Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ruimte maken in groepenkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ysk1
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 23-02 11:27
Beste tweakers,

Ik wil graag mijn huidige fornuisgroep laten vervangen voor een krachtgroep. Nu heb ik begrepen dat je voor een krachtgroep ook een 4p ALS moet hebben. Ik heb intotaal 3 2p ALS waarvan 1 alleen is verbonden met de fornuisgroep. Deze gaan er dus allebei uit en er komt een aardlekautomaat voor in de plaats. Om wat hieronder staat beter te begrijpen, heb ik een schrma gemaakt van mijn groepenkast. Een linkje hiervan staat onderaan de post.

Nu zit het zo, ik heb contact gehad met een lokale electricien en nu blijkt het dat de bovenste rij in mijn groepenkast een busboard rail is. Aangezien er geen 4p aardlekautomaten, aardlekschakelaars en krachtgroepen voor gemaakt worden, wordt het plaatsen van een krachtgroep of aardlekautomaat al een stuk lastiger. Bovendien, al zouden deze gemaakt worden, de busboard die er nu inzit is 1 fase. De electricien gaf mij aan dat de enige optie dan een uitbreidingskast zou zijn. Ik zou dus plaats moeten maken op de onderste rij (ik heb intotaal maar 2 rijen) als ik geen uitbreidingskast wil. Als het moet dan moet het maar ik weet ook niet zeker of ik daar plek voor heb vlak naast de huidige groepenkast. Ik zat te denken of er nog andere manieren zijn om dit op te lossen en daarbij kwam ik op deze oplossingen:

Ik heb 4 normale 16a groepen die zijn verdeeld over 2 2p ALS. Op 1 ALS mogen 4 groepen. Als de 2 middelste groepen helemaal links bij de 2 andere groepen worden gezet en dus alle groepen aangesloten zijn op 1 ALS. Dan kan er naast de 2p ALS die er al uit gaat van de fornuisgroep, nog een ALS uit. Hierdoor zijn er dan 4 modules vrij op de onderste rij waar dan een aardlekautomaat kan komen. Als dit kan & mag, dan zou dit wel wat werk en kosten besparen.

2de oplossing: Ik zie net op internet dat er ook busboard beltrafos's worden gemaakt. Kan ik de huidige beltrafo (die nu op de onderste rij zit naast de ALS van de fornuisgroep die eruit gaat) laten vervangen voor een busboard beltrafo? Hierdoor zouden er dan 4 modules vrij zijn.

Als 1 van deze oplossingen kan en er komt een aardlekautomaat op de onderste rij, dan moeten de draden die naar de perilex lopen, ook een aantal centimeter langer zijn. Er zit wel een lus in elke kabel maar stel dat de kabels niet lang genoeg zijn, moeten ze dan allemaal vervangen worden of is daar een simpele oplossing voor? Iets om de draden te verlengen.

Ik heb dit allemaal ook gevraagd onder een andere post, maar dit is off-topic vergeleken met waarvoor ik die andere post had aangemaakt.

Dit is de eerste keer dat ik zo'n schema heb gemaakt dus excuus als het een beetje onduidelijk is: http://imgur.com/GvHQdfw

Beste antwoord (via Ysk1 op 24-12-2018 02:52)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21:44
Met de aardlekautomaat erbij heb je weer een 2e aardlekschakelaar, maar de reden (niet alles in 1x donker) dek je natuurlijk niet af met een kookplaat. Ik zou het niet doen.
Ysk1 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:43:
Bedankt voor je reactie Ivow85! Als dit inderdaad klopt, dan zou dit echt heel goed uitkomen. Ik heb dit ook opgezocht of dit kon, maar ik kon het verder nergens vinden. Ik ga nog even verder zoeken of dit ergens ook wordt bevestigd.
Zo te zien moet dat gewoon kunnen. Bij 123groepenkast.nl zeggen ze er het volgende over;

https://www.123groepenkas...ieautomaten_Pro_M_Compact
Deze automaten van ABB passen op een DIN-rail.
Nb. De componenten kunnen ook op de DIN rail van het busboard worden gemonteerd.
Voor het aansluiten moet dan gebruik worden gemaakt van soepele bedrading.
Ik zou dan die 4P aardlekautomaat op plek 3 tm 6 of plek 7 tm 10 zetten zodat je per 2P aardlek altijd nog 2 groepen kunt gebruiken (en eentje 4). Ik zou dan ook direct een van de B16 groepen verhuizen naar de anders onbenutte aardlekschakelaar.

