Samsung SSD EVO,schijfstructuur beschadigd en onleesbaar ?

Pagina: 1
Acties:

• barrie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-07 11:43
Wie kan mij helpen? mijn 2e schijf (Samsung EVO 1T) geeft de melding 'schijfstructuur beschadigd en onleesbaar'. Soms staat de schijf niet meer in het rijtje van de C schijf (in verkenner) en moet ik hem opnieuw opstarten en staat er dan wel weer. Nu wil ik een CHKDSK uitvoeren maar is dat verstandig bij een SSD schijf? 'Samsung magican' geeft ook aan dat de testen fouten bevatten. Of is het probleem opgelost als ik de hele schijf formatteer met Samsung Magican? Ik gebruik Windows 7 64Bit.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Formatteren is een optie om te testen.

Grotere kans: hij is defect en kan dan garantietraject of vuilnisbaktraject in.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Wat geeft SMART aan?

• barrie
Bedoel je het aantal geschreven Bytes en Drive Condition? de eerste is 6.7 Tb de 2e Good.
Ben nu opnieuw met een 'performance optimization' bezig welke al bijna een uur aan de gang is en welke ik wel wil annuleren...Het gaat trouwens om een Samsung EVO 1Tb schijf, in maart 2019 wordt hij 3 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door barrie op 24-12-2018 15:27 ]

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-12 18:11

4POX

Everybody is wired

Geen energie in stoppen.

Formateren en je backup terugzetten. Heb je nog steeds problemen dan opsturen voor garantie.

AKA Rinkel weblog

• Renault
Nee, de hele tabel met waarden.

Maar als de Magician software aangeeft dat het niet goed zit, is het advies van 4POX waarschijnlijk het beste.

• barrie
Renault schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:30:
Nee, de hele tabel met waarden.

Maar als de Magician software aangeeft dat het niet goed zit, is het advies van 4POX waarschijnlijk het beste.
Okee dank je, ik wacht nog een paar reacties af en ga hem dan eventueel maar formatteren. Heb alles er nog wel af weten te halen met een docking station gelukkig.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-12 18:11

4POX

Everybody is wired

barrie schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:34:
[...]

Okee dank je, ik wacht nog een paar reacties af en ga hem dan eventueel maar formatteren. Heb alles er nog wel af weten te halen met een docking station gelukkig.
Je probeert met weinig woorden te vertellen dat je geen backup hebt ?

AKA Rinkel weblog

• barrie
4POX schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:06:
[...]

Je probeert met weinig woorden te vertellen dat je geen backup hebt ?
Nee, dit was eigenlijk mijn backup schijf :'(

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-12 21:17
barrie schreef op maandag 24 december 2018 @ 22:28:
[...]

Nee, dit was eigenlijk mijn backup schijf :'(
Verbazing 1: een SSD als backup schijf?
Verbazing 2: als het een backup was heb je het origineel toch nog? Anders is het geen backup maar een origineel zonder backup (oftewel waardeloze data, anders had je er wel een backup van...)

• barrie
FoxLenny schreef op maandag 24 december 2018 @ 22:57:
[...]

Verbazing 1: een SSD als backup schijf?
Verbazing 2: als het een backup was heb je het origineel toch nog? Anders is het geen backup maar een origineel zonder backup (oftewel waardeloze data, anders had je er wel een backup van...)
Waarom een SSD schijf niet als backup schijf?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-12 23:20
barrie schreef op maandag 24 december 2018 @ 23:08:
[...]

Waarom een SSD schijf niet als backup schijf?
Omdat duur (als je de snelheid niet nodig hebt) en relatief onbetrouwbaar.

(Ondersteund Windows 7 wel trim e.d.?)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 24 december 2018 @ 23:10:
[...]
Omdat duur (als je de snelheid niet nodig hebt) en relatief onbetrouwbaar.
Goedkoop is het niet nee, maar waarom onbetrouwbaar ? Over het algemeen zijn SSD's meer betrouwbaar dan HDD's.

Heb hier een Samsung T3 als backup en moet er niet meer aan denken HDD's te gebruiken daarvoor. Met 450MB/s een backup maken is een stuk fijner dan met 100MB/s. Al helemaal voor kleine bestanden waar een HDD terugzakt naar sloom en een SSD nog lekker snel is.

• barrie
Ben er achter wat het is. Ik heb net een andere behuizing gekocht en alles over gezet. Bij nader inzien vond ik de sata kabel nogal strak aan en heb een andere gebruikt (een oudje). Nu heb ik die weer vervangen door mijn vorige en Samsung Magican geeft nu nergens meer een fout aan. Alles werkt weer, helemaal blij hier !!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:43
PilatuS schreef op maandag 24 december 2018 @ 23:14:
[...]

