met de beschreven extra gebruikers erbij (Quooker en Warmtepomp heb ik niet volledig in de hand qua inschakeltijd, en zelfs nu tik ik soms al 8000w aan), ondanks zorgvuldig gebruik.

3x35 zou inderdaad behoorlijk duurder zijn, dat overweeg ik ook niet!
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:52:
Zoals Steyn_E al aangeeft, ben je niet verplicht je aan selectiviteit te houden icm de zonnepanelen.
Dat het wijs is, is een ander verhaal...

Je hebt automatische hoofdzekeringen. Neem voor de SMA 5.0 een 20 A aardlekautomaat en je hebt nog iets van selectiviteit (al is dat niet helemaal zo, want 1,6x)
Wat kan er in het ergste geval gebeuren? Dat 1 van de 3 hoofdzekering, eerder gaat dan de SMA zekering. Boeie. De handeling blijft hetzelfde, palletje terug omzetten... (nadat je het probleem hebt opgelost)

En die 7,4 kW kookplaat kan prima op 2 fases (+N). Probleem ook opgelost.

En mijn aangedragen oplossingen om de SMA uit te lezen is allemaal onder Linux...en in eigen beheer.
(odroid c2 + raspberry pi hier)
Maar ik upload ook wel naar pvoutput, om te kunnen vergelijken met anderen.

Ik heb het trouwens hier wel gedaan.
De sma 5000 TL-21 omgewisseld voor een SMA STP 5000 TL-20.
Maar dat is meer omdat het hobby is voor mij, en ik graag over 3 fases wil terugleveren.
Bovendien heb ik nog een SMA 1.5 op 1 fase zitten, daar zit ook de 1-fase warmtepomp op.
Dus 1 fase levert altijd iets meer terug dan de andere 2.

MAar de slimme meter saldeert inwendig over de fases, zoals ik al zei...Enkel het totaal wordt gebruikt als afrekening (4 telwerken)

Edit: en mocht je de SMA toch op 3-fase willen hebben, is er altijd nog markplaats en deze.
Maar ik vindt het niet persee noodzakelijk, vanwege het bovenstaande.

Nog een grappig feitje (nou ja), ik douche op 11.000 Wattjes... (afhankelijk of mijn buffervat warm is of niet)
De reden dat ik 3-fase heb genomen. Voor mijn 1-persoon huishouden, goedkoper/zuiniger dan een vat op 55 graden houden met een warmtepomp. (bij gezin wordt het anders)
Duidelijk :)

De SMA uitlezen volledig onder Linux wil ik nog wel een keer naar toe.
Op dit moment heb ik de Windows Server nog voor Exchange en twee dedicated game servers waar geen Linux binaries voor waren.
T.z.t. wil ik deze ombouwen naar een Core 2019 met Exchange 2019, scheelt een boel overhead, maar dat kost me Sunny Explorer omdat die grafisch is, of afhankelijk is van bepaalde prerequisites van een full blown installatie; dus dan ga ik over naar volledig Linux voor SMA uitlezen :9

Dus de kwestie is: 3 fase met een 25A eindgroep voor de omvormer of de omvormer vervangen door een TriPower en met installatiekosten en verkoop meegerekend zo'n €500-700 verlies pakken maar wel alles perfect hebben.
Steyn_E schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:24:
En wat betreft het scenario, dat is vooral bij een 25A groep voor de omvormer. Echter ik zou het wel degelijk daarmee gaan proberen. Veranderen voor een krachtstroomomvormer kan altijd nog. Zeker omdat je een hoofdautomaat hebt ipv smeltstoppen, jij kan dus zelf de stroom weer aanschakelen. In principe moet het gewoon kunnen zonder dat je hoofdaansluiting springt, je levert immers niet meer dan 25A terug. Echter bij kortsluiting (je boort per ongeluk in de leiding voor de omvormer) zou het kunnen dat de hoofdaansluiting eerder springt dan de eindgroep. Daarvoor is selectiviteit, verder doet het niks. Dus voorlopig gewoon met deze omvormer verder op een 25A eindgroep, laat die 20A maar zitten (dat ga ik doen vanwege de smeltzekeringen van de netbeheerder). Jij kunt het namelijk zelf oplossen mocht het toch fout gaan.
Je rekensom gaat trouwens mank, je berekent hier hoeveel je teruglevert aan het net, maar over de eindgroep van de omvormer loopt altijd de volledige stroom (inclusief het eigen verbruik dus). Meer dan 20A in jouw geval. Echter voor wat betreft de hoofdaansluiting klopt dat wel, daar loopt dan die 3500W over terug. Je moet in dit geval wel rekenen met de volle 50A voor de interne bedrading van de meterkast, die moet niet smelten als je omvormer vol teruglevert en je ook nog eens via het net een dikke 5KW trekt op dezelfde fase (4 16A groepen vol open of zo).