Alle reacties

• S-te-fan
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 06:20
Maak es een foto van je huidige groepenkast, verduidelijkt het 1 en ander misschien.
En heb je wel een 3fase aansluiting van de netbeheerder?
Het klinkt alsof een uitbreidingskast het makkelijkste is, en dus waarschijnlijk ook het goedkoopste.
Wat betreft draden verlengen, de te korte draden trek je terug en breng je in een lasdoos, vanuit hier ga je opnieuw naar je groepenkast met een nieuwe stukje.

• Ysk1
Bedankt voor je reactie Stefan. In het schema die ik heb gemaakt en erbij heb gelinkt kun je precies zien hoe mijn groepenkast eruit ziet en hoe deze is bedraad. Ook kun je erin zien dat ik een 4p hoofdschakelaar heb en er via 3 draden 25a elk binnenkomt. Mocht je alsnog een foto willen, dan hoor ik het graag.

Mij lijkt het niet dat een uitbreidingskast het makkelijkst en goedkoopste is. De eerste oplossing die ik had met alle 4 de groepen op 1 ALS zetten, is vrijwel gratis. 2 groepen hoeven er alleen uit gelikt te worden en 2 plaatsen te worden opgeschoven. De tweede oplossing die ik had, een nieuwe busboard beltrafo, lijkt mij ook makkelijker en goedkoper dan een uitbreidingskast. Een nieuwe busboard beltrafo kost ongeveer 20 a 30 euro. Een uitbreidingskast kost al snel op 40 euro en hier komen ook nog andere kosten bij. Bij een uitbreidingskast zullen de draden sowieso vervangen moeten worden. Mijn voorkeur gaat naar de beltrafo vervangen, dit kan ik namelijk zelf doen waardoor er geen kosten bij komen naast het kopen van een nieuwe beltrafo.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 07:47
Op een ABB busbord kun je zover mij bekend gewoon een 4-polige automaat plaatsen. Deze wordt dan alleen niet vanuit het busbord gevoed en zal dus met aanvullende bedrading gevoed moeten worden.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Ysk1
Bedankt voor je reactie Ivow85! Als dit inderdaad klopt, dan zou dit echt heel goed uitkomen. Ik heb dit ook opgezocht of dit kon, maar ik kon het verder nergens vinden. Ik ga nog even verder zoeken of dit ergens ook wordt bevestigd.

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:52
Om te beginnen zou een foto toch wel fijn zijn, je beschrijft wel de situatie wel grondig, maar toch voelt het oncomfortabel om op deze wijze advies te geven. Je wilt namelijk op behoorlijk detailniveau advies hebben, en dat staat of valt mogelijk met kleine dingen. En/of maak ook een schema hoe je het zou willen veranderen. Praat vast ook een stuk makkelijker met de elektricien die t moet aanleggen.

Wbt twee aardlekschakelaars eruit, ik meen dat dit strijdig is met de vigerende NEN1010, maar het kan ook zijn dat het een 'good practice' is om meer dan één te behouden. Je moet namelijk rekening houden met je faseverdeling. Als je alle apparatuur op één fase zet heb je in je huishouden (min de voorgenomen krachtgroep natuurlijk) 25Ax230V=5750W vermogen te gebruiken. Daarnaast zou je hele huis in t donker zitten als er een tript.

Voor t busboard kun je ook andere bus-strips inbouwen, die hebben dan faseverdeling etc. erin zitten.

Wat betreft het verlengen van de draden, die mag je zoals Stefan aangeeft wel buiten de kast verlengen, dit gaat dus om de q2,5 draden die je woning ingaan. Als je in je kast de bedrading te kort is voor de onderdelen onderling moet je deze vervangen.

Tot slot: ik snap je overwegingen wel, maar om eerlijk te zijn vallen de (extra) kosten me best wel mee voor een uitbreiding met een krachtgroep. Als t slim kan is het mooi, maar zou met een dergelijk onderwerp het niet nodeloos ingewikkeld willen maken om twee tientjes te besparen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• kabeltjekabel
Met de aardlekautomaat erbij heb je weer een 2e aardlekschakelaar, maar de reden (niet alles in 1x donker) dek je natuurlijk niet af met een kookplaat. Ik zou het niet doen.
Ysk1 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:43:
Zo te zien moet dat gewoon kunnen. Bij 123groepenkast.nl zeggen ze er het volgende over;

https://www.123groepenkas...ieautomaten_Pro_M_Compact
Deze automaten van ABB passen op een DIN-rail.
Nb. De componenten kunnen ook op de DIN rail van het busboard worden gemonteerd.
Voor het aansluiten moet dan gebruik worden gemaakt van soepele bedrading.
Ik zou dan die 4P aardlekautomaat op plek 3 tm 6 of plek 7 tm 10 zetten zodat je per 2P aardlek altijd nog 2 groepen kunt gebruiken (en eentje 4). Ik zou dan ook direct een van de B16 groepen verhuizen naar de anders onbenutte aardlekschakelaar.