Goedkoop is het niet nee, maar waarom onbetrouwbaar ? Over het algemeen zijn SSD's meer betrouwbaar dan HDD's.
Bron?

Een hdd kan je jarenlang in de kast leggen, vervolgens aansluiten en je data opvragen.

Volgens mij verliest een ssd na verloop van tijd de data. Dusja, wat vind jij betrouwbaar?

• PilatuS
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 00:28:
[...]

Bron?

Een hdd kan je jarenlang in de kast leggen, vervolgens aansluiten en je data opvragen.

Volgens mij verliest een ssd na verloop van tijd de data. Dusja, wat vind jij betrouwbaar?
Betrouwbaar zie ik als defect gaan bij normaal gebruik. SSD's doen het meer dan prima op dat gebied. Iets als de SSD's van OCZ gingen allemaal kapot, maar dat was helemaal in het begin. De huidige generaties doen het heel erg goed. Er gaat wel eens iets kapot, maar toen ik nog RMA's deed voor een PC winkel zag ik genoeg HDD's voorbij komen, maar SSD's, dat was echt zelden zo.

Wat betreft het in de kast leggen is het inderdaad zo dat een SSD hier niet goed tegen kan, maar dan heb je het over een jaar en bij hoge temperaturen. Als je een SSD iedere 6 maanden eens aansluit is dat probleem er niet. Ik mag toch hopen dat als je backups maakt op een SSD dat je ook iedere week of maand een backup maakt. Een backup die al een half jaar in de kast ligt kan nooit een goede backup zijn.

Als je puur kijkt naar het kapot gaan van HDD's of SSD's, doen SSD's het beter van wat ik heb gezien. Dat een SSD data kan verliezen als ie 2 jaar niet wordt gebruikt vind ik er pesoonlijk niet echt wat mee te maken hebben.

• GioStyle
PilatuS schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 00:45:

-knip-

Wat betreft het in de kast leggen is het inderdaad zo dat een SSD hier niet goed tegen kan, maar dan heb je het over een jaar en bij hoge temperaturen. Als je een SSD iedere 6 maanden eens aansluit is dat probleem er niet. Ik mag toch hopen dat als je backups maakt op een SSD dat je ook iedere week of maand een backup maakt. Een backup die al een half jaar in de kast ligt kan nooit een goede backup zijn.

Als je puur kijkt naar het kapot gaan van HDD's of SSD's, doen SSD's het beter van wat ik heb gezien. Dat een SSD data kan verliezen als ie 2 jaar niet wordt gebruikt vind ik er pesoonlijk niet echt wat mee te maken hebben.
Dat zie ik toch anders. Een back-up die niet een tijdje op de plank kan liggen is geen goede back-up en daarom in mijn ogen onbetrouwbaar. Daarom gebruik ik ook geen ssd’s voor back-ups.

En de frequentie van back-ups maken hangt puur af van de data. Statische data ga ik niet wekelijks back-uppen, omdat dat geen toegevoegde waarde heeft.

• PilatuS
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 01:01:
[...]

Dat zie ik toch anders. Een back-up die niet een tijdje op de plank kan liggen is geen goede back-up en daarom in mijn ogen onbetrouwbaar. Daarom gebruik ik ook geen ssd’s voor back-ups.

En de frequentie van back-ups maken hangt puur af van de data. Statische data ga ik niet wekelijks back-uppen, omdat dat geen toegevoegde waarde heeft.
Voor mij is dat probleem wat SSD's hebben geen enkel bezwaar. Voor wat ik er mee doe zal een SSD nooit langer dan een maand zonder stroom zitten. Sluit je de SSD even aan en krijgt ie dus even stroom kan ie er weer een jaar tegenaan zonder problemen. Het is niet zo dat data na 1 jaar verloren kan gaan zonder het te herschrijven. De data blijft makkelijk 10 jaar of langer goed bewaard als de SSD maar 1x per jaar even wat stroom krijgt.

Wil je een backup 3 jaar kunnen laten liggen is een SSD inderdaad geen goede optie en is dan ook inderdaad onbetrouwbaar. Alleen voor wat ik er mee doe en als ik kijk naar hoe vaak HDD's kapot gaan en SSD's kapot gaan is een SSD juist meer betrouwbaar.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-12 23:20
Een hele discussie omdat iemand het woord relatief niet kent of niet kan interpreteren...