Edit:
Verder wilde ik nog even zeggen dat het geen domme vragen zijn. Als ik zie hoe een beun-de-haas hier vroeger te werk is gegaan kan er niet genoeg advies ingewonnen worden :o
Het is bovendien voor je eigen veiligheid (en die van medebewoners en buren) dus better safe than sorry.
Dank voor de aanmoediging, sommige dingen lijken gewoon niet logisch omdat ik niet helemaal snap hoe elektriciteit werkt.

Nog zo'n ding:
Een case fan aansluiten op 12v en nul = 12v, zelfde fan aansluiten op 5v en nul = 5v, dat is te volgen, maar ik begrijp niet waarom aansluiten op 12v en 5v resulteert in 7v, al mijn logica zegt gewoon dat dat ding in vlammen op moet gaan want stroom terugsturen op iets wat niet bedoeld is om over terug te sturen zou gewoon niet moeten werken O-)

Duidelijk verhaal verder, aangezien ik binnen de grenzen blijf van de 25A zou dat goed moeten gaan.

Nog een nieuwe vraag, voortvloeiende uit de antwoorden:
Wanneer voltages niet matchen dan houdt apparatuur daar niet van, een 5v 1A lader vervangen door 5v 2A lader is geen probleem, maar 12v 1A wel.

Hoe zit dit met een uitvallende eindgroep / hoofdzekering? Krijgen 3 fase apparaten zoals de inductieplaten of warmtepomp dan een ontoereikend voltage aangeleverd? Kunnen ze hierdoor defect raken? Of vliegt dan gewoon de hele 3x25A er uit en zit dus het hele huis zonder stroom (dat lijkt me wenselijker)
jeroen3 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:25:
[...]

Dan zul je aan load shedding moeten gaan doen. Daar moeten we toch wel heen.
Een warmtepomp is overigens altijd aan, die zet je niet "even hoger", daar is hij veel te langzaam voor.
De lader van de auto zal gewoon moeten afschakelen als de er teveel aan is.

Overigens als je de oven aan zet pakt deze alleen de eerste paar minuten volle bak. Daarna gaat deze schakelen, net als de wasmachine en de quooker.

De tijd van oneindige energie is over.
Dat klinkt erg logisch inderdaad.
Denk dat we ook naar meer tarieven zullen gaan om verbruik te ontmoedigen, de slimme meters kunnen al 4 tarieven aan.

Het verbruik van elektriciteit uit de auto batterijen zal hierdoor ook een toevlucht nemen denk ik, als je tot 23:00 overbrugt met de auto, wat in de meeste gevallen makkelijk moet lukken met de almaar toenemende accu formaten (40kW in de nieuwe Nissan accu's bijv.), en dan in dal tijd laadt zou dat al een stuk ontlasten op het net.

Opslag van stroom zal ook helpen denk ik, wellicht kun je over 10-15 jaar zonder al teveel extra kosten van een leverancier af, hangt ook af van de opslagtechnologie.
Als ik de vier donkere maanden pak met weinig opbrengst van de panelen en dan 10kW per dag reken dan kom ik nog op een benodigde opslag capaciteit van 1200kW... dat zijn nog 30 Nissan Leaf accu's ... maar goed, nog 10-15 jaar erbij dus :+

• Steyn_E
Hoe zit dit met een uitvallende eindgroep / hoofdzekering? Krijgen 3 fase apparaten zoals de inductieplaten of warmtepomp dan een ontoereikend voltage aangeleverd? Kunnen ze hierdoor defect raken? Of vliegt dan gewoon de hele 3x25A er uit en zit dus het hele huis zonder stroom (dat lijkt me wenselijker)
In het geval van een 3-fase apparaat op een 3-fase groep (zoals een kookplaat) valt bij overbelasting of kortsluiting op 1 van de fasen de complete eindgroep (dus alle 3 de fasen en de nul) uit. In principe zonder de hoofdstop om te slaan (indien selectief uitgevoerd, een 16A groep voor een kookplaat bijvoorbeeld). Er staat dus op geen enkele van de fasen nog spanning, en het apparaat gaat niet defect. De situatie die ik schetste kan alleen gebeuren met een kookgroep die over 2 aparte fases (dus 2 aparte aardleks) is beveiligd. Een krachtgroep zit achter een 4 polige aardlek dus dan schakelt ie ook in 1x alle fasen af. 1 fase groepen (ook kookgroepen) zitten tegenwoordig (als je het goed doet) achter een 2 polige aardlek. Of je werkt met aardlekautomaten, da's wel zo makkelijk (met uitbreiden).

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:08
Is zo snel mogelijk opladen belangrijk voor je?

Ben je van plan op een 3 x 16A groep te laten maken in de meterkast en dan af te wachten of je auto uberhaubt krachtstroom kan laden?

Auto's die alleen enkelfase laden: Nissan Leaf, Jaguar I-pace, Opel en de meeste Aziatische merken.
Ook 3 fase: Tesla en de meeste Europese merken.