• mrveenie
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23-04 15:53
Mechanisch kan het wel echter nen1010 niet. Je moet de fase belasting verdeeld houden in je huis als je een 3 fase aansluiting hebt. Je mag dus niet alles op 1 fase aansluiten. Dus je hebt 3 aardlekken nodig verdeeld over de 3 fasen. Enige ander e oplossing om ruimte te besparen is het busboard niet gebruiken en automaten met ingebouwde aardlek te gebruiken. Daarmee zou je het nog redden in deze kast maar is het wel een dure operatie. 4x 100 euro voor de automaten ongeveer en dan nog arbeid en klein materiaal. Kan je zomaar 700 euro kosten nog los van je echte verbouwing

Wat mogelijk een goedkopere optie is en wel toegestaan is de automaten te vervangen en ze niet met het busboard te gebruiken. Vervolgens mag je zover mijn kennis op dit moment gaat de 3 fase groep aansluiten op de bestaande aardlekken vraag alleen even is hoe het zit met de nul.

mrveenie wijzigde deze reactie 23-12-2018 11:21 (19%)

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:52
mrveenie schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:12:
Vervolgens mag je zover mijn kennis op dit moment gaat de 3 fase groep aansluiten op de bestaande aardlekken vraag alleen even is hoe het zit met de nul.
Voor de krachtgroep bedoel je? Dan zou je de situatie kunnen krijgen van binnen deze groep één fase door een aardlek afgeschakeld wordt terwijl de andere twee onder spanning blijven. Ik heb hier wel m'n twijfels bij, maar zeker weten doe ik het ook niet.

Edit, aanvulling, als ik de ABB configurator zie, kan dit gewoon zo uitgevoerd worden.

Matthijs.. wijzigde deze reactie 23-12-2018 14:50 (7%)

• Ysk1
Bedankt voor je reactie Matthijs,

Hierbij een schema van de groepenkast hoe ik hem zou willen: https://m.imgur.com/u5SfcJb Ik ben vergeten erbij te zetten dat de 4p automaat rechtsboven een aardlekautomaat is. Als het goed is zou je dus gewoon normale automaten op busboard kunnen bevestigen, alleen moet je deze dan wel bedraad aansluiten. In de schema zit deze ook op busboard.

Hier een foto van de groepenkast: http://imgur.com/R7PVza0

Over die 2 ALS eruit had ik idd nog niet zo goed over nagedacht. Dit kan dus idd niet.

Als mijn schema klopt, hoeven er gelukkig geen draden verlengt te worden. Wel moet er dan 1 bruine en 1 blauwe draad vervangen worden voor 1 zwarte en 1 grijze maar dit zal waarschijnlijk wel mee vallen qua prijs.

Over het besparen van 2 tientjes, mij gaat het niet om die 2 tientjes. Het plaatsen van een uitbreidingskast kost meer tijd en dus meer arbeidskosten. Naast dat wil ik liever alles binnen de groepenkast houden die ik nu heb als het mogelijk is dus vandaar.

• Ysk1
Bedankt voor je reactie Kabeltjekabel, ik heb een schema gemaakt hoe ik het zou willen (zie mijn vorige reactie). 1 aardlek blijft wel onbenut. Ik snap wat je bedoeld met de aardlekautomaat op plaats 7 tm 10 zetten. Dit is wel slim maar ik weet niet of het nuttig is voor mij. Nodig is het sowieso niet. Bedankt voor het linken van dd site waar het bevestigd wordt dat je normale bedrade automaten op busboard kan bevestigen. Dit scheelt een hoop.

• Ysk1
Bedankt voor je reactie mrveenie. Een aardlekautomaat telt toch gewoon als ALS. Zoals je in m'n schema kunt zien heb ik 2 2p ALS aangesloten en 1 4p aardlekautomaat. Dit zou dan dus wel mogen tenzij een aardlekautomaat niet telt als ALS (waar ik niet vanuit ga). Ik wil idd ook een automaat gebruiken met ingebouwde ALS maar hoezo 4x€100? De 4 groepen die ik heb kunnen gewoon aangesloten blijven op het busboard en de nieuwe aardlekautomaat wordt gemonteerd op het busboard maar niet aangesloten op het busboard. Deze wordt bedraad aangesloten op de hoofdschakelaar.

