Ik 2 dezelfde laptops met een m.2 SSD erin. Ik wil een kloon hebben van alle gegevens, inc. besturingssysteem, op de andere SSD (in laptop #2). Mijn vraag is, kan ik dat doen met behulp van software? Ik heb software zoals Acronis Universal Restore gevonden maar de meeste software is niet gratis en ik vraag me af of er een oplossing is die overweg kan met een kloon-backup op een externe HDD in een soort van eigen boot-omgeving (niet in Windows zelf op moment van herstel)
Vraag
Alle reacties
Denk dat Macrium Reflect Free je kan helpen. Of natuurlijk FOSS (Free Open Source Software) zoals Clonezilla werkt ook prima maar vereist iets meer kennis.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Wat wil je hiermee zeggen? Bedoel je dat Windows niet mag draaien op het moment dat je een backup draait, of dat Windows niet mag draaien als je de backup restored?Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 23:29:
...een oplossing is die overweg kan met een kloon-backup op een externe HDD in een soort van eigen boot-omgeving (niet in Windows zelf op moment van herstel)
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Eigenlijk allebei denk ik want als je een kloon maakt, dan dient voor zover ik weet Windows niet opgestart te zijn en voor het restoren lijkt mij dat dit dient te gebeuren terwijl er nog geen besturingssysteem is opgestart. Acronis werkt volgens mij wel wanneer Windows is opstart. Ik ben hier geen expert inBrahiewahiewa schreef op zondag 23 december 2018 @ 03:20:
[...]
Wat wil je hiermee zeggen? Bedoel je dat Windows niet mag draaien op het moment dat je een backup draait, of dat Windows niet mag draaien als je de backup restored?
Het uitgangspunt is dus dat ik een kloon moet kunnen maken op laptop 1 en moet kunnen restoren met behulp van een externe harde schijf (waar de kloon op moet komen te staan aan) op laptop 2.
Moderne software op moderne Windows' kunnen dat live d.m.v. Shadow Copies. Best practice is natuurlijk wel om zoveel mogelijk programma's gesloten te hebben op dat moment.Verwijderd schreef op zondag 23 december 2018 @ 04:50:
[...]
Eigenlijk allebei denk ik want als je een kloon maakt, dan dient voor zover ik weet Windows niet opgestart te zijn en voor het restoren lijkt mij dat dit dient te gebeuren terwijl er nog geen besturingssysteem is opgestart. Acronis werkt volgens mij wel wanneer Windows is opstart. Ik ben hier geen expert in.
Het uitgangspunt is dus dat ik een kloon moet kunnen maken op laptop 1 en moet kunnen restoren met behulp van een externe harde schijf (waar de kloon op moet komen te staan aan) op laptop 2.
Maar ja, jij vond het nodig om die twee (van de drie) vragen uit het formulier te verwijderen, dus nu moeten wij maar aannames doen. Succes daarmee
[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 23-12-2018 10:13 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik zou gewoon een systeem kopie maken, wat een exacte kopie van het systeem van dat moment is, met Macrium Reflect Free en dat op een harde schijf zetten (kunt bij instelling kopie al aangeven waar het geparkeerd moet worden). Ik heb trouwens ook twee dezelfde laptops en verwissel om het jaar de laptop waarbij ik er meteen het systeem imago inzet waar al vanalles opstaat zodat het up to date brengen niet meer zoveel werk is.
[ Voor 30% gewijzigd door 8mile13 op 23-12-2018 16:48 ]
Pagina: 1