KPN, Roaming buitenland, afgeknepen snelheid in Duitsland?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dalton
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-06 23:13
Mijn vraag
Hallo mensen,

Na geregeld hier meelezen, heb ik nu een probleempje waar ik niet echt uit kom, en waar ik graag wat hulp bij zou hebben, omdat ik door de bomen het bos niet meer zie, en ik hier wel de nodige kennis en expertise verwacht.

Ik heb al sinds jaar en dag een mobiel abonnement bij KPN. Ook verblijf ik veel in het buitenland. Dan maak ik volop gebruik van roamingmogelijkheden, met name datagebruik. Dit gaat overal goed, behalve in Duitsland. Daar krijg je wat een Radio Oranje-erlebnis zeg maar...

Mijn toestel in ingesteld op voorkeur 4G, alternatieven aflopend. Ofwel: Indien 4G voorhanden is wordt dat geselecteerd, anders lager. Eigenlijk heb ik nergens klagen, behalve in Duitsland. Daar is internet niet vooruit te branden. Kijk je dan verder, zie je dat O2 2G is geselecteerd. En dat schiet niet op. Ga je dan handmatig zoeken, zie je dat er zomaar drie beschikbare providers 4G aanbieden, waaronder nota bene O2 zelf! Selecteer je handmatig een 4G-verbinding, werkt alles prima. Maar na verloop van tijd, als de verbinding met het netwerk ook maar even verbroken is, verbindt het toestel vanzelf weer met O2 2G. En begint alles weer van voor af aan. In andere landen speelt dit niet, ook niet op het netwerk van O2. Handmatig naar netwerken zoeken kost zomaar een paar minuten. O2 is het voorkeursnetwerk van KPN, en je toestel zal automatisch als eerste deze verbinding kiezen. In plaats van automatisch naar 4G te gaan, kiest O2 er voor zijn gasten te verwelkomen met slechts 2G.

Meermaals bellen met de klantenservice, en doorverbonden met de technische dienst, leverde het volgende op: Handmatig een provider selecteren. Zie boven, dat heb ik gedaan. Vroeger kon je die vast zetten, tegenwoordig niet meer lijkt het, en gaat het goed tot er even geen verbinding is. En kiezen voor alleen 3G. Leuk, maar dan moet er wel 3G zijn. Is dat er niet, maar wel 2G en 4G heb je gewoon niets. En we kunnen er niets aan doen. U kunt KPN niet verantwoordelijk stellen voor een buitenlands netwerk. Leuk, maar de lokale Prutsende Provider is wel het voorkeursnetwerk van KPN. En die keuze maken ze volgens mij gewoon zelf. Daarbij, steeds als je de grens overgaat het netwerk aanpassen is gewoon vervelend.

Zowel via hun forum al het bellen met de klantenservice levert vooral veel gejammer op over het bereik, dat dat niet overal optimaal is, en het feit dat je aangeeft dat het bereik geen probleem is, immers zeker drie mogelijkheden tot 4G op dezelfde locatie, maar het feit dat hun voorkeursnetwerk je afknijpt naar 2G, wordt genegeerd. Systematisch.

Hierop leek het mij een goed plan om enigszins geagiteerd mijn contract vroegtijdig te beëindigen. Dit ging dan op zich wel goed, dit was mogelijk, maar er moest ondanks de expliciete reden in mijn brief nog wel even benadrukt worden dat op sommige plaatsen het bereik slecht is en dat ze niet verantwoordelijk zijn voor buitenlandse netwerken. Tsja... Lezen is ook een vak, iets met voorkeursnetwerk...

Maar goed, ik kan dus opzeggen, met nummerbehoud, en dan ga je eens zoeken op ervaringen bij andere providers... En daar komt hetzelfde voor. Ook bijvoorbeeld bij een Vodafone die hun eigen klanten in Duitsland afknijpt. Terwijl dat netwerk voor mij weer perfect werkt als ik handmatig inlog. Zolang het duurt. En worden klanten met het zelfde verhaal het bos in gestuurd. In landen als Frankrijk blijkt het standaard slecht te zijn. Dus kom je van de regen in de drup... Wellicht had ik dit onderzoekswerk beter eerder kunnen verrichten. Bedenk ik me zomaar.

