Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Xbox: Gulpener88
[ Voor 3% gewijzigd door Dido op 23-12-2018 11:09 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
| 17 December 1991 | De Nerdette |
[ Voor 58% gewijzigd door Will_M op 23-12-2018 13:55 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dat zeg jij. Maar wie zegt dat de bank daar zo tegenover staat. Ik ben wel heel benieuwd!Ruudox schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:20:
Dankjewel allemaal Het is inderdaad een moeilijke periode.
ik kan net de hypotheek niet alleen afsluiten volgens de standaard berekening, maar daar moet wel uit te komen zijn.
Oh? Dan zal je een reden moeten geven hoe daar onderuit te komen...Ruudox schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:20:
ik kan net de hypotheek niet alleen afsluiten volgens de standaard berekening, maar daar moet wel uit te komen zijn.
dat zul je goed moeten bespreken met haar... het is namelijk niet gebruikelijk de kosten-koper als verkoper te gaan betalen...vind het persoonlijk niet meer dan terecht om alle kosten van de notaris enzo te delen (en mijn gaat hier wel in mee)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
[ Voor 11% gewijzigd door VidaR-9 op 23-12-2018 13:50 ]
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Ik mag aannemen dat je na al je vaste lasten voldoende geld hebt om te leven? Wat je altijd zou kunnen doen is het volgende, vraag aan je werkgever of hij een X-bedrag als bonus noteert op je werkgeversverklaring. Als je net te weinig hebt met je jaarinkomen, dan is de aantal K euro’s voldoende om je net te helpen de financiëring te krijgen. Dit is standaard in dit soort situaties, en de werkgever wilt hier vaak in mee aangezien een werkgeversverklaring iets tijdelijks is en niet bindend. Succes!Ruudox schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:20:
vind het persoonlijk niet meer dan terecht om alle kosten van de notaris enzo te delen (en mijn gaat hier wel in mee)
Ik word morgen gebeld door de bank wanneer ik daar terecht kan. Ik hoop dezelfde dag nog.
Anoniem: 677216
Een fatsoenlijke werkgever gaat hier niet in mee hoor. Valsheid in geschrifte, op het randje van fraude. Bovendien wordt inkomen dat niet gegarandeerd is (zoals een bonus die niet in contract vast ligt) niet meegenomen, dus je schiet er niets mee op. Hooguit dat de hypotheekverstrekker jou niet meer serieus neemt...Nicklazzz schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:01:
[...]
Ik mag aannemen dat je na al je vaste lasten voldoende geld hebt om te leven? Wat je altijd zou kunnen doen is het volgende, vraag aan je werkgever of hij een X-bedrag als bonus noteert op je werkgeversverklaring. Als je net te weinig hebt met je jaarinkomen, dan is de aantal K euro’s voldoende om je net te helpen de financiëring te krijgen. Dit is standaard in dit soort situaties, en de werkgever wilt hier vaak in mee aangezien een werkgeversverklaring iets tijdelijks is en niet bindend. Succes!
Ik geloof dat wel eens voorkomt dat er vanuit NHG lossere eisen worden gehanteerd in zo'n situatie. Nhg verlicht dan het risico voor de hypotheekverstrekker.BFmango schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:30:
[...]
Dat zeg jij. Maar wie zegt dat de bank daar zo tegenover staat. Ik ben wel heel benieuwd!
Krom he.. Mijn ex-vriendin is natuurlijk nu ook aan het kijken. Maar de verhouding tussen max hypotheek en wat je dan kwijt per maand vs huren is eigenlijk bizar.Ruudox schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:21:
Dat zou heel mooi zijn want met de berekingin zit ik er maar 5000 onder ofzo en ik heb alles op een rij gezet en kan de kosten wel makkelijk betalen. Ik weet het het is geen garantie voor de toekomst.
En als ik straks een ander huis wil huren betaal ik 200 euro meer inde maand.