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:15
Koop een nieuwe kant en klare meterkast met alles erin wat je nodig hebt + extra groepen en laat die oude vervangen. Kost tegenwoordig geen drol meer ben je voor 300/400 euro klaar aan een meterkast van bv Eaton. En die oude verkoop je weer op marktplaats. Complete meterkast vervangen is net zoveel werk als het aanpassen ervan.
Zoveel makkelijker.

• kabeltjekabel
mrveenie schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:12:
Mechanisch kan het wel echter nen1010 niet. Je moet de fase belasting verdeeld houden in je huis als je een 3 fase aansluiting hebt. Je mag dus niet alles op 1 fase aansluiten. Dus je hebt 3 aardlekken nodig verdeeld over de 3 fasen. Enige ander e oplossing om ruimte te besparen is het busboard niet gebruiken en automaten met ingebouwde aardlek te gebruiken. Daarmee zou je het nog redden in deze kast maar is het wel een dure operatie. 4x 100 euro voor de automaten ongeveer en dan nog arbeid en klein materiaal. Kan je zomaar 700 euro kosten nog los van je echte verbouwing

Wat mogelijk een goedkopere optie is en wel toegestaan is de automaten te vervangen en ze niet met het busboard te gebruiken. Vervolgens mag je zover mijn kennis op dit moment gaat de 3 fase groep aansluiten op de bestaande aardlekken vraag alleen even is hoe het zit met de nul.
Om te beginnen met je laatste alinea; 3-fase groep achter 2P ALS'en gaat natuurlijk totaal niet werken. Je neemt af van drie fasen en de som daarvan (0A bij gelijk gebruik) gaat terug door de nul. 1,2,3... 25 miliseconden... alle 2P aardlekschakelaars er uit, geen aardlek. Ik plaats toch wat vraagtekens bij je kennis van dit moment... Het kan gewoon nooit werken, lol.

Dan je eerste alinea; er hoeven helemaal geen vier aardlekautomaten te komen. Het enige wat moet gebeuren is die kookgroep rooien en een niet-busboard 4P aardlekautomaat installeren en aansluiten.
Los van het feit dat een 2P aardlekautomaat ongeveer de helft van 100 euro kost.
Ysk1 schreef op zondag 23 december 2018 @ 14:23:
Bedankt voor je reactie Kabeltjekabel, ik heb een schema gemaakt hoe ik het zou willen (zie mijn vorige reactie). 1 aardlek blijft wel onbenut. Ik snap wat je bedoeld met de aardlekautomaat op plaats 7 tm 10 zetten. Dit is wel slim maar ik weet niet of het nuttig is voor mij. Nodig is het sowieso niet. Bedankt voor het linken van dd site waar het bevestigd wordt dat je normale bedrade automaten op busboard kan bevestigen. Dit scheelt een hoop.
Ah, je foto verduidelijkt wel het een en ander. Die kookgroep is hier zo te zien gewoon twee losse gekoppelde groepen. Waarschijnlijk kun je dan gewoon dat beugeltje er uit halen heb je twee normale B16 groepen. Schuif die dan allebei twee plaatsen naar rechts en dan in het ontstane gat doe je de 4P aardlekautomaat. Nodig of niet; het is nog geen minuut werk en je hebt meteen twee 'reserve' groepen. Ik zou dan eigenlijk wel de bedrading van een van de huidige groepen daarop doen zodat alles weer mooi verdeeld is.

Wat zijn die grijzig/groene aders die links van je kookgroep achter het busboard langslopen??

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Is het geen optie de hoofdschakelaar apart een in kast eronder te plaatsen? (dus alles 11 cm omhoog)
https://www.sandervunderi...kelaar-in-kast-hs404.html
Dan hou je ruimte voor een 3-fase aardlekautomaat op de huidige plaats van de hoofdschakelaar.
(dit idee dus: https://www.sandervunderi...had333333-222t-hs404.html )

Of gewoon een compleet nieuwe kast ernaast.
Heb het hier ook.
https://tweakers.net/ext/f/52hlvleavuGJu9WzrAAIpo0Z/thumb.jpg
Plek zat :+

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 23-12-2018 18:12 (4%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• kabeltjekabel
Dat is allebei duurder. Hoofdschakelaar vervangen kan ook alleen met zegelrecht of onder spanning, in het geval je geen hoofdautomaten maar smeltzekeringen hebt van de netbeheerder.

