Op de korte ritten zijn er ook nog genoeg problemen die niet echt opgelost zijn.
Er wordt altijd leuk gezegd dat we thuis en op het werk kunnen opladen, maar een groot deel van nederland heeft geen eigen oprit. Dus dan moet er een laadpaal komen bij de publieke parkeerplaatsen. Maar dan zal je zien dat de buurman er al staat, terwijl jouw accu leeg is. En die buurman gaat niet midden in de nacht zijn auto verplaatsen.
Dus kom je uit op een laadpaal voor ELKE parkeerplaats. Een belachelijke hoeveelheid. Tegelijkertijd verwachten we dan van de baas ook dat hij een oerwoud aan palen neerzet voor al het personeel.
Dat het nu werkt, betekend nog niet dat het werkt op gigantische schaal. In steden is het nu al een probleem dat mensen laadpalen bezetten gedurende de dag terwijl ze de stad in zijn. Nu gaan er stemmen op om dat af te straffen, maar hoe willen ze dat gaan doen? Verwachten dat iemand die een hele dag de stad in is, na een uur of 3 terugkomt om te verplaatsen is belachelijk. Dus staat die paal weer de hele dag niks te doen en hebben we er dus nog meer nodig.
Ik wil niet zeggen dat het niet fixbaar is, maar het is niet zo'n perfecte wereld als vaak wordt verkondigd.
edit:
Sowieso vind ik denken in gemiddelden te makkelijk. "we" moeten een hoop geld betalen voor die auto, dan mag hij wel nuttig zijn. Als hij regelmatig niet voldoet, is dat gewoon waardeloos. Dan kun je milieu-minded zijn, maar het is geen realistische oplossing.
Ik heb nu een c-segment station met trekhaak. Voor de meeste ritten zou een Up ook voldoen, maar ik heb regelmatig de auto vol met mensen en vooral spullen. Daarnaast rij ik minimaal eens per maand met een aanhanger (sommige maanden zelfs eens per week).
Een auto huren voor elke keer dat die Up niet voldoet is belachelijk duur en onrealistisch. Als we dat allemaal gaan doen staat er gewoon een extra parkeerterrein vol met auto's die alleen niet op onze naam staan. Ze moeten echter wel allemaal geproduceerd worden.
Met de introductie van zelfrijdende auto's zie ik eerder brood in mobility-as-a-service. Ik geef aan dat ik morgen om half 9 op werk wil zijn, carpoolen wel/niet accepteer etc. En ik krijg een vervoersoptie. Op de aangegeven tijd kan ik instappen en wordt ik naar mijn bestemming gereden. In plaats van dat die auto de hele dag staat af te schrijven op het parkeerterrein gaat hij verder met mensen vervoeren.
Door te spelen met prijsvoordeel voor flexibiliteit (carpoolen is goedkoper dan alleen rijden, een kwartiertje eerder aankomen is goedkoper dan een specifieke tijd aanhouden etc etc) kun je vraag een beetje spreiden.
Daarnaast kun je uitstekend anticiperen op de range van die auto's. Dus in de planning kun je rekening houden dat het voertuig na rit x wordt afgewisseld door een ander. Hij gaat terug naar een laaddepot waar hij weer gevuld wordt (ongeacht de "brandstof").
[
Voor 35% gewijzigd door
timberleek op 22-12-2018 18:38
]