In geval van een 3x16A groep voor de laadpaal zal een Nissan Leaf in 11 uur vol laden.
1 x 32A in 6 uur.
https://www.evbox.nl/elektrische-autos/nissan/nissan-leaf

3 fasen opladen is natuurlijk het beste in Nederland, als de auto geschikt is.

Trucjes die ik voorbij zag komen in een topic van Dsomme:
https://nissanelectricclu...ieuwe-leaf-2-zero/page/3/
De opties die er zijn om een 1-fase auto op meer dan 16A te laden

Een huis met een drie fasen aansluiting.
We gaan uit van een aansluiting van 3x25A, in dit geval zijn er verschillende opties.

1) De bestaande aansluiting verzwaren
Een hogere aansluitwaarde aanvragen bij de netbeheerder, je kunt dit regelen via http://www.mijnaansluiting.nl Naast een eenmalige kosten stijgen de vastrechtkosten wel aanzienlijk. 3x35A kost 60euro in de maand extra en 3x50A 80euro. De laadpaal kan met de maximale capaciteit van 32A worden aangesloten en levert 7,4kW. Afhankelijk van de capaciteit van interne lader geeft dit laadsnelheden tot 40km/uur. Voordeel van deze optie is dat je nu zelfs kunt kiezen voor 3x32A laadpaal en ook bezoekers met bijvoorbeeld een Zoe op volle capaciteit te laden.

2) Een nieuwe aansluiting aanvragen
Een nieuwe netaansluiting aanvragen van 1x35A kan ook en die dan enkel gebruiken voor de laadpaal. Een aantrekkelijke optie qua vastrechtkosten want die zijn ca. 19 euro in de maand. Reken echter op eenmalige kosten van ca. 800 euro. Het exacte bedrag is afhankelijk van de afstand die de netbeheerder moet graven naar de gevel of locatie van de paal. De laadpaal levert dan wel 7,4kW en laadsnelheden tot 40km/uur.

3) Statisch aansluiten met 25A op een vrije fase in je groepenkast
Je kunt je groepen zo verdelen over de twee andere fasen dat één fase helemaal beschikbaar is voor de laadpaal. Of dat mogelijk is hangt af van het gebruikte vermogen tegelijkertijd van je huishoudelijke apparaten, warmtepomp etc. De laadpaal krijgt dan een (aardlek)automaat van 25A en wordt statisch afgeregeld op 25A. Laden gaat dan met 25A x 230V = 5,75kW en de laadsnelheid zal dan ergens uitkomen richting 30km/uur. In figuur 1 zie je dat deze oplossing al dicht bij maximum komt van de 29A van de interne lader van de Nissan Leaf.

4) Gebruik maken van Dynamic Load Balancing (DLB)
Ook nu wordt de laadpaal aangesloten met een 25A automaat maar hoeft de fase niet helemaal vrij te zijn. In plaats van statisch bepaalt de laadpaal zelf de beschikbare capaciteit.

Er zijn laadpalen die door een koppeling met een slimme meter weten hoeveel stroom er beschikbaar is naast wat er in huis gebruikt wordt. O.a. de ICU Eve Mini heeft deze optie. Er moet dan een draad tussen de communicatiepoort op de meter en de laadpaal worden aangelegd. Als je de oven aanzet schakelt de laadpaal terug in capaciteit zodat de hoofdzekering nooit overbelast wordt. Als er geen andere verbruikers zijn op deze fase schakelt de paal op tot 5,75kW (ca. 30km/uur).

Er zijn nog intelligentere systemen (o.a. Maxem) die verder gaan en de opbrengst van eventuele zonnepanelen meenemen in de aansturing van de laadpaal. Daar kun je inregelen dat zodra de zon schijnt de auto gaat laden. Ook zou het mogelijk moeten zijn om de actuele opbrengst van de zonnepanelen bij de capaciteit van de netaansluiting op te tellen.

Een huis met een één fase aansluiting
Als je huis een oudere aansluiting met 1x35A of zwaarder heeft kan je een 1x32A laadpaal aansluiten en met DLB zorgen dat deze de beschikbare capaciteit gebruikt die er op dat moment over is. Een slimme meter en een koppeling tussen de meter en de laadpaal is dan nodig. Zonder DLB kan ook maar dan moet je berekenen hoeveel je huis op pieken kan verbruiken en dat van de 35A aftrekken en de laadpaal statisch daar op in laten stellen.
Wat ik bedoel te zeggen is dat:
In geval je 3 x 25A hebt en een auto die alleen enkelfase laadt, je het best 1 fase uitsluitend gebruikt voor de auto en de laadpaal begrenst op 25A.
In geval je 3 x 25A hebt en een auto die 3 fase laadt zou je een 3 x 16A groep kunnen maken (eventueel met DLB of pas op vol vermogen laden na het koken)
In geval je 1 x 40A hebt en een auto die alleen enkelfase laadt, zou je volgens de link waar ik naar verwijs als je ook DLB toepast zelfs een 32 A stop kunnen plaatsen en met de volledige 29A kunnen laden die een Nissan Leaf lust. (hoe het zit met selectiviteit en DLB in dit geval weet ik niet precies)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
Hier gaan we een nieuwe keuken plaatsen met een Miele inductiekookplaat met geïntegreerde afzuiging type KMDA 7774-1. Deze heeft de volgende mogelijkheden om aan te sluiten:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5ne91p4.png
We hebben een 3x25A hoofdaansluiting en gaan volledig elektrisch, dus een goede spreiding lijkt me handig.
Wat is jullie advies?
En hoe dient dit aangesloten te worden?