Ik zou gewoon die twee kookgroepautomaten loskoppelen en opschuiven, 4P aardlekautomaat er tussen doen, paar nieuwe draadbruggen erbij en klaar. Minste kosten van materiaal en arbeid.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 23-12-2018 18:34 (7%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

-

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 23-12-2018 19:31 (100%)

• Ysk1
T.E schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:22:
Koop een nieuwe kant en klare meterkast met alles erin wat je nodig hebt + extra groepen en laat die oude vervangen. Kost tegenwoordig geen drol meer ben je voor 300/400 euro klaar aan een meterkast van bv Eaton. En die oude verkoop je weer op marktplaats. Complete meterkast vervangen is net zoveel werk als het aanpassen ervan.
Zoveel makkelijker.
Dit is voor mij geen optie, toch bedankt voor het meedenken T.E!
kabeltjekabel schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:51:

Ah, je foto verduidelijkt wel het een en ander. Die kookgroep is hier zo te zien gewoon twee losse gekoppelde groepen. Waarschijnlijk kun je dan gewoon dat beugeltje er uit halen heb je twee normale B16 groepen. Schuif die dan allebei twee plaatsen naar rechts en dan in het ontstane gat doe je de 4P aardlekautomaat. Nodig of niet; het is nog geen minuut werk en je hebt meteen twee 'reserve' groepen. Ik zou dan eigenlijk wel de bedrading van een van de huidige groepen daarop doen zodat alles weer mooi verdeeld is.

Wat zijn die grijzig/groene aders die links van je kookgroep achter het busboard langslopen??
Bedankt voor je reactie kabeltjekabel. Je hebt gelijk, dit ga ik doen. Het kost eigenlijk niks, alleen een paar kabeltjes. Die grijze kabeltjes had ik zelf eerst ook niet gezien, ik heb net ff snel gekeken, dit zijn kabeltjes die vanaf de beltrafo naar de deurbel lopen.
AUijtdehaag schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:10:
Is het geen optie de hoofdschakelaar apart een in kast eronder te plaatsen? (dus alles 11 cm omhoog)
https://www.sandervunderi...kelaar-in-kast-hs404.html
Dan hou je ruimte voor een 3-fase aardlekautomaat op de huidige plaats van de hoofdschakelaar.
(dit idee dus: https://www.sandervunderi...had333333-222t-hs404.html )

Of gewoon een compleet nieuwe kast ernaast.
Heb het hier ook.
[Afbeelding]
Plek zat :+
Bedankt voor je reactie AUijtdehaag. Een aparte kastje met een hoofdschakelaar onder de huidige groepenkast is geen optie, hier zit namelijk de kwh meter en daar onder de hoofdzekeringen. Los van dit, heb ik al een oplossing qua plaats, ik kan namelijk de aardlekautomaat gewoon op het busboard bevestigen en bedraad aansluiten. Over een uitbreidingskast, dit heb ik liever niet als het niet hoeft.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Het is te hopen dat er geen warmtepomp (vaak 2 groepen), quooker en zonnepanelen bij komen.
Dan heb je weer ruimte te weinig...

Maar goedkope oplossing is het wel zo.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 23-12-2018 20:09 (5%)

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:09:
Het is te hopen dat er geen warmtepomp (vaak 2 groepen), quooker en zonnepanelen bij komen.
Dan heb je weer ruimte te weinig...

Maar goedkope oplossing is het wel zo.
Er zijn na deze oplossing nog steeds twee ongebruikte 1-fase groepen en zelfs ruimte voor nog twee extra groepen.

Wat voor warmtepomp denk jij aan? Een exemplaar wat 3-fase nodig heeft?

Zelfs al komt dat ooit aan de orde dan kan er altijd nog een nieuwe kast (bijkomen) en kan de nu nieuw aan te kopen 4P aardlekautomaat gewoon meeverhuizen.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Och, doe maar een geimporteerde pana monobloc
https://www.pmcoppack.com...OW-TEMP/Panasonic-Aquarea

En misschien nog een WP boiler erbij voor het tapwater.
https://www.esanico.be/nl...plorer-3-warmtepompboiler

• Ysk1
Een warmtepomp, quooker of zonnepanelen zal ik niet zo snel aanschaffen. En als dit toch gebeurd is er zoals kabeltjekabel al aangeeft nog wat ruimte, en anders zou er nog een uitbreidingskast geplaatst kunnen worden maar voor nu vind ik het zo wel prima.

• kabeltjekabel
Bewust naar de monofase exemplaren gelinkt? Tja, die aanbevolen afzekering op 30A / 30A gaat hem sowieso niet worden voor het zwaarste model. Maar dan nog; pak daar twee automaten voor, heb je nog steeds twee plekken over.