Kortom... Of je nou door de hond of door de kat gebeten wordt... Maar vervelend is het wel, en ik kan nergens een oplossing vinden. Overstappen heeft weinig nut, daar sommige providers verbinding maken met het netwerk van KPN, of dezelfde ellende hebben, zoals bij Vodafone.

Vroegâh, in het tijdperk van de eerste mobieltjes, was je verplicht in te geven met welke roamingproviders je toestel contact MOCHT maken, de rest was geblokkeerd. Het was even werk, maar prutsers uitschakelen was zo gepiept. dat kan even niet meer, helaas. Het netwerk vastzetten is omslachtig, maar dat werkt ook niet meer lijkt het. Mijn toestel lijkt ook niet zo best te rooten, zou je daar wat me kunnen. Maar het is me wel een nieuw toestel waard. Mits in het redelijke.

Een soortgelijke vraag is hier al eerder gesteld, maar hier is geen reactie op gekomen:

Selectie roaming voorkeursnetwerk via app of instelling

Ik wordt er onderhand tureluurs van, en vraag mij het volgende af:

-Is er een provider die door heel Europa probleemloos en snel werkt?

-Is er een mogelijkheid een bepaalde provider, zeg O2 Duitsland, te blokkeren?

-Is er een app waarmee je netwerken kunt blokkeren?

-Kan ik met een ander toestel, desnoods geroot, iets bereiken? (4G of zo? :*) )

-Zie ik iets over het hoofd, en zijn er andere oplossingen?

Het is nogal een epistel geworden, maar hey, er werd gevraagd om en uitgebreide omschrijving, dus ja...

Iedereen bedankt voor zijn of haar tijd, het meedenken, en de reacties, en vast een fijne feestdagen!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sony XA1 Ultra, G3221, Android 8.0.0

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel pogingen gedaan te zoeken op internet, meermaals de klantenservice gebeld, vragen gesteld op het forum van KPN, boos geworden, contract opgezegd, gevloekt (vaak), hier nu een vraag stellen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
TL;DR
Heb je een zakelijk of consumenten abo bij KPN?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:11

Eboman

Ondertitel

Zit toevallig in Duitsland met kpn heb hier 3 providers maar alleen met Telekom krijg ik 4g als ik handmatig kies, de rest blijft op edge hangen bij automatisch ook Telekom. Lijkt wel of kpn hierop kan sturen. In de stad werkt het wel goed.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Messje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:26
De eerste vraag die in mij opkomt, heb je het probleem met verschillende toestellen? Weet je dit niet, probeer het dan. Technische problemen oplossen is een kwestie van oorzaken uitsluiten, begin dan bij jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:09
Met Tmobile heb ik nergens problemen ervaren in Europa. Overal snel 4G. Ik ben dan ook blij na twee maanden KPN komende week weer terug over te stappen naar Tmobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 15:10

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

-Is er een provider die door heel Europa probleemloos en snel werkt?
Nee, je bent altijd afhankelijk van de lokale operator die door jouw Nederlandse operator als voorkeur is gekozen.

-Is er een mogelijkheid een bepaalde provider, zeg O2 Duitsland, te blokkeren?
Nee

-Is er een app waarmee je netwerken kunt blokkeren?
Voor zover ik weet niet,

-Kan ik met een ander toestel, desnoods geroot, iets bereiken? (4G of zo? :*) )
Denk het niet,
-Zie ik iets over het hoofd, en zijn er andere oplossingen?
Nee, enige wat ik me kan bedenken, neem een lokale prepaid. Met roaming ben je afhankelijk van 2 zaken:
- roaming steering door je eigen operator, die zal je aansluiting altijd naar het voor hen financieel voordeligste netwerk sturen.
-sturing van de lokale operator, die kan je naar believen naar een lagere techniek sturen als ze dat willen en daar kan je niets aan doen,

Antenne en masten malloot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik zit in Duitsland met KPN op Vodafone, en het is inderdaad ietsjes langzamer dan in Nederland. Ik krijg op veel plekken gewoon 4g maar ook op heel veel plekken niet. (Vooral tijdens het auto rijden).

