Via PC naar Onkyo TX-NR609 muziek luisteren en video naar TV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans131257
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-09-2023
Hallo Tweakers, graag zou ik jullie om hulp willen vragen bij het volgende probleem:

Ik wil graag vanaf mijn PC naar muziek luisteren via mijn versterker en ook vanaf mijn PC films kijken met gebruik van de versterker en TV.

De versterker en TV zijn bekabeld aangesloten op mijn netwerk, zijn alle twee zichtbaar. Geluid van de televisie via versterker heb ik met een optische kabel gedaan, als ik nu een film kijk dan zet ik die op een usbstick en dan plug ik die in de TV en heb dan het geluid via de versterker.

Versterker en PC zijn enige weken geleden door mij gebruikt aangeschaft, ben met het aansluiten niet erg bekend.

De hardware:

PC:

AMD Athlon II X4 860K (4.0 Ghz)
MSI R9 380 4GB pricewatch: MSI R9 380 Gaming 4GB
MSI A68HM Granade Moederbord pricewatch: MSI A68HM Grenade
16 GB Crusial ddr3 Ram
Coolermaster Hyper 105 (CPU Cooler)
Sharkoon VG5-W Blauw (Case)
500 W Be Quit Powersupply
500 GB Hard Drive Toshiba

TV: Salora 49LED9102CS https://nl.hardware.info/...49led9102cs/specificaties

Versterker: Onkyo AV Receiver TX-NR609
pricewatch: Onkyo TX-NR609 Zwart
https://www.intl.onkyo.co...pdf/tx-nr609_manual_e.pdf

Geluid van de televisie via versterker heb ik met een optische kabel gedaan, als ik nu een film kijk dan zet ik die op een usbstick en dan plug ik die in de TV en heb dan het geluid via de versterker.

Ik kom er niet helemaal uit hoe ik dit nu moet aansluiten, (PC naar versterker en van daar uit naar TV) uit het manual begrijp ik dat er een mogelijkheid moet zijn om ook het videosignaal via de versterker te laten lopen en vandaar naar de TV.

Mijn moederbord heeft ook een HDMI aansluiting en de grafische kaart natuurlijk. (ik heb in de BIOS gekeken of er iets uitgeschakeld is, maar dit is niet zo). Wat ik geprobeerd heb tot nu toe is het volgende, HDMI kabel ingeplugd in de HDMI aansluiting van het moederbord of in de grafische kaart en dan bij de versterker de HDMI ingang PC genomen.
De TV is aangesloten via de HDMI out, die je ook gebruikt als je het menu van de versterker zichtbaar wilt hebben op je TV. (wat functioneert, ik schakel dan natuurlijk over op de TV naar de betreffende HDMI source)
Als ik dit probeer, gebruik ik niet alleen de PC toets op afstandsbediening of receiver, maar voor de zekerheid ook de ander mogelijkheden, Game, enz. (de bronnen zijn correct toegewezen dit heb ik gecontroleerd)

Als ik in het setup menu ga staat er bij:

1-3 Component Video Input:

BD/DVD IN 1
VCR/DVR .......
CBL/SAT IN 2
Game .........
PC............
TV/CD .........
Port ............

Besturingssysteem Win 10 Home 64 bit, als ik via Windows Media Player iets afspeel en ik ga naar: Play to, dan zie je staan, Cast to Device : Salora TV en TX-NR609, als ik dan een van de twee aanklik dan verschijnt er in het volgende venster: Unexpected device error
Ik hoop dat jullie er uit wijs kunnen worden en mij kunnen helpen, alvast bedankt, Groet Hans

Toevoeging: In Win 10 heb ik in de Windows Media Player toestemming gegeven bij streamen:
Allow internet access to home media.... en Automatically allow devices to play my media

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans131257
Probleem op het moment opgelost door niet door de versterker te gaan maar direct vanaf de videokaart via HDMI op TV, geluid TV dan via versterker, Grt Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou mooi, maar ik kan uit je startpost niet echt opmaken wat je probleem was.

Heb je nu gewoon wel geluid op de onkyo en geen beeld als je je PC met HDMI op de "PC" van je onkyo aansluit en je TV op de "HDMI out", terwijl je wel het volume en het menu van de onkyo op de TV zag?

