Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Glas sterkte aquariumstelling

Pagina: 1
Acties:

• workermaster
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18-10 21:51
Beste Tweakers,

Ik heb mijn best gedaan om de benodigde informatie te vinden via Google maar helaas lukt het niet.
Ik kan geen foto uploaden om te laten zien wat ik bedoel.

Mijn vraag: als je een glasplaat van 40cm hoog, 30cm breed en 1cm dik floatglas rechtop zet hoeveel gewicht kan je dan op de rand plaatsen voordat deze klapt?
Er zijn calculators te vinden maar die berekenen hoe dik je glas moet zijn om water vast te houden. Niet hoeveel gewicht er direct op de rand kan drukken.

Waarom deze vraag?
Ik heb een aquariumstelling. Deze stelling bestaat uit 1 kast en 3 aquariums van elk 120l op elkaar gestapeld. Het glas is normaal floatglas van 1cm dik. Ruim voldoende voor iedere bak apart maar de 3 bakken staan op elkaar gestapeld. Dit betekend dat de onderste bak de bovenste 2 draagt. Dit gewicht schat ik op 200kg per bak dus 400kg in totaal. Nu begin ik te twijfelen of de stelling dit gewicht wel aankan. Ik heb de stelling van marktplaats en heb het vermoeden dat die ooit door een hobbyist is gemaakt. Toen ik de stelling kocht had ik gezien dat alles vol met water zat dus het gewicht moet kunnen. Maar omdat ik niet weet hoe dicht ik op de grens van het glas zit voel ik met niet fijn met volle bakken.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

workermaster schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:49:
[...] Deze stelling bestaat uit 1 kast en 3 aquariums van elk 120l op elkaar gestapeld. [...] maar de 3 bakken staan op elkaar gestapeld. Dit betekend dat de onderste bak de bovenste 2 draagt. Dit gewicht schat ik op 200kg per bak dus 400kg in totaal. [...]
Een lege bak weegt toch zeker geen 80kg?

• Hippocampus
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 01:34
Ik zou sowieso geen glas op glas stapelen zonder iets ertussen, maar hoe kom je dan nog in je onderste bak?
(wellicht zie ik iets over het hoofd)

Hippocampus wijzigde deze reactie 21-12-2018 23:07 (6%)

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 23:29
workermaster schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:49:

Mijn vraag: als je een glasplaat van 40cm hoog, 30cm breed en 1cm dik floatglas rechtop zet hoeveel gewicht kan je dan op de rand plaatsen voordat deze klapt?
Er zijn calculators te vinden maar die berekenen hoe dik je glas moet zijn om water vast te houden. Niet hoeveel gewicht er direct op de rand kan drukken.
Glas is een zeer lastig materiaal om mee te rekenen. Eenzelfde glas kan extreem variëren in sterkte, met name als je het hebt over trekkrachten (zoals bij buigen). Een kleine beschadiging aan de rand kan bijvoorbeeld al leiden tot een concentratie van spanning op dat punt, waardoor daar een scheur zal beginnen bij een fractie van de sterkte die er zou zijn zonder beschadiging.

Nu is dat bij drukkrachten wat minder aan de orde, al ben je nu (waarschijnlijk terecht) bang dat de boel 'klapt'. Je vraagt om een stabiliteitsberekening met een extreem onbetrouwbaar materiaal met verbindingen erin met onbekende eigenschappen. Die gaat niemand je hier kunnen geven.

Dat wordt een gokje wagen of het gewoon niet doen.

• workermaster
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18-10 21:51
leecher schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:37:
[...]

Glas is een zeer lastig materiaal om mee te rekenen. Eenzelfde glas kan extreem variëren in sterkte, met name als je het hebt over trekkrachten (zoals bij buigen). Een kleine beschadiging aan de rand kan bijvoorbeeld al leiden tot een concentratie van spanning op dat punt, waardoor daar een scheur zal beginnen bij een fractie van de sterkte die er zou zijn zonder beschadiging.

Nu is dat bij drukkrachten wat minder aan de orde, al ben je nu (waarschijnlijk terecht) bang dat de boel 'klapt'. Je vraagt om een stabiliteitsberekening met een extreem onbetrouwbaar materiaal met verbindingen erin met onbekende eigenschappen. Die gaat niemand je hier kunnen geven.

Dat wordt een gokje wagen of het gewoon niet doen.
Top antwoord. Ik ga binnenkort een keer naar de glashandel om daar eens wat info te vragen.
Ik ga waarschijnlijk grote schuimrotsen maken om het watervolume te laten afnemen. Gelukkig hebben garnalen en sommige andere dieren weinig volume nodig.
Harrie_ schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:00:
[...]

Een lege bak weegt toch zeker geen 80kg?
Ik heb het ruim gerekend. Er moet ook nog een bodem bij. En verlichting en mogelijk andere rotsen. Ik zit in dit geval liever te ruim dan niet ruim genoeg.
Hippocampus schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 23:05:
Ik zou sowieso geen glas op glas stapelen zonder iets ertussen, maar hoe kom je dan nog in je onderste bak?
(wellicht zie ik iets over het hoofd)
De zijkanten van de bakken zijn hoger dan de voor en achterkant. Op de zijkant zit een kunststof profiel waar vervolgens de volgende rij bakken op staat. Helaas kan ik geen foto posten want dat had het wel duidelijker gemaakt. Ik heb tussen iedere rij ongeveer 25cm speling.

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:25
1cm voor 30*40 is best dik. Buigen door druk zal ik zeker niet bang voor zijn. Daarvoor is het overkill.

Van boven is 1cm ruim voldoende om het te kunnen draagen, gewicht verdeeld zich ook nog. Alleen goed opletten dat je waterpas heb staan.

Foto kan ook op externe site (tinypc) en dan hier in img tags.

• leecher
moeten de zijkanten transparant blijven? Je zou er ook nog voor kunnen kiezen daar bijvoorbeeld een dunne aluminium plaat tegenaan te lijmen. Dan heb je een soort wapening voor het geval de boel stuk gaat.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 27-07 14:48

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ken je die tafels bij de gemiddelde woningzaak? Met dat mooie gebarsten glas ingeklemd tussen 2 andere platen glas?

Die hele plaat laten ze barsten, in 1 vloeiende beweging, door met nog geen 30Nm 1 tik op een spijkertje te geven.

Ik zou me heel goed verdiepen & laten voorlichten over de maximale kracht die jouw glasplaten aankunnen.

Xbox Live: OctagonQontrol

• leecher
@MAX3400

dat is veiligheidsglas en bezwijkt heel anders dan ordinair floatglas

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:23
Bakken direct op elkaar, hoe kom je dan ooit in de onderste bak als je daar onderhoud in moet doen?
Een aquariumstelling heeft normaliter gewoon schappen o.i.d. waarop je de bakken zet, ipv direct op elkaar.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True