Torched schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:41:
Die auto kan natuurlijk uitgesteld laden, de was moet je ook even met wat timers doen dan maar.
Want als jij van 3x25 naar 3x35 wil betaal je per jaar zo tussen de 600 en 800 euro meer voor je aansluiting per jaar.
1x40 en 3x25 zijn redelijk gelijk qua tarief.
Dat is me duidelijk, maar het ging me in het omschreven scenario nog om de voors en tegens van 1x40 vs 3x25.
Wanneer de groepen goed ingedeeld zijn dan kom ik niet zomaar aan de limiet van 3x25, maar 1x40 lukt me met twee vingers in de neus, en gaat in de praktijk ook wel gebeuren met de beschreven extra gebruikers erbij (Quooker en Warmtepomp heb ik niet volledig in de hand qua inschakeltijd, en zelfs nu tik ik soms al 8000w aan), ondanks zorgvuldig gebruik.
3x35 zou inderdaad behoorlijk duurder zijn, dat overweeg ik ook niet!
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:52:
Zoals Steyn_E al aangeeft, ben je niet verplicht je aan selectiviteit te houden icm de zonnepanelen.
Dat het wijs is, is een ander verhaal...
Je hebt automatische hoofdzekeringen. Neem voor de SMA 5.0 een 20 A aardlekautomaat en je hebt nog iets van selectiviteit (al is dat niet helemaal zo, want 1,6x)
Wat kan er in het ergste geval gebeuren? Dat 1 van de 3 hoofdzekering, eerder gaat dan de SMA zekering. Boeie. De handeling blijft hetzelfde, palletje terug omzetten... (nadat je het probleem hebt opgelost)
En die 7,4 kW kookplaat kan prima op 2 fases (+N). Probleem ook opgelost.
En mijn aangedragen oplossingen om de SMA uit te lezen is allemaal onder Linux...en in eigen beheer.
(odroid c2 + raspberry pi hier)
Maar ik upload ook wel naar pvoutput, om te kunnen vergelijken met anderen.
Ik heb het trouwens hier wel gedaan.
De sma 5000 TL-21 omgewisseld voor een SMA STP 5000 TL-20.
Maar dat is meer omdat het hobby is voor mij, en ik graag over 3 fases wil terugleveren.
Bovendien heb ik nog een SMA 1.5 op 1 fase zitten, daar zit ook de 1-fase warmtepomp op.
Dus 1 fase levert altijd iets meer terug dan de andere 2.
MAar de slimme meter saldeert inwendig over de fases, zoals ik al zei...Enkel het totaal wordt gebruikt als afrekening (4 telwerken)
Edit: en mocht je de SMA toch op 3-fase willen hebben, is er altijd nog markplaats en
deze.
Maar ik vindt het niet persee noodzakelijk, vanwege het bovenstaande.
Nog een grappig feitje (nou ja), ik douche op 11.000 Wattjes... (afhankelijk of mijn buffervat warm is of niet)
De reden dat ik 3-fase heb genomen. Voor mijn 1-persoon huishouden, goedkoper/zuiniger dan een vat op 55 graden houden met een warmtepomp. (bij gezin wordt het anders)
Duidelijk
De SMA uitlezen volledig onder Linux wil ik nog wel een keer naar toe.
Op dit moment heb ik de Windows Server nog voor Exchange en twee dedicated game servers waar geen Linux binaries voor waren.
T.z.t. wil ik deze ombouwen naar een Core 2019 met Exchange 2019, scheelt een boel overhead, maar dat kost me Sunny Explorer omdat die grafisch is, of afhankelijk is van bepaalde prerequisites van een full blown installatie; dus dan ga ik over naar volledig Linux voor SMA uitlezen
Dus de kwestie is: 3 fase met een 25A eindgroep voor de omvormer
of de omvormer vervangen door een TriPower en met installatiekosten en verkoop meegerekend zo'n €500-700 verlies pakken maar wel alles perfect hebben.
