Mag je een gestolen laptop repareren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 00:17
Ik vroeg me af of strafbaar is om als een computerbedrijf een laptop van een klant waar jij denkt dat die gestolen is te gaan repareren? Bijv Windows en BIOS beveiligd zijn en je duidelijk kan zien dat de laptop geregistreerd is bij een andere bedrijf en klant vraagt om die laptop weer wachtwoord vrij te maken zodat hij hem weer gaat gebruiken.

Ik kan niet veel info vinden hierover.

Graag hoor ik jullie advies hierover. Ik wil niet grote risico's lopen voor een simpele reparatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:33

Jeroen V

yadda yadda yadda

Laat de persoon bewijs overhandigen dat hij de rechtmatige eigenaar is van de laptop, anders zou ik er niets aan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aan de klant om een aankoopbon vragen? Zodat je eventuele garantie beter kan inzien en factureren aan het eind van de reparatie?

En als je echt geen vertrouwen er in hebt; aangeven dat je niet de aangewezen persoon bent om beveiligde laptops weer te unlocken en dat dat alleen kan door degene die de BIOS heeft ingesteld?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
Ok dat is duidelijk, maar ben je als een bedrijf ook strafbaar/verantwoordelijk als je dat doet voor die klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je zou het moeten uitzoeken, maar als je bewust bent dat het een vorm van heling is lijkt het mij wel dat dit een staartje kan krijgen.

Het zal 'm hierin vooral zitten in het feit dat je er bewust van bent en er niets aan doet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:01
Volgens mij ben je zelfs strafbaar voor heling. Het onder je hebben van een goed waarvan je redelijkerwijs kunt verwachten of het vermoeden hebt dat het van diefstal afkomstig is, valt onder heling.
Ik meende dat er ergens een site is waar je serienummers kunt nakijken of ze gestolen zijn. Bij twijfel altijd de politie inschakelen (0900-8844). Jammer dat je dan een klant kwijt bent, maar dit soort klanten wil je toch niet hebben.

https://www.stopheling.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door BvZwolle op 23-12-2018 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonYunus
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:06
Geen idee of je strafbaar of niet bent, maar het zou in principe geen kwaad kunnen om even het bedrijf op de hoogte te stellen lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-10 13:40
kardox schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:11:
...duidelijk kan zien dat de laptop geregistreerd is bij een andere bedrijf...
Kun je het bedrijf in kwestie niet even bellen en vragen of de betreffende laptop verkocht of gejat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zou het je niet voldoende indekken wanneer je een schriftelijke verklaring van de klant hebt dat deze de rechtmatige eigenaar van de laptop is? Dan ben je zelf geen detective aan het spelen en als het allemaal in de haak is heeft de klant er uiteraard geen moeite mee om deze te ondertekenen.

[ Voor 34% gewijzigd door spone op 23-12-2018 15:19 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

spone schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:18:
Zou het je niet voldoende indekken wanneer je een schriftelijke verklaring van de klant hebt dat deze de rechtmatige eigenaar van de laptop is?
Nee.

Het is namelijk een "computerwinkel" niet aangelegen om identiteitscontrole uit te voeren tenzij het om leningen gaat ten behoeve van aanschaf van apparatuur. En zonder identiteitscontrole kan elke klant een kladje ondertekenen en random iets aan personalia opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

In het verleden wel eens bedrijfs laptops onder handen gehad, maar die kwamen voornamelijk uit de verkoop/verloting (Dus compleet met laders etc). Ze waren toen nog wel zo lui om gewoon wachtwoorden op bios te laten zitten en soms nog gewoon OS op hdd's.. Dan praat ik over 15-20 jaar terug... Mag hopen dat dat nu toch wel beter is?

En als je het niet vertrouwd gewoon niet aannemen?

