Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjePuk
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-09 14:57
Dag Tweakers,

Momenteel ben ik bezig met het maken van Ambilight o.b.v. Hyperion en een APA102 led strip. Hiervoor heb ik een voeding van 5V / 7A gekocht.

Zojuist was ik mijn voeding aan het doorlussen en na alles te hebben doorgemeten sloot ik enkel mijn Pi Zero aan op de voeding, via USB. Tot mijn grote verbazing ontsnapte de ziel aka magic smoke uit mijn Pi.

Ik snap werkelijk niet wat het probleem kan zijn. De voeding levert ongeveer 5,1 volt en nee, plus en min zaten niet omgedraaid.

Heeft iemand een idee wat er fout gaat?
Afbeeldingslocatie: https://photos.app.goo.gl/d27Qoqe32AnJyHRJ6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Welk onderdeel is in rook opgegaan? De cpu, of een randcomponent?

Heeft die USB kabel geen mantel die per ongeluk in aanraking is gekomen met de plus in die klem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:04
Was de rpi nog aan andere dingen aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

https://photos.app.goo.gl/d27Qoqe32AnJyHRJ6

Ik zie een DC connector, zeker weten dat daar de + en de - goed is aangesloten?

Overigens wel een knullige opzet van DC connector naar klemmetjes naar een gestripte USB kabel....

Overigens zou er na de 5v USB plug een buck converter zitten, met een beetje geluk is dit het enige wat kapot is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Wat zou kunnen ... (en ik al eens heb meegemaakt) is dat de chinees zich geen drol aantrekt van de kleuren en rood gewoon massa is.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Sine schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:17:
Wat zou kunnen ... (en ik al eens heb meegemaakt) is dat de chinees zich geen drol aantrekt van de kleuren en rood gewoon massa is.
Ja, de Chinezen gebruiken regelmatig totaal vage combinaties voor voeding en data. Dat kan zeker het probleem zijn geweest.

Waarom eigenlijk die wago klemmen? Je kunt die usb kabel toch direct op de schroef verbinding van de barrel jack aansluiten? Of ga je die nog gebruiken voor de voeding van de LEDs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die draad uit die usb kabel is VEEL te dun voor zo'n lasdop.
Maar daar blaas je 'm niet mee op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:04
De Wago 221 lasklemmen zijn de beste keuze voor dit werk. Wat betreft de DC ingang voeg ik altijd een diode toe om de boel te beveiligen tegen ompolen en als we dan toch bezig zijn dan kunnen we ook direct beveiligen tegen overvoltage. Bijvoorbeeld een 1N5339B 5 Watt met een sperspanning van 5,6 Volt (begint ongeveer te werken bij 5,35 V) Een zekering erbij maakt het helemaal af.

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/tweakers.net/pi-led-strip-beveiliging.png
Flake schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:07:
Die draad uit die usb kabel is VEEL te dun voor zo'n lasdop.
Maar daar blaas je 'm niet mee op.
Die USB kabels hebben meestal aders van 28 AWG wat inderdaad niet geweldig is maar het is in beginsel genoeg voor een Pi0.

Toevoeging 2, ga niet af op de adercodering van de USB-kabel. Zwart en rood betekenen niet altijd min en plus ze kunnen net zo goed plus en min betekenen. Meet het altijd voordat je het aansluit. En meet het nog een keer na voordat je de spanning erop zet.

De DC voeding 5 V bij 7A kan mogelijk korte spanningspieken geven 'overshoot' waar de Pi0 niet blij van wordt.

[ Voor 56% gewijzigd door FrankHe op 22-12-2018 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
FrankHe schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:22:
Die USB kabels hebben meestal aders van 28 AWG wat inderdaad niet geweldig is maar het is in beginsel genoeg voor een Pi0.
Maar niet voor die lasdop. Wago 221 is gespecced van 24AWG tot 12AWG - wat een enorm bereik is, maar 28AWG valt daar buiten. Dan krijg je kans op slecht contact, dus weerstand in je connectie, spanningsval naar je Pi en in het ergste geval trip je de overcurrent van je voeding. Maar daar blaas je 'm niet mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Flake schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:04:
[...]