Dit zou namelijk gewoon direct moeten werken. "Cast to" hoef je niet te gebruiken in dit soort situaties. Dab stuur je de info over het netwerk

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 29-12-2018 13:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans131257
Bedankt voor je antwoord, als ik de Videokaart die ook geluid ondersteunt verbind met de HDMI ingang PC op de versterker en de versterker via HDMI out naar de TV aansluit heb ik niets, geen geluid en beeld. (bronnen zijn correct toegewezen maar voor de zekereid heb ik ook nog alle andere mogelijkheden geprobeerd, Game...enz.) Ik kan op de TV wel het menu van de Onkyo zien.
Wat mij verder nog gelukt is via “NET” op de versterker muziek af te spelen vanaf mijn PC, maar er staat een rood kruisje door de mappen afbeeldingen/video en afspeellijsten, alleen de map Muziek is benaderbaar, misschien is dit normaal voor deze receiver en kan de DLNA hier alleen muziek afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Hans131257 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:58:
Bedankt voor je antwoord, als ik de Videokaart die ook geluid ondersteunt verbind met de HDMI ingang PC op de versterker en de versterker via HDMI out naar de TV aansluit heb ik niets, geen geluid en beeld. (bronnen zijn correct toegewezen maar voor de zekereid heb ik ook nog alle andere mogelijkheden geprobeerd, Game...enz.) Ik kan op de TV wel het menu van de Onkyo zien.
Wat mij verder nog gelukt is via “NET” op de versterker muziek af te spelen vanaf mijn PC, maar er staat een rood kruisje door de mappen afbeeldingen/video en afspeellijsten, alleen de map Muziek is benaderbaar, misschien is dit normaal voor deze receiver en kan de DLNA hier alleen muziek afspelen?
een 609 kan alleen muziek spelen die kan geen video afspelen vandaar de kruisjes...

je moet zorgen dat je PC beeld + geluid over hdmi stuurt en dan op de PC ingang aanbieden en dan via HDMI out naar je TV sturen.

De 609 haalt dan het geluid eraf en speelt die af over boxen en stuurt beeld door naar de tv...

Let wel deze recievers hebben heel vaak problemen met HDMI boards... maar omdat jou netwerk functie het nog wel doet.... zal het daar niet aan liggen.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans131257
Bedankt voor je reactie: "je moet zorgen dat je PC beeld + geluid over hdmi stuurt en dan op de PC ingang aanbieden en dan via HDMI out naar je TV sturen.

De 609 haalt dan het geluid eraf en speelt die af over boxen en stuurt beeld door naar de tv... "

Dit is precies wat ik de hele tijd geprobeerd heb, maar dit functioneert niet, ik laat het voorlopig eerst maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambulance2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-09 11:39
@Hans131257 , heb je al geprobeerd om direct van je pc beeld naar je tv te sturen? Als dat niet lukt dan denk ik dat simpelweg configuratie op de pc niet klopt.

De omschreven gewilde situatie, e.g. Pc out naar receiver in en van receiver out naar tv in is echt doodnormaal.

Heb je wel andere hdmi inputs die je gebruikt om af te spelen op de tv? Xbox? Ps4? Bluray speler? Die volgen namelijk allemaal hetzelfde principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans131257
" De omschreven gewilde situatie, e.g. Pc out naar receiver in en van receiver out naar tv in is echt doodnormaal. Heb je wel andere hdmi inputs die je gebruikt om af te spelen op de tv? Xbox? Ps4? Bluray speler? Die volgen namelijk allemaal hetzelfde principe."
Dit is precies wat ik gedaan heb, alle HDMI ingangen gebruikt natuurlijk heb ik steeds bij elke ingang alle verschillende bronnen op de receiver doorgeschakeld, Grt Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans131257
Hallo, ik wou gisteren even een filmpje kijken via de PC, HDMI direct op TV, vandaar met optische kabel TV naar versterker, met het resultaat dat ik geen geluid meer kreeg via de receiver, vorige week functioneerde dit nog
.
Ik heb nog even met een ander setje gecontroleerd of de optische verbinding werkt vanaf de TV, alles OK.

Vanmorgen ben ik alles nog een keer doorgelopen wat door jullie werd aanbevolen ( en op een ander forum) , ik ben bang dat ik met de versterker een miskoop heb gedaan, ik zou het op prijs stellen als jullie mij advies kunnen geven wat ik dan misschien het beste kan doen met de receiver, ik heb geen geld voor een nieuwe, dus evt. door iemand laten repareren die dit als hobby heeft? Of een andere gebruikte? Ik woon in Rotterdam-zuid.

