Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Krachtige laptop met veel opslag + geen prijs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MattiVM
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 31-10 13:20
Wat ga je met je laptop doen?
Als student informatica ben ik met veel verschillende programma's bezig en veel verschillende talen, etc.
Het moet dus een zeer krachtige en snelle laptop zijn. Wat wij zoal doen:
- Java met Intellij
- c++ en .NET in visual studio
- Zo moeten we een eigen 3d raytracer (+renderer) schrijven in c++ die enkel gebruik maakt van de cpu. Je kan hier dus geen benchmarks voor vinden.
- Javascript/Typescript applicaties zoals Angular/React
- verschillende VirtualBoxes of Android Emulators tegelijk draaien, daarom zouden 6 cores dus handig zijn.
- ...(gewoon zo goed als alles van programmeren tot netwerken en business)

Vanwege dit alles moet de laptop toch liefst minimum 512GB SSD bevatten ofwel een combinatie van HDD + SSD zo dat ik met die combo toch ten minste op 1128GB uitkom.
Gamen is niet mijn bedoeling, daarvoor heb ik een desktop pc.

Wat is je budget?
Je moet niet echt kijken naar de prijs. Ik wil graag zien wat er momenteel op de markt is. Ik heb al op verschillende sites gekeken, maar heb het gevoel dat ik het beste mis. Zo goedkoop mogelijk is een pluspunt, maar het moet natuurlijk wel decent zijn. Als het kan zit ik dan ook het liefst tussen €1000 en €1500.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Dagelijks van huis naar school en terug... Dus liefst niet te dik... (Ik geef meer aandacht aan hoe dik de laptop is dan aan hoeveel hij weegt.)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Maakt niet uit, alles mag, behalve Apple, daar sta ik helemaal niet voor open.
Merken die vaak niet te vinden zijn op sites zoals bol.com of coolblue zoals Dell zijn voor mij ook oké.

Andere requirements (minimum):
Size: 14" of 15" (liefst geen 13", das iets te klein en 17" is te groot)
Processor: Liefst i7, maar i5 of misschien zelfs AMD ryzen zijn ook mogelijk. Zoals ik al zei zouden 6 cores (8ste gen i7 van intel) handig zijn, maar het is dus geen requirement.
Ram: 8GB (maar dan moet het wel uitbreidbaar zijn tot bv. 16GB)
Opslag: SSD (minimum 512GB SSD) of SSD + HDD (minimum 128GB SSD en 1TB HDD); ik heb momenteel 256GB SSD + 1TB HDD
Resolutie: Full HD (1920x1080), 4K mag
Coating: Maakt niet uit: glanzend of mat
Type scherm: Geen TN! Sowieso IPS (heb slechte ervaring met TN op een laptop)
GPU: MX150 is de minimum... tenzij er echt een super deal is zonder een dedicated GPU, maar anders liefst wel een dedicated gpu.
Keyboard: Verlichting liefst wel. Ik ben van België dus dat zou Belgisch Azerty zijn, maar ik sta open voor de volledige switch naar qwerty, al zal dit wel een tijdje wennen zijn.
Uiterlijk: Misschien wel belangrijk, ik ben geen echte fan van het uiterlijk van de typische gaming laptops. Ik heb het liever simpel en professioneel. HP Omen en HP Pavilion vind ik dan weer wel oké. Dikke randen rond het scherm vind ik ook niet meer van deze tijd.

Laptops die ik al bekeken heb:
https://www.campusshop.be...8nb/80051383/product/1100
https://www.campusshop.be...2nb/80051384/product/1100
https://www.coolblue.be/n...0-15-cn0114nb-azerty.html
https://www.coolblue.be/n...s42-8rc-010be-azerty.html
https://www.coolblue.be/n...n-15-cs0121nb-azerty.html

Slot:
Als ik iets vergeten ben of er zijn vragen, stel ze maar. Ik zal zo snel mogelijk proberen te antwoorden.
Alvast bedankt mede Tweakers!!!

[ Voor 21% gewijzigd door MattiVM op 24-12-2018 16:17 . Reden: Gb naar GB, extra info ]

Beste antwoord (via MattiVM op 27-12-2018 12:14)

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Grafisch renderen van video?, ik ken alleen mensen die dat met een dedicated GPU doen eigenlijk. Ik denk dat dat beter is ook want die kan je uitzetten, indien je maar 1 GPU hebt die zo krachtig is gebruikt deze dnk ik continue veel geheugen en wordt de boel langzaam.

