Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalo_101
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-12-2018
Goedendag,

Ik heb meerdere vragen over mijn bijbaan.

Sinds begin november van dit jaar (2018) werk ik bij Deliveroo als bezorger en gebruik mijn eigen fiets. Ik ben negentien jaar en ik word daardoor als ZZP'er beschouwd bij dit bedrijf.

Nu zijn mijn vragen:
- welke soort(en) belasting moet ik als 'deliveroo ZZP'er' betalen?
- hoeveel belasting moet ik als 'deliveroo ZZP'er' betalen (ik heb geen KvK hoeven aanvragen, aangezien ik per maand onder de 588 euro verdien)?
- wanneer moet ik deze belasting betalen? Per drie maanden?

Op de Deliveroo site word ik doorverwezen naar de 'Roo community'. Dit is een pagina van Deliveroo waar zij vaste vragen hebben neergezet en daar zelf antwoord op geven. Er is daar geen mogelijkheid om zelf vragen te sturen (het heeft dus weinig weg van een 'community' zoals zij dat noemen). Ik word hier doorgestuurd naar een site waar breed wordt uitgelegd welke belastingen er zijn als ZZP'er, maar niet specifiek 'hoe' en 'wat' als deliveroo bezorger ZZP'er.

Graag zou ik antwoord willen hebben op mijn gestelde vragen.
Bij voorbaat bedankt!

...

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Kort antwoord.

- BTW per kwartaalaangifte (periode okt-dec aangeven en betalen in jan)
- IB in jaaraangifte (2018 aangeven in april en betalen in juli).

Deliveroo is overigens niet je bijbaan, maar de klant van jouw eigen eenmans-bezorgdienst. Dat je het als “bijbaan” ziet, zegt alles over de constructie en de manier waarop men leveranciers met een onvervalste werknemers-mindset inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het lijkt mij dat de belastingdienst antwoord kan geven op jouw vragen als startende ondernemer. Sowieso lijkt het mij verstandig om daar te informeren over alle regelingen die er zijn: https://www.belastingdien...emer/startende-ondernemer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Volgens mij alleen 1x per jaar IB, waar je inkomsten opgeeft.
Zonder kvk hoef je geen btw aangifte te doen, tenzij de belastingdienst je toch als ondernemer gaat aanmerken.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:49

BoGu5

hmmmz

Dat zijn inkomsten uit overige werkzaamheden, zie hier: https://www.belastingdien...esultaat_uit_overig_werk/

Dit is een aparte post in het aangifteprogramma voor particulieren. Let erop dat je ook de gemaakte kosten via het programma in mindering mag brengen (fietsenmaker, batterijen voor je lampjes, etc). Wel alleen het zakelijk deel.

[ Voor 5% gewijzigd door BoGu5 op 22-12-2018 16:08 ]

request.getCookies();

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• sparticle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik zou je willen adviseren om per direct te stoppen met je activiteiten, omdat je niet kundig genoeg bent om eigen baas te zijn. Wat jij doet, is geen ondernemen. Wat jij doet, is het faciliteren van goedkope arbeid voor Deliveroo.

Als niemand er aan meedoet, stopt die onzin ook weer snel genoeg.

Als je echt een ondernemer zou zijn, dan zou je niet voor Deliveroo werken. Kenmerken van een onderneming zijn wat mij betreft zaken als:
- als jij in je eentje er niet meer bent, is er dan nog een bedrijf?
- zijn er bedrijfsprocessen?
- is er sprake van enige patenten die uitgebaat worden?
- is er sprake van structurele investering in R&D?

In jouw geval is dat er allemaal niet.

Als je het risico dat je een ongeluk krijgt op waarde zou schatten, dan zou niemand het meer doen. Laten we zeggen dat je maximaal drie jaar dit gaat doen. In die tijd heb je een reële kans dat je wordt aangereden. Dus, je verkoopt een optie aan de buitenwereld voor laten we zeggen 12000 euro dat jij met een kans van 1% aan gort wordt gereden door een van de vele gevaren op de weg in Nederland.

Stel dat dit risico zich openbaart, dan ga jij nooit in je leven meer een miljoen bij elkaar verdienen of iets van een leuk leven kunnen hebben (je gezondheid is meer waard dan een miljoen).

Fietsen is *gevaarlijk*. Niet omdat jij niet weet hoe je moet fietsen, maar omdat Nederland vol zit met allerlei mensen die de regels niet kennen en niet bijster intelligent zijn gemiddeld genomen. Tel daarbij op dat jij als "ondernemer" meer haast hebt, omdat je natuurlijk zoveel zo snel mogelijk wilt bezorgen, wat de risico's alleen maar hoger maakt. Ik heb ook last van dergelijke figuren.

