Oude pc upgraden (vragen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Klaas6544
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-01 12:52
Mijn moeder heeft een oude HP G5425nl prebuilt pc .
Die had ze voor minder dan 40 euro tweedehands gekocht, maar ze vindt de pc een beetje traag dus nu wil ik
haar helpen met upgraden.
Ik had gedacht om het ram-geheugen te upgraden.
En een nieuwe CPU maar heb ik dan niet een beperkt aantal mogelijkheden door het moederbord?
Als ik het moederbord moet vervangen, is het dan niet beter om gewoon een nieuwe pc te bouwen omdat deze verouderd is?

Info PC pricewatch: HP G5245NL (XS531EA)
Er is niks aan veranderd dus al de gegevens op de pagina kloppen

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:14
Wat doe je met de pc?
Welke windows staat erop?

Waarschijnlijk is het traagste de harde schijf in combinatie met vervuilde software/windows.
Alleen een SSD in zetten en opnieuw installeren, verder zou ik er niks meer aan doen.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1237645;1237647/

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Klaas6544 schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:11:
Mijn moeder heeft een oude HP G5425nl prebuilt pc .
Die had ze voor minder dan 40 euro tweedehands gekocht, maar ze vindt de pc een beetje traag dus nu wil ik
haar helpen met upgraden.
Ik had gedacht om het ram-geheugen te upgraden.
Even nakijken wat er nog mogelijk is met het RAM, vaak zijn deze PC's voorzien van 2 slots, dan moet je dus op zoek naar 2x 4GB ( of 2x8 ) al naar gelang wat er mee gedaan wordt
Veel bewerking van foto/videomateriaal is meer geheugen, is het alleen internet en oppervlakkig gebruik, kan de 4GB voldoende zijn

Wel zou ik de 1TB als 2e HDD inzetten, en primair een 250 of hoger SSD plaatsen, met een schone install
( omdat het een factory-HP is, kan je waarschijnlijk nog altijd een win10 versie installeren )

Het grootste gevoel van traag ontstaat bij het opstarten en eerste gebruik, een 'ouderwetse' HDD helpt hier niet aan mee :+

• Klaas6544
mitsumark schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:18:
Wat doe je met de pc?
Welke windows staat erop?

Waarschijnlijk is het traagste de harde schijf in combinatie met vervuilde software/windows.
Alleen een SSD in zetten en opnieuw installeren, verder zou ik er niks meer aan doen.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1237645;1237647/
Ze gebruiikt het voor hedendaags gebruik alleen wilt ze deze pc nog langer gebruiken, daardoor wil ik deze upgraden.
Er staat windows 7 home premium op.
Wat betreft de ´vervuilde windows´ ik heb laatst nog windows geheel gereset en dus alle niet belangerijke bestanden verwijderd.
Een SSD kan ik ook installeren en hierop windows zetten zodat die sneller opstart.
Maar moet nog effe kijken welke

• Klaas6544
FreshMaker schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:23:
[...]

Even nakijken wat er nog mogelijk is met het RAM, vaak zijn deze PC's voorzien van 2 slots, dan moet je dus op zoek naar 2x 4GB ( of 2x8 ) al naar gelang wat er mee gedaan wordt
Veel bewerking van foto/videomateriaal is meer geheugen, is het alleen internet en oppervlakkig gebruik, kan de 4GB voldoende zijn

Wel zou ik de 1TB als 2e HDD inzetten, en primair een 250 of hoger SSD plaatsen, met een schone install
( omdat het een factory-HP is, kan je waarschijnlijk nog altijd een win10 versie installeren )

Het grootste gevoel van traag ontstaat bij het opstarten en eerste gebruik, een 'ouderwetse' HDD helpt hier niet aan mee :+
Ik heb nog niet gekeken maar ik denk omdat het een prebuilt is dat er 2x2gb inzit.
dan moet ik dus eentje vervangen en een nieuwe erin plaatsen van 8gb of meer.
Maar ik moet zeggen dat de processor die erin zit echt niet fijn is,kan ik deze upgraden?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:14
Klaas6544 schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:43:
[...]

