Toon posts:

PC voor animatie (after effects/C4D/Maya) €2500-€3000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!
Voor mijn werk heb ik een desktop nodig en moet er dus eentje samenstellen.
Ik ben hier nieuw mee, en met heel wat uitzoek werk heb ik een build samen gesteld waarvan ik aan jullie wil vragen of het werkt en aan te raden is.

Ik weet wel ongeveer wat ik wil, maar heel precies keuzes maken vind ik vrij lastig. Ook begrijp ik bepaalde componenten wat beter dan andere en mis ik eigenlijk vooral de zekerheid om te kunnen zeggen of iets goed of niet goed is, omdat ik een hoop zelf heb uitgezocht.

Het zou enorm fijn zijn als ik zoveel mogelijke componenten dit jaar nog kan bestellen voor de belasting als ondernemer.

Jullie hulp word enorm gewaardeerd en alvast bedankt en fijne feestdagen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben een animator/motion designer en gebruik hoofdzakelijk After effects, maar het systeem moet ook geschikt zijn voor 3d aplicaties als Autodesk Maya en Cinema 4D. Daarnaast houdt ik wel van gamen, maar dit is veel minder belangrijk dan goedwerkende software voor mijn werk.
de snelheid met de software is voor mij het belangrijkst, niet zo zeer de rendertijden.
Ik werk nog niet met 4K formaten, maar wil wel een systeem hebben die dat kan.
Ik werk op dit moment namelijk op een externe 4K scherm met 1080resolutie van een laptop haha.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn absolute max is €3000,- tenzij er een hele goede reden is om erboven te gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 4K monitor (LG 27UK650W). Ik ben niet van plan een extra monitor te kopen. Ik werk prima met 1. Maar mocht er een interessante mogelijkheid zijn om het systeem zo samen te stellen dat het mogelijk is om ooit met 2 schermen te werken hoor ik dat graag :)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i9-9900K Boxed€ 565,05€ 565,05
1Asus ROG Strix Z390-E Gaming€ 244,99€ 244,99
1Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce€ 528,50€ 528,50
1Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 96,51€ 96,51
1Fractal Design Define R6 Black€ 114,99€ 114,99
1Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 117,37€ 117,37
1Noctua NH-D15€ 84,91€ 84,91
1Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M4A2666C16€ 472,-€ 472,-
1Corsair RM650x Zwart€ 94,90€ 94,90
1Samsung 970 Evo 1TB€ 253,91€ 253,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.573,13

Ik heb meer dan voldoende aan 64gb RAM, 128gb is voor mij niet nodig en daarom ook deze setup.
De i-9900K heb ik gekozen puur uit benchmark resultaten van pudgetsytems, maar ik hoor graag wat jullie denken.
Ik heb mij niet gefocust om AMD, omdat ik hier en daar heb gelezen dat nvidia wat beter kan werken met Adobe.
Maar ik weet niet hoe dit zit met Maya of Cinema 4D. Mocht je AMD of een andere intel aanraden, sta ik daar zeker voor open en hoor ik dat gaag!

Ik wilde in eerste instantie gewoon een GTX 1080 kaart nemen, maar doordat ze bijna niet meer te vinden zijn en de prijzen hoger zijn, dacht ik aan een RTX2070. Een RTX 2080 is onwijs mooi, maar ik vraag me af of dat zin heeft om te nemen, als mijn focus bij software ligt en niet gamen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd Asus/Nvidia en intel gehad, maar sta open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Enige wat ik behoorlijk fijn vind is dat het systeem vrij stil blijft. Verder hoeft het van mij allemaal niet zo goedkoop mogelijk. Ik vind het niet erg om iets duurder uit te zijn, als het allemaal maar lekker werkt.

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken. betaal liever wat meer voor een steady systeem dan dat ik zelf moet gaan overklokken. Dit ook, vanwege mijn matige kennis van computers. Liever zit ik nooit in een BIOS.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie mij zekerheid kunnen geven. Dat jullie bijvoorbeeld kunnen aangeven dat de gekozen voeding wel of niet werkt met het moederbord etc. Het is namelijk behoorlijk spannend om een computer samen te stellen waarvan je zelf nog niet weet of het allemaal goed samen gaat. En of ik überhaupt dingen goed begrepen heb.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor mijn werk
Wat kost het je aan inkomsten als je een self-built systeem hebt, moederbord overlijdt en je moet het garantietraject in wat minstens 10 werkdagen duurt?

Ik zou me persoonlijk melden bij een Dell, HP of grote retailer; dan kan je next-day support bijkopen en heb je weinig/geen zorgen.

