Toon posts:

Gegevens van kapotte MacBook Pro halen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Mijn MacBook Pro (2017 met TouchBar, 13 inch) is onlangs kapot gegaan door een val. Hierdoor is het scherm kapot, maar hij doet het verder wel nog (een video die ik afspeelde tijdens de val bleef doorspelen, alleen dus zonder beeld). Ik denk dat ik m wel nog voor wat euro’s op marktplaats kan zetten, maar wil hiervoor wel alle bestanden en gegevens verwijderen. Is dit nog mogelijk met een kapot scherm?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:20

Hoite

Goed verhaal

Je zou de Macbook kunnen aansluiten op een extern scherm en hierop de gegevens verwijderen. Via CMD>R opstarten in recovery-modus, naar de Disk-utility en hem dan formatteren is het gemakkelijkst.

Heb je al je inboedelverzekering gebeld? Wellicht is dit gewoon gedekt.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Extern scherm aansluiten.....

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:11
Als je geen extern scherm hebt, dan kan je altijd je hdd er uit schroeven en in een externe behuizing drukken. Wel moet je drivers er voor instaleren op een windows pc https://www.makeuseof.com...-formatted-drive-windows/ (het is voor mij al een poosje terug, het kan ook zijn dat je ipv HFS+ APFS hebt, maar daar zal je ongetwijfeld ook wel drivers voor vinden op google). Bij een mac is dit natuurlijk niet nodig en zal die automatish gemount worden.

[ Voor 11% gewijzigd door torretje2012 op 27-12-2018 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

torretje2012 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 08:16:
Als je geen extern scherm hebt, dan kan je altijd je hdd er uit schroeven en in een externe behuizing drukken. [...]
Je bedoelt eruit solderen ;) Ietsje minder makkelijk helaas, extern scherm is wel de beste optie. Of remote er op inloggen als je dat hebt ingesteld.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:11
fsfikke schreef op donderdag 27 december 2018 @ 08:22:
[...]

Je bedoelt eruit solderen ;) Ietsje minder makkelijk helaas, extern scherm is wel de beste optie. Of remote er op inloggen als je dat hebt ingesteld.
Whoops, de non touchbar versie heeft wel een removable ssd er in ;) (hetzij met een apple connector waar een usbbehuizing vast lastig voor te krijgen is)

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:48
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:22:
Is dit nog mogelijk met een kapot scherm?
Als je in de buurt van den haag bent kan ik je helpen ?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:24

nelizmastr

Goed wies kapot

torretje2012 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 08:33:
[...]

Whoops, de non touchbar versie heeft wel een removable ssd er in ;) (hetzij met een apple connector waar een usbbehuizing vast lastig voor te krijgen is)
Nee ook de non TB niet, alle MacBooks met modeljaar 2016 en nieuwer hebben een gesoldeerde SSD.

I reject your reality and substitute my own

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

nelizmastr schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:36:
[...]

Nee ook de non TB niet, alle MacBooks met modeljaar 2016 en nieuwer hebben een gesoldeerde SSD.
Normaal zeg je zinnige dingen, maar hier heb je het mis. De 13 inch non touch bars hebben een losse SSD module.

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Op tv aansluiten?

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
rvanpruissen schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:00:
[...]

Normaal zeg je zinnige dingen, maar hier heb je het mis. De 13 inch non touch bars hebben een losse SSD module.
De non touchbar 13 inch heeft inderdaad een losse ssd module. De TS geeft aan een 13 inch met touchbar te hebben en daarbij is de ssd niet verwijderbaar. Voor het model zonder touchbar geldt echter dat na het verwijderen het uitlezen nog knap lastig is. De ssd is per default geencrypt en voor zover ik weet kan deze niet uitgelezen worden zonder speciale apparatuur (volgens mij werkt plaatsen in een andere MacBook ook niet maar dat weet ik niet zeker).

Om de gegevens te verwijderen kan je het beste gewoon een extern scherm verbinden en de ssd formatteren. :)

[ Voor 23% gewijzigd door xh3adshotx op 27-12-2018 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:24

nelizmastr

Goed wies kapot

rvanpruissen schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:00:
[...]

Is dat nieuw? Ze zijn niet als zodanig geadverteerd.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

nelizmastr schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 08:29:
[...]

Is dat nieuw? Ze zijn niet als zodanig geadverteerd.
Nee klopt, staat nergens, maar je kunt de SSD eruit halen bij dit model. Zoals eerder vermeld kun je er alleen weinig mee voorlopig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hem laten repareren! Al is het voor de verkoop.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik weet niet of die functie nog steeds bestaat, maar vroeger kon je een MacBook in "target-mode" opstarten. Dan kon je hem (toentertijd) via Firewire op een andere mac(book) aansluiten en kwam de aangesloten mac alsof het een externe harde schijf is naar voren.

Het opstarten ging toen door de computer aan te zetten en direct daarna enkele seconden de T-toets ingedrukt te houden

Dit dus
Pagina: 1