Je moet niet vergeten dat we in Nederland enorm verwend zijn met een steengoed netwerk. In Duitsland is dat nou eenmaal anders op heel veel plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hetechtebeest
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 13:17
Hier precies hetzelfde. Ik zit nu in Köln met mijn KPN abonop 4G van Vodafone.
Luchtbakker schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:27:
Ik zit in Duitsland met KPN op Vodafone, en het is inderdaad ietsjes langzamer dan in Nederland. Ik krijg op veel plekken gewoon 4g maar ook op heel veel plekken niet. (Vooral tijdens het auto rijden).

Je moet niet vergeten dat we in Nederland enorm verwend zijn met een steengoed netwerk. In Duitsland is dat nou eenmaal anders op heel veel plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:56
Eboman schreef op zondag 23 december 2018 @ 00:09:
Zit toevallig in Duitsland met kpn heb hier 3 providers maar alleen met Telekom krijg ik 4g als ik handmatig kies, de rest blijft op edge hangen bij automatisch ook Telekom. Lijkt wel of kpn hierop kan sturen. In de stad werkt het wel goed.
Vreemd, KPN heeft Telekom vervangen voor Vodafone en heeft geen contract meer met Telekom voor 4G roaming. Alleen Vodafone en O2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Luxe-probleem? Als je net op de verkeerde plek in NL bent en je hebt geen roaming aan staan, krijg je in sommige gevallen ook maar 3G of zelfs lagere verbinding met je smartphone.

Vind het erg "pusherig" dat iemand denkt bijna recht te hebben op "always 4G" terwijl bijna geen enkele provider dat garandeert. Niet binnen NL en zeker niet in het buitenland.

@Joe Dalton wat staat er in je contractvoorwaarden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 12:26
Het is denk ik letterlijk dit. Je wordt niet actief genaaid ofzo door KPN, maar het netwerk daar is gewoon brak.

Veel van m’n Duitse collega’s klagen er ook over. Volgens mij was er laatst zelfs een nieuwsartikel over op T.net

Gevonden:
nieuws: Duitse politicus beklaagt zich over staat van 4g-netwerk in Duitsland
Luchtbakker schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:27:

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het valt mij ook op, dat ik in het buitenland soms alleen maar 4G krijg met een handmatige selectie - terwijl die op 3G blijft als ik automatische settings gebruik. Dat heeft dan dus niks met het bereik te maken, want 4G is er dan gewoon. Aan de andere gaat het soms ook wel weer goed op automatische selectie, best vaag dus.

[ Voor 15% gewijzigd door kamerplant op 23-12-2018 09:56 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:01
Merkwaardig, want alles wat ik hier lees heb ik nou juist met Vodafone NL op Vodafone DE. Schiet niet op, ook niet in de grote Duitse steden. Handmatige selectie helpt niet, en een ander netwerk geeft helemaal geen data. In Polen, Portugal, België, Ierland en Roemenië had Vodafone NL gewoon een partner met snel 4G.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nltweaker
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-09 12:16
Het is inderdaad nogal onoverzichtelijk.
Een NL provider heeft contracten met buitenlandse operators.
Deze contracten zijn over het algemeen per provider verschillend.
Daarnaast bepaalt de NL provider welke provider in Land X de voorkeur provider is, omdat bij deze provider de wholesale tarieven lager liggen.
Sommige NL providers duwen dit er wat harder door dan andere (oftewel maken je het ook lastig om een 'duurder' netwerk te selecteren) en uiteraard verschilt de kwaliteit per mobiel netwerk in het buitenland.

Bijv. Met een NL T-Mobile sim zal je het beste bereik hebben in Duitsland, daar T-Mobile NL prefered Telekom.de heeft in Duitsland wat aldaar het beste mobiele netwerk is.
Met een NL Vodafone sim is Proximus prefered netwerk in Belgie, daar dit weer het beste Belgische netwerk is, zal je dan de beste ervaring hebben.
Etc etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman

Eboman

Ondertitel

dutchnltweaker schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:43:
[...]

