Casco woning sleutelklaar maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:06
Gewoon eens uit interesse. Wat zou het nou kosten om een casco woning van 65m² sleutelklaar te maken? Dit appartement in Maastricht bijvoorbeeld. Na wat rondvragen kom ik op +- 35k (reken €500/m²).. Keuken + badkamer a 10-15k, elektra +- 7k, vloeren 5k, overig 8k...

Zie ik het dan allemaal te rooskleurig of is zoiets wel haalbaar voor zo'n bedrag? Ik zie regelmatig dergelijke woningen langskomen voor 120-160k en vind het best interessant om dat als investering te zien en op die manier mogelijk wat rendement te pakken op mijn spaargeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bobmeister schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:29:
Gewoon eens uit interesse. Wat zou het nou kosten om een casco woning van 65m² sleutelklaar te maken? Dit appartement in Maastricht bijvoorbeeld. Na wat rondvragen kom ik op +- 35k (reken €500/m²).. Keuken + badkamer a 10-15k, elektra +- 7k, vloeren 5k, overig 8k...

Zie ik het dan allemaal te rooskleurig of is zoiets wel haalbaar voor zo'n bedrag? Ik zie regelmatig dergelijke woningen langskomen voor 120-160k en vind het best interessant om dat als investering te zien en op die manier mogelijk wat rendement te pakken op mijn spaargeld.
Als je beetje handig bent en niet te gek doet met het geld kan het volgens mij een heel stuk goedkoper, al zou ik persoonlijk nooit 150k uitgeven aan dat krot in je link.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 21-12-2018 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:17
Bobmeister schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:29:

Beetje OT maar een waarschuwing. Dat pand lijkt me niet casco. Ik zie stempels onder de dakbalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:06
D-e-n schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:59:
[...]

Beetje OT maar een waarschuwing. Dat pand lijkt me niet casco. Ik zie stempels onder de dakbalk.
Terwijl er in de omschrijving staat dat de dakconstructie gerenoveerd is..

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:16
No Hands schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:54:
[...]

Terwijl er in de omschrijving staat dat de dakconstructie gerenoveerd is..
Aan de foto's kun je niet alles afleiden. Wellicht staan ze er nog omdat e.a. moet drogen.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:32
Artbij schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:22:
[...]

Aan de foto's kun je niet alles afleiden. Wellicht staan ze er nog omdat e.a. moet drogen.....
Nee, dit is een grote vlag "PRUTSWERK"
Iemand heeft vrolijk in het pand wat aanpassingen gedaan zonder zich zorgen te maken over de draagconstructie. Wel vaker bij dakconstructies geweest waar men wat vervelende stukken hout had verwijderd. De rest van het pand zal wel met eenzelfde insteek "aangepakt" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
MeTooPV schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:59:
[...]

Nee, dit is een grote vlag "PRUTSWERK"
Iemand heeft vrolijk in het pand wat aanpassingen gedaan zonder zich zorgen te maken over de draagconstructie. Wel vaker bij dakconstructies geweest waar men wat vervelende stukken hout had verwijderd. De rest van het pand zal wel met eenzelfde insteek "aangepakt" zijn.
Dat zijn helemaal grove aannames op basis van een foto.
@wobmeister wellicht is een keuring handig ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 22-12-2018 16:03 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
Artbij schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:01:
[...]

Dat zijn helemaal grove aannames op basis van een foto.
Ik wil niet doorzeuren maar het zijn duidelijk stempels, geen steigertje om ergens bij te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
D-e-n schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:33:
[...]

Ik wil niet doorzeuren maar het zijn duidelijk stempels, geen steigertje om ergens bij te kunnen.
Kun je vertellen waarom het slecht is om met een verbouwing stempel te gebruiken?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Artbij schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:37:
[...]

Kun je vertellen waarom het slecht is om met een verbouwing stempel te gebruiken?
Nee, dat is prima. Maar als hij er nog staat is de verbouwing duidelijk nog niet af. Die balk buigt met stempels al door zo te zien. Die kunnen echt niet weg zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
D-e-n schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:39:
[...]