Maar niet voor die lasdop. Wago 221 is gespecced van 24AWG tot 12AWG - wat een enorm bereik is, maar 28AWG valt daar buiten. Dan krijg je kans op slecht contact, dus weerstand in je connectie, spanningsval naar je Pi en in het ergste geval trip je de overcurrent van je voeding. Maar daar blaas je 'm niet mee op.
Goed opgemerkt, de 28 AWG valt inderdaad buiten het bereik van 24 AWG - 12 AWG en zal een slecht contact opleveren. Dan moet de 28 AWG op een dikkere ader worden gelast / gesoldeerd, 24 of 22 AWG bijvoorbeeld, en die vervolgens in de lasklem worden gestoken.

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/tweakers.net/pi-micro-usb-verloop-28-24awg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjePuk
Sine schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:17:
Jij wint. Dit is inderdaad wat met mijn kabel ook aan de hand is. Wat knullig zeg.. :X |:(

Bedankt voor de feedback allemaal. Dit was een proefopzetje, gelukkig maar. Al zou even goed doormeten een volgende keer ook moeten werken O-) . Lessons learned :)

FrankHe bedankt voor je post. Een zekering had ik al klaarliggen. Diodes heb ik, maar niet aan gedacht om die er tussen te plaatsen. Ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietjePuk
FrankHe schreef op zondag 23 december 2018 @ 00:11:
[...]

Goed opgemerkt, de 28 AWG valt inderdaad buiten het bereik van 24 AWG - 12 AWG en zal een slecht contact opleveren. Dan moet de 28 AWG op een dikkere ader worden gelast / gesoldeerd, 24 of 22 AWG bijvoorbeeld, en die vervolgens in de lasklem worden gestoken.

[Afbeelding]
En ook dit wilde ik gaan doen ja. Ik merkte al dat 28 AWG niet heel lekker pakt. Het werkt ook niet fijn sws. Goede kans ook dat ik 5V en G direct aan de GPIO soldeer met 22 AWG. Eerst wachten op een nieuwe Pi0... :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
PietjePuk schreef op zondag 23 december 2018 @ 00:16:
[...]

En ook dit wilde ik gaan doen ja. Ik merkte al dat 28 AWG niet heel lekker pakt. Het werkt ook niet fijn sws. Goede kans ook dat ik 5V en G direct aan de GPIO soldeer met 22 AWG. Eerst wachten op een nieuwe Pi0... :O
Uit nieuwsgierigheid ben ik eens gaan googlen wat voor mogelijkheden er zijn om zo'n Pi wat fatsoenlijke connectors te geven, want ik heb toch wel erg veel Pi en Arduino knutselwerkjes zien uitvallen door kabel- en contactproblemen, en dit ziet eruit als iets waar je wel wat mee kan. Hier kan alleen solid draad in, waar je toch erg voorzichtig mee moet zijn, maar soepel draad met adereindhulzen kan best aardig resultaat geven. Vertind draad zou ik met deze jongens niet doen, het zit allemaal wel erg compact en met een beetje knutselen ligt een tinbreuk zo op de loer, of hij breekt af door de haken in de connector icm vaak steken of wat trekkracht. De connectorfabrikant is niet gespecificeerd (waar ik sowieso een hekel aan heb) maar dit zal vast geen Phoenix zijn en er zit kwaliteitsverschil in zodra je naar de contacten kijkt, bij die imitatieproducten willen die nog wel eens vlijmscherp zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:32

MsG

Forumzwerver

Heeft de Pi zero niet net als de normale Pi ook 5 volt pinnen op de GPIO-poorten? Dat had voor nu hetzelfde gehad, omdat je de polariteit hebt omgedraaid, maar wellicht fijner om mee te werken in projectjes dan via de kwetsbare USB-poort?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Bij de 'gewone' Raspberry Pi is de micro-usb voedingsaansluiting beveiligd tegen allerlei zaken. Ik weet niet hoe dit zit bij de Pi0? Als er geen noemenswaardige beveiliging op de micro-usb voedingspoort zit dan kun je hem inderdaad net zo goed op de GPIO-5V aansluiten. Zet in dat geval 'zeker' de diode parallel op de voedingsaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Daar is voor de Pi Zero geen officiële versie van...
There is no polyfuse, and no over voltage protection device, and no USB controller (meaning you can backfeed power).
This means that feeding the PI over the 5V GPIO pins is now EXACTLY the same as feeding through the microUSB, there is no additional security in feeding through the microUSB port, except for that you cannot (should not be able to) make wiring mistakes when using microUSB, as said the PI can be powered through either microUSB ports, its makes no difference which one.
Bron: Raspberry Pi Forum.

En wat betreft de micro-usb power kabel:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-shop.adafruit.com/970x728/2727-00.jpgMicro USB Power Barrel, deze zijn bij de NL webshops te koop of koop en een micro usb power open end kabel (Internationaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
PE4000 schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:21:
En wat betreft de micro-usb power kabel:
[Afbeelding]Micro USB Power Barrel, deze zijn bij de NL webshops te koop of koop en een micro usb power open end kabel (Internationaal).
Voor testen of andere dingen op je bureau kan ik me voorstellen dat dit handig is maar voor permanente installatie wordt ik hier minder enthousiast over, want die connectie kan wel makkelijk falen. Micro usb heeft een vrij zwakke frictielock en met die barrel ga je daar ineens behoorlijk wat gewicht aan hangen. Als die op de een of andere manier gaat trekken aan die micro usb, dan heb je ook zo een slecht contact te pakken. Die barrel zou ik wel op de een of andere manier willen fixeren aan die pi om dat een beetje tegen te gaan.

Dat voorbeeldje wat ik eerder aanleverde gebruikt die pin headers als board-to-board en is met schroeven goed gefixeerd op de pi, dus dat zou een prima verbinding moeten zijn. Als je dan verder gaat met wire-to-board en krimpcontacten (adereindhuls), dan heb je wel een connectie van een andere orde vergeleken met alles wat over micro usb gaat. Als je dit principe correct uitvoert gaat dat niet eenvoudig falen, wat ik zeer zou aanbevelen als je dit permanent ergens installeert, en je kan het ook nog omsteken met alle GPIO tijdens testen. Dat klinkt wel leuk.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Het gaat over een ledstrip, niet over hartbewaking
Gezien de miljoenen pi's die gewoon netjes via USB gevoed worden moet dat hier ook prima mee kunnen.

Repareren doe je zo.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
FrankHe schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:22:
De Wago 221 lasklemmen zijn de beste keuze voor dit werk.
Nee, de beste keuze voor dit werk is gewoon soldeer. Lasklemmen op een 5v kabeltje is gewoon idioot.

In het ergste geval draai je de draden in elkaar en doe je er tape omheen. Daar zou ik meer vertrouwen in hebben als in lasklemmen. Met 5v maakt het toch allemaal niet zo gek veel uit.

En in latere posts zou je moeten solderen om het in een lasklem te krijgen? Huh? Waarom zou je dan niet gewoon gelijk de draden aan elkaar solderen?

[ Voor 40% gewijzigd door WEBGAMING op 27-12-2018 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
WEBGAMING schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:51:
[...]

Nee, de beste keuze voor dit werk is gewoon soldeer. Lasklemmen op een 5v kabeltje is gewoon idioot.

In het ergste geval draai je de draden in elkaar en doe je er tape omheen. Daar zou ik meer vertrouwen in hebben als in lasklemmen. Met 5v maakt het toch allemaal niet zo gek veel uit.

En in latere posts zou je moeten solderen om het in een lasklem te krijgen? Huh? Waarom zou je dan niet gewoon gelijk de draden aan elkaar solderen?
Het idee van de Wago 221 lasklem is dat het gemakkelijk is te monteren en demonteren. Het enige probleem is inderdaad de 28 AWG micro-usb kabel. Maar je kunt inderdaad een 22 of 24 AWG draad direct aan de Pi0 solderen en vervolgens in de Wago 221 klem steken.
Pagina: 1