Vreemd, KPN heeft Telekom vervangen voor Vodafone en heeft geen contract meer met Telekom voor 4G roaming. Alleen Vodafone en O2.
Dat lijkt te kloppen als ik netwerk op automatisch zet hebben deze 2 de voorkeur.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:56
Eboman schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:05:
[...]

Dat lijkt te kloppen als ik netwerk op automatisch zet hebben deze 2 de voorkeur.
ah oke, je gaf namelijk aan dat je met Telekom kon verbinden. Dat zou dus helemaal niet meer moeten kunnen.
@Joe Dalton Helaas kun je niet kiezen dat je op een bepaalde netwerk niet wil komen, wel kan je (maar dat wist je zelf al) handmatig verbinden op een netwerk, hier blijf je dan ook de hele tijd roamen.

Hier in huis hebben we Ben en Tele2, Ben is van T-Mobile en gebruikt de overeenkomsten van T-Mobile. Ik moet zeggen dat T-Mobile toch wel het fijnste is om te hebben in Duitsland, daarna komt Vodafone.

Over dat afknijpen.. tja dat is lastig te bewijzen. KPN bijvoorbeeld had vroeger in Duitsland E-Plus als voorkeur netwerk, E-plus was namelijk ook van KPN tot 2014. Nu is E-Plus samen gegaan met o2 en is waarschijnlijk dit de reden waarom je automatisch als eerst met o2 wordt verbonden en niet omdat jij afgeknepen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman

Eboman

Ondertitel

dutchnltweaker schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:00:
[...]

ah oke, je gaf namelijk aan dat je met Telekom kon verbinden. Dat zou dus helemaal niet meer moeten kunnen.
@Joe Dalton Helaas kun je niet kiezen dat je op een bepaalde netwerk niet wil komen, wel kan je (maar dat wist je zelf al) handmatig verbinden op een netwerk, hier blijf je dan ook de hele tijd roamen.

Hier in huis hebben we Ben en Tele2, Ben is van T-Mobile en gebruikt de overeenkomsten van T-Mobile. Ik moet zeggen dat T-Mobile toch wel het fijnste is om te hebben in Duitsland, daarna komt Vodafone.

Over dat afknijpen.. tja dat is lastig te bewijzen. KPN bijvoorbeeld had vroeger in Duitsland E-Plus als voorkeur netwerk, E-plus was namelijk ook van KPN tot 2014. Nu is E-Plus samen gegaan met o2 en is waarschijnlijk dit de reden waarom je automatisch als eerst met o2 wordt verbonden en niet omdat jij afgeknepen wordt.
Telekom werkt idd wel. Betreft een zakelijk abonnement misschien dat ze dan meer opties open houden?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:19
Incognitum schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:18:
Met Tmobile heb ik nergens problemen ervaren in Europa. Overal snel 4G. Ik ben dan ook blij na twee maanden KPN komende week weer terug over te stappen naar Tmobile.
Wat is de reden van de overstap naar T-Mobile, als ik vragen mag? Kon je bij KPN na twee maanden al weer opzeggen?

Heb hier KPN, werkt prima.. Over T-Mobile ben ik opzich wel te spreken, alleen is het bereik hier in de omgeving met T-Mobile minder goed dan die van KPN. Vandaar dat ik privé KPN aanhou.

In het buitenland kom ik niet heel vaak, dus daar stoor ik me niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
krakendmodem schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:15:
[...]

Wat is de reden van de overstap naar T-Mobile, als ik vragen mag? Kon je bij KPN na twee maanden al weer opzeggen?

Heb hier KPN, werkt prima.. Over T-Mobile ben ik opzich wel te spreken, alleen is het bereik hier in de omgeving met T-Mobile minder goed dan die van KPN. Vandaar dat ik privé KPN aanhou.

In het buitenland kom ik niet heel vaak, dus daar stoor ik me niet aan.
Hier in zuid-limburg valt KPN gewoon tegen. Buiten is het allemaal prima (ook al is het veelal alleen 4G en geen 4G+), maar binnenhuisdekking is gewoonweg stukken minder. T-Mobile is hierin veel beter en sterker.

