Het is bijzonder lastig om zonder alle gegevens een handig antwoord op te geven. Ik zat in een vergelijkbare situatie en heb toen bij ikbenfrits alles laten doorrekenen. Zij heb en de tools en kunnen mi een goed advies geven. Nee, ik heb geen aandelen.
Bij mij was de afkoopsom erg hoog. Ik heb toen de premie stopgezet. Dus nog steeds na 12 jaar uitkering, maar nu kun je de 150 euro besteden zoals je wilt.
Twee polissen, samen slechts 150 euro per maand premie, daar gaat een veel te hoog percentage op aan kosten.
Die kans is groot. Waarschijnlijk krijg je ieder jaar een overzicht van de waardeontwikkeling. Daar kan je zien welk deel van de premies opgaat aan kosten.t_captain schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:49:
Twee polissen, samen slechts 150 euro per maand premie, daar gaat een veel te hoog percentage op aan kosten.
Zit er een garantie op de polis? Zo ja, dan is staken niet altijd beter.
Zit er een (hoge) overlijdensrisicodekking op? Die zou je wellicht elders onder kunnen brengen.
Maar goed, zoals gezegd is zonder gegevens weinig zinnigs te zeggen.
Alleen al de poliskosten. Die zijn vaak 7 euro per maand plus 7%. Op een kleine polis van 75 euro premie kost dan al 1/6 van de inleg. Komen de kosten van de beleggingsfondsen bovenop, waardoor je aandelen als een malle moeten renderen om nog iets van rendement over te houden.
Zonder precies de ins en outs te weten maar zoek eens uit of ze premie vrij te maken zijn. OLV's zijn tegenwoordig een stuk goedkoper te krijgen dan 10 jaar terug.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Zou goed uitzoeken watvoor sport polis het is en hoe deze fiscaal gekwalificeerd wordt. Je kan namelijk tegen revisierente (20%) aanlopen en dan houd je al helemaal weinig over!
Niet alle banken/verzekeraars zijn fiscaal voldoende onderlegd op dot gebied. Zou daarom altijd een bevestiging, zwart op wit hiervan vragen. Mocht het anders uitpakken met de Belastingdienst, je altijd snel bij de bank/verzekeraar kunt aankloppen!
Niet alle banken/verzekeraars zijn fiscaal voldoende onderlegd op dot gebied. Zou daarom altijd een bevestiging, zwart op wit hiervan vragen. Mocht het anders uitpakken met de Belastingdienst, je altijd snel bij de bank/verzekeraar kunt aankloppen!
Bedankt zover voor alle reacties! We gaan contact opnemen met de banken welke verzekeringen het exact zijn en wat de kosten voor opzeggen of stoppen inleggen zijn. Ondertussen zelf doorzoeken naar de gegevens die wij zelf hebben.
Weet tot dusver wel dat die van NN via het werk is gedaan en die van de ASR bij een hypotheek zat die al 8+ jaar er niet meer is.
Weet tot dusver wel dat die van NN via het werk is gedaan en die van de ASR bij een hypotheek zat die al 8+ jaar er niet meer is.
[ Voor 8% gewijzigd door Jan-man op 23-12-2018 09:44 ]
@Jan-man drie levensverzekeringen en dan vragen hoe dit het meest opbrengt... dan zie ik het somber in voor uw vrouw.
Het is wel een beetje overkill (pun intended). Dus zowiezo de twee losstaande verzekeringen laten uitkeren (wel uitzoeken hoe dit belastingtechnisch het handigst kan).
Met die centen extra aflossen op de huidige hypotheek, daarna risicotoeslag verlagen en ORV op huidige hypotheek zover mogelijk verlagen.
Als je hypotheek al ver onder de executiewaarde zit en je toch van haar houd kun je hem beter opzeggen.
Het is wel een beetje overkill (pun intended). Dus zowiezo de twee losstaande verzekeringen laten uitkeren (wel uitzoeken hoe dit belastingtechnisch het handigst kan).
Met die centen extra aflossen op de huidige hypotheek, daarna risicotoeslag verlagen en ORV op huidige hypotheek zover mogelijk verlagen.
Als je hypotheek al ver onder de executiewaarde zit en je toch van haar houd kun je hem beter opzeggen.
Ik weet niet helemaal of het hetzelfde is, maar ik heb ook een dergelijke verzekering, destijds gekoppeld aan een hypotheek, en die kon ik na 20 jaar beeindigen en belastingvrij laten uitbetalen. Als dat voor deze verzekeringen ook van toepassing is, kan dat misschien voor die uit 2001 nog wel interessant zijn om die uit te zitten tot 2021. En volgens mij was er zelfs na 15 jaar al een lagere belasting van toepassing. Maar goed, ook dat moeten de betreffende verzekeraars je kunnen vertellen.
Pagina: 1