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

• AUijtdehaag
  • Niet online
@tomtommetje
Bovenste schematje?
3 fase + N er naar toe en op een perilex aansluiten. (dus 5 aders, PE, 3 fase + N)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2018 12:15 ]

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:14:
@tomtommetje
Bovenste schematje?
3 fase + N er naar toe en op een perilex aansluiten
Dankjewel, dat idee had ik zelf ook, maar heb daar een discussie over met iemand 😉 dus moet ff experts inschakelen.

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

• AUijtdehaag
  • Niet online
@tomtommetje
De middelste is bedoeld om achter 2x 16A kookgroep te plaatsen (dus een 1-fase hoofdaansluiting)
De onderste is niet toegestaan volgens mij.... Dat is 1 groep van 32 Amp (niet selectief met hoofdaansluiting van 1x 35A)

(hoewel ik ook op 7250 watt heb gedouched op 1 fase, foei)

• E-PaiN
busscherski schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 21:19:
Is zo snel mogelijk opladen belangrijk voor je?

Ben je van plan op een 3 x 16A groep te laten maken in de meterkast en dan af te wachten of je auto uberhaubt krachtstroom kan laden?

Auto's die alleen enkelfase laden: Nissan Leaf, Jaguar I-pace, Opel en de meeste Aziatische merken.
Ook 3 fase: Tesla en de meeste Europese merken.

In geval van een 3x16A groep voor de laadpaal zal een Nissan Leaf in 11 uur vol laden.
1 x 32A in 6 uur.
https://www.evbox.nl/elektrische-autos/nissan/nissan-leaf

3 fasen opladen is natuurlijk het beste in Nederland, als de auto geschikt is.

Trucjes die ik voorbij zag komen in een topic van Dsomme:
https://nissanelectricclu...ieuwe-leaf-2-zero/page/3/

[...]

Wat ik bedoel te zeggen is dat:
In geval je 3 x 25A hebt en een auto die alleen enkelfase laadt, je het best 1 fase uitsluitend gebruikt voor de auto en de laadpaal begrenst op 25A.
In geval je 3 x 25A hebt en een auto die 3 fase laadt zou je een 3 x 16A groep kunnen maken (eventueel met DLB of pas op vol vermogen laden na het koken)
In geval je 1 x 40A hebt en een auto die alleen enkelfase laadt, zou je volgens de link waar ik naar verwijs als je ook DLB toepast zelfs een 32 A stop kunnen plaatsen en met de volledige 29A kunnen laden die een Nissan Leaf lust. (hoe het zit met selectiviteit en DLB in dit geval weet ik niet precies)
Was hier vanwege de kerstdagen even niet meer aan toe gekomen }:O

Het is me nu nog totaal niet duidelijk wat er qua leasemogelijkheden gaat zijn in twee jaar, kan letterlijk van een Nissan e-Valia tot en met een Tesla Model 3 gaan; of andere auto's die tegen die tijd uitkomen.
Hangt er ook van eigen bijdragen, bijtellingen en interesse van de werkgever af.

Wat betreft de snelheid van het laden... als hij tussen 18:00 en 8:00 maar vol laadt dan gaat dat voor 98% van alle gevallen voldoende zijn; slechts in hoge uitzondering zal ik een keer savonds thuis komen en diezelfde avond door moeten rijden naar een datacenter ergens in het land, maar langer dan 2 uur rijden zal dit nooit zijn. Dan diezelfde avond nog een laadbeurt moeten pakken zou een beetje zuur zijn, maar dat is me dan tegelijkertijd het elektrische rijden wel weer waard!

Het zijn iig wel goede tips, en tof om te weten dat waarschijnlijk een tweede aansluiting gewoon mogelijk en veel goedkoper is, wel bizar dat 400v opladen niet normaler is :?