Die boiler is maar 700 Watt ofzo, dus die kun je gewoon ergens bijprikken. Ik heb mijn airco die volgens de specsheet 1 kW pakt ook gewoon bij een reeds in gebruikzijnde groep gedrukt. Ofwel; die warmtepompboiler mag fijn een B16 / C16 gaan delen met de Quooker.

Laatste vrije groep naar de eveneens niet bestaande PV panelen en klaar :)

Het is niet alsof er hier door een tientje te besparen een toekomstige kostenpost van 300,- ontstaat. In die gevallen zeg ik absoluut ook; spendeer dat tientje nou. Maar om nu een X euro extra uit te geven om dezelfde X euro mogelijk misschien in een verre toekomst 1:1 te besparen; meh.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 24-12-2018 01:34 (12%)

• Ysk1
kabeltjekabel schreef op maandag 24 december 2018 @ 01:32:

Het is niet alsof er hier door een tientje te besparen een toekomstige kostenpost van 300,- ontstaat. In die gevallen zeg ik absoluut ook; spendeer dat tientje nou. Maar om nu een X euro extra uit te geven om dezelfde X euro mogelijk misschien in een verre toekomst 1:1 te besparen; meh.
Dit dus. Aangezien de kans dat ik een ander apparaat in huis haal waar bv ook een krachtgroep voor nodig is extreem klein is, kies ik hiervoor. En stel dat dit toch gebeurd kan er tegen die tijd idd nog een uitbreidingskast geplaatst worden maar dat is niet iets voor mij om me daar nu druk over te maken. Mij gaat het echt niet om het besparen van een tientje, mij gaat het meer om het ombouwen te (laten) doen zonder een uitbreidingskast. Sterker nog, ik zou zelfs extra uitgeven om het binnen de huidige groepenkast te houden. Zoals kabeltjekabel al aangeeft, het heeft geen voordeel qua kosten. Stel dat ik met een uitbreidingskast wat een xx euro zou kosten, in de toekomst meerdere honderden euro's zou kunnen besparen, dat was het een ander verhaal.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Niet voor het een of ander, maar hoe ziet de huidige indeling eruit?
Ik vind 4 groepjes + kookplaat nogal karig.
Vaatwasser, droger, wasmachine is al 3 groepen. Dan hou je er nog 1 groep over voor de rest vh huis.

• Ysk1
Wat is een vaatwasser? Wat is een droger? ;)

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 04:45:
Niet voor het een of ander, maar hoe ziet de huidige indeling eruit?
Ik vind 4 groepjes + kookplaat nogal karig.
Vaatwasser, droger, wasmachine is al 3 groepen. Dan hou je er nog 1 groep over voor de rest vh huis.
Droger (1 kW) en wasmachine (2.2 kW) gaan gewoon op dezelfde groep samen met de CV en mechanische ventilatie. Ik zie het probleem echt niet hoor.

Vaatwasser wordt in 99% van de gevallen niet tegelijk gebruikt met het versneld voorverwarmen van de oven, dus ook daar weer geen probleem. De oven en m'n kookplaat; dat zijn de enige apparaten die ik heb waar ik een volledig eigen groep voor heb.

Ik zou het ook anders aanleggen, maar 4/5 groepen is heel gangbaar. Drie 2P aardlekschakelaars en een 3 fase hoofdaansluiting is verder ook helemaal top. Hele wijken staan vol met 1x25 of 1x35. Of als het al 3x25 snel 2 4P aardleks; want goedkoopste..

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 24-12-2018 13:20 (34%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Dat hoef ik hier niet te proberen.
De wasdroger trekt al 2800 watt
https://products.bsh-part...iemens-home.bsh-group.com

Niet iedereen heeft energie zuinige apparatuur en ik vraag me ook af, of het toegestaan is, alles op 1 groep...
Maar succes... ik hou er verder over op. Enige discussie heeft geen zin blijkbaar.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 24-12-2018 13:32 (29%)

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:26:
Dat hoef ik hier niet te proberen.
De wasdroger trekt al 2800 watt
https://products.bsh-part...iemens-home.bsh-group.com

Niet iedereen heeft energie zuinige apparatuur.
Je hoort je gewoon aan de regeltjes te houden...
Blijkbaar gelden die niet voor jou...
Er is mij geen regel bekend dat ik een aparte groep moet retrofitten voor apparatuur die men geeneens heeft 8)7

Sterker nog; de regel van een aparte groep voor alles vanaf 2.2 kW was sowieso al verdwenen?

En nee; niet iedereen heeft energiezuinige apparatuur. Maar sommige mensen hebben gewoon een halve zolder om de was te drogen. Daar is enkel een TL balkje nodig om licht te hebben bij het ophangen. ;)

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:26:
[...]

