Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-08 14:16
Hallo allen,

allereerst aan ieder prettige feesten gewenst!

Maar daar ben ik hier niet alleen voor.. Ik heb namelijk een voeding op de kop kunnen tikken (Corsair CX650M) alleen zitten hier de modulaire kabels niet bij. Ik heb dus enkel de voeding met de niet-verwijderbare 24-pin en 8-pin connector voor het moederbord. Over de andere aansluitingen heb ik enkele vragen:

1) Beide deze 24-pin en 8-pin zouden in het moederbord moeten. Wat voeden deze allemaal? Zowel CPU/RAM/PCI-e?

2) Op de tweakers informatiepagina over deze voeding staat dat deze:
  • Sata aansluitingen: 6x
  • Molex aansluitingen: 3x
  • PCI-e 6+2-pins : 4x
  • CPU power connectors: 4+4 pins EPS
  • Dubbele 4+4/8-pins connector: niet aanwezig
Maar op de foto zie ik zoveel aansluitingen niet. Ik zie daar volgende aansluitingen: Afbeeldingslocatie: https://gyazo.com/8276f6791d1d736d50c940fd14323475

Dit zijn toch veel minder aansluitingen dan vermeld in de specificaties? Hoe gaat dit dan? Kan je met de poort rechtsboven die 6 pinnen uitbreiden naar 4 keer 6+2 pinnen voor bvb je GPU?

3) Op de foto de linkse aansluiting (8-pinnen). Wat zijn deze? Er zouden maar 1 keer een 4+4-pins EPS aanwezig moeten zijn maar dit lijkt dezelfde als rechtsonder?

Ik wil dit allemaal even uitklaren hoe dit werkt aangezien ik wil weten welke kabels ik al dan niet moet bijbestellen als ik deze zal gebruiken.

Bedankt!

EDIT: ik krijg de foto niet werkende (via Gyazo genomen, dus heb ik de link erbij gezet)

[ Voor 3% gewijzigd door BramCoding op 24-12-2018 11:26 . Reden: foto-probleem ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poljert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-09 11:44
Kijk even op:

https://www.tomshardware....sair-cx650m-psu,4770.html

Als je een stukje naar beneden scrollt kom je alle kabels tegen.

De 8 aderige aansluiting op de voeding zijn dus of voor pci-e. Of voor 4+4 pin cpu.

De 6 aderige aansluiting zijn sata/molex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:03
edit: link is al duidelijk

[ Voor 96% gewijzigd door mitsumark op 24-12-2018 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:41
In je tekst heb je het over een Cooler Master CX650M maar je linkt de Corsair CX M serie, welke is het nu? Modualire kabels van verschillende fabrikanten en series onderling zijn vaak namelijk niet uitwisselbaar. Je zou eens kunnen kijken in de CM webshop, of anders bij CableMod, die maken voor veel types voedingen (sleeved) kabelsets:

https://www.cmstore.eu/power-supply-1/
https://eustore.cablemod..../?filter_series=cm-series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
BramVanha schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:10:

Ik wil dit allemaal even uitklaren hoe dit werkt aangezien ik wil weten welke kabels ik al dan niet moet bijbestellen als ik deze zal gebruiken.
Je kunt alleen Corsair Type 3 Gen 2 kabels gebruiken en als je die gebruikt hoef je niet te kijken naar de andere kant dat klopt sowieso wel. Koop je echter willekeurige modulaire kabels dan is de kans heel groot dat ze of niet passen of een hele andere pin-out hebt waardoor je kortsluiting maakt en de aangesloten hardware sloopt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poljert
Sorry, ik zit ook niet op te letten. Ik heb gewoon gezocht op de CX650M.

Dan kom ik eigenlijk alleen maar een Corsair tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Zo, ik leer snel bij.

Ter verduidelijking: ik heb een Corsair CX650M, maar heb dit verward met Cooler Master (geen idee waarom). Cooler Master heeft hier dus niets mee te zien, mijn excuses.

Ook wist ik dus niet dat voedingkabels niet universeel waren. Ik dacht dat een 8 aderige aansluiting universeel was en je dus makkelijk zo'n 8 pin naar 6+2-pin voor PCIe kon kopen (van eender welk merk).
Dus hieruit leer ik dat enkel de aansluitingen op het moederbord/sata/PCIe-universeel zijn maar de output van de voeding niet.

Ik lees eerst even het artikel van Tom's Hardware door, daar word ik al wijzer uit gok ik.