Ik weet ook niet wat ze van je vragen uiteraard wat bedoel je met 'repareren'?
Maar als ze echt vragen om wachtwoorden uit bios te slopen en hdd te wipen etc... Mjah dan lijkt het me wel duidelijk.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:01
kardox schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:15:
Ok dat is duidelijk, maar ben je als een bedrijf ook strafbaar/verantwoordelijk als je dat doet voor die klant?
Waarom zou je hier als bedrijf überhaupt aan mee willen werken, of het nou strafbaar is of niet...?

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

P1nGu1n schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:31:
[...]

Waarom zou je hier als bedrijf überhaupt aan mij willen werken, of het nou strafbaar is of niet...?
Geld is geld?

Er is absoluut niks mis met een BIOS wipe of HDD wipe; ik heb hier gewoon de aankoopbonnen van al mijn spullen liggen en die mag je inzien ook als ik mijn HDD kom aanbieden ter wipe. Maar er bestaan mensen op deze wereld (echt waar) die het zelf niet durven / kunnen en dus voor een dergelijke vraag hun PC naar een reparateur brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P1nGu1n
MAX3400 schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:33:
[...]

Geld is geld?

Er is absoluut niks mis met een BIOS wipe of HDD wipe; ik heb hier gewoon de aankoopbonnen van al mijn spullen liggen en die mag je inzien ook als ik mijn HDD kom aanbieden ter wipe. Maar er bestaan mensen op deze wereld (echt waar) die het zelf niet durven / kunnen en dus voor een dergelijke vraag hun PC naar een reparateur brengen.
Je begrijpt me verkeerd denk ik :) Er is natuurlijk niks mis mee als de rechtmatige eigenaar dergelijke diensten laat uitvoeren. Maar als overduidelijk is dat iemand niet de rechtmatige eigenaar is (kan geen aankoopbon overleggen o.i.d.), moet je hier als ondernemer niet mee in zee willen gaan, of het nou wel of niet strafbaar is.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

P1nGu1n schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:37:
[...]

Je begrijpt me verkeerd denk ik :)
...
of het nou wel of niet strafbaar is.
Dan begrijp ik je verkeerd, denk ik? Als het ombouwen / repareren van klaarblijkelijk gejatte apparatuur niet strafbaar zou zijn, waarom zou ik er dan geen geld aan mogen verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:32
Nu ben ik geen jurist, maar uhm;

Als het niet om de laptop van jouw klant gaat (gestolen dus) en jij hebt redelijkerwijs dat vermoeden, dan pleeg je toch gewoon glashard computervredebreuk (Doorbreken van beveiliging)?

wellicht zie ik dit verkeerd :). Ik zou er sowieso niet aan beginnen zonder sluitend bewijs dat hij de eigenaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
In de meeste gevallen kun je de bios wachtwoord niet eens resetten, (Controleer ff als dit 1234 is of 0000) bepaalde modellen hebben gewoon standaard een wachtoord
En windows wachtwoord tja, controleer gewoon de naam van de pc, (user account) en vraag voor een iditentijd bewijs, dit lijkt mij voldoende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

coolbvrobin schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:50:
In de meeste gevallen kun je de bios wachtwoord niet eens resetten, (Controleer ff als dit 1234 is of 0000) bepaalde modellen hebben gewoon standaard een wachtoord
En windows wachtwoord tja, controleer gewoon de naam van de pc, (user account) en vraag voor een iditentijd bewijs, dit lijkt mij voldoende
Ik heb wel enkele keren een laptop gereset (niet namens een winkel) door wat onder het toetsenbord met kabels te frotten.
YouTube werkt hierin prima hoor O-)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
AW_Bos schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:54:
[...]

Ik heb wel enkele keren een laptop gereset (niet namens een winkel) door wat onder het toetsenbord met kabels te frotten.
Ik heb niet gezegd dat het helemaal niet kan O-)
Alleen bepaalde modellen kan het echt niet, :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
MAX3400 schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:39:
[...]