• Steyn_E
400V laden heeft te maken met de landen waar ze gemaakt worden. In een aantal landen is het ongebruikelijk om thuis 3-fase te hebben liggen (Groot-Brittannië bijvoorbeeld) en is een huisaansluiting bijvoorbeeld 50A (of nog hoger). Dan kun je prima met 35A op 1 fase laden.
Maar in vrijwel heel Europa zijn krachtstroom aansluitingen de norm. Ga er maar vanuit dat fabrikanten daarop gaan inspelen; als de afzet groter wordt kan het uit om die optie aan te bieden. En waarschijnlijk worden alle in Europa gebouwde wagens sowieso standaard met 3-fase geleverd (Renault doet dat bijvoorbeeld, maar mijn verwachting is dat de Duitsers dat ook gaan doen).

Je hebt trouwens ook de optie om een gelijkstroomlaadpaal te plaatsen, dan maakt de interne lader van de auto niks uit. Da's uiteraard wel duurder, maar dan kun je wel altijd 11KW laden.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Steyn_E schreef op donderdag 27 december 2018 @ 17:20:
400V laden heeft te maken met de landen waar ze gemaakt worden. In een aantal landen is het ongebruikelijk om thuis 3-fase te hebben liggen (Groot-Brittannië bijvoorbeeld) en is een huisaansluiting bijvoorbeeld 50A (of nog hoger). Dan kun je prima met 35A op 1 fase laden.
Maar in vrijwel heel Europa zijn krachtstroom aansluitingen de norm. Ga er maar vanuit dat fabrikanten daarop gaan inspelen; als de afzet groter wordt kan het uit om die optie aan te bieden. En waarschijnlijk worden alle in Europa gebouwde wagens sowieso standaard met 3-fase geleverd (Renault doet dat bijvoorbeeld, maar mijn verwachting is dat de Duitsers dat ook gaan doen).

Je hebt trouwens ook de optie om een gelijkstroomlaadpaal te plaatsen, dan maakt de interne lader van de auto niks uit. Da's uiteraard wel duurder, maar dan kun je wel altijd 11KW laden.
De interne 'lader' gebruik je in dat geval niet/maar ten delen. Het battery management system (BMS) is wel actief maar de AC-DC omvormer niet. Overigens zijn DC laders duur.

Verwijderd

Ik heb even een vraag mbt sunnyboy 5.0 welke type abb aardlekautomaat heb ik nodig? Totaal 4800wp
Volgens advies 25a voldoende maar hierin zijn verschillende verkrijgbaar. Wie kan mij helpen?

• E-PaiN
Zo, even een necro op mijn eigen thread :o

Dit is het geworden O-)
Nogmaals dank voor alle adviezen! O+

Meterkast Nieuw

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:19
Tuurlijk, en de WCD's in de keuken ook erbij op L1 (want wie gebruikt er nu apparatuur in de keuken terwijl je aan het koken bent?) en de boiler ook nog even erbij want een 7,4kW kookplaat met een frituurpan samen is natuurlijk niet spannend genoeg 8) Elektriciens van tegenwoordig ook :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

2x wcd keuken in de groepenlijst, ook jammer dat er dan weer eaton automaten gebruikt zijn, pak dan gewoon abb tjes zoals de rest.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• E-PaiN
Is gedaan door een erkende elektricien |:( :'(

Hier nog wat foto's.
Is het zo wel in orde dan, as in bruikbaar, of moet ik ze opnieuw laten aanrukken?
Volgens het aansluitschema van mijn perilex stekker zou dit dan een "fornuisgroep" i.p.v. een "kookgroep" zijn; met 2 fasen en 2x nul.
Er is wel een idioot dikke kabel (vakterm :*) ) naar dat WCD getrokken, dus dat zal goed gaan lijkt me.
Ik ben voornemens om vanavond een 7200w inductie kookplaat te bestellen.

Groepenindeling Perilex Keuken

• AUijtdehaag
  • Niet online
@E-PaiN
Ik zou van de 2 automaten van de kookgroep een 3-fase aardlekautomaat laten maken. (Reden: zie mijn eerdere link)
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-3p-n.html

Ik zie boven de 2 kookgroep automaten, 4 kleuren zitten:
Br-Bl-Zw-Gr

Grijs als nul gebruiken is niet toegestaan... (hoort blauw te zijn)
Maar als je het toch aan laat passen naar 3-fase, dan is de kleurcodering wel juist.
(Wijzig dan L1-L2-L3-N op de perilex WCD ipv L - L - N - N )

Kijk dan ook even naar het aansluitschema van de kookplaat voordat je hem besteld, zodat je hem op 3-fase kan aansluiten (die mogelijkheid is er meestal wel).