Nee, dat is prima. Maar als hij er nog staat is de verbouwing duidelijk nog niet af. Die balk buigt met stempels al door zo te zien. Die kunnen echt niet weg zo.
Ik neem aan dat ze die woning al te koop zetten terwijl ze er in bezig zijn. zou een beetje zonde van de tijd zijn als je wacht tot je klaar bent...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@D-e-n @Artbij Het zijn overduidelijk geen stempels; het is een alu steiger met zowel onder als boven voetplaten + spindels. De balk lijkt door te hangen, maar dat doen zo'n balken wel vaker in panden van die leeftijd zonder dat dat verder een probleem is. Het dragend vermogen van zo'n alu steigertje is trouwens ook vele malen minder dan een volstalen stempel. Afgaand op de foto's (en dat is altijd moeilijk) denk ik dat ze de boel een beetje opgedraaid hebben i.v.m. onderliggende constructie (zitten er spanten onder de gipsplaat?)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Harrie_ schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:51:
@D-e-n @Artbij Het zijn overduidelijk geen stempels; het is een alu steiger met zowel onder als boven voetplaten + spindels. De balk lijkt door te hangen, maar dat doen zo'n balken wel vaker in panden van die leeftijd zonder dat dat verder een probleem is. Het dragend vermogen van zo'n alu steigertje is trouwens ook vele malen minder dan een volstalen stempel. Afgaand op de foto's (en dat is altijd moeilijk) denk ik dat ze de boel een beetje opgedraaid hebben i.v.m. onderliggende constructie (zitten er spanten onder de gipsplaat?)
Aan de stickers te zien (rood) is het layer allround staal. Het wordt ook veel gebruikt in hoge ruimtes (vides) , dan is het systeem de werkvloer en stempel in een. Je kan er dan ook ipv een voetplaat een balkdrager bovenop zetten. Waar dan weer de verdiepingsvloer op gebouwd kan worden.
Het zou ook nog alround LW (meer oranje ook staal , maar dan dunner) kunnen zijn , maar ik zie geen zwarte streep op de sticker.
Aluminium heb ik zelde in mijn handen gehad maar heeft volgens mij een gele sticker bij dit systeem.

Het heet niet voor niets allround het wordt voor alles gebruikt.. steiger, stempel, deurstop, slag wapen. _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

twain4me schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:44:
[...]

Aan de stickers te zien (rood) is het layer allround staal. Het wordt ook veel gebruikt in hoge ruimtes (vides) , dan is het systeem de werkvloer en stempel in een. Je kan er dan ook ipv een voetplaat een balkdrager bovenop zetten. Waar dan weer de verdiepingsvloer op gebouwd kan worden.
Het zou ook nog alround LW (meer oranje ook staal , maar dan dunner) kunnen zijn , maar ik zie geen zwarte streep op de sticker.
Aluminium heb ik zelde in mijn handen gehad maar heeft volgens mij een gele sticker bij dit systeem.

Het heet niet voor niets allround het wordt voor alles gebruikt.. steiger, stempel, deurstop, slag wapen. _O-
I stand corrected :Y)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Dit is/was het geplande resultaat na de verbouwing:
https://www.funda.nl/koop...iersstraat-16-d1/#foto-15
De getekende wenteltrap kan zo niet geplaatst worden (zie positie trapgat):
https://www.funda.nl/koop...iersstraat-16-d1/#foto-10
Als dan de dakbalken op de plek van het stempel permanent ondersteund moeten gaan worden, kan de geplande indeling van de relatief kleine woon/kookruimte de prullenbak in. Alternatieve oplossingen zijn lastig. Kortom: einde project.
Gezocht: domme huizenzoeker om de prutsende flipper uit de problemen te kopen.
(de abrupte bouwstop die ik uit de foto's meen te kunnen afleiden, spreekt boekdelen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik ben ook benieuwd naar eventuele ellende achter de gipsplaten, enig destructief onderzoek lijkt mij niet vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@Vanoverdegrens
Je zou er een flink stalen portaal of spant in kunnen zetten maar dat komt waarschijnlijk onder de twee zwarte balken te zitten en je moet wellicht ook iets in je onderste vloer aanbrengen. Dat zijn gewoon flinke constructieve ingrepen, geen casco afbouw klusje. En die trap zit dan inderdaad in de weg zo te zien.

Let op dat die schuine stijlen op de zolder in de weg zitten van het looppad vanuit de trap.

