B&W DM603 S1 tweaken in het middengebied

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbie44nl
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-08-2024
Mijn vraag
Hallo,allemaal.

Ik heb thuis een stel B&W boxen staan. Dit zijn DM603 2,5 weg basreflexboxen floorstanders.
Ik vind ze alleen af en toe wat scherp klinken in het middengebied. Het is net of de tweeter een deel van het middengebied wat geforceerd moet weergeven, waardoor het geluid wat hard en scherp overkomt.
Dit mag van mij wel wat minder. Ik heb ook gehoord, dat het met de S2- en S3-series in het midden en hoog beter klinkt vanwege een andere tweeter, de nautilus. Alleen is het een dure grap om even andere tweeters er in te bouwen.
Ik vraag me af, of het ook mogelijk is, door wat aan het wisselfilter aan te passen, het geluid wat minder hard in het middengebied te laten klinken. Dus eigenlijk schuiven met de scheidingsfrequentie. Is er misschien iemand, die hier een suggestie over heeft of ervaring met aanpassen van wisselfilters? :) :)
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37
Er zijn believers die geloven in hele dure componenten in het wisselfilter. Mijns inziens is dat puur placebo effect.

Ik kan uit de beschrijving niet zo goed afleiden wat je hoort. De dm303 s1 heeft een behoorlijk warme afstelling. Ik heb zelf de 604 lang gebruikt. En die tweeter, dezelfde neem ik aan, klinkt wel wat scherp. Potentieel dat je dit ziet in de on axis response. En dat is dan ook meteen mijn advies: begin met meten wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-05 18:08
In wat voor ruimte staan er speakers opgesteld, is daar wel voldoende demping aanwezig, als dit onvoldoende is kan het ook zijn dat de speakers bij hogere volumes wat scherp klinken.

Verder kan het ook helpen om de speakers wat minder in te draaien, ik ken het afstraal gedrag niet van die specifieke tweeters maar het kan best dat ze off axis wat 'zachter' klinken.

En anders wat Jag zegt, meten is weten.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
@robbie44nl als wat jag zegt klopt (en ik neem dat direct aan) dan kun je waarschijnlijk veel bereiken door de speaker anders in te draaien. Op de luisterplek richten of juist de andere kant op kan dan veel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
https://www.diyaudio.com/...9940-603s3-crossover.html
https://www.stereophile.c...-loudspeaker-measurements
Ik denk dat je de middentoner hoort, die lijkt wat te hoog door te lopen.

Oeps, dit slaat op de S3 terwijl je de S1 hebt. Ik weet niet of ze vergelijkbaar zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 25-12-2018 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb tijden met een 602S1 gespeeld en die had soms ook wat 'harsh' hoog. Het wisselflter tussen het mid en hoog zal hoogstwaarschijnlijk hetzelfde zijn (units zijn exact hetzelfde).

De 602S2 en S3 hadden dit ook. Die nautilistweeters klinkt cool, maar is meer marketing.

Daarnaast weet je helemaal niet of wat je hoort, wel door de tweeter komt. Misschien is het wel de midrange die hoog doorspeelt en vervormt.

Zomaar de wisselfrequentie aanpassen lijkt me een kansloze zaak om het geluid beter te maken. Ten eerste is dat erg complex. Zegmaar het allermoeilijkste aan zelf speakers bouwen. Ten tweede heeft B&W dat waarschijnlijk redelijk goed geoptimaliseerd (voor de prijs, dat wel).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbie44nl
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-08-2024
Of misschien de tweeters vervangen door een ander merk?? Voor deze boxen had ik een stel Mission 702e tweeweg floorstander boxen en die waren in het hoog heel anders, lekker soft.
Zoals ik het hoor, komt het harsh wel degelijk van de tweeters af.
Wordt dan alleen een toer om ze pas te maken voor de B&W's, omdat die op een speciale manier met een kwartslag draaien van binnenuit moeten worden bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37
Ja en ff een nieuw wisselfilter maken. Hier heb je natuurlijk uitgebreide ervaring mee inc meet microfoon en impedantie meetjig :+ ?

Je kan wel op de gok iets gaan veranderen zonder dat je weet wat het probleem is en zonder dat je de middelen hebt om het correct te ontwerpen. Maar dat maakt de uitkomst uiteraard zeer ongewis.
Pagina: 1