Maarja kijken wat er uit komt morgen
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Dat is gewoon fraude, niets minder. Ontzettend slecht advies dus want dan verspeel je direct alle goede wil bij een bank.Nicklazzz schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:01:
[...]
Ik mag aannemen dat je na al je vaste lasten voldoende geld hebt om te leven? Wat je altijd zou kunnen doen is het volgende, vraag aan je werkgever of hij een X-bedrag als bonus noteert op je werkgeversverklaring. Als je net te weinig hebt met je jaarinkomen, dan is de aantal K euro’s voldoende om je net te helpen de financiëring te krijgen. Dit is standaard in dit soort situaties, en de werkgever wilt hier vaak in mee aangezien een werkgeversverklaring iets tijdelijks is en niet bindend. Succes!
Dat is vrij logisch aangezien je rekening moet houden met onderhoud. Van simpele zaken als kozijnen schilderen en de CV vervangen tot groot onderhoud als een nieuw dak.VidaR-9 schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:48:
[...]
Krom he.. Mijn ex-vriendin is natuurlijk nu ook aan het kijken. Maar de verhouding tussen max hypotheek en wat je dan kwijt per maand vs huren is eigenlijk bizar.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
MacNerd
Een samenlevingsovereenkomst eindigt automatisch als één van de twee partners op een ander adres gaat wonen. In het geval van TS is dat (nog) niet het geval, en eindigt de overeenkomst ook niet automatisch.macnerd schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:11:
Die samenlevingsovereenkomst hoeft v.z.i.w. niet ontbonden te worden (bij een notaris o.i.d.). Die eindigt ondat jullie gezamenlijk besloten hebben het te laten eindigen. Dat was althans mij mij zo.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Dat is helemaal niet krom. Je kunt een huurbedrag niet een op een wegstrepen tegen een maandbedrag voor je hypotheek. Ten eerste ben je bij een hypotheek zelf verantwoordelijk voor het uit (laten) voeren van onderhoud aan de woning, en dus ook voor de kosten. Daarbij moet je niet vergeten dat hypotheekverstrekkers jou verplichten om je huis te verzekeren tegen bepaalde schades (denk aan brand, braak, hagel, enz enz), em die verzekeringen moet je ook kunnen dragen. Er komen belastingen om de hoek kijken waar jij bij huren niet verantwoordelijk voor bent.
a. Dan kan je veel minder lenenAnoniem: 632581 schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:20:
Motto van het verhaal nooit je hypotheek op twee namen zetten maar op 1
FTFYAnoniem: 632581 schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:20:
Motto van het verhaal nooit je hypotheek op twee namen zetten inkomens berekenen maar op 1
B is echt onzin. Je beperkt jezelf tot een bedrag wat de meestverdiener op kan brengen. We zijn allebei 50% eigenaar van de woning en woningschuld.menn0 schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:00:
[...]
a. Dan kan je veel minder lenen
b. Bij veschtscheiding is er 1 geen eigenaar. (jurdisch bij elke vorm van scheiding). Lijkt me niet echt fair.
Kan ik me goed voorstellen. Even geen alcohol, en matigen met koffie.Ruudox schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:28:
klopt allemaal.
Ik kan gewoon niet tegen al die onzekerheid, vooral nu niet omdat er van alles door mijn hooft spookt.
Hadden jullie een hypotheek met nhg? En is mediation écht geen mogelijkheid ?als het toch niet gaat lukken het huis maar in de verkoop doen en op zoek naar een huurhuisje
Als je niet onder de schuld tekent ben je niet direct hoofdelijk aansprakelijk mits je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.DiedX schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:44:
[...]
B is echt onzin. Je beperkt jezelf tot een bedrag wat de meestverdiener op kan brengen. We zijn allebei 50% eigenaar van de woning en woningschuld.