Eigenlijk zou iemand dit moeten melden. Dit kan toch niet op deze manier op funda staan.

[ Voor 11% gewijzigd door D-e-n op 23-12-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Ernemmer schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:35:
[...]

Als je beetje handig bent en niet te gek doet met het geld kan het volgens mij een heel stuk goedkoper, al zou ik persoonlijk nooit 150k uitgeven aan dat krot in je link.
vind het op zich wel een mooi pand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:08
D-e-n schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:39:
[...]

Het effect van de groothoeklens kan dat ook veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Vanoverdegrens schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:31:
Dit is/was het geplande resultaat na de verbouwing:
https://www.funda.nl/koop...iersstraat-16-d1/#foto-15
De getekende wenteltrap kan zo niet geplaatst worden (zie positie trapgat):
Als dan de dakbalken op de plek van het stempel permanent ondersteund moeten gaan worden, kan de geplande indeling van de relatief kleine woon/kookruimte de prullenbak in. Alternatieve oplossingen zijn lastig. Kortom: einde project.
Gezocht: domme huizenzoeker om de prutsende flipper uit de problemen te kopen.
(de abrupte bouwstop die ik uit de foto's meen te kunnen afleiden, spreekt boekdelen)
Als ik het bekijk dan wordt er toch gewoon nog een muurtje opgetrokken rechts van de trap? Die lijkt op dit moment nog te ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Anoniem: 258387 schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:57:
[...]

Als ik het bekijk dan wordt er toch gewoon nog een muurtje opgetrokken rechts van de trap? Die lijkt op dit moment nog te ontbreken.
Dat muurtje zit naast het trapgat, niet in het midden van de kamer. Je kunt ook niet zomaar een dragende muur op een houten vloer zetten. Daar moet een balk of een muur onder staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D-e-n schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:07:
[...]

Dat muurtje zit naast het trapgat, niet in het midden van de kamer. Je kunt ook niet zomaar een dragende muur op een houten vloer zetten. Daar moet een balk of een muur onder staan.
Ik denk dat ik het niet begrijp maar volgens mij kan er gewoon een tussenwand worden geplaatst waar de trap naast wordt geplaatst. Het enige nadeel is de balk op de 1e verdieping, volgens de tekening moet je daar dan overheen stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Anoniem: 258387 schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:30:
[...]

Ik denk dat ik het niet begrijp maar volgens mij kan er gewoon een tussenwand worden geplaatst waar de trap naast wordt geplaatst.
Die tussenwand is veel te kort. Die stempels staan midden in de kamer, zelfs niet in de buurt van dat in het 3D plaatje geplaatste wandje. En daar waar die tussenwand nu staat kun je hem waarschijnlijk ook niet eens dragend maken want in de verdieping eronder (die we niet kunnen zien) staat daar hoogstwaarschijnlijk geen wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D-e-n schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:36:
[...]

Die tussenwand is veel te kort. Die stempels staan midden in de kamer, zelfs niet in de buurt van dat in het 3D plaatje geplaatste wandje. En daar waar die tussenwand nu staat kun je hem waarschijnlijk ook niet eens dragend maken want in de verdieping eronder (die we niet kunnen zien) staat daar hoogstwaarschijnlijk geen wand.
Als ik de tekening vergelijk met de situatie komt het volgens mij behoorlijk overeen. De helft wordt in beslag genomen door de nieuwe trap, de andere helft is voor de nog te bouwen tussenwand. Ik kan het niet anders zien dan dat de trap gewoon in de kamer geplaatst kan worden met het verschil dat er boven iets aan de draagbalk moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Anoniem: 258387 schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:33:
[...]

Als ik de tekening vergelijk met de situatie komt het volgens mij behoorlijk overeen.
Nope.
In de tekening is naast het trapgat ruimte voor een halve wenteltrap, in realiteit is naast het trapgat direkt een wand. Daar zit nieuw gips op, dus niet bedoeld om er nog uit te slopen.