Steyn_E schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:24:
En wat betreft het scenario, dat is vooral bij een 25A groep voor de omvormer. Echter ik zou het wel degelijk daarmee gaan proberen. Veranderen voor een krachtstroomomvormer kan altijd nog. Zeker omdat je een hoofdautomaat hebt ipv smeltstoppen, jij kan dus zelf de stroom weer aanschakelen. In principe moet het gewoon kunnen zonder dat je hoofdaansluiting springt, je levert immers niet meer dan 25A terug. Echter bij kortsluiting (je boort per ongeluk in de leiding voor de omvormer) zou het kunnen dat de hoofdaansluiting eerder springt dan de eindgroep. Daarvoor is selectiviteit, verder doet het niks. Dus voorlopig gewoon met deze omvormer verder op een 25A eindgroep, laat die 20A maar zitten (dat ga ik doen vanwege de smeltzekeringen van de netbeheerder). Jij kunt het namelijk zelf oplossen mocht het toch fout gaan.
Je rekensom gaat trouwens mank, je berekent hier hoeveel je teruglevert aan het net, maar over de eindgroep van de omvormer loopt altijd de volledige stroom (inclusief het eigen verbruik dus). Meer dan 20A in jouw geval. Echter voor wat betreft de hoofdaansluiting klopt dat wel, daar loopt dan die 3500W over terug. Je moet in dit geval wel rekenen met de volle 50A voor de interne bedrading van de meterkast, die moet niet smelten als je omvormer vol teruglevert en je ook nog eens via het net een dikke 5KW trekt op dezelfde fase (4 16A groepen vol open of zo).
Edit:
Verder wilde ik nog even zeggen dat het geen domme vragen zijn. Als ik zie hoe een beun-de-haas hier vroeger te werk is gegaan kan er niet genoeg advies ingewonnen worden
Het is bovendien voor je eigen veiligheid (en die van medebewoners en buren) dus better safe than sorry.
Dank voor de aanmoediging, sommige dingen lijken gewoon niet logisch omdat ik niet helemaal snap hoe elektriciteit werkt.
Nog zo'n ding:
Een case fan aansluiten op 12v en nul = 12v, zelfde fan aansluiten op 5v en nul = 5v, dat is te volgen, maar ik begrijp niet waarom aansluiten op 12v en 5v resulteert in 7v, al mijn logica zegt gewoon dat dat ding in vlammen op moet gaan want stroom terugsturen op iets wat niet bedoeld is om over terug te sturen zou gewoon niet moeten werken
Duidelijk verhaal verder, aangezien ik binnen de grenzen blijf van de 25A zou dat goed moeten gaan.
Nog een nieuwe vraag, voortvloeiende uit de antwoorden:
Wanneer voltages niet matchen dan houdt apparatuur daar niet van, een 5v 1A lader vervangen door 5v 2A lader is geen probleem, maar 12v 1A wel.
Hoe zit dit met een uitvallende eindgroep / hoofdzekering? Krijgen 3 fase apparaten zoals de inductieplaten of warmtepomp dan een ontoereikend voltage aangeleverd? Kunnen ze hierdoor defect raken? Of vliegt dan gewoon de hele 3x25A er uit en zit dus het hele huis zonder stroom (dat lijkt me wenselijker)
jeroen3 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:25:
[...]
Dan zul je aan
load shedding moeten gaan doen. Daar moeten we toch wel heen.
Een warmtepomp is overigens altijd aan, die zet je niet "even hoger", daar is hij veel te langzaam voor.
De lader van de auto zal gewoon moeten afschakelen als de er teveel aan is.
Overigens als je de oven aan zet pakt deze alleen de eerste paar minuten volle bak. Daarna gaat deze schakelen, net als de wasmachine en de quooker.
De tijd van oneindige energie is over.
Dat klinkt erg logisch inderdaad.
Denk dat we ook naar meer tarieven zullen gaan om verbruik te ontmoedigen, de slimme meters kunnen al 4 tarieven aan.
Het verbruik van elektriciteit uit de auto batterijen zal hierdoor ook een toevlucht nemen denk ik, als je tot 23:00 overbrugt met de auto, wat in de meeste gevallen makkelijk moet lukken met de almaar toenemende accu formaten (40kW in de nieuwe Nissan accu's bijv.), en dan in dal tijd laadt zou dat al een stuk ontlasten op het net.
Opslag van stroom zal ook helpen denk ik, wellicht kun je over 10-15 jaar zonder al teveel extra kosten van een leverancier af, hangt ook af van de opslagtechnologie.
Als ik de vier donkere maanden pak met weinig opbrengst van de panelen en dan 10kW per dag reken dan kom ik nog op een benodigde opslag capaciteit van 1200kW... dat zijn nog 30 Nissan Leaf accu's ... maar goed, nog 10-15 jaar erbij dus