• PilatuS
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 01:13:
Een hele discussie omdat iemand het woord relatief niet kent of niet kan interpreteren...
Of je nou onbetrouwbaar zegt of relatief onbetrouwbaar, zonder waarom het onbetouwbaar zou zijn vraagt om een discussie. Jij zegt dat een SSD relatief onbetrouwbaar is zonder te zeggen waarom, daar reageer ik op. Het woord relatief ken ik zeker en met wat jij zegt maakt dat woord niets uit.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 25-12-2018 01:16 ]

• GioStyle
418O2 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 01:13:
Gek is dat, hè? Op een forum in een topic reacties plaatsen en dan verbaasd zijn dat daar weer reacties op komen...

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-12 17:11
Ik zou ook liever ssd backups hebben. Er zijn afgelopen jaren namen voor 14 tb aan hdds kapot gegaan waarvan 12 mijn backups waren die gewoon in de kast hebben gelegen...
Ondertussen doen al mijn ssd's het nog steeds na 6 jaar.

• PilatuS
  • Niet online
computerjunky schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 01:39:
Ik zou ook liever ssd backups hebben. Er zijn afgelopen jaren namen voor 14 tb aan hdds kapot gegaan waarvan 12 mijn backups waren die gewoon in de kast hebben gelegen...
Ondertussen doen al mijn ssd's het nog steeds na 6 jaar.
Heb nog wel wat HDD's voor backups hier, maar dat is puur voor video. Voor al mijn andere data alleen nog maar SSD's sinds een jaar of 2. Moet er niet aan denken weer terug te gaan naar HDD's. Even een backup maken gaat met die SSD's zo enorm veel sneller dat ik nooit meer zonder wil.

Als je TB's aan data hebt schiet het natuurlijk niet op, maar voor de meest belangrijke data is voor de meeste mensen denk ik 250GB of 500GB al genoeg. Voor mij zorgt het er ook voor dat ik vaker backups maak omdat het zo snel gaat.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:00

Umbrah

The Incredible MapMan

De enige reden dat ik een SSD als backup zal willen hebben is als de restore speed kritiek is, én het beestje dient (al dan niet actief) wat mee te maken. Een HDD is toch kwetsbaarder (al zijn ze wel redelijk stevig als ze uit staan en parked zijn).

Het is puur een kosten/MB dingetje hier -- betrouwbaar hebben ze beiden hun plus- en minpunten.

Probleem van de TS lijkt inderdaad in een kabel te hebben gezeten -- dat kan bij SATA vrij eenvoudig! Ik kan het wel aanraden om echter ook het backup proces te bekijken (SATA SSD als backup suggereerd vaak aangesloten, een goede backup is juist ook offline! Hoe anders ga je crypto herstellen?)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:12

Blokker_1999

Full steam ahead

barrie schreef op maandag 24 december 2018 @ 23:29:
Ben er achter wat het is. Ik heb net een andere behuizing gekocht en alles over gezet. Bij nader inzien vond ik de sata kabel nogal strak aan en heb een andere gebruikt (een oudje). Nu heb ik die weer vervangen door mijn vorige en Samsung Magican geeft nu nergens meer een fout aan. Alles werkt weer, helemaal blij hier !!
De kabels hebben ook een SATA klasse, net als de poorten en schijven zelf. Als je een SATA I of II kabel gebruikt dan kan het inderdaad wel eens zijn dat er bits verkeerd zullen gaan en de schijf daarom als slecht zal aanzien worden. SATA I kabels herken je heel eenvoudig. Die hebben namelijk geen retentieclip om hem in de socket te houden. Het verschil tussen SATA II en III kabels is vaak een heel stuk lastiger te zien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• barrie
Blokker_1999 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 13:14:
[...]

De kabels hebben ook een SATA klasse, net als de poorten en schijven zelf. Als je een SATA I of II kabel gebruikt dan kan het inderdaad wel eens zijn dat er bits verkeerd zullen gaan en de schijf daarom als slecht zal aanzien worden. SATA I kabels herken je heel eenvoudig. Die hebben namelijk geen retentieclip om hem in de socket te houden. Het verschil tussen SATA II en III kabels is vaak een heel stuk lastiger te zien.
Hey Blokker, eindelijk iemand to de point. Dit was echt zo'n oude stugge rode kabel van helemaal in het begin van het Sata gebeuren. Het zal dus wel de verkeerde klasse zijn geweest idd..klinkt ook het meest logisch.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-12 11:59
Serieus? Verschil in SATA 1, 2 en 3 kabels? Nog nooit van gehoord en ik twijfel... Bron aanwezig?

• Renault
@barrie
En nu snel echte backups gaan maken. Dat gaat relatief goedkoop en betrouwbaar op (diverse oude) harddisks. Als je voldoende kopieën maakt, voldoen oude harddisks (gecontroleerd, zonder fouten) uitstekend voor dat doel.
Pagina: 1