Indien je in gemeenschap van goederen bent getrouwd is je partner medeeigenaar. De hypotheek staat alleen op naam van de andere partner. Bij scheiding heb je minder gedoe met de bank/hypotheekgever. Inkomen van 1 partner is in rekening genomen.DiedX schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:44:
[...]
B is echt onzin. Je beperkt jezelf tot een bedrag wat de meestverdiener op kan brengen. We zijn allebei 50% eigenaar van de woning en woningschuld.
Zijn er banken die überhaupt accepteren dat er een extra eigenaar is die niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de hypotheekschuld?menn0 schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:56:
[...]
Als je niet onder de schuld tekent ben je niet direct hoofdelijk aansprakelijk mits je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.
Uiteraard kan je in de akte zetten dat je beiden eigenaar bent, en bij de bank de lening op 1 persoon regelen ja. Dan ben je weer te aardig voor de ander denk ik. De bank komt dan alleen bij jou de knaken halen. Mits expliciet niet alleen fiscaal partner bent maar ook getrouwd of andere overeenkomst waaruit zou blijken dat je niet alleen goed bent voor elkaars assets maar ook debts.
Wat versta je onder "aansprakelijk"? Bijna alle banken/hypotheekvertrekkers accepteren dat soort constructies zonder problemen op het moment dat de ouders van de persoon welke de hypotheek op naam krijgt garant kunnen staan middels .....Tsurany schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:02:
[...]
Zijn er banken die überhaupt accepteren dat er een extra eigenaar is die niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de hypotheekschuld?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Verantwoordelijk zijn voor het afbetalen van de hypotheekschuld.wimmel_1 schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:22:
[...]
Wat versta je onder "aansprakelijk"? Bijna alle banken/hypotheekvertrekkers accepteren dat soort constructies als de ouders van de persoon welke de hypotheek op naam krijgt garant kunnen staan middels .....
Ja we hebben een hypotheek met NHG en ik zal ik kijken naar een mediation als het echt niet luktDiedX schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:46:
[...]
Kan ik me goed voorstellen. Even geen alcohol, en matigen met koffie.
[...]
Gaat moeilijk worden met de feestdagen:P, maar ben geen overmatige drinker hoor
Hadden jullie een hypotheek met nhg? En is mediation écht geen mogelijkheid ?
Ja indien de hypotheek door 1 partner gedragen kan worden kan slechts die ene partner aansprakelijk worden gehouden voor de hypotheekschuld ondanks de gemeenschap van goederen. Bij twee hypotheekhouders zijn er twee personen hoofdelijk aansprakelijk.Tsurany schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:02:
[...]
Zijn er banken die überhaupt accepteren dat er een extra eigenaar is die niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de hypotheekschuld?
[ Voor 10% gewijzigd door LucyLG op 29-12-2018 13:33 ]
Hey Ruudox,Ruudox schreef op maandag 24 december 2018 @ 07:38:
[...]
Ja we hebben een hypotheek met NHG en ik zal ik kijken naar een mediation als het echt niet lukt
Ze kunnen via bloedlijn bepalen of je getrouwd bent of bent geweest. Waar ze dit kunnen controleren is me niet duidelijk, wellicht via GBA.LucyLG schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:06:
[...]
Indien je in gemeenschap van goederen bent getrouwd is je partner medeeigenaar. De hypotheek staat alleen op naam van de andere partner. Bij scheiding heb je minder gedoe met de bank/hypotheekgever. Inkomen van 1 partner is in rekening genomen.
Leuke casus, beide partners hebben de lasten gedragen, lijkt me. Risico ligt echter formeel bij de hypotheekhouder, de bank kan zich alleen op die verhalen.
Dit is fraude.Nicklazzz schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:01:
[...]
[ Voor 50% gewijzigd door GosuYuri op 28-12-2018 21:08 . Reden: Mijn eerste reactie was te fel. ]
Dankjewel:)GosuYuri schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:58:
[...]
Dit is fraude.