Een programma dat ik ken is Edius, videomontage. Grafisch renderen voor films moet je minimaal volgende hebben:

minimum requirements

Adobe premiere: check deze link:

https://helpx.adobe.com/n.../system-requirements.html

Die MX150 zou voldoen, is geschikt voor dunne laptop.

Het ligt aan het programma waarmee je gaat werken ook denk ik. Maar 4k heb je wel wat krachtigs nodig.

Verder zou ik letten opdat je voldoende uitgangen hebt, ook de ouderwetse om zo beelden eventueel makkelijk te kunnen importeren van andere apparaten.

Voldoende aansluitingen voor tweede beeldscherm. Met videomontage is dat wel handig. Voldoende USB ingangen. Die films ga je niet op de computer opslaan denk ik.

Modem voor Wifi zou ik op letten.

Ik zou niet voor glanzend scherm kiezen. Ik heb daar zelf echt hekel aan maar dat is smaak.

[ Voor 64% gewijzigd door LucyLG op 23-12-2018 18:13 ]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou zeggen: voer alles een in in PW zodat je een lijst krijgt met laptops die mogelijk voldoen aan je eisen en dan heb je ook meteen wat prijzen, enkele reviews en levertijden erbij?

Let wel even op dat je over b gebruikt in je eenheden dus je zoekt nu een laptop met 1GB RAM en minstens 64GB SSD; da's niet veel.

Waarom hou je een i7 open als idee? Want er zijn ook laptops zonder i7 met 6 cores te krijgen. En, meer cores hoeft niet per definitie sneller te zijn. Je weet pas hoeveel cores of GHz je nodig hebt, als je ons kan vertellen welke applicaties je gebruikt en/of daar benchmarks van hebt gelezen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MattiVM
MAX3400 schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:51:
Ik zou zeggen: voer alles een in in PW zodat je een lijst krijgt met laptops die mogelijk voldoen aan je eisen en dan heb je ook meteen wat prijzen, enkele reviews en levertijden erbij?

Let wel even op dat je over b gebruikt in je eenheden dus je zoekt nu een laptop met 1GB RAM en minstens 64GB SSD; da's niet veel.

Waarom hou je een i7 open als idee? Want er zijn ook laptops zonder i7 met 6 cores te krijgen. En, meer cores hoeft niet per definitie sneller te zijn. Je weet pas hoeveel cores of GHz je nodig hebt, als je ons kan vertellen welke applicaties je gebruikt en/of daar benchmarks van hebt gelezen.
Inderdaad stomme fout om Gb te plaatsen i.p.v. GB. Haha, dank u voor dit te laten weten.
i7... tja... deze dagen is er inderdaad AMD Ryzen en I5 is ook krachtig, ik weet alleen niet hoe lang ik daar ga kunnen mee meegaan. Ik heb tot nu toe altijd i7 gehad. Ook in mijn desktop. Ik zal het aanpassen in de requirements.

Deze configuratie invullen in verschillende sites heb ik al eens gedaan en ik heb dus wel al een degelijk idee. Echter vroeg ik me af of er misschien zijn die weet hebben van laptops die vaak niet in pricewatch komen of op bol.com of coolblue staan zoals die van DELL. Of misschien laptops die ik over het hoofd zie. Eigenlijk was mijn doel van deze post te weten komen wat andere zouden kiezen.

• YDeciever
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-12-2022
Wat ga jij met de laptop doen?
Voor een verkoper zou jij met deze tekst echt de ideale klant zijn. Geen budget en gebruik niet helemaal duidelijk.
Oftewel:
- welke programma's ga jij gebruiken?
- welke games ga jij op deze laptop spelen?
- hecht je nog waarde aan het uiterlijk?

Acties:
  • Beste antwoord

• LucyLG
Grafisch renderen van video?, ik ken alleen mensen die dat met een dedicated GPU doen eigenlijk. Ik denk dat dat beter is ook want die kan je uitzetten, indien je maar 1 GPU hebt die zo krachtig is gebruikt deze dnk ik continue veel geheugen en wordt de boel langzaam.

Een programma dat ik ken is Edius, videomontage. Grafisch renderen voor films moet je minimaal volgende hebben:

minimum requirements

Adobe premiere: check deze link:

https://helpx.adobe.com/n.../system-requirements.html

Die MX150 zou voldoen, is geschikt voor dunne laptop.

Het ligt aan het programma waarmee je gaat werken ook denk ik. Maar 4k heb je wel wat krachtigs nodig.

Verder zou ik letten opdat je voldoende uitgangen hebt, ook de ouderwetse om zo beelden eventueel makkelijk te kunnen importeren van andere apparaten.

