Ik heb een PC uit 2013 met de volgende configuratie:
MSI FM2-A75IA-E53 AMD A75,
AMD A10-5700 3.40GHz 4MB FM2
Kingston 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, HyperX Genesis 1.5v
Scythe Processor Koeler Shuriken Rev. B AMD & Intel
Fractal Design Midi Tower Define Mini mATX,
Be Quiet Voeding System Power 7 350W
Western Digital Harddisk 3.5" Green 2TB, SATA600, 5400rpm
Samsung SSD 2.5", 120GB, SATA600, 840 EVO
Als besturingssysteem gebruik in windows 10.
Ik gebruik deze PC vooral voor het afspelen van films met Kodi. Ik gebruik hem niet voor gaming. Na een upgrade naar een 4K televisie (LG C8) merk ik dat mijn PC het niet trekt om films in deze resolutie af te spelen. Ook bij bijvoorbeeld 4K youtube films gaat mijn processor naar 100% en loopt het beeld niet meer soepel.
Wat ik graag wil weten is of het zin heeft om mijn PC te voorzien van een videokaart om niet meer de GPU van de AMD A10 te gebruiken maar die van de videokaart. Ik realiseer me dat het al een ouder systeem is maar alles werkt op zich nog prima.
Wat ik wel graag wil is dat hij zo stil mogelijk blijft omdat hij naast mijn tv meubel staat.
Waar ik over twijfel:
1. Is mijn voeding wel zwaar genoeg voor een videokaart?
2. Bij de specificaties van mijn moederbord staat PCI-E gen: Gen2 (1x16). Als ik in de pricewatch een selectie maak op "PCI-e 2.0 x16" dan is de maximale HDMI versie 1.4. Is de keuze voor HDMI 2.0 niet beter?
3. Doe ik er niet verstandiger aan om een nieuw moederbord + processor te kopen? (upgrade naar AMD Ryzen 3 2200G ?) Is er dan een verstandige keuze denkbaar om niet veel onderdelen opnieuw te hoeven kopen.
Budget is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de upgrade, € 500.
MSI FM2-A75IA-E53 AMD A75,
AMD A10-5700 3.40GHz 4MB FM2
Kingston 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, HyperX Genesis 1.5v
Scythe Processor Koeler Shuriken Rev. B AMD & Intel
Fractal Design Midi Tower Define Mini mATX,
Be Quiet Voeding System Power 7 350W
Western Digital Harddisk 3.5" Green 2TB, SATA600, 5400rpm
Samsung SSD 2.5", 120GB, SATA600, 840 EVO
Als besturingssysteem gebruik in windows 10.
Ik gebruik deze PC vooral voor het afspelen van films met Kodi. Ik gebruik hem niet voor gaming. Na een upgrade naar een 4K televisie (LG C8) merk ik dat mijn PC het niet trekt om films in deze resolutie af te spelen. Ook bij bijvoorbeeld 4K youtube films gaat mijn processor naar 100% en loopt het beeld niet meer soepel.
Wat ik graag wil weten is of het zin heeft om mijn PC te voorzien van een videokaart om niet meer de GPU van de AMD A10 te gebruiken maar die van de videokaart. Ik realiseer me dat het al een ouder systeem is maar alles werkt op zich nog prima.
Wat ik wel graag wil is dat hij zo stil mogelijk blijft omdat hij naast mijn tv meubel staat.
Waar ik over twijfel:
1. Is mijn voeding wel zwaar genoeg voor een videokaart?
2. Bij de specificaties van mijn moederbord staat PCI-E gen: Gen2 (1x16). Als ik in de pricewatch een selectie maak op "PCI-e 2.0 x16" dan is de maximale HDMI versie 1.4. Is de keuze voor HDMI 2.0 niet beter?
3. Doe ik er niet verstandiger aan om een nieuw moederbord + processor te kopen? (upgrade naar AMD Ryzen 3 2200G ?) Is er dan een verstandige keuze denkbaar om niet veel onderdelen opnieuw te hoeven kopen.
Budget is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de upgrade, € 500.