Omdat boven voor het bed slechts het gedeelte boven keuken/eethoek plaats biedt, moet de trap aan de andere zijde boven komen. Zoals hierboven al opgemerkt, moet dan een balk weg. Een rechte trap (wentel gaat niet) komt dan waar nu het kookeiland gepland is. Die vervalt daardoor en een simpel keukenblok wordt dan door de trapopgang gescheiden van het eetgedeelte. Daar stoot je continue je kop, want de hoogte van de balken schat ik op 2.10/2.20m met daarachter de schuine wand.
Door de nodige oplossing de dakbalken te dragen, wordt het zitgedeelte van de eethoek gescheiden, voor het getekende bureau valt de plaats weg.
Kortom, het hele idee om hier een leuke woning van te maken, is een illusie.

Wel mijn complimenten aan de fotograaf, die de ellende maximaal weet te verbloemen.
Ah, die balken zijn overigens echt krom. Zie de verschillende breedte van de smalle gipsbekleding erboven, die tot het (rechte) plafond loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vanoverdegrens schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:53:
[...]

Nope.
In de tekening is naast het trapgat ruimte voor een halve wenteltrap, in realiteit is naast het trapgat direkt een wand. Daar zit nieuw gips op, dus niet bedoeld om er nog uit te slopen.

Omdat boven voor het bed slechts het gedeelte boven keuken/eethoek plaats biedt, moet de trap aan de andere zijde boven komen. Zoals hierboven al opgemerkt, moet dan een balk weg. Een rechte trap (wentel gaat niet) komt dan waar nu het kookeiland gepland is. Die vervalt daardoor en een simpel keukenblok wordt dan door de trapopgang gescheiden van het eetgedeelte. Daar stoot je continue je kop, want de hoogte van de balken schat ik op 2.10/2.20m met daarachter de schuine wand.
Door de nodige oplossing de dakbalken te dragen, wordt het zitgedeelte van de eethoek gescheiden, voor het getekende bureau valt de plaats weg.
Kortom, het hele idee om hier een leuke woning van te maken, is een illusie.

Wel mijn complimenten aan de fotograaf, die de ellende maximaal weet te verbloemen.
Ah, die balken zijn overigens echt krom. Zie de verschillende breedte van de smalle gipsbekleding erboven, die tot het (rechte) plafond loopt.
Ik begrijp het echt niet :D
Ik zie een trapgat en daar kan precies de wenteltrap komen te staan. Op de tekening zie je de wenteltrap, het witte gedeelte is richting de 1e etage. Dus waar je beneden de trap opgaat zit onder het witte gedeelte.
Rechts van de wenteltrap maak je een tussenmuur ook zoals op de tekening. En dan is er links ruimte voor een keuken inclusief het kookeiland.

Dat klopt toch? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:22
@Vanoverdegrens Zoals ik het zie blijft die muur die u bedoelt staan en zal de trap de andere kant op moeten. Misschien dat deze foto's het verhelderen:

Het ontwerp: https://www.funda.nl/koop...iersstraat-16-d1/#foto-22
De relaiteit: https://www.funda.nl/koop...iersstraat-16-d1/#foto-11

Het is overigens wel verwarrend. Het plafond naast het trapgat lijkt al redelijk afgewerkt. Het lichtpunt is zelfs al/nog steeds uitbedraad. In de huidige toestand gaat de wenteltrap het niet worden. Overigens was de wenteltrap überhaupt al een slecht idee. Zie bijv de ruimte om de trap te passeren op de bovenverdieping.
https://www.funda.nl/koop...iersstraat-16-d1/#foto-12

Het geheel ziet er uit als een DIY Google Sketchup plannetje waar een huis-tuin-en-keuken-klusser zich in verslikt heeft.
De overspanning is ~13,2 meter als ik de gipsplaten tel. De onderste dakbalk van de bovenverdieping steunt op twee punten op de balk die midden in de ruimte zit. Deze overspanning gaat het niet redden zonder extra ondersteuning.
Er zit op de woon verdieping nog een derde balk in de muur. Deze wordt op twee plekken ondersteund naar beneden. Ook die balk is krom.

Dat oude balken krom zijn hoeft niet alles te zeggen. Zie bijv de bovenste dakbalk op de bovenverdieping:
https://www.funda.nl/koop...iersstraat-16-d1/#foto-11

De algehele kwaliteit van de ruwbouw en ook de afwerking laat erg veel te wensen over. Er zijn praktisch geen nette vlakken te vinden. @TS, ik zou me er niet aan wagen.