Voldoende aansluitingen voor tweede beeldscherm. Met videomontage is dat wel handig. Voldoende USB ingangen. Die films ga je niet op de computer opslaan denk ik.

Modem voor Wifi zou ik op letten.

Ik zou niet voor glanzend scherm kiezen. Ik heb daar zelf echt hekel aan maar dat is smaak.

[ Voor 64% gewijzigd door LucyLG op 23-12-2018 18:13 ]

• MattiVM
Ik heb extra info toegevoegd.

• LucyLG
8 GB ram is wel wat laag denk ik. CPU die moet renderen, kost veel geheugen. 16 of 32 denk ik.

Indien je er veel mee op pad bent, kijk ook even of ie tegen een stootje kan. Dikke rant, tsja helpt dat tegen stootje? Ik weet wel dat die dubbelvouwbare laptops met touchscreen bij veel van mijn vrienden issues opleveren. Die raad ik denk ik af.

Mijn laatste Asus was meteen klaar toen ik liet vallen.

Mn nieuwe/oude asus heeft een NVIDEA Geforce 750m. Das voor de 3d geloof ik alleen. Verder heb ik er niks aan met film. Kun je wel aardig nog wat mee maar is verouderd. Ik zet graag de GPU uit om meer werkgeheugen te hebben.

Jij zegt dat de programma's de CPU gebruiken en geen GPU? Kun je mij vertellen hoe dat zit en waarom, ik ben gewend dat, video programma;s dan, veel op de GPU leunen (uitzonderingen zijn er) rendering denk ik ook (not sure). Dat investeren in een GPU beter is dan in een krachtige CPU (al moet die niet te laag zijn, maar 8 Ram is laag). Die rendering kost veel werkgeheugen. Online nog meer offline minder.

Ik weet wel veel maar niet alles. Hoor je graag.

[ Voor 84% gewijzigd door LucyLG op 24-12-2018 19:13 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Visual Studio i.c.m. C/C++ vereist en een krachtige CPU en stevige IO (=SSD). Ik zou geeneens een klassieke HDD willen hebben voor Visual Studio. Al gebruik ik zelf al vele jaren Visual Studio, ik ben er nog niet uit of meer cores beter is dan snellere (maar minder) cores. Al spelen n onze zakelijke ontwikkelomgeving meer factoren een rol (bijv. de sources komen uit een centraal versie beheersysteem = veel netwerkverkeer) voor de snelheid, zeker optimized builds pakken veel CPU rekenkracht. En veel geheugen (16GB is aan te bevelen), zeker als je meerdere visual studio's open hebt al dan niet i.c.m. Java (ook een geheugenslurper).

Het verschil i5/i7 op een latop valt tegen (het verschil is veel kleiner dan op een desktop). Sowieso is meerdere VMs draaien i.c.m. wat je wilt misschien wel een beetje te veel gevraagd van een laptop. Je komt dan bijna meer in de sfeer van workstations (IBM Lenovo P of Dell Precision). Of draagbare mini-computers als je 'nomadisch werkt'. Of: je richt ergens een desktop/server in en je werkt met een simpele laptop met een RDP verbinding. Op een desktop/server kun je veel meer PKs in kwijt.

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-11 01:19
3 VMs is zo'n beetje het maximale op een 4c/4t CPU wat ik eruit kon halen met QEMU/KVM op een Macbook Pro uit 2013. Deze had 16GB werkgeheugen en dat was zeker niet te weinig, ik zou dus zeker voor de 16GB gaan.

Verder heb ik vorig jaar mijn Informatica opleiding afgerond (Universiteit Utrecht) en heb in die tijd een Thinkpad T410 gebruikt: i5, 4GB RAM, 120GB SSD. Dat was krap qua opslag maar kon mij er prima mee redden. Ik herken de heftige requirements van je niet direct en een raytracer kan het weinig bommen waar het op draait, het enige was veranderd is hoe snel je resultaat hebt. Wel heb ik een fatsoenlijke desktop PC thuis staan waar ik het zwaardere werk op deed. Maar samenwerken op de Universiteit ging prima met de Thinkpad.