Realiseer je alsjeblieft dat je reageert op iemand die in een benarde situatie zit en wellicht dit "advies" opvolgt. Ik werk in de branche en dit controleren wij echt wel en wanneer wij erachter komen dat het niet klopt loop je een groot risico opgenomen te worden in een fraude register waar je dan 10 jaar in vermeld staat. Je zal het goed bedoelen, maar suggereer dit alsjeblieft niet meer.
@Ruudox Gelukkig om te horen dat de ruimere NHG toetsing voor jou uitkomst biedt. Heel veel succes en hopelijk lukt het om er te blijven wonen!
Nee ze kunnen zien in GBA. Bloedlijnen weet ik niets van en eigenlijk nooit gehoord....Trubo schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:49:
[...]
Ze kunnen via bloedlijn bepalen of je getrouwd bent of bent geweest. Waar ze dit kunnen controleren is me niet duidelijk, wellicht via GBA.
Eens. Geen goed idee, maar de werkgever loopt ook een risico want die verklaart het wel. Een losse bonus welke niet in je arbeidsovk staat telt toch niet mee of wel? Ik houd hier ook niet van want er zijn meerdere wegen naar Rome die wel rechtmatig zijn. Je wil niet achteraf gedoe met de bank omdat je onjuiste info hebt verstrekt. Bij de Belastingdienst staat gewoon wat je inkomen was dus erover liegen is slecht plan.GosuYuri schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:58:
[...]
Dit is fraude.
Realiseer je alsjeblieft dat je reageert op iemand die in een benarde situatie zit en wellicht dit "advies" opvolgt. Ik werk in de branche en dit controleren wij echt wel en wanneer wij erachter komen dat het niet klopt loop je een groot risico opgenomen te worden in een fraude register waar je dan 10 jaar in vermeld staat. Je zal het goed bedoelen, maar suggereer dit alsjeblieft niet meer.
@Ruudox Gelukkig om te horen dat de ruimere NHG toetsing voor jou uitkomst biedt. Heel veel succes en hopelijk lukt het om er te blijven wonen!
[ Voor 62% gewijzigd door LucyLG op 28-12-2018 23:37 ]
[ Voor 95% gewijzigd door LucyLG op 28-12-2018 23:37 ]
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Dit kun je zeker wel zien. Hangt alleen af van je bevragings contract en bevragingstype.LucyLG schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:15:
[...]
Nee ze kunnen zien in GBA. Bloedlijnen weet ik niets van en eigenlijk nooit gehoord....
[...]
Be fast .... Be furious....
Bevragingscontract en type? Bedoel je die gegevens zijn geregistreerd bij GBA? In je geboorteakte staan je ouders, ik denk dat je kan zien of ze getrouwd waren, maar niet welke vorm van huewelijk. Oof bedoel je in soort DNA databank of donor codicil of iets dergelijks waar gegevens zijn opgeslagen? Het een lijkt me moeilijk te koppelen aan de ander maar goed ik sta open voor suggesties.Bl4ckviper schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 08:59:
[...]
Dit kun je zeker wel zien. Hangt alleen af van je bevragings contract en bevragingstype.
[ Voor 14% gewijzigd door LucyLG op 29-12-2018 13:16 ]
Jawel hoor het kan wel bij sommige verstrekkers. Vaak vragen we dan om het aan te tonen over een bepaalde periode bv. 3 jaar om te zien of het structureel is. Dat verschilt per bank.LucyLG schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:15:
[...]
Nee ze kunnen zien in GBA. Bloedlijnen weet ik niets van en eigenlijk nooit gehoord....
[...]
Eens. Geen goed idee, maar de werkgever loopt ook een risico want die verklaart het wel. Een losse bonus welke niet in je arbeidsovk staat telt toch niet mee of wel? Ik houd hier ook niet van want er zijn meerdere wegen naar Rome die wel rechtmatig zijn. Je wil niet achteraf gedoe met de bank omdat je onjuiste info hebt verstrekt. Bij de Belastingdienst staat gewoon wat je inkomen was dus erover liegen is slecht plan.
