Ik wil graag een gaming PC samenstellen voor onder mijn televisie in plaats van de Nvidia Shield die er nu staat. Ik ben geen die-hard gamer, maar vindt na lange tijd zonder fatsoenlijke PC of console het weer eens tijd voor een mooi systeem. Ik heb een jaar geleden al een keer een poging gedaan, maar uiteindelijk niets aangeschaft. Nu heb ik in de Steam Wintersale wat spellen gekocht, en blijkt maar weer dat mijn huidige PC met een Radeon HD6870 echt niet meer voldoet (GTA5 op 1366x720 resolutie trekt hij net aan volgens mij).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een compacte gaming PC, die in het tv-meubel komt te staan en geschikt is voor gaming en als HTPC en de dagelijkse internet- en office activiteiten. Hij wordt gekoppeld aan mijn tv (LG OLED55B6V).
Ik heb nu geen fatsoenlijke PC meer maar spellen die ik mogelijk ga spelen zijn Civilization 6, GTA, FIFA, Battlefield, etc.. Met mijn budget zal 4k gamen niet realistisch zijn, maar ik wil wel graag fatsoenlijke graphics en voorlopig er geen omkijken meer naar hebben.
Naast gamen wil ik er ook gewoon op kunnen browsen, mail checken, filmpje starten, etc.. Dit zijn echter geen zware toepassingen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn beoogde budget is tot ongeveer €1.500, incl. montage (hiervoor denk ik nu aan Azerty á €100) en een windowslicentie (ook ongeveer €100). Mogelijk kies ik nog voor zelf in mekaar zetten (al is het alweer even geleden dat ik dat voor het laatst gedaan heb, en ik vind het wel prettig als het zonder gedoe gewoon werkt), dan zou ik ook goedkoper een windowslicentie kunnen vinden. Dan is het budget voor de componenten dus ongeveer €1.300.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Scherm: LG OLED55B6V
- Muis en toetsenbord: ga ik mij nog in verdiepen, nu geen advies voor nodig.
- Audio: soundbar en speakers die al bij tv staan.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk zelf aan het volgende systeem:
Ik twijfel nog over de kast: ik vind de Fractal Design node 202 een mooie compacte kast, maar het lijkt mij te klein voor de componenten en de warmte kan volgens mij nooit goed weg. Daarom heb ik nu de Fractal Design node 304 opgenomen.
Ik heb de AMD Ryzen 5 2600 i.p.v. de 2600X gekozen, omdat de 2600X niet heel veel sneller is, maar wel behoorlijk wat warmer wordt en duurder is. Intel is voor mij ook een prima optie, maar volgens mij is de consensus op dit moment dat AMD meer waar voor je geld geeft?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil een Nvidia videokaart, omdat ik dan (als het goed is) de Nvidia shield naar de slaapkamer kan verhuizen en hierop een spelletje kan streamen vanaf de nieuwe PC.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijkste aandachtspunt is volgens mij het tv-meubel, en daarmee samengaand de warmteontwikkeling.
Foto van het bewuste tv-meubel:

Afmetingen van de kast:
Ga je overklokken?
Dit ligt niet in de planning.
Wat verwacht je van ons?
Een aantal vragen die ik heb:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een compacte gaming PC, die in het tv-meubel komt te staan en geschikt is voor gaming en als HTPC en de dagelijkse internet- en office activiteiten. Hij wordt gekoppeld aan mijn tv (LG OLED55B6V).
Ik heb nu geen fatsoenlijke PC meer maar spellen die ik mogelijk ga spelen zijn Civilization 6, GTA, FIFA, Battlefield, etc.. Met mijn budget zal 4k gamen niet realistisch zijn, maar ik wil wel graag fatsoenlijke graphics en voorlopig er geen omkijken meer naar hebben.
Naast gamen wil ik er ook gewoon op kunnen browsen, mail checken, filmpje starten, etc.. Dit zijn echter geen zware toepassingen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn beoogde budget is tot ongeveer €1.500, incl. montage (hiervoor denk ik nu aan Azerty á €100) en een windowslicentie (ook ongeveer €100). Mogelijk kies ik nog voor zelf in mekaar zetten (al is het alweer even geleden dat ik dat voor het laatst gedaan heb, en ik vind het wel prettig als het zonder gedoe gewoon werkt), dan zou ik ook goedkoper een windowslicentie kunnen vinden. Dan is het budget voor de componenten dus ongeveer €1.300.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Scherm: LG OLED55B6V
- Muis en toetsenbord: ga ik mij nog in verdiepen, nu geen advies voor nodig.
- Audio: soundbar en speakers die al bij tv staan.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk zelf aan het volgende systeem:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 163,- | € 163,- |
| 1 | Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi | € 122,90 | € 122,90 |
| 1 | Gigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC | € 565,- | € 565,- |
| 1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 78,50 | € 78,50 |
| 1 | Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI | € 99,96 | € 99,96 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 130,50 | € 130,50 |
| 1 | Corsair RM550x (2018) Zwart | € 84,90 | € 84,90 |
| 1 | Crucial MX500 m.2 1TB | € 143,11 | € 143,11 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.387,87 | |
Ik twijfel nog over de kast: ik vind de Fractal Design node 202 een mooie compacte kast, maar het lijkt mij te klein voor de componenten en de warmte kan volgens mij nooit goed weg. Daarom heb ik nu de Fractal Design node 304 opgenomen.
Ik heb de AMD Ryzen 5 2600 i.p.v. de 2600X gekozen, omdat de 2600X niet heel veel sneller is, maar wel behoorlijk wat warmer wordt en duurder is. Intel is voor mij ook een prima optie, maar volgens mij is de consensus op dit moment dat AMD meer waar voor je geld geeft?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil een Nvidia videokaart, omdat ik dan (als het goed is) de Nvidia shield naar de slaapkamer kan verhuizen en hierop een spelletje kan streamen vanaf de nieuwe PC.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijkste aandachtspunt is volgens mij het tv-meubel, en daarmee samengaand de warmteontwikkeling.
Foto van het bewuste tv-meubel:
Afmetingen van de kast:
- Max. 36cm hoog (afhankelijk van plaatsing plank/verwijderen plank)
- 44cm breed
- 43cm diep
Ga je overklokken?
Dit ligt niet in de planning.
Wat verwacht je van ons?
Een aantal vragen die ik heb:
- Klopt de samenstelling, vormen de genoemde componenten een volledig en werkend systeem?
- Is een Ryzen 5 2600 i.c.m. een RTX2070 een beetje in balans? Zijn dit op dit moment sowieso goede keuzes, of kan ik beter voor een Ryzen 2600X / Intel-CPU / GTX-1XXX-videokaart gaan?
- Zijn er nog optimalisaties mogelijk?
- Belangrijke vraag: hoe zit dit met de warmte ontwikkeling in het tv-meubel, gaat dit een probleem zijn? De kastruimte is max. 36cm hoog, 44cm breed, 43cm diep. Ik kan de achterkant uit de kast zagen.
- Ik ben van plan voor de behuizing een Fractal Design Node 304 te kiezen. Mooier formaat vind ik de Fractal Design Node 202, maar die lijkt mij te klein? Is er een vergelijkbare platte behuizing die iets ruimer is?