[ Voor 11% gewijzigd door Tijmen007 op 26-12-2018 17:49 ]

• MattiVM
LucyLG schreef op maandag 24 december 2018 @ 19:03:
8 GB ram is wel wat laag denk ik. CPU die moet renderen, kost veel geheugen. 16 of 32 denk ik.
Ik denk persoonlijk ook dat 8 een beetje laag is, maar veel laptops hebben maar 8. Daarom is 8 voor mij ook goed, als het maar (makkelijk) uitbreidbaar is, zodat ik dit later of misschien zelfs onmiddellijk (als ik hierdoor de garantie nog kan behouden) kan doen.
Indien je er veel mee op pad bent, kijk ook even of ie tegen een stootje kan. Dikke rant, tsja helpt dat tegen stootje? Ik weet wel dat die dubbelvouwbare laptops met touchscreen bij veel van mijn vrienden issues opleveren. Die raad ik denk ik af.
De dikke rand helpt denk ik inderdaad niet. Meestal als het een 2-in-1 is, dan heeft het een glazen scherm wat sowieso al makkelijker stuk gaat. Een dunne omkadering is natuurlijk wel mooier, maar geeft geen extra power :P
Bouwkwaliteit vind ik namelijk ook wel belangrijk. Het mag plastic zijn, maar de laptops van Acer lijken vaak helemaal niet sterk, maar dat is maar een indruk dat ik heb.
Mn nieuwe/oude asus heeft een NVIDEA Geforce 750m. Das voor de 3d geloof ik alleen. Verder heb ik er niks aan met film. Kun je wel aardig nog wat mee maar is verouderd. Ik zet graag de GPU uit om meer werkgeheugen te hebben.
Wat bedoel je hier mee? Ik snap niet hoe het uitschakelen van de dedicated GPU kan helpen om meer werkgeheugen te hebben.
Jij zegt dat de programma's de CPU gebruiken en geen GPU? Kun je mij vertellen hoe dat zit en waarom, ik ben gewend dat, video programma;s dan, veel op de GPU leunen (uitzonderingen zijn er) rendering denk ik ook (not sure). Dat investeren in een GPU beter is dan in een krachtige CPU (al moet die niet te laag zijn, maar 8 Ram is laag). Die rendering kost veel werkgeheugen. Online nog meer offline minder.

Ik weet wel veel maar niet alles. Hoor je graag.
Wel..., die ray-tracer die we moeten maken/aan het maken zijn, is op basis van code die de docent geschreven heeft. Wij moeten die grotendeels uitbreiden. Aan zijn code mogen we niets veranderen. Hij zei dat dit enkel de CPU gebruikt en dat kan ik bevestigen. Waarom en hoe... daar kan ik echter geen antwoord op geven.
Tijmen007 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 17:47:
3 VMs is zo'n beetje het maximale op een 4c/4t CPU wat ik eruit kon halen met QEMU/KVM op een Macbook Pro uit 2013. Deze had 16GB werkgeheugen en dat was zeker niet te weinig, ik zou dus zeker voor de 16GB gaan.
Inderdaad. Momenteel heb ik een i7 6500u en 8GB ram in mijn laptop. Dat zijn maar 2 cores met 4 threads. Ik kan maar nauwelijks 2 VMs tegelijk draaien.
Tijmen007 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 17:47:
Verder heb ik vorig jaar mijn Informatica opleiding afgerond (Universiteit Utrecht) en heb in die tijd een Thinkpad T410 gebruikt: i5, 4GB RAM, 120GB SSD. Dat was krap qua opslag maar kon mij er prima mee redden. Ik herken de heftige requirements van je niet direct en een raytracer kan het weinig bommen waar het op draait, het enige was veranderd is hoe snel je resultaat hebt. Wel heb ik een fatsoenlijke desktop PC thuis staan waar ik het zwaardere werk op deed. Maar samenwerken op de Universiteit ging prima met de Thinkpad.
Als je Visual Studio moet installeren en nog andere programma's zoals Intellij IDEA, Atom, Visual Studio Code, een paar VMs,... dan is 120GB inderdaad zeeeeeeer weinig (voor mij toch). Daarom liefst minimum 512GB.
I.v.m de raytracer heb je wel gelijk. Het zal altijd werken, alleen zal er een groot verschil zijn in hoe snel ik resultaat heb.

Ik heb ook nog eens gekeken naar de DELL XPS 15 serie en RAZER. Deze zijn ook zeker niet slecht...

Ik denk dat ik gewoon beter nog even probeer door te doen. Binnenkort zouden er volgens geruchten de laptops met de 9de generatie van intel aankomen. De prijzen van de laptops die er nu zijn zullen misschien dalen en wie weet zijn er misschien zeer interessante nieuwe laptops...

Iedereen bedankt voor zijn hulp! Als je nog tips hebt of ervaring met bepaalde laptops of wat dan ook, mag je dit natuurlijk altijd laten weten.
Pagina: 1