Ik zit momenteel bij Simyo met een maandabonnement, vandaar de overstap na 2 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
Incognitum schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:57:
[...]

Hier in zuid-limburg valt KPN gewoon tegen. Buiten is het allemaal prima (ook al is het veelal alleen 4G en geen 4G+), maar binnenhuisdekking is gewoonweg stukken minder. T-Mobile is hierin veel beter en sterker.

Ik zit momenteel bij Simyo met een maandabonnement, vandaar de overstap na 2 maanden.
Ah oke. Duidelijk. :).

Hier is het dus net andersom. T-Mobile doet het binnenshuis weer slechter dan KPN. Hier overigens bijna overal 4G+. (Noord Nederland)

Verschil moet er zijn ;)

[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 23-12-2018 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
Hier nog een reden van overstappen. Gisteren in een druk Phantasialand, prima bereik en snelheden. Geen 3g geneuzel zoals bij Simyo/kpn.

https://ibb.co/27GW2mM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dalton
Hallo mensen, allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar! En vooral ook bedankt voor de reacties. Wegens feestdagen en verbouwing duurde het even voor ik er weer was.

Ik ben nu wel zover dat ik bij KPN boetevrij over kan stappen met nummerbehoud, maar als ik hier zo lees, is het maar de vraag wat ik vooruit ga. Ik lees dat iemand bij Vodafone Duitsland hetzelfde heeft, en anders heb ik kans op problemen in andere landen. Tsja...

Even wat antwoorden op jullie vragen:

Ik heb het probleem met verschillende toestellen.

Een lokale prepaid is wat duur als je het jaar door roamt, ook omdat je tegenwoordig met je lokale abbo kunt roamen. Ik ga van het ene land naar het andere, en dan is het wel mooi dat dat op één SIM kan.

Op Vodafone en Telekom gaat het inderdaad veel beter. Niet optimaal, maar acceptabel. Ik kan via beide nog steeds 4G gebruiken, maar je moet dan wel steeds handmatig instellen.

Ik denk niet dat ik pusherig ben, als er geen netwerk voorhanden is, hoor je me niet klagen, het probleem is zoals ik zei dat de verbinding systematisch geknepen wordt. Dat is iets anders dan overal 4G eisen, zoals ik in de eerste post al schreef.

Ik denk dat KPN de boel ook niet actief naait, maar hun voorkeursnetwerk O2 doet dat volgens mij wel degelijk.

Bij mijn toestel kan ik handmatig een provider kiezen, maar als die ook maar even weg valt, kiest hij weer automatisch. Vroeger kon ik wel kiezen tussen handmatig en automatisch, maar dat kan niet meer. Ik kan een provider selecteren, daar blijf ik mee verbonden tot het netwerk weer verspringt, dan zoekt ie automatisch weer O2. Dit is na een update gekomen. Dit was zonet bijvoorbeeld na twee minuten, zonder dat ik van plaats veranderd ben.

Ik heb het linkje van @sarcast ook gelezen, en alle 216 reacties daarop, en dat was nou niet bepaald hoopvol te noemen zeg maar.. Wel kloppen de vele reacties die stellen dat het hier soms een derde wereldland is dan wel weer aardig kun je wel zeggen!

Ow ja, en daar natuurlijk alle reacties goed zijn, kan ik er niet echt één als beste aanwijzen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Joe Dalton schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:56:
Hallo mensen, allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar! En vooral ook bedankt voor de reacties. Wegens feestdagen en verbouwing duurde het even voor ik er weer was.

>>knip<<

Ik denk dat KPN de boel ook niet actief naait, maar hun voorkeursnetwerk O2 doet dat volgens mij wel degelijk.

Bij mijn toestel kan ik handmatig een provider kiezen, maar als die ook maar even weg valt, kiest hij weer automatisch. Vroeger kon ik wel kiezen tussen handmatig en automatisch, maar dat kan niet meer. Ik kan een provider selecteren, daar blijf ik mee verbonden tot het netwerk weer verspringt, dan zoekt ie automatisch weer O2. Dit is na een update gekomen. Dit was zonet bijvoorbeeld na twee minuten, zonder dat ik van plaats veranderd ben.