Edit: Ik zit/zat in dezelfde situatie en ik meet ook ALLES.
Hoewel het meestal goed gaat, 7,2 kW kookplaat op 1-fase (van de drie), is het niet juist.
Regelmatig kom ik al met 2 a 3 pitten boven de 25 Ampere uit...zeker als "boost" aktief is.
Bij jou zitten er dan nog meer apparaten op die fase... ;w

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-07-2019 19:53 ]

• Rol-Co

Rol-Co

@AUijtdehaag
Voor een enkel fase kookplaat mag je de grijze wel als 2e nul gebruiken. Op 3 fase is een 4p automaat wel beter inderdaad.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
E-PaiN schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:14:
Is gedaan door een erkende elektricien |:( :'(
Sad :| .
Hier nog wat foto's.
Is het zo wel in orde dan, as in bruikbaar, of moet ik ze opnieuw laten aanrukken?
Volgens het aansluitschema van mijn perilex stekker zou dit dan een "fornuisgroep" i.p.v. een "kookgroep" zijn; met 2 fasen en 2x nul.
Er is wel een idioot dikke kabel (vakterm :*) ) naar dat WCD getrokken, dus dat zal goed gaan lijkt me.

[Afbeelding: Groepenindeling] [Afbeelding: Perilex Keuken]
Dat is gewoon 5x2,5, maar op de foto is het buis, niet de kabel zelf.

Met 3-fase Perilex kun je willekeurig welke kookplaat aansluiten, met 2L2N enkel kookplaten tm 7,4 kW die twee aparte circuits hebben (twee nulgeleiders). Kookgroep (wat jij nu hebt) is bedacht voor elektrisch koken op enkelfase aansluiting. Heeft niks te zoeken bij 3x25A.

• Jim423
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:25:
Edit: Ik zit/zat in dezelfde situatie en ik meet ook ALLES.
Hoewel het meestal goed gaat, 7,2 kW kookplaat op 1-fase (van de drie), is het niet juist.
Regelmatig kom ik al met 2 a 3 pitten boven de 25 Ampere uit...zeker als "boost" aktief is.
Bij jou zitten er dan nog meer apparaten op die fase... ;w
Nee joh, volgens sommige in het elektratopic gewoon op een 16A automaat. (niet doen).
Als de kookplaat met de WCD's samen zat ging het misschien nog net goed door de trage kar. van de hoofdzekering. Echter als die boiler ook aan opwarmen is en je gaat op boost terwijl er een frituur of iets in die WCD zit dan klapt ie er 100% uit.
Wat vind jij van die PV invoeding? Ik kan even niet zien of die op L2 of L3 invoedt. Beide hebben redelijk wat zware apparatuur. Je komt wel over de 40A theoretisch maar wel minimaal. Voldoet eigenlijk niet, maar met hakken over de sloot geslaagd dan maar? Die 6mm² flexjes zullen dan wel flink warm worden iig.

[ Voor 23% gewijzigd door Jim423 op 04-07-2019 20:32 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jim423 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:27:
[...]

Nee joh, volgens sommige in het elektratopic gewoon op een 16A automaat. (niet doen).
Als de kookplaat met de WCD's samen zat ging het misschien nog net goed door de trage kar. van de hoofdzekering. Echter als die boiler ook aan opwarmen is en je gaat op boost terwijl er een frituur of iets in die WCD zit dan klapt ie er 100% uit.
Daarom is het ook flutwerk van die erkende vakman..
Jim423 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:27:
[...]

Wat vind jij van die PV invoeding? Ik kan even niet zien of die op L2 of L3 invoedt. Beide hebben redelijk wat zware apparatuur. Je komt wel over de 40A theoretisch maar wel minimaal. Voldoet eigenlijk niet, maar met hakken over de sloot geslaagd dan maar? Die 6mm² flexjes zullen dan wel flink warm worden iig.
Klopt ook niet nee. 5000W omvormer (=22A) + 25A = 47A > 40A

Hitte zal ook afhangen van omgevingstemperatuur. Als je zoals Koen Crijns van HWI nog wat apparatuur en een meterkast-brede horizontale plank aanbrengt net onder je groepenkast wordt dat een stuk slechter.

Maar bij hogere temperatuur zal de automaat / smeltzekering ook eerder trippen, dus dat brengt elkaar wel in evenwicht.

• Steyn_E
Poh, een 5KW enkelfase omvormer op 3x25 kan wel, maar dan graag wel een geschikte aardlekschakelaar of een voorbeveiliging van 40A. Ik zou ook niet zeker weten of 6mmq wel voldoet (ff narekenen) maar manmanmanmanman, alwéér een kookgroep. En nog wel met de juiste kabel voor een krachtgroep. Onvoorstelbaar dat dat nog zo vaak gebeurt. Een prof MOET beter weten.

Ik zou 'm terug laten komen met 1) een krachtgroep (moet echt) en 2) een B/C40 groep om de aardlek te beveiligen op de fase waarop je omvormer zit. Ten derde zou ik nog even naar de groepenverdeling over de fases kijken, in de keuken wil je ze alle 3 gebruiken. Dus ik zeg kookplaat op 1 en 2, oven op 3, boiler 1, vaatwasser 2, stopcontacten voor bijv. fiteuse op 3. Zo is de kans op overbelasten van 1 van de 3 fases veel kleiner.

