Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-10 18:56
In ons huis hangt een oud alarm systeem met verschillende motion sensors.
Nu werkt dit systeem niet meer en wil ik alle motion sensors "hacken" en deze op mijn raspberry pi aansluiten.
Er zitten 8 aansluitingen (zoals de blauwe gaatjes op een relay bord) aan en deze zijn gelabeld:

1 + 2 3 + 4 5 6 + 7 8
12 v power NC alarm test NC Tamper CTi

Ik heb aan kabeltjes die uit de muur komen:
Groen --> NC Tamper
Blauw --> NC alarm
Geel --> NC alarm
Wit --> NC Tamper

En nog
Zwart
Rood
Die ~12V geven.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik kan nergens een serie nummer oid vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GuajFcSEVlCLFTwGGisjLo4O/thumb.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Torac op 23-12-2018 18:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:04
Een foto zou al helpen, enige wat ik nu kan zeggen is zet er 12v op en kijk wat er gebeurd met de weerstand tussen de 4 data draden de ground. NC staat voor normally closed, wat betekend dat er als er geen output/input is er een kortsluiting is, en als er als er iets gebeurt zouden deze naar open/ geen verbinding moeten gaan.

De andere mogelijkheid is dat er 12v op staat normaal, en zodra er beweging is geen, als dat het geval is moet je iets doen met elektronica om er voor te zorgen dat het signaal word omgezet naar 3.3?v waar de raspberry iets mee kan.

[ Voor 26% gewijzigd door sjaakwortel op 23-12-2018 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
sjaakwortel schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:49:
Een foto zou al helpen, enige wat ik nu kan zeggen is zet er 12v op en kijk wat er gebeurd met de weerstand tussen de 4 data draden de ground. NC staat voor normally closed, wat betekend dat er als er geen output/input is er een kortsluiting is, en als er als er iets gebeurt zouden deze naar open/ geen verbinding moeten gaan.

De andere mogelijkheid is dat er 12v op staat normaal, en zodra er beweging is geen, als dat het geval is moet je iets doen met elektronica om er voor te zorgen dat het signaal word omgezet naar 3.3?v waar de raspberry iets mee kan.
Bedankt voor je reactie!
Wat jij dus eigenlijk zegt is dat er een relais in zit en dat op het moment dat je beweegt die dus opengaat en er weerstand is? Ik ga gelijk even meten!

Foto heb ik gelijk toegevoegd.
Misschien is dat zilveren wel een relais?

[ Voor 4% gewijzigd door Torac op 23-12-2018 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Deze sluit je eigenlijk altijd hetzelfde aan:
+/- gewoon op 12V

De 2 draadjes aan de alarmpinnen gaan open als er beweging is.
De 2 draadjes aan de tamperpinnen gaan open als er met de melder geklooit wordt.

Wat geklooit is hangt van de melder af, sommige is dan een simpele drukknop die kijkt of de behuizing dicht blijft, hippere kunnen ook dingen als zien dat een sensor afgedekt is.

In principe kan je 'm prima gebruiken op de +/- 12V en de alarm draadjes. Dat is normaliter inderdaad een relaiscontact.

Soms zitten hier een setje weerstanden aan, 1tje in serie met het contact en 1 over het contact, vaak beide 4.7kOhm of 9kOhm, deze zijn om ook tamperdetectie op de alarmdraden te kunnen (bijv detecteren of een alarmdraad afgeknipt wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Die tamper zie je links zitten, de drukknop met de veer er op.

Dat blikken doosje rechts is het relais wat uiteindelijk verbreekt.

De weerstanden zitten zelden vast op de print gebakken maar worden in de regel los aan de klemmen aangesloten.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
@SA007
@Sine
Die tamper moet ik dus ingedrukt (laten) houden?
Eigenlijk een beveiliging tegen beveiligers die hem onklaar willen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Tamper is iets voor het alarmsysteem, dat die kan zien dat er met een sensor gerommeld is.

Hierbij is het een simpele drukknop in de behuizing, trek je de behuizing open dan gaat dat knopje los, die zit direct aan de 2 tamperschoefjes en het alarm kan zien dat de behuizing open is gemaakt.

Als je er zelf geen intresse in hebt kan je die compleet negeren,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
"normaal" zet je alle tampers in serie (eventueel met een weerstand per sensor zodat je ook overbruggen kunt detecteren)
Als er dan zonder de centrale uit te zetten een melder wordt open getrokken of een draad doorgeknipt begint het alarm te loeien.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:42
Kijk hier eens naar: https://konnected.io/prod...arm-system-conversion-kit
Met wat handigheid kun je dat wel namaken.
Pagina: 1