Dan begrijp ik je verkeerd, denk ik? Als het ombouwen / repareren van klaarblijkelijk gejatte apparatuur niet strafbaar zou zijn, waarom zou ik er dan geen geld aan mogen verdienen?
Omdat het onethisch is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BvZwolle schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:17:
Volgens mij ben je zelfs strafbaar voor heling. Het onder je hebben van een goed waarvan je redelijkerwijs kunt verwachten of het vermoeden hebt dat het van diefstal afkomstig is, valt onder heling.
Ik meende dat er ergens een site is waar je serienummers kunt nakijken of ze gestolen zijn. Bij twijfel altijd de politie inschakelen (0900-8844). Jammer dat je dan een klant kwijt bent, maar dit soort klanten wil je toch niet hebben.

https://www.stopheling.nl/
Het is geen heling als je een artikel in je bezit hebt voor reparatie. gestolen goed kopen,verkopen of in bezit hebben voor eigen gebruik.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 10:47
Zelf heb ik jarenlang gewerkt voor een bedrijf wat partijen laptops opkocht van bedrijven die ze vervingen. Ik weet dat er daar een hoop van zijn. Soms waren ze gewiped, maar meestal niet. In ieder geval was het niet ongebruikelijk dat bios wachtwoorden er nog op stonden enz. Je krijgt dan gewoon stapels van die dingen binnen, meestal één of twee types, plus een zooi adapters. Zoek zelf maar uit wat er nog werkt, wat waar bij hoort en hoe je ze verkoopt.

Wij verkochten ze op beurzen (zoals de PC Dump Dag) en waren daarin zeker niet de enige. In ons geval kregen we klanten vaak terug omdat we onze laptops daadwerkelijk nakeken en opschoonde. Dat leverde soms ook wel wat gezeik met IT afdelingen die het Bios wachtwoord niet wilde geven omdat ze hetzelfde wachtwoord al 10 jaar gebruikte door het hele bedrijf. Maar velen gooide een laptop op de stand, keken of ie aan ging en hingen er een prijskaartje aan.

Vandaag de dag zijn er zeker meer partijen die een wipe doen of de laptops zonder schijven verkopen. Maar lang niet ieder bedrijf doet dat. En bij faillisementspartijen is het einde al helemaal zoek. Ik heb zelf één keer meegemaakt dat een curator daadwerkelijk vroeg of we de schijven leeg zouden halen, alvorens de hele partij over te dragen.

Ik zou dus zeker niet durven te zeggen dat een laptop gestolen is op basis van een achtergebleven OS en een bios wachtwoord. Heb er ook honderden verkocht waar nog eigendoms labels van bedrijven op zaten. (Permanente lijm).

Wat betreft heling: De juridische kant weet ik echt niet. Maar als reparaties uitvoeren op een gestolen goed heling is, dan ken ik een hoop fietsenmakers in Amsterdam die nog een paar jaartjes mogen zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Nijn op 23-12-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
@Nijn Eens met Nijn, heb ook wel oude laptops overgenomen van een bedrijf. De labels zitten er dan nog gewoon op, die kun je niet zonder schade verwijderen. Een wachtwoord van de BIOS verwijderen of toegang verkrijgen tot een systeem is wel wat anders dan een binnenband plakken ;). Misschien is het vergelijkbaar met het doorslijpen van het slot?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kardox
Ok ik heb hem geweigerd. Jammer, kon wel goed aan verdienen. Bios reset was binnen 1 min gedaan gegarandeerd. Dankjewel voor jullie adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Puch-Maxi schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:21:
@Nijn Eens met Nijn, heb ook wel oude laptops overgenomen van een bedrijf. De labels zitten er dan nog gewoon op, die kun je niet zonder schade verwijderen. Een wachtwoord van de BIOS verwijderen of toegang verkrijgen tot een systeem is wel wat anders dan een binnenband plakken ;). Misschien is het vergelijkbaar met het doorslijpen van het slot?
Een BIOS wachtwoord is geen beveiliging tegen diefstal. Het is vooral bedoeld om de laptop te beschermen tegen de eindgebruiker, die anders de mogelijkheid zou hebben om allerlei settings te veranderen waardoor de laptop mogelijk niet meer werkt.
Het windows password is wèl bedoeld om ongeoorloofde toegang tot de aanwezige data te blokkeren. Dus daar zou ik niet zondermeer aan meewerken. Je zou kunnen overwegen om de schijf te formateren en er een nieuwe windows op te zetten
kardox schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:53:
Ok ik heb hem geweigerd. Jammer, kon wel goed aan verdienen. Bios reset was binnen 1 min gedaan gegarandeerd. Dankjewel voor jullie adviezen.
Beetje voorbarig, imho. Zoals hierboven uitgelegd zijn er diverse manieren om op legale wijze een tweedehands bedrijfslaptop te kopen. Dat die laptop niet zorgvuldig gewiped is, betekent niet meteen dat jouw klant 'm gestolen heeft