Niet iedereen heeft energie zuinige apparatuur en ik vraag me ook af, of het toegestaan is, alles op 1 groep...
Maar succes... ik hou er verder over op. Enige discussie heeft geen zin blijkbaar.
Interessante edit. Discussie is verder prima. Onderdeel daarvan is dat niet iedereen meegaat in jouw zienswijze. Dat je het nu opeens over de regeltjes probeert te gooien is wel een zwaktebod.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Ik stel voor dat je, je eens verdiept in wat wel mag en wat niet mag.
Een goed startpunt is dit topic:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Een quote daaruit:
Als het maximaal opgenomen vermogen van 1 apparaat (bij voorkeur op een "vaste plaats") hoger is dan 2000W verdient deze bij voorkeur een eigen groep te krijgen, voorbeelden: Wasmachine, Amerikaanse koelkast of een wasdroger.
En die van jou:
kabeltjekabel schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:11:
[...]
Droger (1 kW) en wasmachine (2.2 kW) gaan gewoon op dezelfde groep samen met de CV en mechanische ventilatie. Ik zie het probleem echt niet hoor.

Vaatwasser wordt in 99% van de gevallen niet tegelijk gebruikt met het versneld voorverwarmen van de oven, dus ook daar weer geen probleem. De oven en m'n kookplaat; dat zijn de enige apparaten die ik heb waar ik een volledig eigen groep voor heb.

Ik zou het ook anders aanleggen, maar 4/5 groepen is heel gangbaar. Drie 2P aardlekschakelaars en een 3 fase hoofdaansluiting is verder ook helemaal top. Hele wijken staan vol met 1x25 of 1x35. Of als het al 3x25 snel 2 4P aardleks; want goedkoopste..
Ga je nou echt beweren dat wasdroger en wasmachine en cv gewoon bij elkaar mag?
Omdat "jouw" droger maar 1 kW is? 8)7

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 24-12-2018 14:38 (41%)

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:33:
Ik stel voor dat je, je eens verdiept in wat wel mag en wat niet mag.
Een goed startpunt is dit topic:

[...]

Ga je nou echt beweren dat wasdroger en wasmachine en cv gewoon bij elkaar mag?
Omdat "jouw" droger maar 1 kW is?
Voorkeuren zijn geen regels voor kleine aanpassingen aan bestaande installaties.

Er is geen enkele regel die het verbied om in je bestaande huis op zolder gewoon de een wasmachine en droger aan te sluiten op dezelfde groep als de CV ketel.

Wat stel jij hier anders voor? Dat @Ysk1 extra groepen "moet" aanleggen voor apparatuur die hij geeneens heeft? Waar haal je dat vandaan? En mocht die droger ooit aan de orde komen; tja, dan koop je gewoon een energiezuinige en prik je die bij op dezelfde groep als de wasmachine in plaats van onnodig geld uit te geven aan het uitbreiden van de elektrische installatie.

Ik kom allerhande oude rommel tegen in groepenkasten van bestaande bouw maar wat @Ysk1 hier heeft is verder gewoon perfect. Allemaal netjes automaten, ruimte voor uitbreiding, 2P aardlekschakelaars van 30 mA en nog drie stuks ook.

Het kan dan wel jou en mijn hobby zijn om los te gaan met dubbele kasten, DIN-rail kWh meters, hoofdschakelaar in eigen kast, overspanningsbeveiliging en 10 loze leidingen, maar dat is geen regel noch noodzakelijk.

EDIT: Jouw laatste edit is helemaal hilarisch. Die quote... hoe wil je aan een koelkast met aansluitwaarde van 2.2 kW komen? Ik was even onder de indruk dat een "Amerikaanse koelkast" zo'n ding van een ruime meter breed was, niet een hele koelcel van 12 m2 8)7. Koelkasten zijn energievreters omdat ze langdurig erg weinig verbruiken. Ze hebben geen hoge aansluitwaarde.

EDIT2; om concreet op je vraag terug te komen; Ja, dat mag gewoon. Zou ik het zo aanleggen bij nieuwbouw; nee. Als je voor een voldongen feit staat in je huurhut of niet wenst te klussen; ja, dat kan en mag je gewoon zo aansluiten. Het is ook gewoon geen enkele probleem 1 kW + 2.2 kW + 100W << 3700W; geen enkel probleem dus.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 24-12-2018 14:56 (21%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Zoals ik al zei:

Daar komt die hilarische quote vandaan.
Ga die mensen maar aanvallen...
Succes.