• Steyn_E
Let even op dat 'ie 380/400v geschikt is. Dan kun je alle kanten op.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Steyn_E
Je zegt hierboven, kookplaat op 1 en 2.
Maar je bedoelt wss op 1, 2 en 3.

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 06:23:
@Steyn_E
Je zegt hierboven, kookplaat op 1 en 2.
Maar je bedoelt wss op 1, 2 en 3.
Kleine 7,2 kW kookplaten gebruiken vaak 2 fase op 400, ik heb het precies zoals steyn zegt, kookplaat 1-2, dikke oven op 3, combi magnetron 1, zo alles van de keuken verdeeld, die vrouwen doen alles tegelijk namelijk.
Iets in de oven, even bakje afwassen/afspoelen of water pakken met de kokend waterkraan en bam op de kookplaat, airfryertje aan. Dan tikt het hard op.

• E-PaiN
Zo da's een beetje een tegenvaller, het was niet heel goedkoop zeg maar ;(
Je zou verwachten dat zo iemand je beter informeert, was ook een jonge kerel, rond de 30.

Zelf bij nader inzien ook een beetje te kort bij stilgestaan denk ik dan, ik verkeerde in de veronderstelling dat het 2 fasen zouden zijn (want 2 automaten), en dus minder een issue, maar als ik wist dat het 1 fase was had ik er nooit mee akkoord gegaan |:(

De inductieplaat is gearriveerd, maar helemaal in gruzelementen, vervanging komt morgen binnen en deze ga ik terugsturen.
Vanuit de installatie-instructies, punt 6, lijkt hij op alle wensbare manier aan te sluiten te zijn:
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001093672_F.pdf
Wat ik daar uit opmaak is dat hij inderdaad maximaal te verdelen is over twee groepen?

Wat betreft vrouwen, die van mij heeft die skills ook :+

• Jim423
Er moet een krachtgroep geplaatst worden ipv die kookgroep. Ga niet de kookgroep over meerdere fases verdelen want dat is gewoon beunwerk. De perilex WCD die heeft dan 3 fase + nul + aarde. In de stekker van je kooktoestel laat je dan 1 fase afgeknipt, de fase die je gaat gebruiken voor je keukenapparatuur.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:17
Rol-Co schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:44:
[...]

Kleine 7,2 kW kookplaten gebruiken vaak 2 fase op 400...
Foei. Kookplaten bedoeld voor thuisgebruik gaan behoorlijk roken wanneer je er 400V op zet. Tussen de fasen meet je weliswaar 400V, maar alle delen van de kookplaat zijn aangesloten op een fase en een nul. Dan is er gewoon sprake van 230V.
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:25:
@E-PaiN
Ik zie boven de 2 kookgroep automaten, 4 kleuren zitten:
Br-Bl-Zw-Gr

Grijs als nul gebruiken is niet toegestaan... (hoort blauw te zijn)
Bij gebruik van een 5-aderige kabel mag je best grijs als nul gebruiken. Wat hier wél vergeten is, is om dat even met een stukje blauw isolatietape als zodanig te markeren.

Al leg je een hele installatie aan met alleen bruin draad, zolang je bij elke las de uiteinden van de draden in de juiste kleur markeert, mag het. Het zou wel heel slordig zijn...

Wel ben ik het er mee eens dat het voor de juiste verdeling over de fasen niet handig is om hier een 1-fase 2x16A kookgroep te gebruiken. Tijdens het koken krijg je dan een ontzettend scheve belasting op die fase.
Problematisch hoeft het echter niet te zijn zoals je er rekening mee houdt met de verdeling van de overige groepen. Je kunt dan groepen die normaal gesproken tijdens het koken weinig belast worden op dezelfde fase als de kookplaat zetten, denk hierbij aan de vaatwasser die pas na het eten aan gaat. Maar ook bijvoorbeeld de lichtgroep van de bovenverdieping/zolder. Oven, magnetron, boiler en keuken wcd's zet je dan op de andere twee fasen.

Bedenk ook dat op de kookplaat de aansluitwaarde van 7,2/7,4kW niet vaak gebruikt wordt. En als je er wel in de buurt komt, dit slechts kortstondig is. Op standje maximaal raakt alles wat in de pan ligt wel héél snel aangebrand of over de kook.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• AUijtdehaag
  • Niet online
4 pitten op standje 8 (van 10) 7,4 kW op een 3-fase aansluiting op een 1-fase kookgroep 2x 16A:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b0xoVzDCJoNBX0LtzX62bMDY/full.jpg

5030 watt / 230 = 21,86 amp op Verbruik fase 1
Blijft er nog maar 25 - 21,86 = 3,14 A (722 watt) over voor de hoofdzekering "boem" zegt (theoretisch)

Zeg tegen je vrouw dat ze niet mag stofzuigen tijdens het koken (voordat de gasten komen) :+

Edit:
Hij ligt hier al klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GyV1q9ivhZKbI2k7BMB5rPUn/thumb.jpg

Dit is toch wel de beste omschrijving?
Ravefiend in "Inductie kookplaat op 2-fase aansluiting"

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2019 09:11 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Ivow85 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 08:21:
[...]