Ook, maar ik zal verkeerd geinformeerd zijn; er zijn andere afschrijvingen / aftrekposten fiscaal tussen een machine privé of zakelijk op naam hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt voor de reactie en info :)
Ik heb mij eerlijk gezegd nog niet heel erg verdiept in de garantie en zakelijke kosten. Iets wat ik uiteraard wel ga doen.
Het is de bedoeling dat ik de desktop op zakelijk gebied aanschaf (ik ben zpper)en laat afschrijven/btw aftrekken.
Maar ook dit is iets wat ik meer als een bonus zie en niet afhankelijk van ben.
Op dit moment heb ik gewoon een budget van €3000 euro beschikbaar en het is belangrijkste is dat ik een goede computer heb waar ik mijn opdrachten goed mee kan maken.

Het zakelijke gedeelte is de stap die hierna volgt. Maar mocht je ook daar nog meer tips over hebben hoor ik dat ook graag! :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Verwijderd Als je starter bent en recht op ondernemersaftrek, dan kun je deze machine in 1 keer afschrijven dit jaar. Als je dat niet meer kan dan hoef je het niet dit jaar te kopen voor de afschrijving, die is dan gering zo laat in het jaar. Of anders de KIA regeling. Maar lees je even in zou ik zeggen.

@MAX3400 heeft een goed punt, wat doe je bij uitval. Mijn oplossing is altijd een backup systeem hebben staan naast een zelfbouw workstation. Je zult altijd zien dat zondagnacht in een deadline de machine uitvalt en dan gaat HP of DELL je ook niet helpen. Imho is een duur support contract zo makkelijk terug te verdienen.

9900k is de beste "werk" cpu die er is, qua interactie met applicaties over het algemeen de beste keuze. Voor Maya en C4D geldt dit ook, werken met CAD en 3D apps leunt vaak op 1 cpu core die je dan zo snel mogelijk wilt. Ook in AE is de 9900k met video exporteren het snelst, mits je geen gebruikt maakt van de C4D renderer die er in zit.

Als het renderen van 3d scenes op de cpu echt belangrijk is dan zijn er snellere keuzes dan de 9900k, eigenlijk allemaal met de concessie dat de soepelheid van werken met de applicaties iets afneemt. Dat wil niet zeggen dat andere tragere intel cpu's of AMD cpu's niet prima zijn hiervoor. Bijv een threadripper 2950x 16 core is een goede allround workstation cpu als je ook veel op de cpu rendert.
Het ligt ook aan jouw eisen en belasting, en waar werk je nu op?

Let op dat Windows 10 HOME prima is voor zakelijk gebruik, maar dat je wel opties mist om bijv systeem updates uit te stellen, onder andere.

specs

Verwijderd

Topicstarter
@maratropa
Hey thanks voor de reply :)
Ik ga nu het 3e jaar als zzper afsluiten en heb recht op ondernemers aftrek(alleen zelfstandigen aftrek).

Ik werk op dit moment met een asus n751j laptop (i7-4750hq, GTX 950m 16gbram) Ik heb hier mijn werk altijd mee kunnen maken(2D projecten, 3D doe ik nog niet veel, maar wil ik wel gaan doen met een betere pc)

Al hoewel dat bij sommige projecten niet helemaal soepel ging, kan ik deze laptop altijd nog als backup gebruiken. Mocht deze laptop kapot gaat heb ik ook nog een andere asus i7.

Uiteraard moet ik mij ook maar eens gaan verdiepen in een extra uitvals basis, maar wat voor nu voor mij belangrijk is, is dat ik zo snel mogelijk gewoon een goede computer in huis heb staan.

Het was namelijk niet mijn intentie om de focus te leggen op de belastingvoordelen (al hoewel ik jullie feedback daarover wel enorm op prijs stel) maar gewoon meer op inhoud van de computer zelf.

Over renderen gesproken, dat vind ik veel minder belangrijk dan de performance van de software zelf. Als animator vind ik het fijn om de animaties zo snel en soepel mogelijk te kunnen previewen. iets waar ik tot nu toe wel eens moeite heb.

Dus ik denk dat we wel kunnen stellen dat de i9900-k wel een goed idee is.
Is er nog iets wat je opvalt aan andere componenten, waarvan je misschien zegt dat het anders kan?