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:55:
Zoals ik al zei:

Daar komt die hilarische quote vandaan.
Ga die mensen maar aanvallen...
Succes.
Done

Dankjewel :)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Niet helemaal...
kabeltjekabel schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:11:
[...]

• kabeltjekabel
:?

Mis ik iets? 1 + 2,2 + random zooi van nog geen 0,5 is samen minder dan 3,7; dat gaat gewoon prima

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Wat snap je niet aan "aparte" groep?
In mijn beleving is dat 1 enkel apparaat van > 2000 watt, wat daar op zit...

Stel dat ik in dat huis komt te wonen en ik neem mijn 2,8 kW drogertje mee....
En de boel fikt uit?
Wasmachine only op die groep!

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:17:
Wat snap je niet aan "aparte" groep?
In mijn beleving is dat 1 enkel apparaat van > 2000 watt, wat daar op zit...

En de boel fikt uit?
Wasmachine only op die groep!
Nogmaals; voorkeuren bij nieuwbouw is niet hetzelfde als dwingende regels voor bestaande installaties.

Stel dat jij daar komt te wonen ben je ten eerste zelf verantwoordelijk om op te letten wat je allemaal bij elkaar op een groep gooit. Doe je dat niet, zoals heel veel mensen niet doen, dan slaat de automaat af en blijf je zitten met een baal natte kleren.

Doet die automaat het niet dan heb je het alsnog maar over krap 22 A. Met fatsoenlijke bedrading gaat dat heel lang goed.

Het is uiteraard wenselijk als de rest van Nederland vast hun huis verbouwd voor het geval jij of ik het zou willen kopen, maar zo werkt het nu eenmaal niet :P

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 24-12-2018 15:35 (8%)

• Ysk1
AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:17:

En de boel fikt uit?
Ik wil me verder niet bemoeien met jullie discussie, maar zoals kabeltjekabel zegt is het in dat geval jouw taak om in de gaten te houden wat je aansluit en op welke groep. Stel je komt in mijn huis te wonen en je neemt je 2.8kW droger mee, dan zul jij zelf een nieuwe groep moeten aanleggen. Ik ga geen nieuwe groepen aanleggen en extra geld uitgeven voor apparaten die een toekomstige bewoner van mijn huidge huis zou willen aansluiten. En stel dat ik over een tijdje besluit toch een droger aan te schaffen, dan kan ik tegen die tijd nog de nodige uitbreidingen doen. Zoals ik eerder al zei, dit zijn geen dingen om me nu druk over te maken.

Ysk1 wijzigde deze reactie 24-12-2018 20:09 (13%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Ysk1
Dat je de extra groepen nu niet nodig hebt, is me helemaal duidelijk.
Maar waar het om ging is, dat er beweert wordt, dat je een wasmachinegroep (wat vaak maar 1 enkel stopkontakt is, speciaal om die reden, en zonder verdere aftakkingen), niet vol mag plempen met andere gebruikers.

Dan kan je net zo goed je wasmachine op een andere groep zetten, die is dan ook met andere gebruikers.

Er worden hier tips gegeven die niet toegestaan zijn.... dat is meer mijn punt...
De verzekering betaald je helemaal niets, mocht het fout gaan.
Dat kost meer dan een extra automaatje.

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 20:17:
@Ysk1
Dat je de extra groepen nu niet nodig hebt, is me helemaal duidelijk.
Maar waar het om ging is, dat er beweert wordt, dat je een wasmachinegroep (wat vaak maar 1 enkel stopkontakt is, speciaal om die reden, en zonder verdere aftakkingen), niet vol mag plempen met andere gebruikers.

Dan kan je net zo goed je wasmachine op een andere groep zetten, die is dan ook met andere gebruikers.

Er worden hier tips gegeven die niet toegestaan zijn.... dat is meer mijn punt...
De verzekering betaald je helemaal niets, mocht het fout gaan.
Dat kost meer dan een extra automaatje.
Hardmaken of inslikken met je "dat mag niet"...

Jij roept nu bij herhaling dat het niet mag. Waar haal je die wijsheid vandaan? Linkjes graag.

Schuko wcd's zijn gewoon geschikt voor 16 Ampère, verlengblokken worden ook gewoon verkocht voor 16A met dito geleiderdwarsdoorsnede.

In het eerste stuk heb je trouwens een ontkenning te veel lijkt het. O-)

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 24-12-2018 22:21 (15%)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Ok je hebt gelijk.
Hier zit ook maar 1 alamat in voor 2 stopkontakten.
https://www.groepenkastbe...erdeler-hfd/2ala/2wcd/kwh
Fijne kerst.

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True