Zelf heb ik jarenlang gewerkt voor een bedrijf wat partijen laptops opkocht van bedrijven die ze vervingen. Ik weet dat er daar een hoop van zijn. Soms waren ze gewiped, maar meestal niet. In ieder geval was het niet ongebruikelijk dat bios wachtwoorden er nog op stonden enz. Je krijgt dan gewoon stapels van die dingen binnen, meestal één of twee types, plus een zooi adapters. Zoek zelf maar uit wat er nog werkt, wat waar bij hoort en hoe je ze verkoopt.
Wij verkochten ze op beurzen (zoals de PC Dump Dag) en waren daarin zeker niet de enige. In ons geval kregen we klanten vaak terug omdat we onze laptops daadwerkelijk nakeken en opschoonde. Dat leverde soms ook wel wat gezeik met IT afdelingen die het Bios wachtwoord niet wilde geven omdat ze hetzelfde wachtwoord al 10 jaar gebruikte door het hele bedrijf. Maar velen gooide een laptop op de stand, keken of ie aan ging en hingen er een prijskaartje aan.
Vandaag de dag zijn er zeker meer partijen die een wipe doen of de laptops zonder schijven verkopen. Maar lang niet ieder bedrijf doet dat. En bij faillisementspartijen is het einde al helemaal zoek. Ik heb zelf één keer meegemaakt dat een curator daadwerkelijk vroeg of we de schijven leeg zouden halen, alvorens de hele partij over te dragen.
Ik zou dus zeker niet durven te zeggen dat een laptop gestolen is op basis van een achtergebleven OS en een bios wachtwoord. Heb er ook honderden verkocht waar nog eigendoms labels van bedrijven op zaten. (Permanente lijm).
Wat betreft heling: De juridische kant weet ik echt niet. Maar als reparaties uitvoeren op een gestolen goed heling is, dan ken ik een hoop fietsenmakers in Amsterdam die nog een paar jaartjes mogen zitten.
[
Voor 6% gewijzigd door
Nijn op 23-12-2018 16:16
]