Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• PomPomPom
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-10 10:53
Lang geleden, in 2014, heb ik mijn telefoon geupate met een custom ROM en xprivacy.
Nu is na 4 jaar zonder updates en een volgelopen geheugen mijn telefoon wel erg buggy geworden. Daarom wilde ik het geheugen leeggooien en de rom updaten. Ik ben er al een aantal avonden mee bezig. Ik heb alles eraf gegooid en maar nog geen updates gedaan want het is allemaal best tijdrovend en ingewikkeld (wel firmware gedownload) .

Daarnaast, als een update mijn problemen niet oplost (bv laden lukt met usb maar niet met adapter als batterij onder bepaalde grens is) dan ga ik toch snel een nieuwe telefoon kopen. De fairphone, die komt met Android 7.1.2 Nougat.

Mijn vraag is: als ik dezelfde soort beveiliging op mijn nieuwe Android 7.1.2 Nougat wil hebben als ik in 2014 had met 4.2.2, dus dat apps geen toegang hebben tot gegevens zonder mijn expliciete toestemming, is dat mogelijk en is dat veel werk?
Is er iets vergelijkbaars als xprivacy voor Android 7.1.2?

[ Voor 2% gewijzigd door PomPomPom op 23-12-2018 23:02 . Reden: Stond een fout in, xprivacy regelt toegang tot gegevens op telefoon. ]

Beste antwoord (via PomPomPom op 10-01-2019 13:31)

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Qualcomm heeft geen Android 7 drivers uitgebracht voor de SD801 in de FairPhone 2, daarom leek het lang onmogelijk om een update naar 7 aan te bieden. Ze hebben nu een omweg gevonden om er toch 7 op te krijgen waardoor ze nu makkelijker en langer beveiligingsupdates kunnen uitbrengen, was het verhaal.

Dus qua veiligheid zit je met de FairPhone voorlopig wel goed, maar ik zou geen nieuwe Android versie verwachten.

Edit:
PomPomPom schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:54:
Mijn vraag is: als ik dezelfde soort beveiliging op mijn nieuwe Android 7.1.2 Nougat wil hebben als ik in 2014 had met 4.2.2, dus dat apps geen toegang hebben tot gegevens zonder mijn expliciete toestemming, is dat mogelijk en is dat veel werk?
Apps toegang ontnemen/geven zit sinds 6 ingebakken in Android, maar als privacy echt belangrijk is zou ik geen Android kopen, via de Google Play services geef je toch wel erg veel data weg.

Xprivacy is vervangen door XPrivacyLua.
Last Updated 2018-10-21 dus lijkt nog ondersteund.
https://forum.xda-develop...-privacy-manager-t3730663

[ Voor 59% gewijzigd door jodeltje op 24-12-2018 01:10 ]

Alle reacties

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-11 02:40
In Android zelf zit tegenwoordig beheer van machtigingen per app (contacten, microfoon, berichten, opslag, etc.). Bovendien zijn er meerdere plugins (vereisen wel root) die uitgebreidere mogelijkheden bieden.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom ga je in 2018 (2019?) nog zelf experimenteren met een Android 7 versie welke bij Google al is opgevolgd door twéé nieuwe versies? Het is volgens mij niet zo dat Android 9 momenteel nog in een beta fase verkeerd voor de telefoonfabrikanten, wel?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• PomPomPom
@wimmel_1 Ok, dus het eerste wat je doet als je de fairphone uit de verpakking haalt is updaten naar 9?
@mac1987 Begrijp ik het goed en zijn latere versies out-of-the box al beter dan 4.2.2 (wbt privacy) en ze kunnen nog beter worden met plugins? Dan ben ik geneigd snel een nieuwe telefoorn te kopen ipv te proberen de huidige in leven te houden. Heb je tips welke plugins?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@PomPomPom Het éérste wat ik zou doen als ik een gloednieuwe telefoon uit de verpakking haal én daarop een Android 7.1.2 OS aantref wat nú al bijna twee jaar oud is (April 2017) is mezelf eens af gaan vragen hoelang dat specifieke Android OS nog door de fabrikant ondersteund gaat kunnen worden én dus ook van beveilingsupdates voorzien gaat blijven worden door Google.

Als die Fairphone Android 9 kán draaien..... Waarom ook niet, hé?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• PomPomPom
Van de website: "An upgrade to Android 7 was released on the 13th of November 2018 using a staged rollout."

Geen idee wat precies de consequenties zullen zijn maar als ze net een maand geleden over zijn naar 7, dan verwacht ik niet snel de stap naar 9.
Discussie hier:
https://forum.fairphone.c...ady-two-years-old/42481/7

Acties:
  • Beste antwoord

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Qualcomm heeft geen Android 7 drivers uitgebracht voor de SD801 in de FairPhone 2, daarom leek het lang onmogelijk om een update naar 7 aan te bieden. Ze hebben nu een omweg gevonden om er toch 7 op te krijgen waardoor ze nu makkelijker en langer beveiligingsupdates kunnen uitbrengen, was het verhaal.

Dus qua veiligheid zit je met de FairPhone voorlopig wel goed, maar ik zou geen nieuwe Android versie verwachten.

Edit:
PomPomPom schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:54:
Apps toegang ontnemen/geven zit sinds 6 ingebakken in Android, maar als privacy echt belangrijk is zou ik geen Android kopen, via de Google Play services geef je toch wel erg veel data weg.

Xprivacy is vervangen door XPrivacyLua.
Last Updated 2018-10-21 dus lijkt nog ondersteund.
https://forum.xda-develop...-privacy-manager-t3730663

[ Voor 59% gewijzigd door jodeltje op 24-12-2018 01:10 ]

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-11 08:59
Android 7.1.2 is alweer (dik) verouderd.
Er zijn stabiele ROM's op Android 8.1.

Mijn inziens moet je in het huidige digitale tijdperk, niet eens meer Android 7 "willen" draaien. Android 9 is nog gloedje nieuw, maar draait mijn inziens stabiel & voelt prima aan.

Android 7.1.2 is veiligheidswege voor mij inmiddels allang een no go.
Er worden misschien nog wel security patches uitgebracht (alhoewel dat niet vanzelfsprekend is), maar op OS niveau zijn er nog genoeg kwetsbaarheden.

Mijn inziens ben je beter af door een Android One toestel aan te schaffen.

[ Voor 37% gewijzigd door LocK_Out op 24-12-2018 10:12 ]

• PomPomPom
Mijn inziens ben je beter af door een Android One toestel aan te schaffen.
Android One betekent toch alleen maar dat het toestel voldoet aan bepaalde standaard van google? Maar dat Whatsapp toegang krijgt tot lokaties van de gebruiker is by design - daar zal een software-standaard niet tegen helpen.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-11 02:40
PomPomPom schreef op woensdag 26 december 2018 @ 00:16:
[...]

Android One betekent toch alleen maar dat het toestel voldoet aan bepaalde standaard van google? Maar dat Whatsapp toegang krijgt tot lokaties van de gebruiker is by design - daar zal een software-standaard niet tegen helpen.
Ik denk dat hij doelt op de gegarandeerde (beveiligings)updates die toestellen hebben die onder het Android One programma vallen.
Pagina: 1