Wel aardig, ze hebben zelfs de kraan al klaar gezet om het dak op te vangen 8)7
https://www.funda.nl/koop...oiersstraat-16-d1/#foto-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Daar lijkt het idd op.
Een wenteltrap is rond. Doosnee is 2x tredebreedte. Het trapgat is direkt naast de wand, niet er een halve trapbreedte vanaf, zoals in de tekening. Die moet dus omgedraaid worden richting balken.
Zelfs met een hele smalle spiltrap blijft boven het probleem bestaan, dat de opgang niet kan komen, waar nu die diagonale balk is. De andere kant gaat praktisch niet, omdat daar het bed moet staan. Je kunt op de bovenverdieping ook nauwelijks lopen, zo smal is het.

Laat je niet misleiden door de foto's, er is praktisch geen ruimte voor de getekende situatie.
Ik vermoed dat de tekenaar nooit in het pand geweest is. Dan had ie meteen gezien, dat zijn plan niet funktioneert.

@Nilvo De gipsplaten lijken niet de normale maat te hebben. Ik schat dat ze 40cm breed zijn.

@Anoniem: 258387 "Dat witte vlak is volgens mij de opening naar de 1e etage. Daaronder zitten de treden voor de begane grond die wel gewoon recht in de woonkamer uitkomen."
Waar de trap begint en eindigt is niet allesbepalend. Het midden ervan moet ook plaats hebben. Zoals ook Nilvo schrijft: omkeren!

[ Voor 18% gewijzigd door Vanoverdegrens op 23-12-2018 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vanoverdegrens schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:14:
[...]

Daar lijkt het idd op.
Een wenteltrap is rond. Doosnee is 2x tredebreedte. Het trapgat is direkt naast de wand, niet er een halve trapbreedte vanaf, zoals in de tekening. Die moet dus omgedraaid worden richting balken.

@Nilvo De gipsplaten lijken niet de normale maat te hebben. Ik schat dat ze 40cm breed zijn.
Ik denk dat het daar misgaat. Dat witte vlak is volgens mij de opening naar de 1e etage. Daaronder zitten de treden voor de begane grond die wel gewoon recht in de woonkamer uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
@Vanoverdegrens Ik vind het erg lastig in te schatten. Ik gokte op 60 cm ivm de afstand tussen de schroeven.
https://www.funda.nl/koop...oiersstraat-16-d1/#foto-9
Als ik uitga van 40 cm is het alsnog bijna 9 meter. Dat komt dan wel weet beter overeen met het straatbeeld.

@Anoniem: 258387 Bedoelt u dat de draairichting van de wentel trap omgekeerd moet worden?
Het zou mogelijk kunnen. Ik schat de hoogte van de ruimte 6,5*40 cm = 260 cm

komt ook overeen met de hoeveelheid treden (14 *~20cm)

Dat lost het probleem van ondersteunen echter nog niet op.

[ Voor 14% gewijzigd door Nilvo op 23-12-2018 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Nilvo Gipsplaten: ik richt me op ongeveer bekende maten, zoals deuropening en raam. En plafondhoogte, die ik ~2,55/2,6m schat.

[ Voor 9% gewijzigd door Vanoverdegrens op 23-12-2018 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
@Vanoverdegrens Dan zijn er het eens over mijn inschattingsfout :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Nilvo En ook daarover, dat het een hopeloos projekt is. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Vanoverdegrens op 23-12-2018 17:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:58

sapphire

Die-hard pruts0r

jeroen3 schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:12:
[...]

Het effect van de groothoeklens kan dat ook veroorzaken.
Niet op die afstand en de manier waarop de balk wegloopt.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nilvo schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:25:
@Vanoverdegrens Ik vind het erg lastig in te schatten. Ik gokte op 60 cm ivm de afstand tussen de schroeven.
https://www.funda.nl/koop...oiersstraat-16-d1/#foto-9
Als ik uitga van 40 cm is het alsnog bijna 9 meter. Dat komt dan wel weet beter overeen met het straatbeeld.