Ik heb het linkje van @sarcast ook gelezen, en alle 216 reacties daarop, en dat was nou niet bepaald hoopvol te noemen zeg maar.. Wel kloppen de vele reacties die stellen dat het hier soms een derde wereldland is dan wel weer aardig kun je wel zeggen!

Ow ja, en daar natuurlijk alle reacties goed zijn, kan ik er niet echt één als beste aanwijzen! d:)b
Het is (helaas?) zo dat ALLE EU providers de EIGEN klanten een voorkeursbehandeling geven op het EIGEN netwerk. Op de 4G banden wordt dit steeds meer een probleem voor de buitenlandse "gast" gebruikers doordat de eigen gebruikers ook steeds vaker een 4G toestel hebben én er bovendien ook steeds meer gebruik gemaakt wordt van VoLte dóór de eigen gebruikers (bellen via 4G-DATA werkt gelukkig niet voor de "gast" gebruikers).

[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 04-01-2019 17:07 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dalton
Hallo wimmel_1, okay, maar ik heb er midden in de nacht ook last van, maar zoals sommigen hier aangeven zou dat dus kunnen komen omdat providers dan af lijken te schakelen?

Ik heb sinds een paar uur een licht appje op de telefoon, zonder aanvullende machtigingen, en dat heet 4G Switcher. Hiermee kun je instellen dat het toestel alléén met 4G netwerk verbindt, en dus word ik niet meer teruggezet naar 2G.Dat lijkt in ieder geval wel te werken als je op dezelfde plaats bent, hoe het zich gedraagt tijdens reizen moet ik even zien. Buiten Duitsland zou ik die dan weer uit moeten zetten, maar ik ben dan niet constant met het netwerk in de weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Helaas bekend probleem voor mij
In DL waar ik vaak ga hebben de Duitsers allemaal prima bereik in de trein ik niet
Heb het deels opgelost door een prepaid sim er naar te nemen in sim2 slot van Vodafone die doet het al beter dan kpn.
Vooral op drukke festivals een ramp heb daar laatst in Keulen vier uur geen enkelen Whatsapp gehad
Met Vodafone al iets iets beter

Overigens had ik dat probleem nooit toen ik nog een X Mb EU maandbundel kocht voor een paar euro per keer altijd perfect ontvangst. Nadat het 'gratis' werd breek me de bek niet open. Zou graag nog betalen voor stabiele verbinding.

T-Mobile wel aan gedacht als prepaid maar die rondde alles af op xx Mb dus niet gedaan

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ik was afgelopen weekend even in Duitsland, en werd ook direct op O2 3G gezet. Dataverbinding was niet bepaald stabiel nee :P

Later handmatig naar Telekom 4G geswitcht, en had (voor Duitse begrippen) eigenlijk de hele tijd 4G op het Telekom netwerk. Snelheid was niet heel spannend, maar dat kan ook komen doordat er in die regio geen 4G+ was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

XallaX

Meow

Dual sim hier, Vodafone in Duitsland is meestal 4G (buitengebieden minder) maar KPN doet moeilijk over het algemeen en heeft een soort van netwerk voorkeur want gooit de 4G er na handmatige selectie steeds uit en duikt in snelheid omlaag.

De dekking in geheel Duitsland voor 4G is minder dan in Nederland.
Duitsers zelf hebben ook de nodige klachten ... (11-2018)
nieuws: Duitse politicus beklaagt zich over staat van 4g-netwerk in Duitsland

Zie hier ook de Duitse dekkingskaarten:
https://www.logitel.de/bl...nd-der-grosse-ueberblick/
(klik op een provider wat lager op de pagina voor de actuele kaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14
krakendmodem schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:15:
Ik was afgelopen weekend even in Duitsland, en werd ook direct op O2 3G gezet. Dataverbinding was niet bepaald stabiel nee :P

Later handmatig naar Telekom 4G geswitcht, en had (voor Duitse begrippen) eigenlijk de hele tijd 4G op het Telekom netwerk. Snelheid was niet heel spannend, maar dat kan ook komen doordat er in die regio geen 4G+ was.
Super late reactie, maar was dat met een KPN-SIM dat je op Telekom 4G zat? Want je kon een tijdlang niet roamen op ze met KPN volgens een aantal mensen (en/of enkel met Robin Mobile niet).