Ik heb nog niet gekeken maar ik denk omdat het een prebuilt is dat er 2x2gb inzit.
Maar ik moet zeggen dat de processor die erin zit echt niet fijn is,kan ik deze upgraden?
Ik denk juist omdat het een prebuilt is dat er waarschijnlijker 1x 4GB in zit (vooral bij laptops doen ze dit vaak), kan beide kanten op.

Processor kun je niet upgraden naar iets (veel) snellers, maar voor huis-tuin-keuken gebruik is die imo prima.
Hoe kom je erbij dat ie "echt niet fijn" is?

[ Voor 64% gewijzigd door mitsumark op 23-12-2018 17:41 ]

• FreshMaker
  • Niet online
Klaas6544 schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:43:
[...]

Nooit maar één vervangen, op dit soort borden altijd een stelletje nemen, dual channel is prettiger

De processor is een quadcore op 3Ghz, kan best warm worden, maar ik zie niet in waarom deze 'slecht' zou zijn voor normaal gebruik

Maar begin met een SSD van 250GB of meer, dat is al een héél begin van het versnellen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Klaas6544 ik zou er geen geld meer aan uitgeven.
enige wat je kan doen is SSD, 4gb erbij en w10

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

FreshMaker schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:50:
[...]

Nooit maar één vervangen, op dit soort borden altijd een stelletje nemen, dual channel is prettiger

De processor is een quadcore op 3Ghz, kan best warm worden, maar ik zie niet in waarom deze 'slecht' zou zijn voor normaal gebruik

Maar begin met een SSD van 250GB of meer, dat is al een héél begin van het versnellen.
Dat brengt wel wat voordeel, maar op zo een oud systeem en waarschijnlijk enkel surf en office werk zal dual channel helemaal niets uit maken.

SSD zal inderdaad wel een groot verschil maken

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• FreshMaker
  • Niet online
Praetextatus schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:49:
[...]

Dat brengt wel wat voordeel, maar op zo een oud systeem en waarschijnlijk enkel surf en office werk zal dual channel helemaal niets uit maken.

SSD zal inderdaad wel een groot verschil maken
Het probleem van één van de twee vervangen geeft een groot risico van incompatibiliteit ( andere timings )

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

FreshMaker schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:17:
[...]

Het probleem van één van de twee vervangen geeft een groot risico van incompatibiliteit ( andere timings )
Volgens mij maken verschillende timings niet uit voor de compatibiliteit? Zolang ze op de lijst staan zou 't moeten werken toch?

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:44
Vergeet niet de PC goed van binnen schoon te maken en de koelpasta te vervangen, dit voorkomt dat er thermal throttling plaatsvindt.

Zoals hierboven genoemd is een SSD de beste upgrade.

Vergeet niet dat windows 7 begin 2020 end of life is.

Mogelijk draait de PC geen windows 10

Dat betekent dat eventuele investeringen 1 jaar meegaan
2 tientjes voor een 60GB SSD is nog te overzien, maar als flinke bedragen aan RAM en een nieuwe CPU gaat uitgeven is het misschien beter om een nieuwe PC te bouwen/kopen.

• Klaas6544
Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik een SSD ga aanschaffen en waarschijnlijk naar windows 10 upgraden.
Ik denk wel dat deze pc dat aankan, maar ik zie wel.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:38
Klaas6544 schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:07:
Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik een SSD ga aanschaffen en waarschijnlijk naar windows 10 upgraden.
Ik denk wel dat deze pc dat aankan, maar ik zie wel.
Inderdaad dikke kans dat alles netjes werkt onder Windows 10. Met de ssd ben je waarschijnlijk klaar, als blijkt dat het geheugen te weinig is (op zich is 4GB genoeg voor browse en lichte dingen), dan kun je in Vraag en Aanbod kijken: categorie: Geheugen intern

Niets fancy nemen, gewoon 1x8 of 2x 4 GB DDR3 1600 MHz.

Maar met een SSD wordt wat te weinig geheugen sowieso al wat minder snel een probleem, doordat de ssd gewoon heel snel is itt een hdd.
Pagina: 1