Welke frauderegister is dat trouwens? BKR? Intern register? Ben benieuwd.
Thanks goede tip want ik zat al tijdje te zoeken hoe die registers gelinkt zijn. Indien je op die lijsten belandt weet ik wel dat het vervelend is eraf te komen.GosuYuri schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:21:
[...]
Jawel hoor het kan wel bij sommige verstrekkers. Vaak vragen we dan om het aan te tonen over een bepaalde periode bv. 3 jaar om te zien of het structureel is. Dat verschilt per bank.
De registers zijn aangesloten op het BKR, maar niet van BKR zelf.
https://www.bkr.nl/home/z...udepreventie/bkr-eva-sfh/
Houd er wel rekening mee dat de bank het strengere hypotheekregime niet hoeft toe te passen indien er bij scheiding nieuwe hypotheek moet komen, dat is niet zozeer verplicht indien je voor 2013 (even uit mn hoofd) de hypotheek hebt aangegaan (dus even rondshoppen wat je kan krijgen). De ACM heeft hier een uitzondering voor gemaakt omdat veel mensen die uit elkaar gaan dan sneller het huis zullen moeten verkopen gezien huidige hypotheekregels. Dit kan problemen opleveren voor de te goede trouwe consument. Stel je huis staat onder water.Wim-Bart schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 23:44:
Het is hele aal niet zo complex, Wat van belang is dat je bij echtscheiding een echtscheidings convenant hebt, voor samenwonen gelden kets andere regels. Met die gegevens maakt de notaris een concept acte van verdeling. Je gaat naar je bank en geeft aan dat je uit elkaar gaat en dat jij in huis blijft wonen. Je krijgt dan een adviseur (snap ook niet dat je dat moet hebben). Bij mij was er geen boete rente, maar dat ligt aan de bank denk ik. De bank heeft nodig een concept acte van verdeling waarin jij de eigenaar van het huis wordt. Ik zou dit doen nadat de hypotheek toets heeft plaatsgevonden. En ja ze zijn moeilijker, maar minder moeilijk dan bij een normale hypotheek omdat de constructie iets anders is (geen oversluit provisie, belasting en andere hoge kosten).
Daarnaast moet je uitkijken als je 100% aflossingsvrij hebt, dit wordt maximaal 50% en de rest wordt met aflossing. Daarnaast komt het geld vrij in de levensverzekering of spaardepot. Dit wordt 50/50 verdeeld (de gene die niet blijft wonen betaald daar dan ongeveer 50% belasting over, afhankelijk van inkomen). Jouw deel wordt van de lening af gehaald en is dus een soort aflossing. Wij hadden het zo geregeld dat de persoon welke in huis bleef 100% van het bedrag kreeg (let op schenkings belasting).
De adviseur van de bank kan je er goed bij het traject helpen. Ga je naar andere bank dan zijn de kosten hoger (boete rente). Wat dat betreft echt petje af voor Florius.
Kosten, advies rond de 1300-2000 euro, Notaris rond de 500-800 euro. Ik zelf was totaal 1900 euro kwijt.
[ Voor 69% gewijzigd door LucyLG op 29-12-2018 16:26 ]
[ Voor 100% gewijzigd door LucyLG op 29-12-2018 13:44 ]
Organisaties kunnen bevragingen doen op brp (gba) hiervoor worden contracten met het Ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties afgesloten bijv de rechtspraak en OM. Dit gaat via een systeemkoppeling daarmee geef je een bsn en bevragingstype mee. Je betaald per bevraging Dit kan (volgens het systeemcontract) vrij uitgebreid zijn. Dus overlijden, huwelijk/geregistreerd partnerschap, ontbinding hiervan (scheiding), familie relaties, immigratie of migratie, inschrijving geboorte etc en de geschiedenis hiervan.LucyLG schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:14:
[...]