[ Voor 20% gewijzigd door Brahiewahiewa op 23-12-2018 17:04 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
Brahiewahiewa schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:00:
[...]

Een BIOS wachtwoord is geen beveiliging tegen diefstal. Het is vooral bedoeld om de laptop te beschermen tegen de eindgebruiker, die anders de mogelijkheid zou hebben om allerlei settings te veranderen waardoor de laptop mogelijk niet meer werkt.
Het windows password is wèl bedoeld om ongeoorloofde toegang tot de aanwezige data te blokkeren. Dus daar zou ik niet zondermeer aan meewerken. Je zou kunnen overwegen om de schijf te formateren en er een nieuwe windows op te zetten

[...]

Beetje voorbarig, imho. Zoals hierboven uitgelegd zijn er diverse manieren om op legale wijze een tweedehands bedrijfslaptop te kopen. Dat die laptop niet zorgvuldig gewiped is, betekent niet meteen dat jouw klant 'm gestolen heeft
Ik weet nou 99% dat die gestolen is. Hij heeft hem voor paar tientjes gekocht wat belachelijk goedkoop is voor zo n vrij nieuwe laptop en nieuw is die 800€ ongeveer als ik op internet kijk. Hij heeft hem ook zo op de tweedehands markt gekocht en heb hem gewaarschuwd en hij gaat hem terug brengen.

( PS: Sry Moderator ik heb een keer per ongeluk een Rapporteer ( in plaats van Reply ) bericht doorgestuurd ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farai
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-10 23:20
Goede keuze, juridisch gezien valt het namelijk gewoon onder heling:
Artikel 417bis, Wetboek van Strafrecht
1. Als schuldig aan schuldheling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vijfde categorie:
a. hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed dan wel het vestigen van het recht redelijkerwijs had moeten vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;
b. hij die uit winstbejag een goed voorhanden heeft of overdraagt dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een goed overdraagt, terwijl hij redelijkerwijs moet vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betreft.
Hier van belang zijn:
voorhanden heeft: Je hoeft dus geen eigenaar zijn van het goed, voorhanden hebben is genoeg. Ook als er geen intentie is om te verkopen.
redelijkerwijs had moeten vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betrof: In dit geval waren er genoeg aanwijzingen om daar een vermoeden van te hebben.

Eventueel zou het OM ook nog aan kunnen gaan tonen dat het uit winstbejag is (jij verdient immers aan de reparatie). Ligt er een beetje aan hoe ambitieus de OvJ is.

In de praktijk is het moeilijk te voorspellen of je er ook echt problemen mee had gekregen als het uit was gekomen. Ligt een beetje aan de focus van justitie op dat moment (als er een grote stop heling campagne bezig is bijvoorbeeld). Met een beetje geluk is er een kans dat je weg was gekomen met een tik op de vingers als het een eenmalig ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
ik zou checken of de laptop als gestolen geregistreerd staat. www.stopheling.nl en politie even bellen.

Je mag geen gestolen goederen in je bezit hebben. Dat is volgens mij ook heling ookal verkoopt hij hem niet aan je. Je werkt mee aan diefstal indien het overduidelijk is dat er iets niet klopt. De vraag is hier is het hier duidelijk dat er sprake is van diefstal of dat klant anderszins zelf heler is?