Maar eerst alles wat ik tot nu toe gedaan heb:

“Wanneer je de HDMI van de PC verbindt met een ingang HDMI 5 van de versterker en de juiste ingangen kiest, zou het moeten werken. Daarvoor kun je het beste ook kijken bij de instellingen voor het beeldscherm van Windows. De versterker zou daar bij moeten staan als beeldscherm (2).”

Volgende heb ik gedaan: Vanaf Videokaart PC HDMI verbinding direct naar HDMI 5/4/3/2/1 steeds gecontroleerd in instellingen beeldscherm van Windows of versterker als beeldscherm 2 vermeld staat, dit is niet het geval. Ook bij de geluidsinstellingen van Windows is de versterker niet zichtbaar ik zie allen mijn kleine boxen die op de PC zijn aangesloten.

Op de TV krijg ik bij elke HDMI ingang die ik probeer een blauw scherm, ik krijg wel de volumebalk te zien als ik volume verhoog of verlaag en als ik heen en weer schakel tussen de verschillende HDMI ingangen zie je even rechts in beeld PC/Game enz. Als ik de receiver aan /uit zet, zie je heel kort Onkyo op de TV, daarna wordt het scherm blauw.
Heb ook de AUX HDMI aansluiting aan de voorkant gebruikt, hetzelfde effect als de andere HDMI mogelijkheden.

Het Setup menu van de Receiver is nog wel steeds te zien via de TV.

Wat mij eerder nog gelukt was via “NET” op de versterker muziek af te spelen (DLNA) vanaf mijn PC, (met beeld op de TV) , lukt dit nu niet meer, display receiver geeft aan “ NET Now Initializing” Internet/Network thuis functioneert goed. (heeft net 1 keer gefunctioneerd in zoverre dat het menu zichtbaar werd op de TV, maar dat was ook alles, geen verbinding mogelijk)

Ik dacht dat ik anders ook een licht klikgeluid hoorde, (relais) als ik van de ene bron naar de andere HDMI bron schakelde op de receiver ????? Direct na aanzetten hoor je het relais van de transformator opengaan, en een paar tellen later zou je die van de output-kanalen moeten horen, maar ik hoor niets .Nu zie ik op de display van de receiver wel de betreffende bron staan die je kiest maar je hoor verder niets.

Op de USB ingang heb ik USB stick aangesloten met mp3 bestanden, het menu is zichtbaar op de TV en ik kan ze afspelen, geluid alleen op de twee voorste boxen, vermoed dat dit normaal is, andere instellingen via afstandsbediening lukt niet.(nu een paar uur later zelfde procedure functioneert nu dus niet meer, onder USB staat “Now Initializing”)

“Als er geluid bij de PC vandaan komt en je de juiste ingang hebt gekozen, zullen er in het display verschillende indicaties te zien zijn zoals die voor "HDMI", "PCM", "Dolby Digital" en/of "DTS".
Dit staat dus niet in het display, wat er wel staat:
Er staat dan bv in het display van de receiver, de naam van de betreffende HDMI bron, daaronder staat (TV speaker), links van deze tekst staat “Direct”, rechts van deze tekst staat “Analog”
Dit is bij alle HDMI bronnen hetzelfde.

Voorbeeld TV/CD
Direct (TV speaker) Analog

"Krijg je wel geluid als de TV uit staat? Om dit te proberen moet de TV niet automatisch samen met de versterker aan of uit kunnen schakelen." Nee

"Is het beeld van de PC te zien wanneer de versterker uit staat?" Nee

Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik nu verder nog zou kunnen doen, mijn gedachte is nu dat de "switch-board" (printplaat die alle HDMI-verbindingen schakelt) niet functioneert. Ik kom dit heel vaak tegen op Google. https://www.google.com/se...+problems+with+HDMI+board er is wel een recall actie geweest van Onkyo omdat dit erg veel voor kwam, actie loopt nu niet meer. Ik heb ook nog een hard reset gedaan, met geen succes.

Ik hoor het graag als jullie mij nog iets kunnen adviseren, alvast bedankt Hans
Pagina: 1