Foei. Kookplaten bedoeld voor thuisgebruik gaan behoorlijk roken wanneer je er 400V op zet. Tussen de fasen meet je weliswaar 400V, maar alle delen van de kookplaat zijn aangesloten op een fase en een nul. Dan is er gewoon sprake van 230V.

[...]

Bij gebruik van een 5-aderige kabel mag je best grijs als nul gebruiken. Wat hier wél vergeten is, is om dat even met een stukje blauw isolatietape als zodanig te markeren.

Al leg je een hele installatie aan met alleen bruin draad, zolang je bij elke las de uiteinden van de draden in de juiste kleur markeert, mag het. Het zou wel heel slordig zijn...

Wel ben ik het er mee eens dat het voor de juiste verdeling over de fasen niet handig is om hier een 1-fase 2x16A kookgroep te gebruiken. Tijdens het koken krijg je dan een ontzettend scheve belasting op die fase.
Problematisch hoeft het echter niet te zijn zoals je er rekening mee houdt met de verdeling van de overige groepen. Je kunt dan groepen die normaal gesproken tijdens het koken weinig belast worden op dezelfde fase als de kookplaat zetten, denk hierbij aan de vaatwasser die pas na het eten aan gaat. Maar ook bijvoorbeeld de lichtgroep van de bovenverdieping/zolder. Oven, magnetron, boiler en keuken wcd's zet je dan op de andere twee fasen.

Bedenk ook dat op de kookplaat de aansluitwaarde van 7,2/7,4kW niet vaak gebruikt wordt. En als je er wel in de buurt komt, dit slechts kortstondig is. Op standje maximaal raakt alles wat in de pan ligt wel héél snel aangebrand of over de kook.
Door de ene regel te quoten ziet het er vreemd uit maar ik denk dat iedereen snapt wat ik bedoel, dat 7,2kW kookplaten geen 3e fase gebruikt/nodig heeft.

Of er 2x230 of 400 op staat met 1 of 2 nullen gaat het dan niet om, het gaat er om dat enkele kookplaten maar echt 3 fase gebruiken en zijn vaak 11,2kW en geen 7,2.

Meeste zijn zoals deze.
https://ibb.co/LCqKxR3

• E-PaiN
Als je van Noord Brabant naar Overijssel wil rijden mag jij het goed voor me aansluiten! :D

Gisteren de kookplaat aangesloten volgens het L1 L2 en N1 N2 gebeuren, werkt perfect, dus ik voel me iets minder hopeloos.
Installatie is ook gelukt, evenals het netjes vergroten van de nis van 56cm naar 75cm 8)
Net scrambled eggs met bacon op gemaakt en dat was goed te doen _/-\o_

Gisteravond, nadat de PV omvormer afsloeg vanwege te weinig licht, heb ik wat tests gedaan m.a.v. verbruik; met 5 pannen er op en alle zones op standje 9 (één hoger = Boost) piekt de thermostaat naar 4900w, en dat is terwijl we de PC's en dergelijke nog aanhadden, dus het basis verbruik was al 1000-1200w

Al met al is het niet direct zorgelijk, maar moet het wel opgelost worden, want we hebben idd ook een Airfryer en een 2200w grill die we soms naast het koken gebruiken.

Iemand bekend met goede elektriciens in de buurt van Zwolle? Ik wil het liefst niet dezelfde partij benaderen..

• Rol-Co

Rol-Co

E-PaiN schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:09:
[...]
.

Iemand bekend met goede elektriciens in de buurt van Zwolle? Ik wil het liefst niet dezelfde partij benaderen..
Waarom niet? Je kan toch aangeven dat het niet goed zit zoals het hoort en dat ze dat goed moeten oplossen, dan betaal je iedergeval niet de uren, als je een ander laat komen wel.

• Steyn_E
Ik zou inderdaad 'm gewoon benaderen en even vertellen dat je het niet eens bent met de kookgroep en de verdeling over de fases. Als hij dat gewoon netjes aanpast is er verder niks mis met de kast. Dit is gewoon een gebrek, de installateur moet dit gewoon (gratis) komen oplossen. De meerprijs van een 4P aardlekautomaat B16 zou ik trouwens ook gewoon bij de installateur leggen, die had van te voren moeten weten wat er in hoort (en dat moeten factureren). De kookgroep is dus fout, de faseverdeling is (denk ik) luiheid geweest. Als je geen zin hebt om de buizen te verleggen moet je gewoon draad ipv een kam pakken, dan had ie ze wel netjes kunnen verdelen.

Pas als het dan nog niet naar tevredenheid is zou ik rond gaan snuffelen op zoek naar een ander. Maar eerst de beste man een tweede kans geven. Die verdient iedereen.
Pagina: 1