Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Plat dak isolatie (combi-dak)

Pagina: 1
Acties:

• Fransois
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 31-01 23:15
Beste lezer,

Graag zou ik jullie ervaring/ mening vragen om het volgende;

Komend voorjaar gaan wij opbouwen. Sinds 2015 moet een renovatie, wanneer iets nieuw gebouwd wordt, ook aan het geldende bouwbesluit voldoen. Dat betekend hoogwaardig isoleren. wand Rc 4,5 en dak Rc 6.0.

Wat betreft de wanden kom ik er wel uit. Echter is het dak wat me meer vraagtekens oplevert.
We hebben een plat dak, waarbij de bovenkant daktrim is vastgesteld op 8380+ peil. Afgewerkte vloer wordt 5400+p.

Wanneer ik mijn isolatiepakket inzet op 140mm kom ik, wanneer ik mijn vloer plafondhoogte van 2500mm wil benaderen, op 20mm vanaf mijn dakopstand. Erg weinig!!

Om enig inzicht te geven is de volgende opbouw aan de orde, ban binnen naar buiten;
- 9mm gipsplafond
- 18mm regelwerk-
- 70x225mm balklaag (in totaal 60mm afschot)
- 18mm underlayment
- dampremmende laag
- 140mm PIR isolatie
- EPDM dakbedekking

Een mogelijke oplossing in deze is het gecombineerde dak (isolatie binnen en buiten). Wat ik steeds vaker voor zie komen.
Vanuit de praktijk wordt het koud dak principe al jaren afgekeurd, en weet ik dat je vanuit de constructie steeds meer damp-open moet werken. Ook moet je zorgen dat het dauwpunt buiten je constructie ligt. Dan is er binnen geen dampscherm nodig. Echter wanneer er aan beide zijde geisoleerd wordt zal de isolatie dan toch vocht gaan opnemen(?) En ik denk ook aan verstikking van het dakbeschot?

In mijn situatie zou ik aan de buitenzijde hoogwaardig PIR toepassen, en tussen de balklaag op basis van Rockwool oid naar Rc 6 toewerken.

Mijn concrete vraag;
Heeft iemand ervaring met het toepassen van het combi dak? Houd je dan de isolatie aan de binnenzijde met een luchtlaag, of stop je deze strak tegen het dakbeschot, zodat er geen ''valse spouw'' onststaat?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21:44
Ik heb werkelijk geen enkele goede ervaring met welk plat dak dan ook, ongeacht oud / nieuw / wel of niet geisoleerd.

Is het geen optie een paar spanten te zetten en er een schuin dak van te maken? Ben je meteen van de 10-maanden zomer af, is afvoer regenwater geen probleem meer en zonnepanelen zijn makkelijker te bevestigen.

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

tweakduke

Duke rules the world...

Kun je de opstand niet verhogen? Of anders met een goot werken.
Een combi dak of koud dak is moeilijker te realiseren dan een warm dak. Ik denk ook niet dat dat nodig is in dit geval, misschien iets meer info en foto's om het verhaal compleet te maken.

• Fransois
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 31-01 23:15
tweakduke schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:35:
Kun je de opstand niet verhogen? Of anders met een goot werken.
Een combi dak of koud dak is moeilijker te realiseren dan een warm dak. Ik denk ook niet dat dat nodig is in dit geval, misschien iets meer info en foto's om het verhaal compleet te maken.
Dakrand kan niet verhoogd worden. Ik sluit aan op de buren. Dat wordt anders een hele rit met de gemeente. Die gaan dit nooit toelaten.

Bijgaand even een detail met maatvoering. Hoe het er nu voor staat is mijn vloer-plafond hoogte 2441 mm, zonder verdere vloerafwerking. De opstand is erg mager. Wanneer ik tussen de balken kan isoleren scheelt me dat een hele hoop,

https://tweakers.net/ext/f/pvpidkXZSLEX9lGmkusz88HR/thumb.jpg

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23-04 17:57
Ik zou gewoon op het dak isoleren en als je de opstand te laag vind dan rondom een verlaagde gootbaan van 100mm. Gecombineerde isolatie (binnen/buiten) geeft meer risico op condensatie in je dakbeschot met alle risico’s vandien.
Voor de bovenste etage een plafondhoogte van 2400 aanhouden zou ook helpen.

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Duke rules the world...

Ik zou ook voor de gootoplossing gaan in deze situatie. Goede oplossing, geen risico's op condensatie met koud / combi dak en makkelijker uit te voeren.

• Magalie87
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 23-04 11:09
Een warm dak is de betere keuze. De draagstructuur zit mee in de isolatieschil en wordt warm gehouden. Het is minder gevoelig voor temperatuurschommelingen, wat het risico op schade aan het dak verkleint.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

kabeltjekabel schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:10:
Ik heb werkelijk geen enkele goede ervaring met welk plat dak dan ook, ongeacht oud / nieuw / wel of niet geisoleerd.

Is het geen optie een paar spanten te zetten en er een schuin dak van te maken? Ben je meteen van de 10-maanden zomer af, is afvoer regenwater geen probleem meer en zonnepanelen zijn makkelijker te bevestigen.
In een rijhuis mag je niet zomaar gaan afwijken. Voor zonnepanelen is een plat dak dacht ik een voordeel.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 08:43
Voor een dakterras ook. En voor de binnenruimte. Voor het plaatsen van een buitenunit voor airco en/of warmtepomp. Niks mis mee.

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19-04 12:35
En als je hoogwaardigere isolatie pakt? Is er geen plaat die dunner is waardoor je het wel haalt?

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 08:43
Bij 14cm met een Rw van 6 zal het al PIR zijn.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21:44
Marzman schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:57:
[...]

In een rijhuis mag je niet zomaar gaan afwijken. Voor zonnepanelen is een plat dak dacht ik een voordeel.
Als de gemeente toestemming geeft mag het toch gewoon..
ASW1 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:25:
Voor een dakterras ook. En voor de binnenruimte. Voor het plaatsen van een buitenunit voor airco en/of warmtepomp. Niks mis mee.
Euh, een schuin dak er bovenop is extra ruimte. Die extra ruimte is tevens buffer tussen woonruimtes op de verdieping er onder waardoor meteen de noodzaak voor airco minder wordt. Houdt je die zolder als een grote ruimte dan is het ook heel makkelijk om het 's nachts door te waaien waardoor je de hitte ook weer makkelijk kwijt bent. Onderhoud aan schuin dak is ook nagenoeg nul in vergelijking met plat dak.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True