Framerate in één enkel spel krijg ik niet goed, voorheen wel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chotto Toire
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-08 20:36
Hoi allemaal,

Ik heb pas geleden een schone installatie van Windows gedaan. Sindsdien heb ik in één spel, te weten Blade & Soul, een slechte framerate. Gemiddeld zo'n 19fps. Dat was voorheen niet zo. Toen kon ik op de betere momenten op zo'n ~75fps rekenen. Ik heb dat geprobeerd te troubleshooten, maar ik snap de resultaten van m'n eigen werk niet. Ik hoop dat iemand bij het lezen van het onderstaande een idee heeft van wat er nou aan de hand kan zijn.

1. Om te kijken of het aan de grafische instellingen van het spel ligt, heb ik alle instellingen op het minimum gezet. Dat heeft geen verandering in de framerate teweeggebracht.

2. Ik heb gekeken of m'n videokaart wel belast werd door het spel. Dat is het geval. Het spel draait niet op de igpu.

3. Ik heb gekeken of andere spellen ook slecht presteerden. Ik heb daarom een stukje Rocket League en een stukje Metal Gear Solid V gespeeld. Beide spellen halen keurige framerates van boven de 60fps.

4. Ik ben gaan kijken of het aan de grafische driver kan liggen. Immers, voordat ik Windows opnieuw installeerde heb ik de drive nooit geüpdatet. Na de schone installatie heb ik de nieuwste driver geïnstalleerd. Ik vroeg me daarom af of de nieuwste driver misschien gewoon geen vriendjes wil maken met Blade & Soul. Ik heb de AMD driver gedeïnstalleerd. Als ik me niet vergis zet Windows 10 dan automatisch een stabiele standaard-driver (of zoiets) op de computer. Toen ik vervolgens het spel opstartte, haalde ik 75fps.

5. Vervolgens heb ik de driver (de nieuwste versie) opnieuw geïnstalleerd, gewoon om te kijken of het probleem verholpen zou zijn. Dat bleek niet zo en ik was terug op 19fps.

6. Ik heb daarop de driver weer gedeïnstalleerd, maar in tegenstelling tot de eerste keer blijft mijn framerate in Blade & Soul nu ~19fps.

Ik weet niet welke conclusie ik hier nu uit kan trekken. Ik vind het nogal verwarrend. Wellicht dat iemand dit leest en het probleem herkent. Voor de volledigheid, de videokaart is een Radeon HD 7850.

[Edit] Ik ben intussen doorgegaan met nog wat dingen uitproberen:

7. Ik vond nog een oude installer voor een AMD driver (toen nog 'Crimson' genaamd) op m'n computer. Die heb ik gedraaid. De installer gaf een foutmelding en gaf aan dat de driver niet geïnstalleerd is. Wel moest de computer opnieuw opgestart worden. Nadat ik dat had gedaan, viel me iets op. Het contextmenuutje dat ik krijg als ik rechtsklik op m'n bureaublad heeft nu geen optie om Radeon-instellingen te openen. Dat was nog wél het geval bij de standaard-driver van Windows. Ik heb geen idee wat er gebeurd is, maar in Blade & Soul haal ik nu weer 75fps. Voor mij onverklaarbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Chotto Toire op 23-12-2018 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ga naar veilige modus, gebruik DDU om alle drivers en restjes van drivers te verwijderen. Download laatste driver en installeer die

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'