@Anoniem: 258387 Bedoelt u dat de draairichting van de wentel trap omgekeerd moet worden?
Het zou mogelijk kunnen. Ik schat de hoogte van de ruimte 6,5*40 cm = 260 cm

komt ook overeen met de hoeveelheid treden (14 *~20cm)

Dat lost het probleem van ondersteunen echter nog niet op.
Nee, ik bedoel dat de treden gewoon recht in de woonkamer uitkomen en niet op de muur. Volgens mij kan de trap gewoon zo gemonteerd worden als de balk op de 1e verdieping maar wordt weggehaald. Anders kun je daar niet fatsoenlijk komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
Vanoverdegrens schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:14:
[...]
Een wenteltrap is rond. Doosnee is 2x tredebreedte. Het trapgat is direkt naast de wand, niet er een halve trapbreedte vanaf, zoals in de tekening.
[...]
@Anoniem: 258387 Volgens mij heeft @Vanoverdegrens het hier goed. Het trapgat bij een wenteltrap moet rond of vierkant zijn ivm de opgang.
Bij een trap met onder of bovenkwart kan het wel in een rechthoekig gat doordat die veel langwerpiger is. De opgang bij een wenteltrap is relatief steil door de korte tredes. Je moet immers 2,4 m omhoog in 360 graden.

Volgens de tekening staat onderstaande gipsplaten muur reeds op de juiste plek. Het trapgat wordt dus richting de balk in de voorgrond uitgebroken.

En dat wordt hier dus te krap:
https://www.funda.nl/koop...iersstraat-16-d1/#foto-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik zou die 65 m2 woonoppervlak toch ook eens narekenen. Het zal me niet verbazen als er met vloeroppervlak gerekend is en stiekem trapgat en de schuine delen ook allemaal zijn meegeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Volgens de sketchup kan je naast de trap op de zolder ook gewoon ruim staan. Zoals ik het op basis van de foto inschat is het krap 1,8m op het hoogste deel. En dan uitgaande van het trapgat wat er nu ligt..

(aanvulling) ik zou ook erg benieuwd zijn naar de omgevingsvergunning voor deze ingrijpende verbouwing van dit monument..

[ Voor 22% gewijzigd door Hsb-3 op 23-12-2018 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De dingen die ik zie aan dat huis waardoor ik het niet zou kopen zijn;

- doorzakken van het dak, wat op foto 1 al goed te zien is.
- foto 8, die balk is echt niet goed meer, hout kan een bepaald stuk buigen en daarna is het gewoon over. Die steiger staat er ook niet voor de sier onder
- foto 8, watervlekken onder de ramen.
- foto 11, flinke bocht in die balk, er zit wat nieuw hout tegenaan geplaatst zodat de balk nog een beetje op de plek blijft lijkt het.
- foto 12, kozijn en stucwerk nu al met watervlekken en alle houten balken zien er erg vochtig uit.

De belangrijkste reden is nog wel dat iemand een huis koopt om op te knappen en er dan halverwege mee stopt. Dat is imo toch wel een hele goede indicator dat het niet loont om het af te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 23-12-2018 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hsb-3 schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:47:
Volgens de sketchup kan je naast de trap op de zolder ook gewoon ruim staan. Zoals ik het op basis van de foto inschat is het krap 1,8m op het hoogste deel. En dan uitgaande van het trapgat wat er nu ligt..

(aanvulling) ik zou ook erg benieuwd zijn naar de omgevingsvergunning voor deze ingrijpende verbouwing van dit monument..
Er is niet voor niks een vrouw ingetekend; die zijn gemiddeld wat kleiner ;)
Ernemmer schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:21:
De belangrijkste reden is nog wel dat iemand een huis koopt om op te knappen en er dan halverwege mee stopt. Dat is imo toch wel een hele goede indicator dat het niet loont om het af te maken.
Klinkt plausibel, maar de klusser kan natuurlijk ook omgekomen zijn in het verkeer en dat de erfgenamen dit zo te koop zetten. Maar jouw scenario klinkt inderdaad wat meer voor de hand liggend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 16:40
kabeltjekabel schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:42:
Ik zou die 65 m2 woonoppervlak toch ook eens narekenen. Het zal me niet verbazen als er met vloeroppervlak gerekend is en stiekem trapgat en de schuine delen ook allemaal zijn meegeteld.
BAG geeft aan 48m2 en dat is de netto vloeroppervlakte dus zonder schuine delen tot 1,5 m, trapgat en leiding-kokers.