Bevragingscontract en type? Bedoel je die gegevens zijn geregistreerd bij GBA? In je geboorteakte staan je ouders, ik denk dat je kan zien of ze getrouwd waren, maar niet welke vorm van huewelijk. Oof bedoel je in soort DNA databank of donor codicil of iets dergelijks waar gegevens zijn opgeslagen? Het een lijkt me moeilijk te koppelen aan de ander maar goed ik sta open voor suggesties.
Ik heb mn GBA nu niet direct bij de hand maar daar is nooit om dergelijke info gevraagd. Ik spreek je niet tegen maar ben benieuwd waar dat zou kunnen zijn geregistreerd. Bloedlijn, dus dat gaat om DNA, maar dat is toch lastig om zelf op te geven dus er moeten wel andere instanties betrokken zijn?
Artsen, OM, recherche?
Notaris checkt de gegevens aan de meegebrachte legitimatie en dat is alles die doet alleen een "validatie" van de gegevens bij het GBA. Dat is niks meer dan, ik heb die persoon met die gegevens op legitimatie, klopt dit ja of nee. Er worden geen gegevens opgevraagd. Daarom moet je ook exact zelfde legitimatie document meenemen als eerder afgegeven. Dus vernieuwen paspoort/rijbewijs/ID-kaart in de periode tussen tekenen bij notaris en aanleveren informatie is dus een slecht plan. Dan moet het traject overnieuw.Bl4ckviper schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:01:
[...]
Ik weet niet of een hypotheekverstrekker hieronder valt en zulke contracten afsluit maar als er iets is kan een gerechtsdeurwaarder op deze wijze de schuldenaar opsporen via familie banden en inschrijvingen. Wellicht.dat een hypotheekverstrekker dit dan uitbesteed. Zelfde een notaris die je checkt bij een akte of afwikkeling van nalatenschap.
Zeker wanneer je in de IT werkzaam bent. Moet voor bijna iedere klant/opdracht een verklaring van goed gedrag hebben. Dus fraude kan je gaan tegenwerken. Daarnaast is een baan bij de overheid met dergelijke vermelding al helemaal uitgesloten want dan kom je niet door de screening heen. Heb hele goede IT-ers gezien maar die bij de screening al af vielen.LucyLG schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:28:
[...]
Thanks goede tip want ik zat al tijdje te zoeken hoe die registers gelinkt zijn. Indien je op die lijsten belandt weet ik wel dat het vervelend is eraf te komen.
Soort politiedossier, je hebt geen strafblad maar ze kunnen wel alles zien tot velen jaren terug.
Wees gewaarschuwd dus...
En gelukkig maarLucyLG schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:28:
Houd er wel rekening mee dat de bank het strengere hypotheekregime niet hoeft toe te passen indien er bij scheiding nieuwe hypotheek moet komen, dat is niet zozeer verplicht indien je voor 2013 (even uit mn hoofd) de hypotheek hebt aangegaan (dus even rondshoppen wat je kan krijgen). De ACM heeft hier een uitzondering voor gemaakt omdat veel mensen die uit elkaar gaan dan sneller het huis zullen moeten verkopen gezien huidige hypotheekregels. Dit kan problemen opleveren voor de te goede trouwe consument. Stel je huis staat onder water.
Dat weet ik niet, maar dat zie ik wel, doet mijn belasting consulent voor mij. Ik heb toen der tijd 100% eigen geld er in gestopt en mijn partner 0%. Dus dat zien we wel.Is het schenking indien je een verdeling maakt waarbij de een meer krijgt toebedeeld dan de ander? Goede vraag, want indien er een gemeenschap van goederen is en je verdeeld niet exact 50-50 is er feitelijk geen schending omdat beide eigenaren zijn van het geheel. Kan toch vaak voorkomen dat de ene partner gewoon meer geld had bij aangaan van huwelijk en dat er bij scheiding op basis daarvan partijen een redelijke verdeling maken?