[ Voor 14% gewijzigd door BramCoding op 24-12-2018 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Nielson schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:15:
In je tekst heb je het over een Cooler Master CX650M maar je linkt de Corsair CX M serie, welke is het nu? Modualire kabels van verschillende fabrikanten en series onderling zijn vaak namelijk niet uitwisselbaar. Je zou eens kunnen kijken in de CM webshop, of anders bij CableMod, die maken voor veel types voedingen (sleeved) kabelsets:

https://www.cmstore.eu/power-supply-1/
https://eustore.cablemod..../?filter_series=cm-series
Zo, ik heb die twee merken helemaal door elkaar geslaan. Zie net wat je bedoelt. Ik heb wel degelijk een Corsair CX 650M. Vergeet de rest van de Cooler Master, helemaal verward en deze als dezelfde gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Op de site van Corsair (https://www.corsair.com/u...15-config/p/CP-9020103-NA) staat ook (onder Tech Specs) dat deze maar 2 PCIe heeft terwijl Tweakers zegt 4 x 6+2-pins. Is dit omdat die 2 (claimende door Corsair) nog eens kunnen opsplitsen in elk 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
Als ik de foto's bekijk lijkt het inderdaad dat de pci-e kabels splitsen op het einde naar 2 aansluitingen.

Wat wil je allemaal aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Poljert schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:58:
Als ik de foto's bekijk lijkt het inderdaad dat de pci-e kabels splitsen op het einde naar 2 aansluitingen.

Wat wil je allemaal aansluiten?
De build staat nog verre van vast, maar in de toekomst wil ik hier graag werk voor vrijmaken. Vandaar dat dit topic gestart werd om wat meer kennis over de aansluitingen van de voeding op te doen. Op dit moment zou de voeding gaan dienen als vervanging van een Medion desktop voeding. In dit systeem zit:

i7 3770K
moederbord van Medion (dus geen idee welk onderliggend merk)
AMD RX 560 (gevoed op enkel de PCIe slot)
2x4GB RAM
1x HDD

Ik zal dus waarschijnlijk volgende nodig hebben: de 24pin moederbord voeding, de 4+4 pin CPU voeding (?), 1 SATA voeding (?).

Naar de toekomst zal deze PSU gebruikt worden voor een videokaart die nog een extra 6+2-pin nodig heeft en zal er een SSD+HDD in zitten, dus dan 2 SATA aansluitingen nodig gok ik?

Ik las ook dat deze molex-verbindingen ook voor hard drives zijn, maar waar zit het verchil met SATA dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
De vaste kabels zijn dus al bepaald. De 24 pin en de 4+4 pin (moederbord en cpu) dus dat is prima.

Sata spreekt redelijk voor zich. Per drive een aansluiting.

Molex is eigenlijk de voorloper van sata. Dat is een wat grotere 4 pin stekker. Zoek even naar molex op google en het word helemaal duidelijk denk ik. Waarschijnlijk heb je dat niet nodig.

En voor een videokaart heb je dan nog een kabel nodig met pci-e aansluiting (6 of 8 polig). En als je een videokaart heb met 2 aansluitingen (6+6, 6+8, 8+8) dan zou ik er een tweede kabel bij doen. En niet de split optie gebruiken.

Het mooiste, en makkelijkste, zou denk ik zijn als je een complete set kabels op de kop kan tikken die bij de voeding horen. Geen idee of dat ergens verkrijgbaar is. Kan het niet zo vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Poljert schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:05:
Geen idee of dat ergens verkrijgbaar is. Kan het niet zo vinden.
Alleen bij Corsair in principe of je moet individueel gesleevde kabels kopen, maar dat is waarschijnlijk duurder dan de voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Klopt, de set kabels is duurder dan de voeding. Ik ga dus op zoek naar iemand die deze liggen heeft na een defecte voeding of dergelijke.

Had nu niet gedacht dat de kabels zelf duurder zouden zijn dan het volledig pakket. Bedankt voor de hulp allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
-The_Mask- schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:23:
[...]

Alleen bij Corsair in principe of je moet individueel gesleevde kabels kopen, maar dat is waarschijnlijk duurder dan de voeding.
Kleine vraag: individueel gesleevde kabels; zijn dit gewoon passend kabels die je van voeding naar component rechtstreeks kan gebruiken maar dan door een andere fabrikant gemaakt met meer oog op uitzicht? Dus om je systeem te pimpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
BramVanha schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:29:
[...]

Kleine vraag: individueel gesleevde kabels; zijn dit gewoon passend kabels die je van voeding naar component rechtstreeks kan gebruiken maar dan door een andere fabrikant gemaakt met meer oog op uitzicht? Dus om je systeem te pimpen?
Klopt, al verkoopt Corsair zelf ook zulke kabels.
BramVanha schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:03:
Klopt, de set kabels is duurder dan de voeding. Ik ga dus op zoek naar iemand die deze liggen heeft na een defecte voeding of dergelijke.
Corsair zelf al benaderd?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
-The_Mask- schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:11:
[...]

Klopt, al verkoopt Corsair zelf ook zulke kabels.
[...]

Corsair zelf al benaderd?
Heb zelf nog geen benadering gezocht naar Corsair. Dacht eerlijk gezegd dat dit probleem te klein was om hun te benaderen. Maar ik kan even een mail sturen naar de customer support om het te vragen. Thanks voor de tip!
Pagina: 1