Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Eerste auto!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sevke99
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 13-03 20:53
Beste CarTweakers,

Sinds ik mijn rijbewijs heb ben ik al aan het kijken voor een eigen auto. Zelf heb ik vrij weinig verstand over auto's, maar een paar vrienden van mij hebben mij advies gegeven en heb daaruit een conclusie kunnen trekken: Europese auto's zijn duurder in aanschaf en goedkoper in onderhoud, aziatische auto's zijn goedkoper in aanschaf en duurder in onderhoud.

Eisen:
- Benzine.
- De kilometerstand op maximaal 150.000 km
- Ledig gewicht niet hoger dan 1050 kg
- Het liefste 3-deurs omdat ik dat mooier vind uitzien en omdat ik 9 van de 10 keer alleen(een 5-deurs mag ook, maar een 3-deurs heeft al een voordeel)

Wat raden jullie aan?

Alle reacties

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Moderator General Chat

Formerly known as naitsoezn

Het advies van je vrienden in de wind slaan :D
Sevke99 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:31:
Europese auto's zijn duurder in aanschaf en goedkoper in onderhoud, aziatische auto's zijn goedkoper in aanschaf en duurder in onderhoud.
8)7

Maar wat zou zelf je voorkeur hebben en welke overige eisen heb (bv budget)? Het is niet zo lastig om op de bekende sites een paar auto's aan te klikken met je criteria, en het is makkelijker advies geven als je zelf al wat voorwerk gedaan hebt ;)

AGee wijzigde deze reactie 22-12-2018 17:37 (21%)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Een fiets :+.

Wat heb je zelf al gevonden binnen je eisen?

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Wat is je budget? En wat zoek je in een auto.

Een Subaru Vivio voldoet bijvoorbeeld aan al je eisen, want je hebt nauwelijks eisen :P

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 24-03 22:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lotus Elise Cup 260... Helaas maar 2 deurs maar toch.

Even serieus: welk budget voor aanschaf, verzekering, running costs etc heb je allemaal al doorgerekend?

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• Sevke99
AGee schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:33:
[...]

Het advies van je vrienden in de wind slaan :D

[...]

8)7

Maar wat zou zelf je voorkeur hebben en welke overige eisen heb (bv budget)? Het is niet zo lastig om op de bekende sites een paar auto's aan te klikken met je criteria, en het is makkelijker advies geven als je zelf al wat voorwerk gedaan hebt ;)
Ben er idd vergeten bij te zetten wat mijn budget is! 5000 euro.

Ik link een paar vondsten wat ik al heb gedaan:

https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/206/41692836
https://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/corsa/42642839
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/107/42666125

• Sevke99
MAX3400 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:35:
Lotus Elise Cup 260... Helaas maar 2 deurs maar toch.

Even serieus: welk budget voor aanschaf, verzekering, running costs etc heb je allemaal al doorgerekend?
Budget is 5000
Verzekering komt meestal uit rond de 20-32 p/m

• Sjurm
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 18:57
Ik heb zelf recent een Ford Fiesta (model 2007) gekocht als eerste auto. Bevalt nog prima na de eerste 4 maanden. Lichte en kleine auto, maar voelt toch wat zwaarder en fijner op de weg dan zo'n scheurbakkie.

Voor 5000 euro kun je ook nog wel een iets recenter model krijgen denk ik.

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:12
Ik heb veel meer kosten aan mijn europese wagens gehad dan aan de jap die ik nu heb.
Kan een Suzuki Swift (2006+) echt aanraden heb ik de minste problemen mee gehad, maar jappen in het algemeen zijn aanraders.

Die 1e peugeot en corsa zou ik echt afraden, vooral die corsas piepen en kraken voelt erg goedkoop maar onderhoud valt mee, de 107's zijn prima wagentjes. (wel lawaaiig op de snelweg door zijn lichte motor)

unfor wijzigde deze reactie 22-12-2018 18:09 (34%)

Steam - BFV - Apex

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online

HKLM_

www.cloud23.nl

Een suzuki swift shogun of bandit zijn er wel te vinden onder de 150.000 km en onder de 5K

Is een jap maar die hebben echt niet meer kosten dan een vw,renault ofzo.

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 8 ports 60w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online

HKLM_

www.cloud23.nl

Sevke99 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:59:
[...]

Budget is 5000
Hoe kom je bij het bedrag van 20-32 p/m je bent beginnent bestuurder tenzij je schade vrije jaren hebt zou ik voor een WA er zeker 20+ bovenop doen.

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 8 ports 60w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• tomas123
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 19:06
Sevke99 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:59:
[...]

Budget is 5000
Ik weet niet bij welke verzekeraar jij bedragen van 20-32 ziet als je 19 bent (aanname 99 in je naam)

Een toyota starlet is anders ook wel een degelijke auto voor je geld.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

@Sevke99 Je komt uit België ?
Ik weet niet hoe de verz en verdere kosten daar zijn, maar wil je een sportieve auto of soort als Toyota Yaris
(klein compact)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 30-01 08:33
Ik denk dat je dan moet kijken naar auto's als Toyota Yaris, Hyundai i10 of Kia Picanto. Je kan voor 5000 euro een zeer recent exemplaar krijgen en het zal je niet de wereld kosten om te onderhouden of te verzekeren.

Voor wat betreft 3-deurs versus 5-deurs, ik zou toch de voorkeur geven aan de laatste. Uiteindelijk zijn die deuren wel zo praktisch.

• Steven.w
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19:38
unfor schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:04:

Die 1e peugeot en corsa zou ik echt afraden, vooral die corsas piepen en kraken voelt erg goedkoop maar onderhoud valt mee, de 107's zijn prima wagentjes. (wel lawaaiig op de snelweg door zijn lichte motor)
Hoezo? Een 206 is een prima auto en ziet er nog steeds bij de tijd uit. Licht, rijdt soepel (voor die klasse) en is simpele techniek. Persoonlijk vind ik Aziatische auto’s van die bouwjaren maar oersaai. En die betrouwbaarheid, ach, bij een tweedehands auto van die leeftijd is het gedrag van de vorige eigenaren van grotere invloed op de betrouwbaarheid dan wat dan ook.

Steven.w wijzigde deze reactie 22-12-2018 18:40 (3%)

• BrockOlee
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 24-03 12:40
Beste CarTweakers,

Sinds ik mijn rijbewijs heb ben ik al aan het kijken voor een eigen auto. Zelf heb ik vrij weinig verstand over auto's, maar een paar vrienden van mij hebben mij advies gegeven en heb daaruit een conclusie kunnen trekken: Europese auto's zijn duurder in aanschaf en goedkoper in onderhoud, aziatische auto's zijn goedkoper in aanschaf en duurder in onderhoud.

Eisen:
- Benzine.
- Het liefste 3-deurs omdat ik dat mooier vind uitzien en omdat ik 9 van de 10 keer alleen(een 5-deurs mag ook, maar een 3-deurs heeft al een voordeel)

Wat raden jullie aan?
Het is precies andersom, gemiddeld zijn Europese auto's goedkoper in aanschaf en blijven zeker de betrouwbare Japanners als toyota, Honda en Mazda wat duurder. Qua betrouwbaarheid staan de laatst genoemde het hoogste aangeschreven en dus ook qua onderhoudskosten. Franse auto's hebben een slechte naam qua onderhoud en Italiaanse auto's idem. Duitsers zijn een beetje de middenmoot daartussen, maar Duitse "grundligkeit" is niet meer wat het geweest is.
Als je vooral goedkoop wilt autorijden moet je dus meer kijken naar betrouwbaarheid en maandlasten dan alleen aankoopprijs.

Hier een lijstje met betrouwbare auto's.
https://www.anwb.nl/auto/...asions-volgens-wegenwacht

• Azbest
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13-03 20:52
...

Eisen:
- Benzine.

Wat raden jullie aan?
Fiat Punto, MK1 of MK2.

Fiat heeft uitstekende motoren, ook al zijn er zeurders die klagen dat Fiat's slecht zijn (die mag je negeren en lekker laten zeuren). Auto's gaan nou eenmaal stuk of onderdelen moeten op zijn tijd worden vervangen, hoe je het maar wil zien. Je kunt dan beter een auto hebben waarvan de onderdelen betaalbaar en gemakkelijk te vervangen zijn. Of je dat zelf gaat doen of niet, in beide gevallen heeft dat invloed op de rekening.

Vooral de 1.1 en de 1.2 FIRE motoren van Fiat rijden fijn, makkelijk te onderhouden en bovendien erg zuinig. Ik rijdt met mijn 75SX niet onder de 1 op 15.

Als je meer pit wil en iets sportievere wegligging zou ik een Honda Civic aanbevelen.

./does not compute

• Sevke99
HKLM_ schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:14:
[...]

Hoe kom je bij het bedrag van 20-32 p/m je bent beginnent bestuurder tenzij je schade vrije jaren hebt zou ik voor een WA er zeker 20+ bovenop doen.
Kan het op naam van mijn moeder zetten met 17 schadevrije jaren

• Sevke99
Azbest schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:13:
[...]

Fiat Punto, MK1 of MK2.

Fiat heeft uitstekende motoren, ook al zijn er zeurders die klagen dat Fiat's slecht zijn (die mag je negeren en lekker laten zeuren). Auto's gaan nou eenmaal stuk of onderdelen moeten op zijn tijd worden vervangen, hoe je het maar wil zien. Je kunt dan beter een auto hebben waarvan de onderdelen betaalbaar en gemakkelijk te vervangen zijn. Of je dat zelf gaat doen of niet, in beide gevallen heeft dat invloed op de rekening.

Vooral de 1.1 en de 1.2 FIRE motoren van Fiat rijden fijn, makkelijk te onderhouden en bovendien erg zuinig. Ik rijdt met mijn 75SX niet onder de 1 op 15.

Als je meer pit wil en iets sportievere wegligging zou ik een Honda Civic aanbevelen.
Thanks ik ga direct zoeken!

Gebruik je de volgende keer de edit knop?

PWM wijzigde deze reactie 23-12-2018 07:45 (2%)

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 24-03 22:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sevke99 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:51:
[...]

Doen! Maak jij een klapper, heeft zij een premie-verhoging. Maakt zij een klapper, moet jij meer betalen voor je verzekering.

Tenzij (let op!!!) je een "gezinskorting" kan krijgen zoals bijvoorbeeld FBTO. Elke auto op 1 adres kan meeliften op de kortingsjaren van de "beste chauffeur" op dat adres. En alle chauffeurs hebben geen last van elkaar klappers en/of opgebouwde schadevrije jaren. Maar dit is afhankelijk van de verzekeraar; het klakkeloos een auto op iemand anders naam zetten, is dus niet automatisch "gezinskorting".

Hoe langer je op de naam van je moeder meelift, hoe langer het duurt voordat je zelf schadevrije jaren opbouwt. Kan je net zo goed nu geen auto kopen en pas een auto kopen als je van je beginnersrijbewijs af bent en 25+ bent; dat scheelt sowieso al in de kosten.

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• True
  • Registratie: april 2011
  • Nu online

True

Dislecticus

[...]

Tegenwoordig maakt de verzekering hier helemaal gehakt van als jij de auto gebruikt voor je dagelijkse dingen zoals school of werk en brokken maakt. Hiernaast bouw je natuurlijk zelf ook geen schadevrije jaren op. :+

Steam Profile

• Sevke99
MAX3400 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:55:
[...]

Doen! Maak jij een klapper, heeft zij een premie-verhoging. Maakt zij een klapper, moet jij meer betalen voor je verzekering.

Tenzij (let op!!!) je een "gezinskorting" kan krijgen zoals bijvoorbeeld FBTO. Elke auto op 1 adres kan meeliften op de kortingsjaren van de "beste chauffeur" op dat adres. En alle chauffeurs hebben geen last van elkaar klappers en/of opgebouwde schadevrije jaren. Maar dit is afhankelijk van de verzekeraar; het klakkeloos een auto op iemand anders naam zetten, is dus niet automatisch "gezinskorting".

Hoe langer je op de naam van je moeder meelift, hoe langer het duurt voordat je zelf schadevrije jaren opbouwt. Kan je net zo goed nu geen auto kopen en pas een auto kopen als je van je beginnersrijbewijs af bent en 25+ bent; dat scheelt sowieso al in de kosten.
Thanks for the tip!

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18:39
Ik zou toch voorzichtig zijn met de auto op de naam van je ouders zetten als jij de hoofdbestuurder bent. Als je een keer iemands bumper eraf rijdt dan zal geen haan er naar kraaien, maar als jij een keer iemand invalide rijdt,kan het interessant zijn voor de verzekering om een buurtonderzoekje te starten. Hieruit zal blijken dat jouw moeder niet de hoofdbestuurder is, waarna jullie voor fraude op een zwarte lijst gezet kunnen worden.

Nogmaals, de kans dat dit gebeurt is zeer klein, maar ik zou het wel in je achterhoofd houden.

Daarnaast: Het ledig gewicht van 1050 is niet zo veel. Wil je dit liever laag houden vanwege de wegenbelasting? En hoeveel heb je begroot voor onderhoud en het aantal kilometers per jaar, en de benzinekosten die hier uit voortvloeien? het is namelijk de vraag of een hogere klasse significante kosten zou opleveren.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Pyramiden schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:12:
Ik zou toch voorzichtig zijn met de auto op de naam van je ouders zetten als jij de hoofdbestuurder bent. Als je een keer iemands bumper eraf rijdt dan zal geen haan er naar kraaien, maar als jij een keer iemand invalide rijdt,kan het interessant zijn voor de verzekering om een buurtonderzoekje te starten. Hieruit zal blijken dat jouw moeder niet de hoofdbestuurder is, waarna jullie voor fraude op een zwarte lijst gezet kunnen worden.
Dat zijn 2 verschillende dingen voor zover ik weet.
Je kunt de verzekering op naam van iemand anders zetten, maar wel aangeven dat jij de hoofdbestuurder bent. Of dat werkelijk kan, hangt van je verzekering af en kun je het best bij henzelf navragen.

Probleem dat als jij brokken maakt, het nog steeds invloed heeft op de SVJ en premie van de ander. Zeker iets om over na te denken, of meer, om gewoon niet te doen in dit geval. :)
Nogmaals, de kans dat dit gebeurt is zeer klein, maar ik zou het wel in je achterhoofd houden.
De kans is juist de eerste jaren groter. Beginnend bestuurders hebben relatief meer kans op ongelukken dan bestuurders die al enige tijd hun rijbewijs hebben. Echt grote schade is relatief zeldzaam, maar de kans is heel groot dat je de eerste paar jaar tenminste een goede deuk in je auto (en/of die van een ander) rijd.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Pyramiden
  • Laatst online: 18:39
Oh, het kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb. Met "op naam van mijn moeder zetten" dacht ik dat TS bedoelde dat zijn moeder hem verzekerd, en haar naam op de polis staat als hoofdbestuurder, zoals dat bij de meeste verzekering gaat.

Als hij gewoon zijn moeders schadevrije jaren kan overnemen zoals dat bij FBTO en volgens mij ook de ANWB kan, heb je inderdaad alleen de afweging te maken of ze het risico wil lopen dat ze haar schadevrije jaren verliest als TS een ongeluk veroorzaakt.

Wanneer je hem zonder zo'n regeling verzekerd met je moeder als hoofdbestuurder kun je een probleem krijgen bij een grotere schade. Ik vind het zelf vergelijkbaar met binnenkomen in een club met de ID kaart van je oudere zus. Meestal is het geen issue, maar je zult maar net de sjaak zijn dat de bouncer de politie belt, en je op een lijst van identiteitsfraudeurs komt te staan, met verstrekkende gevolgen.

• True
  • Registratie: april 2011
  • Nu online

True

Dislecticus

Pyramiden schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:12:
Daarnaast: Het ledig gewicht van 1050 is niet zo veel. Wil je dit liever laag houden vanwege de wegenbelasting? En hoeveel heb je begroot voor onderhoud en het aantal kilometers per jaar, en de benzinekosten die hier uit voortvloeien? het is namelijk de vraag of een hogere klasse significante kosten zou opleveren.
Dit vind ik zelf ook een beetje kortzichtig. In mijn provincie kost het dacht ik 8€ meer per maand voor een hogere gewichtsklasse. Als je 8*12=100€/jr er voor overhebt rijd je tot 1150kg echt een veel degelijkere auto.

Steam Profile

• RobinHood
  • Niet online
Als eerste auto zou ik zelf toch iets goedkopers nemen dan 5000, en de rest van het geld achter houden voor eventuele reparaties of vervanging. Een auto van 5000 schrijft namelijk nog aardig af, een auto van 1500 een stuk minder, en als beginnend bestuurder komt er vast wel een "oeps, dat bochtje moest wat krapper/ruimer"-moment, en een kras op een auto van 1000 euro doet echt wel minder pijn dan op eentje van 5000 euro :P

1050kg max betekend overigens wel een relatief kleine auto, zeker als je een wat nieuwere wilt hebben, auto's zijn nogal aangekomen, en vooral in de 00's, een beetje de vijver waarin je vist, hadden auto's gewoon obesitas. Een 3-deurs Focus zit bijvoorbeeld een klasse hoger, eigenlijk alles van dat formaat.

Een leuk no-nonsense autootje die wel lekker zuinig en betrouwbaar is, is de al genoemde Yaris. Beetje de uitstraling van een aardappel, zeker in Toyota's gepatenteerde zaaddodendgrijs, maar verder is het een geweldige auto voor zijn klasse.

Als je wat nieuwers wilt kun je ook kijken naar een Dacia Sandero, je kan met jouw budget makkelijk eentje vinden die 10 jaar oud is, wat behoorlijk jong is voor een auto. Wat ik zelf jammer vind is dat het erg kale auto's zijn, maar als je vervoer van A naar B zoekt en je hebt geen poespas nodig, is het een prima auto.

Wil je toch iets ruimers, maar nog steeds niet al te groot/zwaar is een Honda Jazz een leuke auto. Net als de Toyota niet de meest spannende auto, maar wel weer erg degelijk.

Of je doet gewoon yolo en je koopt een Mazda MX-5 :+ Zonder dat je echte eisen of voorkeuren aangeeft is dat ook gewoon een optie :+

Zelf vind ik van die keuzes de Jazz wel de meest interessante, maar ik heb dan ook wat met Honda en ik hou wel van een ruime auto, en dat is de Jazz wel.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Voor je een Corsa D overweegt zou ik deze video's bekijken.

• transmissieproblemen
  • Sissende geluiden bij een rempedaal als producteigenschap
  • Het dashbordkastje kan vanzelf afbreken
  • Hij rammelt veel
  • De radiator is gevoelig voor lekken door steenslag
  • De airco geeft ook wel eens problemen met de leidingen.
  • Oprekkende kettingen bij de 1.4 benzine
  • De 1.0 is te licht voor de auto
  • Ook de benzine versies hebben problemen met de egr klep.
  • De versnellingbakken hebben vaak dure revisatie nodig
  • De bouten van de nokkenas kunnen lostrillen, waardoor de nokkenas kan breken
  • Kunstigmatig stuurgevoel
  • Door slechte afwatering kan er water op je regelelectronica komen onder de motorkap
  • Het schuim van de stoelen kan afbrokkelen.
Eigenlijk is de Corsa D een typisch product van Opel uit de GM periode waar het bedrijf op het randje stond van faillisement. Elke euro die er te veel aan de productie van 1 corsa of de ontwikkeling van het model werd uitgegeven had de potentie Opel failliet te doen gaan, met als gevolg dat ik de auto op bijna elk vlak de minst kwalitatieve auto vind in zijn segment. Er zijn op dit platform ook mensen die wel heel tevreden zijn met hun corsa's.

De Yaris, Mazda 2, Fiesta, DS3 & Clio zou ik aanraden boven de Corsa en de 206. En zijn ook te koop onder 5K

De DS3 vind ik met de MiTo en de A1 een van de mooiste 3 deurs in het segment. Maar zullen alle drie boven je budget ligge

3x3 wijzigde deze reactie 23-12-2018 07:52 (11%)
Reden: Aanpassing na prijsbewust stelling van @richh

• unezra
  • Nu online

unezra

RobinHood schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:26:
Als eerste auto zou ik zelf toch iets goedkopers nemen dan 5000, en de rest van het geld achter houden voor eventuele reparaties of vervanging. Een auto van 5000 schrijft namelijk nog aardig af, een auto van 1500 een stuk minder, en als beginnend bestuurder komt er vast wel een "oeps, dat bochtje moest wat krapper/ruimer"-moment, en een kras op een auto van 1000 euro doet echt wel minder pijn dan op eentje van 5000 euro :P
5K voor een 1e auto lijkt mij ook een erg ruim budget.

Sure, als TS het heeft, why not, maar ik zou idd eerder 1.5K uitgeven en de rest lekker op mijn spaarrekening laten staan. Die deuk of kras komen er toch wel in...

• Steven.w
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19:38
unezra schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:49:
[...]

Sure, als TS het heeft, why not, maar ik zou idd eerder 1.5K uitgeven en de rest lekker op mijn spaarrekening laten staan. Die deuk of kras komen er toch wel in...
Waarom wordt hier nou altijd zo moeilijk gedaan? Net alsof iedereen schade rijdt in zijn eerste jaren van het rijbewijs. Wat een onzin. Als je een beetje normaal doet en zuinig bent op je auto, is er niks aan de hand.

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15:34

Richh

Zeg maar Richard

Koop als eerste auto niets te flitsend. Koop iets wat rijdt en de komende jaren door de APK komt.

Wil je meer uitgeven, dan zou ik iets bij een garage kopen die niet ál te ver weg is, voor zo'n 4500 euro, met BOVAG garantie. Heb je een stuk minder kans op een kat in de zak.

De Fiat Punto's zijn goed geprijsd en redelijk probleemloos. Peugeot 206 zijn iets minder probleemloos, maar reparaties van zo'n ding zijn eigenlijk nooit gigantisch duur, er zijn er superveel van. Seat Ibiza's vind ik mooie auto's die ook in je budget prima te vinden zijn, maar qua betrouwbaarheid iets minder.
3x3 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:44:
De DS3 vind ik met de MiTo en de A1 een van de mooiste 3 deurs in het segment.
Is echter totaal onhaalbaar met dit budget :P
tomas123 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:15:
Een toyota starlet is anders ook wel een degelijke auto voor je geld.
Was ook mijn eerste auto en inderdaad: dikke aanrader. Je leest 'm heel veel als tip voor een eerste auto. Maar daarbij moet wel gezegd worden: we leven bijna in 2019, de jongste Starlet is bijna 20 jaar oud. Hoewel onverwoestbaar, ze worden nu wel echt oud. De mijne heb ik weggedaan ivm roest (en omdat ik wat groters wou).

Richh wijzigde deze reactie 22-12-2018 23:48 (23%)

Mijn PC

• CriticalHit_NL
  • Laatst online: 24-03 22:05
Steven.w schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 23:07:
[...]

Waarom wordt hier nou altijd zo moeilijk gedaan? Net alsof iedereen schade rijdt in zijn eerste jaren van het rijbewijs. Wat een onzin. Als je een beetje normaal doet en zuinig bent op je auto, is er niks aan de hand.
Dat is ook inderdaad zo, al wilt het niet zeggen dat er niks kan gebeuren door iemand anders zijn toedoen.

Zelf heb ik toen ook voor m'n eerste zo'n 4K betaald inclusief wat oude winterbanden die erbij hoorden en rijklaar maken.
Was ook wel via een dealer overigens en dus niet een of ander schimmig handelaartje met dealer onderhoud en alles netjes afgestempeld + NAP, daarvoor wil ik best wat meer neerleggen.

Verder zat er een cruise control, snelheidsbegrenzer, centrale vergrendeling, cd wisselaar, 4+2 speakers, airco, mistlampen en elektrische ramen in, dus ook dat zal de prijs opdrijven ondanks de 2 ton kilometers.

Maar liever voor zo'n budget een relatief luxe kleine lichte betrouwbare auto van bijna 8 jaar oud dan een auto waar de kop mogelijk nog niet eens vanaf is, veel heeft stilgestaan of vooral korte ritten reed en mogelijk zelfs ouder is.

Er zijn genoeg mensen die dan kijken welke auto er in hun budget past en dan maar denken dat er daarna geen of weinig onkosten meer zijn maar later van een koude kermis thuis komen want de verborgen eventuele gebreken en andere slijtagezaken komen daar nog bovenop.
Je kan beter iets kiezen waarbij je in ieder geval 1-2K nog als buffer hebt om eventueel grotere onderhoudszaken te kunnen oplossen na de aankoop van een occasion.

En tja de keus voor een lichter voertuig gezien de belastingen is op zich ook niet verkeerd, je hebt enkel alleen wat meer last van sterke wind/storm maar dat ligt ook aan de vormgeving van de auto zelf.

Verder zou ik aanraden altijd alles te testen wat geadverteerd wordt ook daadwerkelijk werkt of aanwezig is, of de auto nog goed en recht optrekt, stationair netjes loopt en niet te warm wordt, goed gelijk remt, goed schakelt en niet overmatig trilt bij hogere snelheden en verder geen storingslampjes laat branden.
Let eventueel ook op aanwezig vocht in het interieur want dat kan duiden op een lekkage ergens, zoals in de voetenbakken door een lekkende kachel radiateur (en die zoete geur van koelvloeistof ruik je wel) of een verstopte afvoer van de airco of andere afwateringen.

Kan allemaal gebruikt worden om eventueel wat van de prijs af te dingen of eventueel met korting voor de aankoop kunt laten oplossen.

En kijk ook naar de algehele staat van het interieur, als dat al niet helemaal netjes meer is, dingen loszitten/afgebroken zijn of vergaande gebruikerssporen toont kan het ook duiden op een eigenaar die er nooit veel om gaf en dus waarschijnlijk het onderhoud ook op z'n beloop liet gaan.

Zul je denk ik ook wel vaker zien nadat een auto van de hand is gedaan rondom de 2 ton omdat men denkt dat de auto dan gewoon 'op' is terwijl het vaak nog lang niet het geval is.
Maar dan kan het wel zijn dat bepaalde onderhoudszaken niet meer zijn gedaan zoals vervanging van de distributie bijvoorbeeld of het verwisselen van banden, dus ook hierom zou ik wat geld achter de hand houden.

• RobinHood
  • Niet online
Sevke99 schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:40:
[...]

Enige aanraders op dan? maar bij z'n goedkopere komen ook meer complicaties kijken (meestal, niet altijd).
Ligt eraan, het kan zijn dat je wat meer moet zoeken naar de juiste, maar net als bij een auto van 4000 euro staat en valt het vooral bij onderhoud, en dat er daadwerkelijk historie is van dat onderhoud. Ik rij liever een 15 jaar oude auto die 1 eigenaar heeft gehad en altijd prima onderhouden is met alle papieren erbij, dan een 5 jaar oude auto zonder enige historie van onderhoud.

Een auto met een wat hogere kilometerstand is daarom ook helemaal niet erg, mits het onderhoud maar goed was. Sowieso zit je in de markt voor auto's van 10-15 jaar oud, dan is 150k echt weinig, een auto heeft dan maximaal 15k per jaar gereden, dat is niet heel veel, de kans bestaat dan dat ie alleen maar kleine stukjes heeft gereden. Hoeft niet zo te zijn natuurlijk, maar de kans is gewoon groter, en motorblokken vinden dat niet heel leuk. Zolang er goed onderhoud is geweest, is een kilometerstand van zeg 250k helemaal niks om je zorgen om te maken bij het gros van de auto's.

Qua auto's: Kijk naar wat ik noemde, een Jazz, een Yaris of een Dacia kun je prima krijgen voor de helft van je budget.

@Steven.w Tja, statistisch gezien is de kans gewoon groter, ik heb twee weken geleden voor het eerst iets geraakt in de drie jaar dat ik een rijbewijs heb, en dat gaf geen schade, maar er is nou eenmaal een reden dat verzekeringen duurder zijn voor jongeren en mensen met weinig schadevrije jaren.

En tja, fouten maken in een goedkope auto doet nou eenmaal minder pijn dan in een duurdere, ook financieel. Bij een auto van 1500 is een deukje meer of minder niet heel spannend, hoort er gewoon bij, bij een auto van 5000 euro hoort dat er heel wat minder bij. Rij er een deuk of kras in, en je auto is gewoon 1000 euro minder waard.

of doe als de vorige, eerste eigenaar van mijn auto: beschadig beide deuren flink en je auto verliest 3000 euro aan waarde :+ Mij hoor je niet klagen, een goed onderhouden luxe bak uit 2005 met bijna alle toeters en bellen voor 1250 euro :+

• unezra
  • Nu online

unezra

Steven.w schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 23:07:
[...]
Waarom denk je dat de verzekeringspremies van mensen die net hun rijbewijs hebben zo enorm veel hoger is dan die van mensen die al jaren (schadevrij) rijden?

Precies, omdat de kans dat die mensen schade rijden een stuk groter is. Dat niet iedereen schade rijd de eerste jaren, wil niet zeggen dat de kans daarop niet veel groter is.

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 10:59
unezra schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:49:
[...]

Ah, daar is ie weer. De standaard drogreden in ieder "eerste auto" topic dat je toch echt wel een brik moet kopen omdat je hem toch wel om een lantaarnpaal vouwt :P.

Ja over het algemeen is het risico op schade natuurlijk groter als je minder ervaren bent. Maar dit hangt ook absoluut af van waar de woont (stad/platteland) en wat voor persoon je bent. Die inschatting kan je dus het best zelf maken of laten maken en niet gewoon sec statistisch afleiden.

Verder zijn iets jongere auto's gewoon veiliger, deze hebben meer veiligheidshulp middelen en liggen stabieler op de weg wat ook weer helpt om ongelukken te voorkomen. Als iemand 5k uit kan geven voor een auto dan zou ik dat zeker doen. Je kan dan vaak kopen met BOVAG garantie en je hebt een redelijk jonge auto met relatief weinig kilometers welke een stuk comfortabeler en veiliger is dan een brik van een paar honderd euro.

Davidshadow kocht zijn eerste auto op zijn 18e voor 11k en heeft daar geen moment spijt van gehad. Ik had een hele zuinige, comfortabele nieuwe auto en als je 60k km per jaar rijdt dan is dat wel zo fijn. Dat was overigens een Citroen DS3.

Maar on-topic. Ik zou zeggen dat er zo'n beetje twee auto's zijn die er bovenuitsteken qua rijplezier en die er gewoon nog fris en hip uit zien voor een jong iemand.

Suzuki Swift (bijv. https://www.autowereld.nl...and-29511559/details.html)
Ford Fiesta (bijv. https://www.autodealers.n...?aid=3174737&herkomst=gpl)

HD4Life @ Full-HD

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:52

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

CriticalHit_NL schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:16:
[...]

Verder zat er een cruise control, snelheidsbegrenzer, centrale vergrendeling, cd wisselaar, 4+2 speakers, airco, mistlampen en elektrische ramen in, dus ook dat zal de prijs opdrijven ondanks de 2 ton kilometers.

KNIP

En tja de keus voor een lichter voertuig gezien de belastingen is op zich ook niet verkeerd, je hebt enkel alleen wat meer last van sterke wind/storm maar dat ligt ook aan de vormgeving van de auto zelf.
Mijn eerste auto was een Ford Fiesta. Onder de 950 kg en dus goedkoop in de belasting. Opvallend stabiel op de weg met harde wind. Ik rijd nu een Ford Focus Wagon 2016 en dat is uiteraard stabieler, maar ik heb in veel andere kleine auto's gezeten die meer last van rijwind hadden maar wel zwaarder waren.

Ook was mijn Fiesta rijk uitgerust, climate control, electrische ramen, voorruitverwarming, BT carkit, etc.. Die was wel boven het nu gestelde budget, maar de TS kan deze wel kopen, omdat alles van 10 jaar oud dit al kan hebben.

Ik blijf de Fiesta een leuk sportief ogend wagentje vinden (allernieuwste model wat minder eerlijk gezegd) en heeft ook veel kofferbakruimte voor het segment.

De 3 deurs is mooier dan de 5 deurs, maar je hebt wel een complete sluisdeur te openen als je in en uit wilt stappen. Soms in parkeervakken niet ideaal. :)

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• unezra
  • Nu online

unezra

Davidshadow13 schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:50:
[...
Ah, daar is ie weer. De standaard drogreden in ieder "eerste auto" topic dat je toch echt wel een brik moet kopen omdat je hem toch wel om een lantaarnpaal vouwt :P.

Ja over het algemeen is het risico op schade natuurlijk groter als je minder ervaren bent. Maar dit hangt ook absoluut af van waar de woont (stad/platteland) en wat voor persoon je bent. Die inschatting kan je dus het best zelf maken of laten maken en niet gewoon sec statistisch afleiden.
Da's geen drogreden. Da's keiharde statistiek en *de* reden waarom je premie als beginnend bestuurder hoger is. Net zoals dat je premie in de randstad hoger is dan elders in het land en dat in specifieke gevallen zelfs per straat (postcode) verschilt.

Verzekeren is kansberekenen en verzekeraars snappen dat spelletje als geen ander. :)
Verder zijn iets jongere auto's gewoon veiliger, deze hebben meer veiligheidshulp middelen en liggen stabieler op de weg wat ook weer helpt om ongelukken te voorkomen. Als iemand 5k uit kan geven voor een auto dan zou ik dat zeker doen. Je kan dan vaak kopen met BOVAG garantie en je hebt een redelijk jonge auto met relatief weinig kilometers welke een stuk comfortabeler en veiliger is dan een brik van een paar honderd euro.
Dat ligt iets subtieler. Iets jongere auto's zijn op papier inderdaad veiliger, met als gevolg dat mensen geneigd zijn slordiger te rijden want die auto's zijn toch wel veilig... Leuk als je ABS hebt, maar als je daarmee opeens op iemand bumper kruipt "want je ABS red je toch wel" is de toegenomen veiligheid opeens negatief.

Comfortabeler? Mwah. Soms. Lang niet altijd.

Als ik mijn oude Peugeut 205 (al jaren niet meer in bezit) vergelijk met mijn veel nieuwere Skoda Fabia, is de laatste véél luxer en veiliger, maar comfortabeler? Nee. De vering is spijkerhard. Waar je met de 205 verkeersdrempels amper opmerkte, gaat in de Fabia je gebit er bijna aan als je er ook maar iets te enthousiast overheen rijd. (Ecodieseltje dus verlaagd en sportvering. Prima voor de zuinigheid maar het is écht even wennen.)

Plus dat je voor relatief weinig geld een oude luxe auto koopt, terwijl je voor datzelfde geld een veel minder luxe en comfortabele nieuwere auto hebt. :)

Persoonlijk zou ik iig never ever 11K uitgeven aan een eerste auto. De kans op schade is de eerste jaren veel groter (je leert immers pas de eerste jaren écht rijden en veel beginnend bestuurders zijn jonger, statistisch gezien rijden die ook roekelozer) en een deuk in een auto van 5K doet écht meer pijn dan een deuk in een auto van de helft.

• Inverted_World
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 14:18
Wat een onzin m.b.t. je eerste auto en het budget. Ik heb persoonlijk gewoon 11k uitgegeven aan een Cooper S. Waarom? Omdat ik het leuk vind. Ik keek er al lang naar uit, maar moest wel mijn rijbewijs eerst halen.

Inmiddels anderhalf jaar verder. Nauwelijks onderhoudt ondanks iedereen wees op hoe duur minis zijn. Vrijwel alle luxes op zo'n auto, parkeersensoreren, regen/licht-sensor, Bluetooth, goede speakers, leren bekleding, stoelverwarming, panorama dak etc. En bovenal, die 192 pk en wegligging rijdt gewoon geweldig.

Dus ja, voor mij absoluut de moeite waard en ik stap elke ochtend fluitend in de auto, dat is me een hoop waard.

Het enige nadeel met verzekeren is dat dat dan wel iets aantikt.

Nou ben ik overigens wel 30 en geen 18/19. Maar als je gewoon al 4k o.i.d. hebt kan het echt geen kwaad om het eraan uit te geven.

Sowieso mag een beetje genieten ook wel eens. En dat lijkt me in mijn optiek al niet leuk in een mogelijke afgedankte probleem auto van 1.5k .

• pjottum
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 17:40

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Davidshadow13 schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:50:
[...]
Is helaas wel waar. Maar goed, in het hedendaagse verkeer zijn de kansen die je hiervoor krijgt toch beperkt, dus de kans is groter dat je op je voorganger rijdt omdat het toch niet kan, met je telefoon prutsen en rijden tegelijk.
Maar on-topic. Ik zou zeggen dat er zo'n beetje twee auto's zijn die er bovenuitsteken qua rijplezier en die er gewoon nog fris en hip uit zien voor een jong iemand.

Suzuki Swift (bijv. https://www.autowereld.nl...and-29511559/details.html)
Ford Fiesta (bijv. https://www.autodealers.n...?aid=3174737&herkomst=gpl)
Kan het alleen maar eens zijn met de fiesta.
https://www.autotrader.nl...icefrom=4000&priceto=6000

Is wellicht iets duurder, maar er staan zoveel fiestatjes te koop, dat moet lukken voor een goeie prijs. De 1l turbo zal niet gaan, die zit er pas sinds de facelift in. Die is helemaal lekker, trekt zelfs de mondeo mee.

Vrijheid van meningsuiting weerhoudt je er toch niet van iets aardigs te zeggen?

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:22
Sevke99 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:58:
[...]

Ben er idd vergeten bij te zetten wat mijn budget is! 5000 euro.

Ik link een paar vondsten wat ik al heb gedaan:

https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/206/41692836
Populair als ragbak. Als je een goeie weet te vinden prima, maar dat is hetzelfde als het zoeken naar een speld in een hooiberg
Problemen met de distributieketting en spanner. Gegarandeerd dat je hier spijt van gaat krijgen. Dit zijn geen goedkope reparaties.
Op zich best ok. Kmstand ook prima.

Kijk ook eens naar een suzuki swift 1.3/1.5 benzine uit 2006. Valt ook in je budget. Ook als 5 deurs.

Zoals meerdere mensen ook aangeven, zet die auto lekker op je eigen naam. Met die 107 betaal je niet zo veel premie en bouw je zo snel mogelijk schadevrije jaren op. Op je moeders naam zetten kan prima, alleen ga je hier spijt van krijgen op het moment dat je hem wel op je eigen naam zet, dan betaal je weer de volle pond.

Met je budget van 5k zit je prima. Het kutte is dat de markt niet meer als 10 jaar terug is. Als je kijkt op marktplaats dan zie je dat de meeste auto's door handelaren zijn opgeslokt en voor een hogere prijs weer aangeboden worden. Je zal ook wel de tekst vaak lezen "Alleen op afspraak open". Die gasten rijden hele dag rond en struinen markplaats auto's af.
Die Peugeot of die corsa(ouder model dan) kon je vinden voor minder dan 1000 euro. Je ziet ze bij handelaren nu staan voor meer dan 2000 euro terwijl hier niets aan gedaan is.

edit:

Staar je niet blind op een lage kmstand. Een oudere auto met lagere kmstand heeft waarschijnlijk meer onderhoud nodig dan eentje die wel is bereden. Denk hierbij aan schokdempers, banden die je meteen mag vervangen. Of de bekende "doktersauto", altijd bereden met korte stukjes wat funest is voor de slijtage van je motor en zorgt voor olieverbruik.

com2,1ghz wijzigde deze reactie 24-12-2018 10:03 (9%)

• unezra
  • Nu online

unezra

Inverted_World schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:45:
Wat een onzin m.b.t. je eerste auto en het budget. Ik heb persoonlijk gewoon 11k uitgegeven aan een Cooper S. Waarom? Omdat ik het leuk vind. Ik keek er al lang naar uit, maar moest wel mijn rijbewijs eerst halen.

Inmiddels anderhalf jaar verder. Nauwelijks onderhoudt ondanks iedereen wees op hoe duur minis zijn. Vrijwel alle luxes op zo'n auto, parkeersensoreren, regen/licht-sensor, Bluetooth, goede speakers, leren bekleding, stoelverwarming, panorama dak etc. En bovenal, die 192 pk en wegligging rijdt gewoon geweldig.

Dus ja, voor mij absoluut de moeite waard en ik stap elke ochtend fluitend in de auto, dat is me een hoop waard.

Het enige nadeel met verzekeren is dat dat dan wel iets aantikt.

Nou ben ik overigens wel 30 en geen 18/19. Maar als je gewoon al 4k o.i.d. hebt kan het echt geen kwaad om het eraan uit te geven.

Sowieso mag een beetje genieten ook wel eens. En dat lijkt me in mijn optiek al niet leuk in een mogelijke afgedankte probleem auto van 1.5k .
Ik gok dat TS 19 is, gezien zijn nickname. :)

192pk aan een 19 jarige geven is over het algemeen een *heel* slecht idee. Nu zal de ene 19 jarige de andere niet zijn, maar dat is een auto die vanwege zijn motorvermogen waarschijnlijk nog eens extra duur is in de verzekering. Ook daar, met reden. Als je 'm al verzekerd krijgt als 19 jarige.

Daarbij, waarom zou je niet kunnen genieten van een wat goedkopere eenvoudiger auto? Mijn eerste auto was een Fiat Uno zo ergens rond 1998. Ja, dat is een koekblik, maar ik vond het al serieus heel tof uberhaupt mijn eigen wielen te hebben.

Iedere latere auto was net iets luxer, sneller, etc, en daar kon ik opnieuw van genieten juist omdat het een vooruitgang was. Die lol had ik niet gehad als ik meteen in een duur luxeblik was gestapt. (Sterker nog, dan was ik ook nog eens bang geweest voor dure deuken en andere ellende. Zo'n Uno heeft geen meegespoten bumpers. Heerlijk. Tik je eens een paaltje aan, is er niets aan de hand. Met zo'n blik wat jij hebt ben je meteen een paar honderd € verder.)

Ieder zijn ding, ieder zijn hobby, maar feit is dat je als jonge bestuurder die net zijn rijbewijs hebt veel meer kans hebt op brokken en waarschijnlijk heb je als 19 jarige ook veel minder financiële ruimte om een goede schuiver op te kunnen vangen. (Nog los van hogere verzekeringspremies, hogere wegenbelasting, etc.)

Dus ja, als ik TS was zou ik voor relatief weinig geld een auto kopen die goed is voor de komende paar jaar en het geld dat 'ie uit spaart opzij zetten voor calamiteiten en voor een opvolger. Na een paar jaar auto inruilen voor een luxer model, waar je dan opnieuw van kunt genieten én meteen minder kans hebt op brokken, lagere verzekeringspremie betaald, etc, etc, etc.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat is dan je voordeel :? Of bedoel je voorkeur ?

Over het algemeen is een 3 deurs wel iets lastiger in/uit stappen bij krappe parkeer plekken omdat de deuren langer zijn. Nog maar bij weinig auto's wordt de stand van de stoel waarin deze stond onthouden wanneer je deze opklapt naar voren, zeker met lange benen is dat erg irritant. Ook kinderen vastzetten (met name kinderzitjes) is veel meer gedoe.
Daarnaast heb je 2 extra ramen die open kunnen, ramen achter open minder gehorig dan voor (al verschilt dat per auto).

Zou bovenstaand zelf niet echt als argument meenemen maar soms wel handig om rekening mee te houden maar wat wel voor mij een valide argument is dat je voor die 1 van de 10 keer dat je wél passagiers achter hebt, het meer/betere vlucht opties biedt bij ongelukken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Brazos
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 14:49
[...]

Fiat Punto, MK1 of MK2.

Als zijn budget €5000 is kun je beter voor de Grande Punto/ Evo gaan. Nog steeds een bijtijds design, erg comfortabele auto's (heel stil en koersvast), maar dan zou ik wel voor de 1400 8 of 16v gaan.

Verder zijn de oudere Civics wel sportief, maar die zijn inmiddels gatenkaas. De nieuwere zijn dat niet. Die 1.4 basismotoren zijn niet vooruit te branden ook.

• Inverted_World
  • Laatst online: 14:18
unezra schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:11:
[...]

Ik gok dat TS 19 is, gezien zijn nickname. :)

192pk aan een 19 jarige geven is over het algemeen een *heel* slecht idee. Nu zal de ene 19 jarige de andere niet zijn, maar dat is een auto die vanwege zijn motorvermogen waarschijnlijk nog eens extra duur is in de verzekering. Ook daar, met reden. Als je 'm al verzekerd krijgt als 19 jarige.

Daarbij, waarom zou je niet kunnen genieten van een wat goedkopere eenvoudiger auto? Mijn eerste auto was een Fiat Uno zo ergens rond 1998. Ja, dat is een koekblik, maar ik vond het al serieus heel tof uberhaupt mijn eigen wielen te hebben.

Iedere latere auto was net iets luxer, sneller, etc, en daar kon ik opnieuw van genieten juist omdat het een vooruitgang was. Die lol had ik niet gehad als ik meteen in een duur luxeblik was gestapt. (Sterker nog, dan was ik ook nog eens bang geweest voor dure deuken en andere ellende. Zo'n Uno heeft geen meegespoten bumpers. Heerlijk. Tik je eens een paaltje aan, is er niets aan de hand. Met zo'n blik wat jij hebt ben je meteen een paar honderd € verder.)

Ieder zijn ding, ieder zijn hobby, maar feit is dat je als jonge bestuurder die net zijn rijbewijs hebt veel meer kans hebt op brokken en waarschijnlijk heb je als 19 jarige ook veel minder financiële ruimte om een goede schuiver op te kunnen vangen. (Nog los van hogere verzekeringspremies, hogere wegenbelasting, etc.)

Dus ja, als ik TS was zou ik voor relatief weinig geld een auto kopen die goed is voor de komende paar jaar en het geld dat 'ie uit spaart opzij zetten voor calamiteiten en voor een opvolger. Na een paar jaar auto inruilen voor een luxer model, waar je dan opnieuw van kunt genieten én meteen minder kans hebt op brokken, lagere verzekeringspremie betaald, etc, etc, etc.
Ik snap je punt goed, maar inderdaad de ene 19-jarige is de andere niet. Natuurlijk kun je voor weinig geld ook iets kopen wat voldoet en wat leuk is, maar jong zijn ( of kort je rijbewijs hebben ) betekend niet per definitie snel schade maken. In statistiek zie je het wellicht wel terug natuurlijk.

Ik ben zelf ook wat ouder, en rij gewoon voorzichtig, ik vind de luxe fijn, de auto mooi, en het panorama dakje is heerlijk in de zomer. De pk's zie ik meer als een hulpmiddel om als het nodig is wel gewoon nog met 130 iemand prima in te kunnen halen zonder plankgas te moeten geven. En met invoegen is het ook wel lekker. Optrekken vind ik leuk, maar ik ben absoluut geen snelheidsduivel en dat verschilt denk ik per persoon.

Zelf heb ik een garage onder mijn huis, dus dat scheelt weer aanzienlijk, staat altijd binnen, en voor schade van anderen hoef je je dan niet zo'n zorgen te maken. En dat paaltje, is ook een kwestie van opletten. En aan de andere kant zijn daar die parkeersensoren weer handig voor die je niet hebt bij een goedkopere auto. :P

Het nadeel zit hem vooral in de kosten denk ik, schade rijden in zo'n auto is wat duurder, verzekering is flink duurder de eerste jaren, en als 19-jarige is dat misschien onhandig, het hangt van je financiële situatie af.

Ik heb voldoende vrienden die voor weinig geld een auto hebben gekocht (1,5-2K ) maar elke 3 jaar wisselen van auto omdat die dingen gewoon op zijn. Elke APK kost weer onverwacht meer geld en investeren is het verder niet waard. Uiteindelijk op een jaar of 8 geven zij dan hetzelfde uit als ik, terwijl ze niet van de luxe genieten. Het is alleen een grotere investering in het begin.

Nou is 11K ook wat overdreven misschien voor iemand van 19, maar ik vind in ieder geval 4-5K niet absurd veel voor een eerste auto, en het kan zelfs in kosten schelen op termijn. :)

• Ligone
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

Ligone

Moeha!

[...]

Fiat Punto, MK1 of MK2.

Nu noem je de 1.2 FIRE... een oeroud blok dat inderdaad heel betrouwbaar is. Maar die vergelijking kan je jammer genoeg niet doortrekken met veel van hun andere motoren.

• Bas.
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 16:12
Wat ik als tip wil meegeven; staar je niet blind op de km. stand. (Gezien je max. 150.000km aangeeft)
Koop een auto met een aantoonbaar goede onderhoudshistorie. Dat zegt veel meer over een auto. Genoeg mensen die gerust een oliewissel overslaan voor een jaar, "omdat ie toch niet veel gelopen heeft". Juist bij regelmatig korte afstanden wil je dat de olie tijdig is ververst.

Daarnaast; laat een aankoopkeuring doen. Kost je een paar tientjes, maar dan weet je wel wat je in huis haalt.

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 18:57
unezra schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:11:
192pk aan een 19 jarige geven is over het algemeen een *heel* slecht idee.
Omdat? Ik had zo'n 300 pk beschikbaar op mijn 19e, lekker belangrijk.
Het enige probleem is dat verzekering absoluut niet gaat lukken/betaalbaar gaat zijn.

• unezra
  • Nu online

unezra

TheBrut3 schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:15:
[...]
Omdat? Ik had zo'n 300 pk beschikbaar op mijn 19e, lekker belangrijk.
Het enige probleem is dat verzekering absoluut niet gaat lukken/betaalbaar gaat zijn.
Omdat?

De gemiddelde 19 jarige de gevaren van 300pk niet kan overzien, sneller overmoedig is en sneller stoer wil doen dan de gemiddelde 30 jarige die al 10+ jaar zijn rijbewijs heeft. Plus dat je als 19 jarige nog lang niet de rijervaring hebt die verstandig is zo'n monster te beteugelen.

Er is een reden dat die verzekeringspremie's zo hoog zijn...

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
[...]

Vergeet niet jezelf als regelmatige bestuurder op te geven. Doe je dat niet, en er is een grote schade, dan kun je in de problemen komen.

De mate waarin verzekeraars onderzoek doen is evenredig met de hoogte van de schade. In het geval van een ernstige letselschade moet je niet vreemd opkijken van een buurtonderzoek (“wie rijdt er meestal in die auto”).

En dan blijkt de polis door dwaling tot stand gekomen.

• Dynazap
  • Laatst online: 16:41
Fiat Grande Punto 1.4 Sport zijn zeer leuke en sportieve wagentjes! Heb zelf 5 jaar met veel plezier in de Punto gereden :). Inmiddels een burgerlijke Opel Corsa E 1.0 turbo :+

Zoiets dus:

https://www.autoscout24.n...53-e350040ab0e2?cldtidx=2

Dynazap wijzigde deze reactie 24-12-2018 16:14 (3%)

• jeanj
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Beste CarTweakers,

...

Wat raden jullie aan?
eerst ff zelf onderzoek doen...
onderhouds kosten: https://www.autoblog.nl/n...te-onderhoudskosten-88028 en http://lifehacking.nl/ond...-goedkoopst-in-onderhoud/
betrouwbaarheid: https://autorai.nl/betrou...ens-consumentenbond-2017/

gewoon ff googlen https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

aziatische merken scoren beter op betrouwbaardheid en hebben lagere onderhoudskosten. tov eu en usa.

jeanj wijzigde deze reactie 24-12-2018 19:07 (4%)

Everything is better with Bluetooth

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:39
Heb je pivate lease overwogen ?
Geen gezeur, geen risico , geen spaargeld kwijt

MacBook air 11"; iPad air; iphone 7

• Jeffenator
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22-03 08:49
Ik rij zelf een Colt CZ3 (nu bijna 2 jaar) (geïmporteerd uit Duitsland). Zeer fijn wagentje.. heb zelf een redelijk zware rechter voet, maar blijf mééstal boven de 1 op 13. Onderdelen kosten een prikkie en je hebt een distributie ketting.

Voorbeeld: https://www.autoscout24.n...b-6357bd1ff0fc?cldtidx=10

• EektheMan
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 23-03 22:48
Ik zie dat die Colt een Euro 4 motor heeft. Heeft dat niet in NL/BE, net zoals met een oude Diesel, een verhoogd risico dat je straks binnensteden niet meer in mag?

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: april 2005
  • Niet online

mieJas

Red!

EektheMan schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 23:35:
[...]

Ik zie dat die Colt een Euro 4 motor heeft. Heeft dat niet in NL/BE, net zoals met een oude Diesel, een verhoogd risico dat je straks binnensteden niet meer in mag?
In .be worden benzinewagens met Euro4 in ieder geval nog tot 2025 toegelaten. Daarna zijn er nog geen concrete plannen gemaakt, voor zover ik zie. De regelgeving rond benzine is een stuk minder streng, dus daar zou ik me niet meteen zorgen rond maken.

4200 RPM

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True