[ Voor 44% gewijzigd door Wim-Bart op 29-12-2018 16:10 ]
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Notaris kan het volgens mij wel doen om erfgenamen te zoeken. Soms moet er verder gekeken worden dan eerste lijn.Wim-Bart schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:03:
[...]
Notaris checkt de gegevens aan de meegebrachte legitimatie en dat is alles die doet alleen een "validatie" van de gegevens bij het GBA. Dat is niks meer dan, ik heb die persoon met die gegevens op legitimatie, klopt dit ja of nee. Er worden geen gegevens opgevraagd. Daarom moet je ook exact zelfde legitimatie document meenemen als eerder afgegeven. Dus vernieuwen paspoort/rijbewijs/ID-kaart in de periode tussen tekenen bij notaris en aanleveren informatie is dus een slecht plan. Dan moet het traject overnieuw.
Daarnaast wil de Notaris geen persoonsgegevens hebben van derden. Dat had ik bij het regelen van mijn testament. Ze wilden alleen maar de familierelatie weten. Zoals ouders van, zus van, kinderen van zus etc cetera, maar geen namen en geen ID informatie over hen. En daar zijn ze heel strict in.
Notaris zoekt niks. Het werkt als volgt.Bl4ckviper schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:08:
[...]
Notaris kan het volgens mij wel doen om erfgenamen te zoeken. Soms moet er verder gekeken worden dan eerste lijn.
Maar goed wie wat exact mag weet ik niet. Weet alleen wat technisch kan.er is ook nog een stuk met levering waarbij men wijzigingen door kan krijgen via een abonnement vorm. Pensioenfondsen bijvoorbeeld.
Ik zit nog even te denken en heb het even opgezocht in de fiscale wetgeving, indien je recht hebt op50-50 welke meestal het geval is bij gemeenschap van goederen zijn er toch kanttekeningen. De boedel wordt eerst ontbonden en houdt de gemeenschap op en daarna ga je verdelen.Wim-Bart schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:03:
[...]
Dat weet ik niet, maar dat zie ik wel, doet mijn belasting consulent voor mij. Ik heb toen der tijd 100% eigen geld er in gestopt en mijn partner 0%. Dus dat zien we wel.
[ Voor 8% gewijzigd door LucyLG op 29-12-2018 16:32 ]
Bij ons is dat nog wat complexer omdat er een tweede huis in het buitenland bij zat die ook onder een financiering stond. Wanneer je dingen tegen elkaar af gaat strepen dan kom je fiscaal op 0 uit bij verdeling. Maar dat is best wel complex en omdat dit even te ver boven mijn pet gaat. Het enige was dat ik van de belastingdienst opeens een vordering kreeg omdat ik mijn rente teruggave even naar beneden heb bijgesteld. Liever volgend jaar wat terug krijgen dan betalen.LucyLG schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:24:
[...]
Ik zit nog even te denken en heb het even opgezocht in de fiscale wetgeving, indien je recht hebt op50-50 welke meestal het geval is bij gemeenschap van goederen zijn er toch kanttekeningen. De boedel wordt eerst ontbonden en houdt de gemeenschap op en daarna ga je verdelen.
Indien je huwelijkse voorwaarden maakt waarin staat dat ieders aandeel in de gemeenschap/boedel is vastgelegd bijv 70-30 dan zal er geen sprake zijn van schenkingsbelasting.
Bij 50-50 hebje recht op de helft en indien er overbedeeld wordt dus de ene partner krijgt meer dan de ander omdat ze dat zo afspreken is er geloof ik een vrijstelling van schenkingsbelasting tot uit mn hoofd100k. Bij de woning geldt die vrijstelling niet indien de schenking/overbedeling daarvoor wordt gebruikt.
Jouw belastingadviseur had het juist dus, zover ik kan lezen in je post.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq