Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Jeno
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-09-2021
Beste tweakers,

Ik heb deze week de onderdelen van mijn nieuwe game pc binnen gekregen. Deze zijn als volgt:
Corsair PSU RM1000x 1000W
Samsung SSD 970 EVO 1TB
VGA MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO (al heb ik deze helaas nog niet binnen)
Moederbord Intel MSI MEG Z390 ACE
Processor Intel Core i9 9900K
Corsair Hydro Series H115i RGB PLATINUM
CoolerMaster Case Cosmos C700P
Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro 2x8GB 3200

Ik ben deze week het systeem beginnen in elkaar puzzelen. (was de eerste keer dat ik dit vanaf nul deed - maar ik ben wel verder ervaren met pcs, ik werk al jaren als ICT consultant) Ik heb vele videos gevolgd zoals LTT, GamersNexus, JayzTwoCents e.d. Ook de handleidingen van alle componenten heb ik goed gevolgd.

Stappen die ik grofweg genomen heb tijdens de installatie:
* CPU voorzichtig in de socket geplaatst en vastgezet.
* RAM in Dimm slots 2 & 4 gestoken
* M.2 NVME SSD in slot 3 gestoken met shield erop
* Stand-offs in case gevezen & moederbord erin
* cpu koeler klaargemaakt (fans op radiator gezet en in case gemonteerd) & backplate aangebracht
* cpu koeler voorzichtig vast gevezen op cpu
* koeler fans op pomp geconnecteerd
* pomp met de CPU fan header op mobo aangesloten (is 1 draadje (1 pin) dat aftakt van de sata kabel, in een 3 pins connector zit en op een 4 pins op het moederbord zit)
* psu kabels geconnecteerd (voor de volledigheid:
- 24 pins naar het moederbord
- 2x 8 pins cpu voeding
- Sata connector naar koeling pomp
- Sata connector naar case fans & rgb controller

Dat was het moment dat ik de voeding op heb gezet. Er ging een lichtje aan op de onboard powerknop van het mobo... daar heb ik dan ook op geduwd en...

Helemaal niets. Geen biep, geen fans tot leven, helemaal niets. Het lichtje blijft aan, maar dat is het dan ook.

Dus dan dacht ik, back to basics. Heb ik deze lijst helemaal gevolgd from start to finish: http://www.tomshardware.c...-post-boot-video-problems

Momenteel ligt dus het moederbord uit de case, op zijn doos, zit er enkel nog de cpu en zijn koeler op, met hun power geconnecteerd (24 pins, 2x 8 pins en de sata connector voor de pomp). Nog steeds geen leven.

Ik heb van de zolder een ouwe psu gehaald van 550 watt en die geprobeerd. Ook weer ging het lichtje van de powerknop op het mobo aan maar verder nog steeds niets.

Ik heb ook de CMOS reset uitgevoerd, zowel met de jumpers als met de knop.

Dus, beste tweakers. Ik hoop dat één van jullie misschien nog een geniaal idee heeft... Anders ga ik ervanuit dat mijn mobo DOA is :/

Alvast bedankt

Jens

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Terug naar de basis. Alles los halen wat niet nodig is om in het bios te komen en bij voorkeur buiten de behuizing op de doos van het moederbord. Alleen moederbord, cpu, cpu koeler, één geheugenmodule en de voeding. Monitor aansluiten op het moederbord en zien of je in het bios terecht komt. Als dat lukt één voor één de overige onderdelen aansluiten (eerst systeem weer uitzetten en ontkoppelen van het lichtnet uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Jeno
Beste Uszka, dank voor je antwoord maar zoals ik al had geschreven heb ik dat al gedaan :/
Ik ben nog niet in het stadium om er een scherm op aan te sluiten als hij zelfs helemaal niets doet als ik op de power knop duw.
Het mobo heeft by the way ook geen onboard display output

edit: heb even een psu test gedaan (paperclip methode) en dat werkt. psu enkel aangesloten op case fans & rgb en in de 24 pins connector de paperclip gestoken. Dus psu werkt normaal.

Is mijn mobo dan wellicht dood?

[ Voor 28% gewijzigd door General_Jeno op 22-12-2018 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 17:44
2x 8 CPU pins? of bedoel je GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Jeno
Nee hoor, dit moederbord heeft twee 8 pins cpu power connectors!
https://www.bermorzone.co...8102156_5bbabf44aedda.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom kom je met zo'n vage link. foto kun je uploaden via oa Tinypic en hier de IMG code plaatsen.
(maar wij kunnen het ook zien op de site van MSI)

Verder hoef je dat niet te gebruiken. gewoon ff alles buiten de kast basis aansluiten. heb je nog simpel luchtkoelertje ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Jeno
Ik heb als test ook even een een case fan aangesloten op de cpu fan header om te zien of die iets deed, maar helaas niet.
Sorry voor de "vage" link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:43

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Je zegt dat je geen piepjes hoort, maar heeft dat mobo wel een ingebouwde speaker? En je geeft aan dat je nog niet op het punt bent om de boel op een monitor aan te sluiten. Je weet dus ook niet of je überhaupt beeld krijgt en of je pc dus na het geven van een error afsluit?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Je hebt de rtx 2080Ti nog niet binnen. Waarmee test je nu dan? Aangezien je een videokaart MOET hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door pjot1 op 22-12-2018 12:11 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:43

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

pjot1 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:09:
Je hebt de rtx 2080Ti nog niet binnen. Waarmee test je nu dan? Aangezien je een videokaart MOET hebben.
Heel goed punt, dit bord heeft geen aansluitingen voor een monitor wanneer er geen GPU ingeprikt zit.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
pjot1 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:09:
Sinds wanneer heb je een GPU nodig om je computer aan te kunnen zetten? Al trek ik mijn werkgeheugen eruit, 1x op de aan/uit knop drukken en de fans gaan blazen hoor..

Bij deze klacht denk je normaal gesproken direct aan de volgende 2 onderdelen:
voeding (hij heeft er 2 getest)
moederbord

Ik heb nog nooit een PC meegemaakt die in orde is waarbij de fans NIET aan gingen tijdens inschakelen van de PC.
Ik zou dan ook niet weten wat de topicstarter aan een scherm kan hebben, tenzij het een bekend bios probleem is en de bios geüpdatet zou moeten worden? Mja dan nog vreemd :) Of zijn ze anno 2018 zover dat een PC niet inschakelt wanneer er geen GPU ingeprikt is? Het lijkt mij heel sterk dat je eerst een GPU moet aansluiten voordat je fans en etc gaan werken? Maar, ik kan ernaast zitten (ik blijf het liefst zolang mogelijk weg van de huidige hardware).

Tip @General_Jeno zou je eens kunnen kijken naar de pins (op je moederbord) waar je normaal je powerknop op aansluit van je case? Wat als je deze 2 verbinding met elkaar laat maken met bijv een schroevendraaier?
Althans, ik heb ''vroeger'' eens een pc gehad zonder case en die startte ik op door de + en de - (voor de aan/uit knop) op het moederbord tegelijk aan te raken met een schroevendraaier :D

Misschien had je simpelweg de 2 kabels van je case (aan/uit knop) niet goed aangesloten op je moederbord waardoor die niet juist inschakelde :)

[ Voor 32% gewijzigd door LopendeVogel op 22-12-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[b]General_Jeno in "Nieuw gebouwde pc start helemaal niet"General_Jeno schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:14
Ik ben deze week het systeem beginnen in elkaar puzzelen. (was de eerste keer dat ik dit vanaf nul deed - maar ik ben wel verder ervaren met pcs,<knip>
Precies ook mijn ervaring. Ook ik weet al met al genoeg af van de materie, zowel op software- als op hardware gebied. Toch laat ik dat in elkaar zetten etc, altijd weer opnieuw aan de leverancier (een goed bekend staande winkel in de buurt) over. Dit met de gedachte: "Wat kost me dat nou eigenlijk verhoudingsgewijs?". Totaal geen risico op gemier en dat vind ik alleen maar winst. Ze kennen me daar inmiddels en weten donders goed dat ze me geen overbodige spullen kunnen aansmeren. De hobby/aardigheid van het monteren laat ik dan maar voorbij gaan. Kortom, ook een manier om er naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Jeno
Inderdaad, het moederbord zou op zijn minst een POST moeten doen, ookal heb je zelfs geen geheugen of gpu.
Ik heb er een oud gpu'tje ingeprikt als test ook maar dat hielp niet.

Of hij een speakertje heeft weet ik niet 100% zeker maar hij heeft wel een sevensegment display voor foutcodes. Dus dat hij helemaal niets doet ben ik wel nogal zeker van. Nogmaals, er gebeurt helemaal niets, geen fans, geen lichtjes, geen biep, niets. Dus naar alle verwachting gaat hij dan ook geen video output geven he. (alez, helemaal niets buiten dat ene led'je van de onboard power knop)

@LopendeVogel Ik heb de jumpers ook geprobeerd, maar helaas. Let ook dat ik de onboard powerknop van het mobo zelf gebruik, zelfs niet de case powerknop.

[ Voor 17% gewijzigd door General_Jeno op 22-12-2018 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Anyway, mijn gok is kortsluiting door iets onder het moederbord of door verkeerde stand-offs.
Ik weet niet wat gevezen is,

" Stand-offs in case gevezen & moederbord erin"

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Jeno
MrMonkE schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:07:
Anyway, mijn gok is kortsluiting door iets onder het moederbord of door verkeerde stand-offs.
Ik weet niet wat gevezen is,

" Stand-offs in case gevezen & moederbord erin"
gevezen, voltooid deelword van vijzen :D ofwel dus schroeven op z'n AN :)

Maar inderdaad, daar denk ik nu ook aan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien power-on knopje verkeerd aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Jeno
Neen, de powerknop on board op het moederbord werkt ook niet. Alsook de pins van de front panel power switch header met een schroevendraaier shorten werkt ook niet, zoals eerder al aangegeven.
Pagina: 1