Ik zou denk ik niet het bedrijf bellen waar de laptop op staat. Ik weet niet zeker maar je gaat dan te ver, dit is een taak van de politie en je kan niet zelf op recherche gaan.

Vragen om ergens een wachtwoord vanaf te halen is wel beetje vreemd. Indien je dat ding rechtmatig hebt gekregen heb je ook het wachtwoord gekregen. Indien de klant met een goed verhaal komt, hij kan hem hebben gekregen, faillissementsverkoop zou een reden kunnen zijn. Wellicht staat er niks op die computer. Bij een faillissement gebeurt het regelmatig dat de computer niet is gewiped.

Check de softwarelicenties, zijn deze tijdelijk? Verder het bedrijf in de kvk of www.insolventieregister.nl

Heb je je huiswerk gedaan? Dan denk ik dat je mag repareren.

Het is een beetje zo dat indien een klant een messenset komt kopen je niet hoeft te vragen of hij er iemand mee gaat vermoorden. Alleen indien je daar een redelijk vermoeden toe hebt mag je dat niet doen. Als reparateur heb je voldoende aan een redelijke verklaring is mijn mening. Softwarelicenties mogen worden doorverkocht sinds 2012 (wel paar voorwaarden) dus dat levert geen vermoeden op.

lees net dat je geweigerd hebt. Ok prima toch. Maarre moet jij nu de politie dan niet bellen? Als je echt denkt dat het gestolen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Farai schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:14:
Goede keuze, juridisch gezien valt het namelijk gewoon onder heling:

[...]

Hier van belang zijn:
voorhanden heeft: Je hoeft dus geen eigenaar zijn van het goed, voorhanden hebben is genoeg. Ook als er geen intentie is om te verkopen.
redelijkerwijs had moeten vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betrof: In dit geval waren er genoeg aanwijzingen om daar een vermoeden van te hebben.

Eventueel zou het OM ook nog aan kunnen gaan tonen dat het uit winstbejag is (jij verdient immers aan de reparatie). Ligt er een beetje aan hoe ambitieus de OvJ is.

In de praktijk is het moeilijk te voorspellen of je er ook echt problemen mee had gekregen als het uit was gekomen. Ligt een beetje aan de focus van justitie op dat moment (als er een grote stop heling campagne bezig is bijvoorbeeld). Met een beetje geluk is er een kans dat je weg was gekomen met een tik op de vingers als het een eenmalig ding is.
Ik vraag me toch af hoe dat dan werkt. Voorhanden hebben impliceert zeggenschap en beschikking. De zeggenschap ligt niet bij een reparateur, noch mag de reparateur een product gebruiken anders dan noodzakelijk voor de reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Nijn schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:04:
[...]

Ik vraag me toch af hoe dat dan werkt. Voorhanden hebben impliceert zeggenschap en beschikking. De zeggenschap ligt niet bij een reparateur, noch mag de reparateur een product gebruiken anders dan noodzakelijk voor de reparatie.
Het gaat puur om het in bezit hebben terwijl je weet dat het gestolen is. Bezit is het feitelijk in handen hebben, ookal heb je geen "zeggenschap" erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Een bezit mag ik verkopen, iets wat ik in bewaring heb niet. Voor bezit is het nodig dat iets mij toebehoort. Als ik iets van jou leen, dan bezit ik het niet, al heb ik het in handen.

Bovendien, een paar posts hiervoor is de daadwerkelijke wet gequote. Daarin spreekt men niet over bezit.

Farai in "Mag je een gestolen laptop repareren?"

[ Voor 20% gewijzigd door Nijn op 23-12-2018 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Heelkort, wat hier boven al is langs gekomen maar het gaat natuurlijk om of je tegoedentrouw hebt gehandeld, had je het kunnen weten is het strafbaar, kan je het niet weten dan niet. Want je voert je werk gewoon uit en als nergens uit blijkt dat ie gestolen is dus niet. Maar ik heb ook wel is een laptop gekocht die van een groot bedrijf was (overstock) nieuw en ongebruikt prijs was wel lager maar niet 1/3 of junk prijs lager wat ook uitmaakt bij de rechter (was het te goed om waar te zijn, had je het kunnen weten) En het zou best kunnen dat een persoon geen aankoop bon meer heeft van de laptop (heb ik namelijk ook niet meer).