Maar je kunt nu met KPN dus op O2, Vodafone én Telekom 4G? Of gooien ze je actief van 4G naar 3G? (lijkt me erg stug trouwens)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Sorcerer8472 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:30:
[...]

Super late reactie, maar was dat met een KPN-SIM dat je op Telekom 4G zat? Want je kon een tijdlang niet roamen op ze met KPN volgens een aantal mensen (en/of enkel met Robin Mobile niet).

Maar je kunt nu met KPN dus op O2, Vodafone én Telekom 4G? Of gooien ze je actief van 4G naar 3G? (lijkt me erg stug trouwens)
Yes, dat was met een KPN simkaart. We waren met een grote groep, iedereen met KPN kon weer verbinding maken met Telekom 4G, al moet je dan wel handmatig naar Telekom switchen. De Vodafone klanten konden wel op Vodafone.de, maar niet op Telekom.de. De dekking van Vodafone.de is behoorlijk minder dan Telekom, dus enkelen waren lichtelijk geïrriteerd gedurende de trip door DE. ;)

Destijds kon ik op alle netwerken, maar niet elke provider had op onze verblijfslocatie 4G. Alleen Telekom had een beetje goede dekking. Voor NL begrippen had ik eigenlijk overal wel een werkbare verbinding.

Ga binnenkort wel weer eens een middagje Duitsland pakken, test ik het weer even. Weet zo even niet wie de voorkeursprovider voor KPN in Duitsland is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:58
Met Vodafone kan je wel roamen op Telekom. Vodafone maakt gebruik van roaming steering. Je moet 3x achter elkaar proberen te verbinden. Dan krijg je wel verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Steven.w schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 17:39:
Met Vodafone kan je wel roamen op Telekom. Vodafone maakt gebruik van roaming steering. Je moet 3x achter elkaar proberen te verbinden. Dan krijg je wel verbinding.
Tot voor kort echter alleen op Telekom 2G/3G, niet op 4G. Tenzij dat in de laatste maanden is veranderd. In België en Frankrijk kun je met Vodafone iig op alle netwerken op 4G.

Zelf niet ondervonden dat Vodafone zo veel minder is dan Telekom maar ben ook vooral in steden geweest. In de trein naar Berlijn kon niemand een gesprek vasthouden, met geen enkele provider. O2 is wel duidelijk een ramp :X

Maar iig prettig dat Telekom wel een optie is. Zal eerst eens kijken hoe het gaat met de standaardselectie, misschien is dat nu ook wel prima. Op het KPN-forum had men het erover dat Vodafone (4G?) nu het voorkeursnetwerk is in Duitsland.

[ Voor 15% gewijzigd door Sorcerer8472 op 19-08-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Update: het lijkt erop dat je met een data-abo (097-nr) geen Telekom kunt gebruiken in Duitsland. Met andere abo's wel.

Verder mag je met andere abo's gewoon op 4G op alle netwerken. Telekom is dan toch het fijnste netwerk om te kunnen gebruiken, met bijvoorbeeld ook dekking in wat ondergrondse garages waar de andere providers het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Sorcerer8472 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:53:
Update: het lijkt erop dat je met een data-abo (097-nr) geen Telekom kunt gebruiken in Duitsland. Met andere abo's wel.

Verder mag je met andere abo's gewoon op 4G op alle netwerken. Telekom is dan toch het fijnste netwerk om te kunnen gebruiken, met bijvoorbeeld ook dekking in wat ondergrondse garages waar de andere providers het niet doen.
Dat vermoeden had ik al, met mijn XS4ALL data SIM kom ik niet op Telekom. Vodafone en o2 werken prima, hoewel 4G een gelukje is met deze SIM.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowan1337
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-10-2021
Steven.w schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 17:39:
Ook LTE? Tijdens mijn laatste bezoek alleen 4G op Vodafone.de.
Pagina: 1