Het lijkt er op dat de verdieping voor de slaapkamer door hobby-bob in deze ruimte is gezet. Waardoor je een extra 22 m2 krijgt. Wel krapjes allemaal en ik vraag mij inderdaad hoe je straks via dat trapgat je twee persoons boxspring naar boven krijgt.

16-C stond begin dit jaar trouwens te koop, daar wordt de dikke balk (ook krom) halverwege ondersteund door een ronde buis. Blijkbaar is deze steun dus wel nodig. Vandaar de stempels in het midden.

[ Voor 15% gewijzigd door gumtree op 23-12-2018 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ernemmer schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:21:
De dingen die ik zie aan dat huis waardoor ik het niet zou kopen zijn;

- doorzakken van het dak, wat op foto 1 al goed te zien is.
- foto 8, die balk is echt niet goed meer, hout kan een bepaald stuk buigen en daarna is het gewoon over. Die steiger staat er ook niet voor de sier onder
- foto 8, watervlekken onder de ramen.
- foto 11, flinke bocht in die balk, er zit wat nieuw hout tegenaan geplaatst zodat de balk nog een beetje op de plek blijft lijkt het.
- foto 12, kozijn en stucwerk nu al met watervlekken en alle houten balken zien er erg vochtig uit.

Even snel de foto's op Funda bekeken maar zoals het er naar uit ziet is er minimaal één dragende balk/muur verwijderd om zo tot één grote ruimte te kunnen komen. De beide gordingen zijn waarschijnlijk dus niet voor niets ondersteunt midels een steiger/stempel waarbij die dingen ook nog eens niet parallel staan (vanwege de foto's?).

Je zal er écht zelf binnen moeten gaan kijken om een definitief oordeel te kunnen vellen maar...... :N

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
gumtree schreef op zondag 23 december 2018 @ 21:40:
[...]

BAG geeft aan 48m2 en dat is de netto vloeroppervlakte dus zonder schuine delen tot 1,5 m, trapgat en leiding-kokers.
Interessante pagina. Ik zie dat de kleinere woning van mijn ouders' buren er groter op staat qua woonoppervlak dan die van mijn ouders en ook mijn eigen woning staat daar met ~10% meer dan het is. Zelfs als ik gewoon rechthoeken optel van de bouwtekening, dus leidingkokers wél meetel kom ik nog 5% lager uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:27
maar terug on topic ;) alhoewel ik de discussie over het appartement erg interessant vindt
het inschatten van de kosten is erg lastig.... nieuwbouw of verbouw casco, met of zonder tuin, hoe luxe maak je ke badkamer of keuken, domotica, etc.
en vergeet ook vloeren, gordijnen, zonwering (luifel/rolluiken, luxaflex) niet.
Ik was bij mijn laatste huis (2011)ongeveer 50K kwijt, dat was met veel zelf doen
14k keuken
6k badkamer (kon in 2011 nog prima,, nu het dubbele) 2 wc's waren al klaar opgeleverd
7k vloer met vloerverwarming
6k stucwerk
2k bovenvloeren
1k schilderwerk
10k tuin+oprit
4k rest

dus post je huis/appartement dat je wilt kopen en wat je wilt doen maar in dit topic
Ik ga een nieuw topicposten over mijn aanstaande uitbouw voor ideeën en kosten. :)

[ Voor 18% gewijzigd door weertenaar op 24-12-2018 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@weertenaar
Zolang er dan maar een ander pand gekozen wordt want dit is geen casco :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:27
D-e-n schreef op maandag 24 december 2018 @ 07:45:
@weertenaar
Zolang er dan maar een ander pand gekozen wordt want dit is geen casco :)
niet echt, of eigenlijk, echt niet idd ;w
Maar misschien is de renovatieinmiddels wel al helemaal al afgerond en alles klaar om af te bouwen.
WC zou misschien ook direct tegen de wenteltrap kunnen. De overspanning van de balk is volgens mij veel te groot, ter plaatse van de stempel zal op zijn minst een kolom moeten komen, maar dat is ook afhankelijk van wat eronder zit.
Ik zou het iig aan mij voorbij laten gaan....
Pagina: 1