Voor de duidelijkheid de vraag is dan mag je een gestolen laptop reparen antwoord is nee.
Maar op de vraag of je een laptop mag repareren die mogelijk gestolen is maar jij het niet weet of kan weten, ja dat mag wel.

[ Voor 14% gewijzigd door D0gtag op 23-12-2018 20:31 ]

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Nijn schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:26:
Een bezit mag ik verkopen, iets wat ik in bewaring heb niet. Voor bezit is het nodig dat iets mij toebehoort. Als ik iets van jou leen, dan bezit ik het niet, al heb ik het in handen.

Bovendien, een paar posts hiervoor is de daadwerkelijke wet gequote. Daarin spreekt men niet over bezit.

Nee, een eigendom mag je verkopen. En daarvoor hoef je het niet eens in je bezit te hebben. Omgekeerd is bezit nog geen eigendom. Soms krijg je dan ook van die verhalen van een gestolen fiets zien rondrijden: ook al weet je zeker dat je de eigenaar bent, je mag hem niet zomaar van de 'heler' afpakken. Een dief is dus nooit de eigenaar, maar heeft het goed wel in bezit/voorhanden. Precies zoals in de quote van de wet genoemd wordt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bij twijfel nooit inhalen, is de basis regel die voor alles en iedereen telt.
Zeg gewoon dat het niet lukt! Zeker als de consequenties niet te overzien zijn.
Die zijn vaker veel groter dan je denkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Nijn schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:26:

je moet een verschil maken tussen bezit en eigendom. das wat juridisch technisch. lease auto is in bezit, geen eigendom.

andersom kan een auto weer wel eigendom zijn ondanks dat deze op naam van ander staat.

Leuk he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

forget it, politie heeft hier geen tijd voor of mensen.
alles hier tussen klopt, maar de vraag is nog of hij wel gestolen is, je hebt geen bewijs voor diefstal of redelijke twijfel. Ik zou gewoon het bedrijf bellen waar hij geregistreerd staat.

Heb je je huiswerk gedaan? Dan denk ik dat je mag repareren --> hier ben ik niet mee eens want wanneer moet je je huiswerk doen moet dit bij elke klus of gewoon als je twijfel hebt wanneer moet je twijfel hebben, sommige mensen twijfelen wel erg snel.

Het is een beetje zo dat indien een klant een messenset komt kopen je niet hoeft te vragen of hij er iemand mee gaat vermoorden... redelijke twijfel is inderdaad een reden om dan je huiswerk te gaan doen.

lees net dat je geweigerd hebt. Ok prima toch. Maarre moet jij nu de politie dan niet bellen? Als je echt denkt dat het gestolen is?
Das een goede vraag, dan twijfel ie wel aan de laptop maar vervolgens doet ie er niks mee, je had hem ook kunnen 'repareren' en vasthouden voor rechtmatige eigenaar. die kan nu fluiten naar zijn laptop. Je weet van welk bedrijf hij komt, kan je simpelweg opzoeken en bellen. Makkelijkste route.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
D0gtag schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:09:
[...]

forget it, politie heeft hier geen tijd voor of mensen. Geen idee maar even 0900-8844 bellen of de website over stopheling is best een aardig idee bij twijfel toch?

alles hier tussen klopt, maar de vraag is nog of hij wel gestolen is, je hebt geen bewijs voor diefstal of redelijke twijfel. Ik zou gewoon het bedrijf bellen waar hij geregistreerd staat. Ja eens why not, kan je hoop gezeik met je klant opleveren misschien doordat je het doet, ik dacht even aan privacy maar denk niet dat dat aan orde is. Geen twijfel, tsja ligt aan hoop factoren. Het wachtwoord veranderen, is dat voldoende? software mag je doorverkopen maar hoezo weet je het wachtwoord niet, zal liggen aan de antwoorden van de klant?