Dus, puur omdat je nu een beetje in geldnood (anders neem je niet zo'n baantje) zit, ga je dit doen.

De samenleving maakt gewoon misbruik van je geld stress en het kwaad heet in dit geval Deliveroo. Ik weet niet wat je verdere capaciteiten zijn, maar Deliveroo gaat je niet ver brengen in je leven. Het is het niet eens waard om het op je CV te zetten en wellicht zou het zelfs negatief overkomen op mij. Ik zou me afvragen: hmm, waarom ging je niet gewoon een bijbaan doen die iets met je studie te maken had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:29

sapphire

Die-hard pruts0r

sparticle schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:55:
Ik zou je willen adviseren om per direct te stoppen met je activiteiten, omdat je niet kundig genoeg bent om eigen baas te zijn. Wat jij doet, is geen ondernemen. Wat jij doet, is het faciliteren van goedkope arbeid voor Deliveroo.

Als niemand er aan meedoet, stopt die onzin ook weer snel genoeg.

Als je echt een ondernemer zou zijn, dan zou je niet voor Deliveroo werken. Kenmerken van een onderneming zijn wat mij betreft zaken als:
- als jij in je eentje er niet meer bent, is er dan nog een bedrijf?
- zijn er bedrijfsprocessen?
- is er sprake van enige patenten die uitgebaat worden?
- is er sprake van structurele investering in R&D?

In jouw geval is dat er allemaal niet.
Wat jou betreft, maar helaas/gelukkig bepaal jij de regels niet.

Als ik wegval is mijn bedrijf er niet meer, niets te maken patenten en überhaupt geen R&D. Geen idee welke bedrijfprocessen je bedoeld maar toch ben ik volgens de belastingdienst (en KvK is een ander verhaal maar hier niet relevant) gewoon ondernemer/ZZP'er.

Ik zeg ook niet dat ik het niet eens ben met de rest van je tirade maar als de TS gedoe krijgt met de belastingdienst is "ja maar @sparticle vond dat ik geen ondernemer ben" natuurlijk geen argument.

@ TS ik heb een baan in loondienst en daarnaast een klein eigen bedrijf/onderneming/ZZP/hoe je het wilt noemen. Omdat het voor mij inkomsten uit overige bronnen is neem ik hem mee bij de inkomstenbelasting en daarnaast ieder kwartaal een BTW aangifte.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Aanrijding en zo is wel een punt. Hoe zit het met je verzekeringen? Want als je schade maakt terwijl je bezorgt dan is dat wel een dingetje. En je zorgverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 19:35
Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is een must. AOV is ook wel slim, want geen ziektewet en geen WIA. Terwijl je veel door de stad fietst, met alle risico’s vandien.

Voor de BTW ben je snel een ondernemer. Eigenlijk alle structurele activiteiten waarvan je redelijkerwijs kunt hopen dat ze winstgevend zijn, maken je al BTW ondernemer. IB ondernemer zal het misschien niet worden, dan is het gewoon ROW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:29:
Aanrijding en zo is wel een punt. Hoe zit het met je verzekeringen? Want als je schade maakt terwijl je bezorgt dan is dat wel een dingetje. En je zorgverzekering?
Dat zijn dingen die je als ondernemer allemaal zelf moet regelen inderdaad. Ik zou bij zo'n bedrijf liever niet willen werken eigenlijk, het is best een asociale gang van zaken.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
gast schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:59:
[...]

Dat zijn dingen die je als ondernemer allemaal zelf moet regelen inderdaad. Ik zou bij zo'n bedrijf liever niet willen werken eigenlijk, het is best een asociale gang van zaken.
Het is inderdaad een asociale regeling hoe Deliveroo zijn mensen inhuurt, maar er is nu ook niet echt een alternatief wat net zo flexibel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:45
gast schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:59:
[...]
Ik zou bij zo'n bedrijf liever niet willen werken eigenlijk, het is best een asociale gang van zaken.
Dat is het zeker. Ik zou de TS echt op het hart willen drukken ander werk te zoeken. De constructie van Deliveroo is gewoon weer een moderne verschijningsvorm van uitbuiten. Gauw wegwezen daar @Kalo_101

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Stuur je vragen naar Deliveroo? Jij bent ZZP-er (al is het een schijnconstructie om mensen uit te kunnen buiten natuurlijk) geworden zodat Deliveroo klant bij je kon worden.

Of ben je gewoon op de fiets gesprongen met het idee "de rest zien we later wel". Dan zou je nu zelfs nog geen idee hebben van wat je zou verdienen na aftrek van al je kosten zoals de verzekeringen die je als ondernemer nodig hebt en belastingen. Dat zou niet zo handig zijn, toch?
Pagina: 1