Thanks! :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd aanvullend op @MAX3400 moet je ook rekening houden met garantie op je gekochte onderdelen, zakelijk v particulier. Mocht je dit laten assembleren, maak dan wel goede afspraken hier om. oa bij Azerty kun je uitgebreide garantie kopen https://azerty.nl/categor...ing=12&limit=30&view=grid het beste is vooraf hierover afspraken te maken

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 23-12-2018 17:31 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
@Hackus ackus, bedankt voor de goede tip! Ik zat er zelf aan te denken om de assemblage te laten doen door iemand die ik ken, maar misschien is dit wel beter.

Ik merk toch aan de reacties hier dat er vooral wordt gereageerd op het zakelijke gedeelte, iets wat ik misschien heb onderschat. Ik ga het uitzoeken!

Kan iemand mij misschien hier ook op of aanmerkingen geven over de samenstelling van de computer zelf?
Tot nu toe hoor ik er niets over dus zal dat wel goed zijn denk ik?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Verwijderd Met een 9700k en een goedkoper moederbord heb je waarschijnlijk bijna dezelfde applicatie werksnelheid voor minder geld. Ik zou zelf mild overclocken maar dat moet je zien zitten.

Ben geen ram expert maar volgens mij is 3000mhz ram ook nog wel zinvol.

behuizing lijkt me overkill?

specs

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:43:
@Hackus ackus, bedankt voor de goede tip! Ik zat er zelf aan te denken om de assemblage te laten doen door iemand die ik ken, maar misschien is dit wel beter.

Ik merk toch aan de reacties hier dat er vooral wordt gereageerd op het zakelijke gedeelte, iets wat ik misschien heb onderschat. Ik ga het uitzoeken!

Kan iemand mij misschien hier ook op of aanmerkingen geven over de samenstelling van de computer zelf?
Tot nu toe hoor ik er niets over dus zal dat wel goed zijn denk ik?
jazeker.

pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M voldoet prima
wat is de reden van het dure moederbord ?
om bij het merk van je videokaart te blijven, vergelijk deze eens
pricewatch: Gigabyte Z390 UD
pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Elite

en deze koeler voldoet prima pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

als je niet overclockt en in bios wilt, dan kun je ook H370 of B360 moederbord overwegen met 2666MT/s RAM

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:49:
@Verwijderd Met een 9700k en een goedkoper moederbord heb je waarschijnlijk bijna dezelfde applicatie werksnelheid voor minder geld. Ik zou zelf mild overclocken maar dat moet je zien zitten.

Ben geen ram expert maar volgens mij is 3000mhz ram ook nog wel zinvol.

behuizing lijkt me overkill?
@maratropa
ja ik wilde in eerste instantie voor 3000 mhz gaan maar is zag dat de i9-9990 max 2666 ondersteunt.
Dus ik weet niet of daar issues mee kunnen ontstaan? Ik had al het idee dat het moederbord te duur zou zijn.

Ik heb de behuizing puur gekozen door de vele reviews, waarvan ik dacht "oke dat zit wel goed".
Maar wat ik eigenlijk gewoon wil is een behuizing die tegen een stootje kan. Gewoon een zwarte kast is prima.
Het hoeft niet fancy te zijn. Mocht je een tip hebben hoor ik dat graag.

hetzelfde geld eigenlijk met de rest van de componenten. het interesseert mij niet niet zoveel hoe alles eruit ziet. En misschien betaal ik daardoor ook teveel voor het moederbord?
Hackus schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:58:
[...]

jazeker.

pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M voldoet prima
wat is de reden van het dure moederbord ?
om bij het merk van je videokaart te blijven, vergelijk deze eens
pricewatch: Gigabyte Z390 UD
pricewatch: Gigabyte Z390 Aorus Elite

en deze koeler voldoet prima pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

als je niet overclockt en in bios wilt, dan kun je ook H370 of B360 moederbord overwegen met 2666MT/s RAM
@Hackus
Thanks voor de tips!

De reden van het dure moederbord is gewoon gebrek aan kennis.
Ik heb heel veel uitgezocht, hoe en wat. En kwam zo op een aantal moederborden terecht die naar mijn idee de specificaties hebben die ik kan gebruiken.
Ik kwam uit op moederborden van €150 tot €400 en begreep de detail verschillen niet zo goed heb maar de middenweg gekozen.
Ik heb de 390 versie gekozen om zo geen bios update uit te hoeven voeren om de i9 te kunnen draaien. En ik dacht dat het misschien wat meer futureproof zou zijn?

Ik ga eens even goed uitzoeken wat het verschil nou is tussen de gigabyte moederborden die je stuurt en de asus die ik had gekozen. het is wel een groot prijsverschil ja..

Nogmaals bedankt voor de hulp jongens! :D
Pagina: 1