Heb je je huiswerk gedaan? Dan denk ik dat je mag repareren --> hier ben ik niet mee eens want wanneer moet je je huiswerk doen moet dit bij elke klus of gewoon als je twijfel hebt wanneer moet je twijfel hebben, sommige mensen twijfelen wel erg snel. Eens, huiswerk doe je niet bij iedere klant natuurlijk. Alleen indien er lampjes gaan branden. Beetje vreemde snuiter ofzo met raar verhaal en zakelijke dure laptop? Zwerver? Iemand met zwarte balk voor zn ogen ;-)

Het is een beetje zo dat indien een klant een messenset komt kopen je niet hoeft te vragen of hij er iemand mee gaat vermoorden... redelijke twijfel is inderdaad een reden om dan je huiswerk te gaan doen.

Das een goede vraag, dan twijfel ie wel aan de laptop maar vervolgens doet ie er niks mee, je had hem ook kunnen 'repareren' en vasthouden voor rechtmatige eigenaar. die kan nu fluiten naar zijn laptop. Je weet van welk bedrijf hij komt, kan je simpelweg opzoeken en bellen. Makkelijkste route.

Vind je dat de makkelijkste route, je brengt je laptop weg ter reparatie en je krijgt hem niet terug? Hmmm goede reden om flink te ontploffen...ik zou toch de website checken en de politie vragen of die als gestolen staat gerepareerd en daarmee kous af. Bedrijf bellen, misschien. Zou me erg ongemakkelijk voelen indien het zn oud werkgever is...en hij komt er achter.
Maar er zijn meerdere wegen naar Rome en ben niet geheel oneens met je, meteen gaan twijfelen is niet zo commercieel. Als je te goeder trouw was, was je te goeder trouw. Politie heeft hier denk ik ook geen tijd voor ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
AW_Bos schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:54:
[...]

ook wel eens gehad met een partijtje systemen en laptops.. mocht ze wel hebben van de eigenaar... als voorwaarde dat de data op de disk gewist werd... en toen werkten ze al in de cloud.. disk wissen was het moeilijkste niet natuurlijk.. het bios wachtwoord wel... en nou had ik 5 weken kunnen wachten op het wachtwoord... maar een usb stick op de juiste manier geprepareerd was sneller ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Zoals vele hier al zeggen en ik zie ze ook vaak genoeg in de V&A langskomen is een BIOS password op zichzelf nu niet direct een aanwijzing dat de laptop gejat is. Zeker niet bij afgeschreven zakelijke laptops.

De combi van onduidelijke herkomst, te lage prijs voor recente hardware en BIOS password maakt het dan wel behoorlijk verdacht. En als er niet meer duidelijkheid over de herkomst kan worden gegeven zou ik er niet aan meewerken.

Dat heeft verder ook niet zozeer met de wet, politie of mogelijke vervolging te maken (de pakkans is immers gering) maar is eerder een kwestie van moraal/fatsoen.

[ Voor 18% gewijzigd door -36- op 23-12-2018 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk vooral dat zonder helers er geen stelers zijn. Stond een stukje in de krant over de enorme impact van diefstal op mensen (vooral woning inbraak). Bedenk ook dat als je eraan meewerkt welk systeem je in stand houdt en wanneer je eigen laptop dan aan de beurt is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Frogmen schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:00:
Bedenk vooral dat zonder helers er geen stelers zijn. Stond een stukje in de krant over de enorme impact van diefstal op mensen (vooral woning inbraak). Bedenk ook dat als je eraan meewerkt welk systeem je in stand houdt en wanneer je eigen laptop dan aan de beurt is.
Daarom fan van apple, laatste inbraak bij vrienden. Laptops weg, Apples en Ipads laten liggen. Hoe zou dat komen? Ik vermoed de zoek iphone functie etc.

Mijn laptop mogen ze meenemen. wat een '[;'[] ding.

[ Voor 4% gewijzigd door LucyLG op 24-12-2018 20:27 ]

Pagina: 1