Toon posts:

Standaard batterijen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.220 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn idee zijn er vooral 2 struikelblokken bij de invoering vd electrische auto.
- de relatief kleine actieradius
- de lange oplaadtijd
De oplossing is eenvoudig
Creeer een beperkt aantal standaard accus. Voor je eerste accu betaal je alleen statiegeld.
Maak centrale oplaadstations met snelwisselapparatuur, bij voorkeur (vlak) bij benzinestations.
Als de accu (bijna) leeg is wissel je batterij bij het wisselstation, je betaalt alleen voor de gebruikte kilowatturen.
Bijkomend voordeel: de stations kunnen gemakkelijker inspelen op nieuwe technieken etc.
Het enige probleem, waarschijnlijk onoplosbaar.
Krijg alle auto en accufabrikanten op een lijn.
Ziet iemand serieuze andere problemen?
Gr, PietvV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Waterstof?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja. Waarom wordt het openbaar vervoer niet goedkoper gemaakt in het klimaatakkoord? De belastingen voor benzine en diesel gaan omhoog, verkoop na 2030 wordt beperkt, (belasting op) elektriciteit wordt goedkoper...

Ow, en als het dan toch over het kimaatakoord gaat: welke gek heeft bedacht dat dit "concept" document op papier uitgegeven moet worden? Over een paar weken is het weer verouderd en kan het bij het oud papier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ze kunnen het al niet eens eens worden over een standaard stekker, gaat niet gebeuren. (Los van hoe gigantisch zwaar de accu's in een elektrische auto zijn, hoe kwetsbaar die verwissel-infrastructuur is, etc..)

Waterstof, haha. Je weet dat ze dat momenteel van aardgas maken door de helft van de nuttige energie weg te stoken.
Waterstof uit water is ook een enorme elektriciteitsverspilling (want lage efficientie), en de efficiëntste waterstofcel die we momenteel is, is de Ni-MH oplaadbare batterij.

Voorlopig moeten we het gewoon doen met de stekker, snelladers worden steeds sneller, ff in een kwartiertje een paar 100 km opladen kan al met bestaande techniek, maar voor de meeste gebruikers heeft het meer zin om het ding gewoon aan de langzaam-laadpaal te zetten als ie toch stilstaat thuis of op de bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-10 21:06

Matszs

><>

Probleem? Als je je auto altijd aan de oplader kan hangen wanneer je hem niet gebruikt (bijvoorbeeld 's avonds voor de deur, overdag op het werk, etc etc) en met een radius van 300/400 km heb je voor 99% het opgelost, het snel hoeven vervangen is niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Matszs op 21-12-2018 23:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:51
Ah, het actieradius argument weer.

De gemiddelde Nederlandse automobilist rijd 37km per dag (CBS, 2010). De Citroën C-zero is de auto met de laagste actieradius met 90km, dat betekent dus om de dag de stekker in het stopcontact prikken als je thuis komt... Nou, wat erg zeg.

Een e-Golf? Eens per 5 dagen opladen bij 37km per dag.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 21-12-2018 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Mee eens. En dan in de vorm van een optionele secundaire batterij in de kofferbak, op een gestandaardiseerd voetstuk. Meestal is die bak toch leeg en dit vereenvoudigd het wisselen.
FastFred schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:09:

De gemiddelde Nederlandse automobilist rijd 37km per dag (CBS, 2010). De Citroën C-zero is de auto met de laagste actieradius met 90km, dat betekent dus om de dag de stekker in het stopcontact prikken als je thuis komt... Nou, wat erg zeg.
Het is een topargument. Vooral omdat juist vanwege deze reden de primaire batterij kleiner en dus goedkoper kan zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door Yucon op 21-12-2018 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is al eens geprobeerd door better place, was geen succes.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:01

Rmg

Een batterijpack van bovengenoemde c-zero weegt trouwens 240kg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Erasmo schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:13:
Is al eens geprobeerd door better place, was geen succes.
.. in 2013..

Daarbij is mijn voorstel nu net om ze makkelijk wisselbaar te maken en daar de kofferbak voor op te offeren. Better place maakte het mooier en daarmee ook veel ingewikkelder, waardoor de drempel voor de doelgroep erg hoog werd.

Afbeeldingslocatie: https://468y981o84o43v2wo2600a0gcj-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/Better%20Place.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Ik zag onlangs voor het eerst een auto opladen met een over de stoep heen gegooid snoer. Hoewel ik erg enthousiast ben over elektrisch rijden, werd op dat moment ineens duidelijk waarom dit niet overal en voor iedereen haalbaar is.

Tanken kost nu drie minuten voor 800 km tegen elektrisch rijden 20 minuten laden voor 200 km. Ik weet niet of jullie wel eens openbare laadpalen hebben gezien.... dat wordt vechten.

Er zal dus nog heel wat moeten gebeuren, aar dat gaat ook gebeuren hoop ik.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
De 2 struikelblokken die je noemt zijn helemaal geen struikelblokken.
En een oplossing voor een probleem dat er niet is heeft geen zin. Daarom zijn alle accu wissel stations alweer dicht.
Oplaadsnelheid en actieradius gaan in zo'n hoog tempo omhoog dat niemand meer een accu wil wisselen voordat jij een verwisselbare accu hebt gebouwd.

Het enige struikelblok is de prijs. Zelfs als zijn de total costs of ownership tegenwoordig beter dan een ice van dezelfde klasse. De meeste Nederlanders hebben het geld niet voor een nieuwe auto van meer dan 35k.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Ah, het ‘gemiddelde’ argument weer.

Het interesseert me niet wat m’n gemiddelde per dag is. Als ik m’n auto 1x in de week gebruik en daarbij 259km rijd, dan rij ik ‘gemiddeld’ 37km per dag.

Als ik een paar keer per jaar een rit van een paar 100km maak, dan moet dat gewoon kunnen zonder dat ding onderweg 3x aan de snellader te moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themaxxxx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-09 21:22
Daardoor heb je nogsteeds uitstoot, NOx bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 13:51
schakenraadjuh schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:32:
[...]

Het interesseert me niet wat m’n gemiddelde per dag is. Als ik m’n auto 1x in de week gebruik en daarbij 259km rijd, dan rij ik ‘gemiddeld’ 37km per dag.

Als ik een paar keer per jaar een rit van een paar 100km maak, dan moet dat gewoon kunnen zonder dat ding onderweg 3x aan de snellader te moeten.
En dat kan over een paar jaar ook echt wel, als de techniek ver genoeg gevorderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:19
bert pit schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:31:
Ik zag onlangs voor het eerst een auto opladen met een over de stoep heen gegooid snoer. Hoewel ik erg enthousiast ben over elektrisch rijden, werd op dat moment ineens duidelijk waarom dit niet overal en voor iedereen haalbaar is.

Tanken kost nu drie minuten voor 800 km tegen elektrisch rijden 20 minuten laden voor 200 km. Ik weet niet of jullie wel eens openbare laadpalen hebben gezien.... dat wordt vechten.

Er zal dus nog heel wat moeten gebeuren, aar dat gaat ook gebeuren hoop ik.
Dat soort "problemen" zie je altijd bij nieuwe technieken.

Het geval van het snoer over de stoep is eenvoudig op te lossen.
Waterdicht stopcontact in de stoep geïntegreerd, met daarbij de mogelijkheid om binnen dat stopcontact te activeren.
Voor plaatsen waar parkeerplekken langs de weg geen vaste eigenaar hebben zou je het op kunnen lossen door die stopcontacten apart van stroom te voorzien, waarbij je online het stopcontact activeert en de rekening betaalt.
Dat er nu van die enorme laadpalen staan met 2 plekjes in een straat wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook zo blijft.
De (Nederlandse) techniek is er zelfs al: https://www.streetplug.nl/

Over aan tijd vinden we het raar dat mensen vroeger ergens heen moesten rijden om te tanken... Dan doet iedereen dat gewoon thuis, hoef je ook niet in de rij te gaan staan langs de snelweg.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Tja het vervelende van gemiddelden is dat daar ook alle tweede auto’s voor erbij bij zitten.

Wat koop je voor een 37km argument, als je op vakantie gaat?

Ik wil vandaag1500km rijden, maar ja gemiddeld rijdt men 37 km per dag :+

Ik heb nog nooit een baan gehad waar ik heen en terug 37km rijd. Laat staan alle boodschappen etc erbij. En dan zit ik nu relatief dicht bij huis.

Bij 120-150kWh ga ik het overwegen

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 08:58

Tomatoman

Fulltime prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:45:
[Topicstart, eindigend met:]
Ziet iemand serieuze andere problemen?
Gr, PietvV
Mijn onmiddellijke ingeving was om een waslijst aan serieuze problemen op te sommen. Na een paar seconden nadenken kon ik mezelf bedwingen, want toen realiseerde ik me dat die standaard accu’s in beginsel gewoon een prima idee zijn :). Natuurlijk kleven er allerlei bezwaren aan, maar dat geldt evenzeer voor mijn gasfles met statiegeld die ik voor de barbecue gebruik. Valt jouw idee helemaal kapot te redeneren? Natuurlijk. Maar vandaag doe ik daar even niet aan mee :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tomatoman schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 02:23:
[...]

Mijn onmiddellijke ingeving was om een waslijst aan serieuze problemen op te sommen. Na een paar seconden nadenken kon ik mezelf bedwingen, want toen realiseerde ik me dat die standaard accu’s in beginsel gewoon een prima idee zijn :). Natuurlijk kleven er allerlei bezwaren aan, maar dat geldt evenzeer voor mijn gasfles met statiegeld die ik voor de barbecue gebruik. Valt jouw idee helemaal kapot te redeneren? Natuurlijk. Maar vandaag doe ik daar even niet aan mee :)
Flauw hoor :P

Alle huis tuin en keuken apparatuur werkt net zoals alle professionele accu aangedreven apparaten toch ook gewoon al sinds jaar en dag op een zelfde type batterijen en/of accu's zodat 't spul allemaal uniform uitwisselbaar is?

Er zijn tegenwoordig nog maar een paar fabrikanten welke zo eigenwijs zijn om géén uniform type batterij/accu te gebruiken... Waarom??

Óf zit er nu helemaal langs?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
dan hadden we nu nog allemaal nicad cellen gehad. die uniformiteit remt de broodnodige vooruitgang. cel voltage, laadprocessen en laadbewaking zijn immers niet onderling uitwisselbaar tussen de diverse technologieën

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FastFred schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 00:12:
[...]

En dat kan over een paar jaar ook echt wel, als de techniek ver genoeg gevorderd is.
Maar waarom zou je dat willen als een 50km actieradius volgens jou toch genoeg is? Waarom auto's nodeloos duur maken met honderden kilometers bereik terwijl een fractie genoeg is? Hell met laadstations en ervan uitgaande dat de meeste mensen heen en weer rijden, dan is 25km bereik meer dan zat met jouw logica.

Of, heel misschien, slaat het hele gemiddelde argument nergens op. Begin met de mediaan erbij te pakken, al is de 99% grens al een stuk logischer. Ik ga niet tienduizenden euros aan een auto uitgeven die voor 90% van mijn ritten voldoet. Als ik zoveel uitgeef wil ik dat hij echt bijna altijd voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Het hele idee met standaard accu’s zou ook kunnen werken door er meerdere tegelijk in een auto te stoppen. Net zoals je in de ene zaklamp 2 AA batterijen steekt en in de ander 3, zou je de ene auto meer uitwisselbare accu’s kunnen stoppen dan de ander. Dat geeft de autofabrikant ruimte om modellen met meer of minder vermogen of met een grotere of kleinere range aan te bieden, wat zich vertaalt in hoeveel accu’s erin gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-10 21:23

Youk

Volvo For Life

Je kunt dit nog verder doortrekken door de consument te laten kiezen welke en hoeveel accu's er in de wagen gaan. Zo kun je dan de mogelijkheid creëren om een wagen aan te schaffen met accupakket waarmee je 100 km kan rijden. Maar in dezelfde wagen kun je dan nog 1 of 2 (of ...) accupakketten extra plaatsen voor meer range.

Iemand die het hele jaar door een beperkte range nodig heeft neemt een kleiner pakket (= lagere aanschafkost). Wil je dan toch op vakantie dan huur je gewoon een paar extra pakketten om de range te vergroten. Kom je terug, dan gaan de extra pakketten er terug uit. Zo moet je niet het hele jaar door dat extra gewicht meeslepen.

En iemand die dan toch meer kilometers doet het hele jaar door kiest standaard voor een groter pakket.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13

Een gemiddelde heeft in deze weinig betekenis. Er zitten namelijk tussen die maar 10km per dag rijden, maar ook die 200km per dag doen.

Persoonlijk zit ik nooit onder die 37km per dag, als ik rij. Ik rij maar 3 hooguit 4 dagen per week met mijn auto, maar dan komt 'ie ook 9 van de 10 keer thuis met niet minder dan 100km op de dagteller. 200+ minimaal 1x per week. 1-2x per maand tegen 500km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Veel van de problemen díe jullie hier noemen zijn in de praktijk geen bezwaar. Mijn woon-werkverkeer is 150km enkele reis en dat red ik op 1 lading. Regelmatig moet ik verder en dan is het 250-300km enkele reis. Gaat prima maar dan moet ik op bestemming wel laden.

En er zijn meer dan voldoende publieke laadpalen en met een eigen oprit is thuislanden helemaal goed geregeld.

De nieuwe Leaf / Ampera / Tesla’s kennen met 300+ km bereik eigenlijk geen praktische bezwaren meer. Vol vertrekken en je komt in heel Nederland en deel van Duitsland. Op bestemming weer laden en weer terug. Bij echt grote afstanden halverwege een enkele keer snelladen. 30min rust op zon lange rit doen de meeste mensen in praktijk nu ook al.

Grootste probleem is wat mij betreft de aanschafprijs, wachtlijsten en gebrek aan tweedehands wagens in goedkopere segmenten. Alle 1st Generatie EV die nu op de markt zijn hebben wel de praktische bezwaren.

[ Voor 17% gewijzigd door Sethro op 22-12-2018 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Sissors schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 09:34:
[...]
Waarom auto's nodeloos duur maken met honderden kilometers bereik terwijl een fractie genoeg is?
Omdat men auto's koopt voor dat 1x per jaar scenario. Grootste deel van de tijd staan al die stations, SUVs enzovoorts met 1 persoon in dezelfde file als, laten we zeggen, een Smart.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
PetervdM schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 08:47:
dan hadden we nu nog allemaal nicad cellen gehad. die uniformiteit remt de broodnodige vooruitgang. cel voltage, laadprocessen en laadbewaking zijn immers niet onderling uitwisselbaar tussen de diverse technologieën
Da's niet zonder meer waar. Juist door de uniformiteit kan met vrij naadloos overstappen op nieuwe technieken. Laden is inderdaad minder uniform, maar daar zijn anno tegenwoordig vrij simpele oplossingen voor.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 15:41

Ah daar hebben we het tegenargument weer..
37 km in het jaar 2010. En dan nemen de dus alle auto's mee. Ook de boodschappen autootjes die 4k per jaar rijden.

Zelf doen wij vrijwel alles wat binnen 5km zit op de fiets.
Voor het werk moet aardig wat km's gemaakt worden, net zoals voor de familie die op dik een uur rijden woont.

Aan gemiddelde heb je helemaal niks, leuk dat je gemiddeld op 37km uit komt, de accu luistert niet naar je hoor als je tegen hem zegt "ja maar gemiddelde.."

Ik zie wel toekomst in elektrisch rijden, maar niet in auto's met erg korte range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Josefien schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:48:
[...]

Een gemiddelde heeft in deze weinig betekenis. Er zitten namelijk tussen die maar 10km per dag rijden, maar ook die 200km per dag doen.

Persoonlijk zit ik nooit onder die 37km per dag, als ik rij. Ik rij maar 3 hooguit 4 dagen per week met mijn auto, maar dan komt 'ie ook 9 van de 10 keer thuis met niet minder dan 100km op de dagteller. 200+ minimaal 1x per week. 1-2x per maand tegen 500km.
Neem je op die extra lange dagen de trein: veel beter voor het milieu. Heb je voor de korte ritten een schone auto en voor de langere afstanden de trein. Je vervuilt nu enorm het milieu omdat jij zo nodig af en toe ver moet rijden. Als we allemaal zo blijven denken als jou al is er straks geen gezonde aarde meer over. Onze mentaliteit moet veranderen en niet morgen - maar nu.

[ Voor 8% gewijzigd door CyberMania op 22-12-2018 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
CyberMania schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 16:24:
[...]

Neem je op die extra lange dagen de trein: veel beter voor het milieu. Heb je voor de korte ritten een schone auto en voor de langere afstanden de trein. Je vervuilt nu enorm het milieu omdat jij zo nodig af en toe ver moet rijden. Als we allemaal zo blijven denken als jou al is er straks geen gezonde aarde meer over. Onze mentaliteit moet veranderen en niet morgen - maar nu.
Zolang je van station naar station gaat is de trein nog wel te doen, maar vaak komt er nog een bus of fiets bij en dan is de reistijd vaak 2 keer zo lang dan met de auto en als je een beetje geluk hebt mag je nog de helft van de rit gaan staan ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 22-12-2018 16:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josefien
[...]

De trein/OV komt niet overal waar ik heen wil. Of heeft een reistijd die 2x zo lang is en je komt er niet eens mee thuis in de avond. Je weet dat OV buiten de steden heel beperkt is en het her en der zelfs achteruit gaat? En zelfs op de plekken met OV: als je bijv. om 16u nog even naar Antwerpen wil en op tijd thuis wil zijn gaat dat niet.

Openbaar vervoer is voor zelfs ritten tussen steden lang niet altijd een optie. Zie bijv. zaterdagavond om 23:30 vanuit Amsterdam, Den Haag of Utrecht nog thuis te komen in Rotterdam. De laatste bus in Rotterdam van station naar huis gaat paar minuten na 0:00u al weg. Dat laatste stuk met een taxi is peperduur en maakt dat je zelfs incl. hoge parkeerkosten goedkoper én comfortabeler uit bent met de auto :D

Het milieu interesseert me steeds minder, begin zelfs een afkeer te krijgen voor alles waar de woorden milieu of klimaat in voorkomen. Die 2 woorden schijnen de laatste tijd helemaal in te zijn als redenen om burgers meer geld te laten uitgeven voor iets wat hetzelfde doet of zelfs minder handig/gebruikersvriendelijk is. Dingen door m'n strot heen duwen zorgt niet voor begrip, maar het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 08-09 22:13
[...]
Neem je op die extra lange dagen de trein: veel beter voor het milieu. Heb je voor de korte ritten een schone auto en voor de langere afstanden de trein.
Wat een onzin. Dat is een hele andere discussie.

En als je een verschil wil maken moet je juist niet beginnen met die incidentele lange ritten. Dan moet je die miljoenen korte ritjes aan banden leggen. Echter kan het huidige OV dat absoluut niet aan. En dan heb ik het nog niet over plekken die niet naast een station/bushalte liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
timberleek schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:07:
[...]

Wat een onzin. Dat is een hele andere discussie.

En als je een verschil wil maken moet je juist niet beginnen met die incidentele lange ritten.
Met een elektrische auto kan je prima NU al de korte ritten vervangen. Dus jij wilt beginnen met het vervangen van de lange ritten, hoe wil je dat NU gaan doen zonder goed elektrisch alternatief :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
CyberMania schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:09:
[...]
Met een elektrische auto kan je prima NU al de korte ritten vervangen. Dus jij wilt beginnen met het vervangen van de lange ritten, hoe wil je dat NU gaan doen zonder goed elektrisch alternatief :?
Op de korte ritten zijn er ook nog genoeg problemen die niet echt opgelost zijn.

Er wordt altijd leuk gezegd dat we thuis en op het werk kunnen opladen, maar een groot deel van nederland heeft geen eigen oprit. Dus dan moet er een laadpaal komen bij de publieke parkeerplaatsen. Maar dan zal je zien dat de buurman er al staat, terwijl jouw accu leeg is. En die buurman gaat niet midden in de nacht zijn auto verplaatsen.

Dus kom je uit op een laadpaal voor ELKE parkeerplaats. Een belachelijke hoeveelheid. Tegelijkertijd verwachten we dan van de baas ook dat hij een oerwoud aan palen neerzet voor al het personeel.

Dat het nu werkt, betekend nog niet dat het werkt op gigantische schaal. In steden is het nu al een probleem dat mensen laadpalen bezetten gedurende de dag terwijl ze de stad in zijn. Nu gaan er stemmen op om dat af te straffen, maar hoe willen ze dat gaan doen? Verwachten dat iemand die een hele dag de stad in is, na een uur of 3 terugkomt om te verplaatsen is belachelijk. Dus staat die paal weer de hele dag niks te doen en hebben we er dus nog meer nodig.

Ik wil niet zeggen dat het niet fixbaar is, maar het is niet zo'n perfecte wereld als vaak wordt verkondigd.

edit:
Sowieso vind ik denken in gemiddelden te makkelijk. "we" moeten een hoop geld betalen voor die auto, dan mag hij wel nuttig zijn. Als hij regelmatig niet voldoet, is dat gewoon waardeloos. Dan kun je milieu-minded zijn, maar het is geen realistische oplossing.

Ik heb nu een c-segment station met trekhaak. Voor de meeste ritten zou een Up ook voldoen, maar ik heb regelmatig de auto vol met mensen en vooral spullen. Daarnaast rij ik minimaal eens per maand met een aanhanger (sommige maanden zelfs eens per week).

Een auto huren voor elke keer dat die Up niet voldoet is belachelijk duur en onrealistisch. Als we dat allemaal gaan doen staat er gewoon een extra parkeerterrein vol met auto's die alleen niet op onze naam staan. Ze moeten echter wel allemaal geproduceerd worden.

Met de introductie van zelfrijdende auto's zie ik eerder brood in mobility-as-a-service. Ik geef aan dat ik morgen om half 9 op werk wil zijn, carpoolen wel/niet accepteer etc. En ik krijg een vervoersoptie. Op de aangegeven tijd kan ik instappen en wordt ik naar mijn bestemming gereden. In plaats van dat die auto de hele dag staat af te schrijven op het parkeerterrein gaat hij verder met mensen vervoeren.

Door te spelen met prijsvoordeel voor flexibiliteit (carpoolen is goedkoper dan alleen rijden, een kwartiertje eerder aankomen is goedkoper dan een specifieke tijd aanhouden etc etc) kun je vraag een beetje spreiden.
Daarnaast kun je uitstekend anticiperen op de range van die auto's. Dus in de planning kun je rekening houden dat het voertuig na rit x wordt afgewisseld door een ander. Hij gaat terug naar een laaddepot waar hij weer gevuld wordt (ongeacht de "brandstof").

[ Voor 35% gewijzigd door timberleek op 22-12-2018 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

[...]

Hartelijk dank voor deze woorden. Nu we de onvermijdelijke de-trein-is-beter-reactie hebben afgevinkt, kunnen we weer on topic verder discussiëren over gestandaardiseerde accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Klopt, daar ging het inderdaad over.

In theorie lijkt het me een geniale oplossing.
In de praktijk echter een stuk weerbarstiger.

Auto's komen echt in allerlei soorten en maten voor. Dat vereist waarschijnlijk een modulaire opzet met een basis bouwblokje.

Een heftruck achtige vierkante doos is het meest voor de hand liggende, en het makkelijkst te wisselen. Alleen gaat het flink ten koste van nuttige leefruimte in de auto.
Idealiter wil je de accu in de bodem ivm zwaartepunt en minimale invloed op de leefruimte. Dan zou je allemaal platte pakketten kunnen maken die tegen de bodem geschroefd kunnen worden. Dan is het alleen wel belangrijk dat er genoeg bescherming blijft tegen objecten op het wegdek. En door alle losse modules wordt het proces relatief ingewikkeld.

Ik denk ook dat het juist wel een grote limitatie legt op ontwikkeling. Er is nog steeds geen universele aansluiting om iets zo simpele als een smartphone op te laden. Hoe gaan we dat doen met accu's? Elk merk heeft weer andere ideeën over accu configuraties, spanningen etc. En wat als er over 5 jaar een nieuwe superieure chemie komt die andere eigenschappen heeft? Een universeel platform maakt schakelen moeilijk, traag en duur. Bij vaste accu's kan een nieuwe techniek geïmplementeerd worden bij het volgende model. "Zonder" compatibiliteits issues

Op zich vind ik het concept heel tof, maar praktisch gezien wordt het volgens mij heel ingewikkeld en duur.
En met auto's die een steeds betere range krijgen, denk ik dat de noodzaak steeds minder wordt (al lost dat nog niet alles op, maar dat is een andere discussie).

Natuurlijk is het fijn dat je op weg naar zuid Frankrijk een nieuwe accu kan inladen en weer verder kan in een paar minuten. Maar dat arme stationnetje in noord frankrijk moet wel even een piek van duizenden mensen verwerken die de rest van het jaar niet op komen dagen. Natuurlijk geldt dat voor brandstof ook, maar dat is veel makkelijker te schalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

schakenraadjuh schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:32:
[...]

Precies de reden waarom er in Nederland nooit meer iets van de grond komt. We willen namelijk niet kijken naar het gemiddelde, maar MOETEN rekening houden met de uitzondering.

Een gemiddelde heet zo, omdat dat voor de meerderheid voldoende is. Ja, er zullen daardoor mensen soms wat vaker bij moeten laden en er zullen mensen zijn die daardoor onnodig langer door kunnen met hun accu.

Maar als je je richt op de uitzonderingen, die duizenden kilometers per dag af willen/moeten leggen weet je 1 ding zeker: er zal nooit iets fatsoenlijks van de grond komen want tegen de tijd dat je voor die uitzondering wat ontwikkeld hebt staat de volgende al weer op.

Richt je op de massa, als je massa productie wil.
In die zin is een uitwisselbare accu geen slecht idee. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 23:16
Een uitwisselbare accu is een oplossing voor een probleem dat over een paar jaar waarschijnlijk niet meer bestaat. Misschien dat een oplossing zoals OP beschrijft op de lange termijn een realiteit word, maar de nadelen van standaard uitwisselbare accu's zijn denk ik te prominent aanwezig voor een brede adoptie. Een standaard maat en ontwerp accu zal lastig worden. Autofabrikanten willen hun producten uiteindelijk ook technisch blijven diversificeren om hun identiteit te behouden en door verschillend design van de auto/vloer en accupakket is standaardiseren denk ik lastig.

De komende tijd gaat de kostprijs van lithium accu's verder omlaag en de productie van elektrische auto's door alle grote Europese en Aziatische merken zal toenemen en overnemen. Kijk maar naar de autobeurzen, de EV's stelen de show en zijn in de meerderheid. Op den duur zullen ze actieradiussen en bijbehorende snel-laadsnelheden realiseren waardoor die voertuigen qua kwaliteit goed zullen kunnen concurreren met conventionele ICE auto's. Dit betekent ook dat we dan kleinere en betaalbare (boodschappen) auto's gaan zien waarbij het bereik niet de hoogste prioriteit heeft in tegenstelling tot de dan (veel) lagere prijs, waardoor we weer een compleet en redelijk uniform aanbod van, dit maal, elektrische auto's krijgen.

Laat staan dat er in de tussentijd wellicht nieuwe accutechnieken of ontwerpen tot grote sprongen in energiedichtheid leiden. Dat zou natuurlijk zo maar kunnen met alle R&D die er al is en komen gaat. Waterstof geloof ik trouwens niet in, dat zit redelijk gebonden aan de natuurwetten en bijbehorende verliezen + complexiteit van techniek vergeleken met EV's, en het nu nog steeds niet echt voldoende groeiende is vergeleken met elektrisch rijden. Misschien dat het voor het openbaar vervoer en industriële (energietechnische) toepassingen in de toekomst wel goed geschikt kan worden en breed geadopteerd kan worden. Voor energieopslag of grid ondersteuning denk ik dat de kans groter is dat we (nieuwe) accu's gaan zien die specifiek voor statische opslag ontworpen zijn en dan ook betaalbaar zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:36
Tja, we krijgen geen futuristische samenleving door stil te blijven staan. Sterker nog, dat is GEEN optie.

Mensen willen het, zonder de moeite.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:45:
- de relatief kleine actieradius
- de lange oplaadtijd
Beide 'problemen' zijn al opgelost met snelladers en opladen op werk met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Harm_H schreef op zondag 23 december 2018 @ 01:19:

[...]

Beide 'problemen' zijn al opgelost met snelladers en opladen op werk met zonnepanelen.
Nope. In deze situatie ga je er altijd vanuit dat je na een rit lange tijd stilstaat èn er op de bestemming altijd een laadmogelijkheid is.

In de praktijk is dit lang niet altijd het geval. Ten eerste wordt een auto niet alleen maar voor woon-werkverkeer gebruikt. Maar ook bijv. vrienden/familiebezoek. Daar is het al veel minder vanzelfsprekend dat je kan gaan opladen zolang niet letterlijk elk parkeervak van een laadpaal is voorzien.

Of wat dacht je van ritten waarbij je iets ophaalt en weer doorgaat naar een andere bestemming (of terug naar huis)?

De vakantie (eventueel met caravan) is al helemaal vergeten.

Een wisselbare accu die je kan wisselen bij iets wat nu een tankstation is kan een uitkomst zijn. Mits de openingstijden 24/7 zijn incl. de feestdagen. Anders heb je er niks aan als je bijv. na familiebezoek op Kerstavond je thuis niet meer kan bereiken omdat je accu leeg is en de wisselpunten dicht zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Josefien schreef op zondag 23 december 2018 @ 02:11:
[...]

Nope. In deze situatie ga je er altijd vanuit dat je na een rit lange tijd stilstaat èn er op de bestemming altijd een laadmogelijkheid is.

In de praktijk is dit lang niet altijd het geval. Ten eerste wordt een auto niet alleen maar voor woon-werkverkeer gebruikt. Maar ook bijv. vrienden/familiebezoek. Daar is het al veel minder vanzelfsprekend dat je kan gaan opladen zolang niet letterlijk elk parkeervak van een laadpaal is voorzien.

Of wat dacht je van ritten waarbij je iets ophaalt en weer doorgaat naar een andere bestemming (of terug naar huis)?

De vakantie (eventueel met caravan) is al helemaal vergeten.

Een wisselbare accu die je kan wisselen bij iets wat nu een tankstation is kan een uitkomst zijn. Mits de openingstijden 24/7 zijn incl. de feestdagen. Anders heb je er niks aan als je bijv. na familiebezoek op Kerstavond je thuis niet meer kan bereiken omdat je accu leeg is en de wisselpunten dicht zijn...
Vooruitgang vraagt opoffering: denk aan Apple.
Toen zeiden mensen ook: de laptop heeft geen DVD-speler, geen koptelefoonaansluiting, geen COM-poorten wat moet ik er mee wat onhandig zeg.

Of: een telefoon zonder hardwarekeyboard, wie wil dat nou dat is toch super onhandig.
Of: een mobiele telefoon wat moet ik er mee dacht men vroeger ook.

[YouTube: Super raar hoe we vroeger dachten over een mobiel]

Zo lijk jij te denken over de elektrische auto: wat nutteloos ding de benzine auto is toch veel handiger.

Als het aan jou lag sliepen we nu nog steeds in tentjes (toch veel praktischer als je ergens anders werk vindt dan kun je je huis meenemen) en reden we nog steeds op paarden rond (want er zijn niet overal wegen, terwijl je met een paard overal kan komen en ze hebben geen tankstations nodig)..

Soms moet je iets 'opofferen' voor iets anders (een schoonmilieu) dan vast blijven hangen in oude gewoontes ('omdat ik het nou eenmaal altijd al zo doe'). Misschien zijn het niet de elektrische auto's die moeten veranderen maar jouw mindset :?

[ Voor 25% gewijzigd door CyberMania op 23-12-2018 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

CyberMania schreef op zondag 23 december 2018 @ 06:52:
[...]

Vooruitgang vraagt opoffering: denk aan Apple.
Toen zeiden mensen ook: de laptop heeft geen DVD-speler, geen koptelefoonaansluiting, geen COM-poorten wat moet ik er mee wat onhandig zeg.

Of: een telefoon zonder hardwarekeyboard, wie wil dat nou dat is toch super onhandig.
Of: een mobiele telefoon wat moet ik er mee dacht men vroeger ook.

[YouTube: Super raar hoe we vroeger dachten over een mobiel]

Zo lijk jij te denken over de elektrische auto: wat nutteloos ding de benzine auto is toch veel handiger.

Als het aan jou lag sliepen we nu nog steeds in tentjes (toch veel praktischer als je ergens anders werk vindt dan kun je je huis meenemen) en reden we nog steeds op paarden rond (want er zijn niet overal wegen, terwijl je met een paard overal kan komen en ze hebben geen tankstations nodig)..

Soms moet je iets 'opofferen' voor iets anders (een schoonmilieu) dan vast blijven hangen in oude gewoontes ('omdat ik het nou eenmaal altijd al zo doe'). Misschien zijn het niet de elektrische auto's die moeten veranderen maar jouw mindset :?
Dat schone milieu wordt ons opgedrongen door de overheden die voornamelijk willen cashen...waarom willen ze anders diesel weg. Ja diesels zijn slecht voor de luchtvervuiling, maar benzine wagens zijn slechter voor het broeikas effect. Sinds de diesel inquisitie hier, is de uitstoot van broeikasgassen gestegen....

Dus ja....voor het milieu....ik denk niet. Voor de portemonee van enkele politiekers ga ik geen eletrische wagen rijden.

Plus gewoon geen zin om,als je 2 ton achter je wagen te hebben, een bereik van 500meter te hebben. Met zo een rendement, kan ik al gaan bijladen alvorens ik onze oprit afben.....

Zuiver electrisch is momenteel is het nog niet, tot 2030 is hybride de ideale oplossing voor meeste. Daarna mss technologie ver genoeg om om een eletrische wagen te hebben waar je niks voor moet opofferen...

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit kan prima in de bestaande topics over electrisch rijden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.